keuze latten foam/wood

Voor de Recurve schutters

keuze latten foam/wood

Post Number:#1  Berichtdoor boogschuttertje » 26 feb 2015 13:18

Hej allen,
Ik ben een jonge (13 jaar) recurve schutter, en schiet vooral outdoor wedstrijden en in winter indoor. Mijn afstanden zijn op dit moment 12-18-20-25-30-40 en 50m. Ik sta namelijk voor de aanschaf van een nieuwe handboog. Ik heb reeds een handvat hoyt ion-x. Nu wil ik nieuwe latten op dit handvat zetten maar de meningen zijn hier zo verschillend rond. Ik weet nl. niet goed welke latten goed voor me zouden zijn. Hopelijk kunnen jullie me helpen?
Ik schiet nu 28 pond met medium latten en met een 25" handvat het nieuwe handvat is ook 25". Het is ook niet de bedoeling dat ik binnen een paar jaar weer om nieuwe latten moet, dus mijn keuze moet wel goed overwogen worden.
Zelf had ik formula carbon 720, Formula carbon ace, formula F7 carbon/wood of formula carbon/foam in gedachten....Het verschil is nl. de ene bestaan uit hout ,de andere foam.

Wat zijn volgens jullie de beste latten dat ik me zou aanschaffen?
Alvast thanks voor jullie antwoorden.

sportieve groeten,
Keep calm and feel good !!!
boogschuttertje
Beginner

Heeft bedankt: 3
Heeft bedankjes: 0
Online: 2h 6m 29s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: recurve 12m-18m-20m-25m-30m-40m-50m-60m- fita (indoor en outdoor)
soms ook 3D schietingen

Re: keuze latten foam/wood

Post Number:#2  Berichtdoor buitenbeentje » 26 feb 2015 14:16

De keuze van carbon boven glasfiber is een verstandige. Carbon latten trekken net soepeler dan fiber, zodat je net wat zwaarder kan schieten en daar heb je op de langere afstanden weer profijt van.
Wanneer geld geen issue is zou ik voor latten met foam gaan. Dat is vele malen minder gevoelig voor temperatuur en vocht dan het hout, waardoor je vizierstand op warme dagen niet verloopt.
Handboogsport: ook op facebook

Voor dit bericht heeft buitenbeentje dankbaarheid ontvangen van :
boogschuttertje
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 27
Heeft bedankjes: 50
Online: 116d 22h 31m 26s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#3  Berichtdoor BroeksmaTeam » 28 feb 2015 22:56

Ik schiet sinds een week met F7's van foam, ze bevallen erg goed. Wat ik vooral merk is dat ik de pijl makkelijker door de klikker krijg op volle treklengte en dat ze sneller zijn dan de Carbon 720 die ik hiervoor schoot. Daarnaast zijn ze ook nog lichter (de foam-versie). Ik zou als ik jou was Foam nemen omdat hout gevoeliger is voor temperatuurverschillen.
Ik zou de Ace niet nemen omdat je meer betaalt en het weinig verschil is met de Carbon 720.

Eigenlijk moet je eens langs een winkel gaan om verschillende latten te proberen. MK Korea maakt bijvoorbeeld ook latten die op de Ion-x passen.

Volgens mij ga je nog groeien dus ik zou latten van 30 pond kopen en die afschroeven. Als je groeit kan je altijd beetje bij beetje opschroeven. Daarom zou ik de Carbon 720 nemen omdat die niet te duur zijn en je dus nog een keer een nieuwe, eventueel zwaardere en langere, set kan kopen.
Op een world cup (2013 geloof ik) schoot Brady Ellison ook met de Carbon 720 dus je hoeft niet bang te zijn dat de lagere prijs een slechte kwaliteit betekend.

Ik hoop dat je hier wat mee kan,
Gijs
Nooit geschoten, altijd mis!

Voor dit bericht heeft BroeksmaTeam dankbaarheid ontvangen van :
boogschuttertje
BroeksmaTeam
Aspirant Ere Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 12
Heeft bedankjes: 2
Online: 10h 28m 6s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Recurve

Post Number:#4  Berichtdoor boogschuttertje » 28 feb 2015 23:26

dank je wel voor jullie reacties. Ik denk dat ik inderdaad beter eens naar de winkel stap. Maar ik weet nu wel zeker dat ik geen hout zal nemen.;)
Ik ga eens een testje wagen tussen de carbon 720 en de F7 latten. En dan zal ik mijn keuze maken. Maar ik vermoed als de carbon 720 me goed bevallen, ik de deze ga nemen, aangezien dat die van prijs nog meevallen, Ik ben ook aant googelen geweest en op youtube filpmjes gekeken en had gezien dat er toch veel mensen met die latten schieten (tot in Korea toe) . Maar jullie hebben me goed geholpen. Bedankt.
Keep calm and feel good !!!
boogschuttertje
Beginner

Heeft bedankt: 3
Heeft bedankjes: 0
Online: 2h 6m 29s
Ik schiet graag: recurve 12m-18m-20m-25m-30m-40m-50m-60m- fita (indoor en outdoor)
soms ook 3D schietingen

Keer terug naar Recurve