Is het verplicht om bij recurve met klikker te schieten?

Voor de Recurve schutters

Is het verplicht om bij recurve met klikker te schieten?

Post Number:#1  Berichtdoor MarkdeHoon » 28 aug 2015 11:49

Hallo Allen,

Ben nu 3 jaar lid en ik schiet met recurve. Al 3 jaar heb ik moeite om met klikker te schieten onder de knie te krijgen.

Is het verplicht om met klikker te schieten? En dan heb ik het name over als ik verder wil komen in wedstrijden schieten.

Ik heb het al eens geprobeerd zonder klikker te schieten en dat gaf mij veel meer rust en gebruik een kisser om de zelfde treklengte zo goed mogelijk te benaderen. Hierbij heb ik wel andere probleempjes ontdekt, een ervan is dat mijn pijl wil wel eens van mijn legger vallen omdat hij natuurlijk niet vast wordt gehouden door een klikker, zijn hier andere opties voor?

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen en het een en ander duidelijker maken voor me.

Groet Mark
MarkdeHoon
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 2m 14s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve

Re: Is het verplicht om bij recurve met klikker te schieten?

Post Number:#2  Berichtdoor buitenbeentje » 30 aug 2015 14:11

Hoi Mark, welkom in de handboogwerreld en op het forum. :thumbsup:

Het is niet verplicht om met klikker te schieten, onder andere daarom worden ze ook niet standaard met een middenstuk meegeleverd. Veel schutters heben er baat bij, sommigen zit het enkel in de weg. Van de laatste ben jij er kennelijk een. Wanneer je een trainer hebt, geef dan aan dat het je meer rust geeft. Succes!
Handboogsport: ook op facebook
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 27
Heeft bedankjes: 50
Online: 116d 22h 31m 26s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#3  Berichtdoor CW1 » 31 aug 2015 16:41

Ik ben het met "buitenbeentje" eens. Zoek er je eigen weg in, en geef aan een e.v. trainer aan wat u wel ligt en wat niet. De vraag hierbij is wel of u goed geleerd wordt om de klikker te gebruiken. Dat is via het forum moeilijk te beoordelen. Even simpel gezegd gaat dit makkelijker door het draaiën van het schouderblad van uw trekarm. De N.H.B. heeft een mooie poster over de schiettechniek uitgegeven. Als uw club die niet heeft (hangen) kunt u deze ook opzoeken op de site van de N.H.B. En u zou ook eens een keer bij een andere trainer te rade kunnen gaan.

W.b.t. de pijl die van de oplegger af valt;
Ik neem gemakshalve even aan dat u met een vinger boven de pijl en met twee vingers onder de pijl schiet. De kans is aanwezig dat u in het onderhavige geval met het plaatsen van de vingers op de pees vóórdat u uittrekt de onderste twee vingers té kort of zelfs geheel tégen de pijl plaatst. Met het uittrekken maakt vervolgens de pees een hoek waardoor deze vingers nog verder tegen de pijl aan schuiven, met als gevolg dat de pijl een beetje opgelicht wordt. Daardoor draait deze dan van de boog af.
U moet er dus voor zorgen dat met het plaatsen van de onderste vingers op de pees deze een stukje vrij komen te liggen van de onderkant van de pijl. Laat uw trainer hier even mee op letten.

Met het gebruik van een ankertab zit daar bijna altijd een blok op dat tussen de wijs en middelvinger komt en voorkomt dit "afklemmen". E.v. kan daar een dikker blok op gezet worden of kunt u het zelf verdikken, én dit blok kan meestal in hoogte en stand versteld worden. Experimenteer daar dan mee.

Succes.
CW1
Senior E Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 16h 19m 41s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Post Number:#4  Berichtdoor ThomVis » 31 aug 2015 17:34

En kijk eens naar je vingertab. Bij de meeste leertjes is de gleuf voor om de pijl heen aan de smalle kant. Het kan dan zijn dat je vingers wel goed staan, maar dat het leer de pijl afklemt.
Een klikker is niet de oplossing om de pijl op de steun te houden. Dat probleem zal eerst opgelost moeten worden omdat dit ook voor afwijkingen zorgt.
Een kisser is niet om de treklengte te bepalen, maar om een extra referentiepunt te creëren. Een klikker wordt met de juiste techniek ook gebruikt als signaal om te lossen, niet alleen voor treklengte-indicatie. Voor kortere afstanden zal met de juiste techniek het ontbreken van een klikker niet erg veel impact hebben, op langere afstanden (70m, 90m) zal de variatie in treklengte wel meer hoogteverschil geven.
ThomVis
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 12
Online: 2d 16h 34m 27s
Ik schiet graag: Recurve target

Post Number:#5  Berichtdoor buitenbeentje » 31 aug 2015 19:05

Hier kan je zowel de poster met basisschot als een boekje daarover downloaden. :thumbsup:
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Post Number:#6  Berichtdoor MarkdeHoon » 09 sep 2015 22:43

Bedankt allen voor de reacties zover, zal nog eens met mijn trainers overleggen. Heb het eerder geprobeerd, maar na verloop van tijd gingen ze mij toch weer proberen met een klikker te laten schieten wat tot nu toe nog steeds geen succes is.
MarkdeHoon
Beginner

Post Number:#7  Berichtdoor MarkdeHoon » 17 sep 2015 14:18

Ik heb nu mijn beslissing door gezet om zonder klikker te schieten en het voelt heerlijk. Mijn trainers gaan er nu ook in mee (eindelijk).Alleen nog kleine dingetjes oplossen wat betreft de oplegger, vingertab of wat dan ook om het afvallen van de pijl op te lossen.
MarkdeHoon
Beginner

Post Number:#8  Berichtdoor buitenbeentje » 17 sep 2015 14:25

Het van de oplegger af vallen van de pijl kan je op een aantal manieren oplossen. Ankertab kan je oplossen door het blok tussen je vingers dikker te maken waardoor je vingers verder uit elkaar op de pees staan. Hierbi jmoet jij er wel zelf voor zorgen dat je je middelvinger niet tegen de pijl aanhebt bij het uittrekken van de pees, want dan ga je je pijl alsnog omhoog lichten. Oplegger kan ik van hieruit niet zeggen, dat is oplegger afhankelijk.
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Keer terug naar Recurve