[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Nederlands(talig) HandBoog Forum • Toon onderwerp - Beschrijving compoundboog en toebehoren

Beschrijving compoundboog en toebehoren

Voor de Compound schutters

Re: Beschrijving compoundboog en toebehoren

Post Number:#26  Berichtdoor Oude Schutter » 06 apr 2013 12:45

Beste lezers van dit onderwerp.
Ik was van plan om met onderwerp Beschrijving compoundboog en Stappenplan compoundboog de beginnende en gevorderde beginnend compound schutters wat op weg te helpen. Misschien niet optimaal, maar alles is beter dan de summiere informatie die in het Nederlands beschikbaar is.
Ook was ik niet van plan om de meer ervaren compound schutters en verenigingen te passeren aangezien dit een individuele sport is die meestal in groepsverband wordt beoefend.
Ik vroeg daarom de meer ervaren compound schutter mij van feedback te voorzien zodat ik als gevorderde beginner alle informatie op een juiste manier weer kon geven.
Ook weet ik dat het beoefenen van deze sport een kwestie is van training, training en nog eens training, maar laten we wel zijn dat op het gebied van compoundboog weinig les mogelijk is in Nederland. Sommige verenigingen uitgezonderd maar als een beginnende schutter 120 km moet rijden om een doeltreffende lesprogram te krijgen en dat meerdere 10 tallen keren dat ik het plezier van compound schieten snel voorbij.
Ook het onderwerp aanschaf compound materiaal schijnt een heet hangijzer te zijn. Bijna elke vereniging is een divisie recurve schieten met eigen materiaal, maar als je lonkt naar de compound afdeling dan is het een heel ander verhaal. Dan is een beginnende of gevorderde beginnende compound schutter overgeleverd aan mede compound schutters die allemaal hun eigen stokpaardje hebben op het gebied van materiaal.
Ik heb getracht om een aanzet te geven om deze cirkel te doorbreken en een beginnende en gevorderde beginnende compound schutter een beetje op weg te helpen, om te voorkomen wat mijn echtgenote en ik in 2012 overkwam. Ik ben dan wel een gevorderde beginnende compound schutter, maar dit was om (ouderdom) gezondheidskwaaltjes en heb daarvoor jarenlang andere handboog soorten geschoten.
Als ik kijk naar de reacties die ik afgelopen week op mijn initiatief ontvangen heb, ondanks dat het aantal lezers nu op 222 staat, is bedroevend. Ik heb de volgende reacties ontvangen (en op het stappenplan geen):
- Op marktplaats kan men wel goed een 2de handsboog kopen (2 personen)
- Pas je tekst aan op het gebied van aankoop op Marktplaat.
- Ik heb op Marktplaats wel goede bogen gekocht.
- De beginnende schutter moet maar een ervaren schutter meenemen bij het kopen van 2de hands boog.
- Hoe controleer ik de aankoop van mijn 2de handsboog.
- Enzovoort op het gebied van 2de handsboog.
- Dit soort info is op elke goede handboogzaak te verkrijgen. (goede stap in de richting)
- Specifiek beschrijven van releases vind ik een beetje onzin. (ontkrachting van voorgaande)
- Laat maar waaien, veel plezier.
- Ge-mail over Heythuizen.
Via Persoonlijk berichten:
- Ik weet zeker dat ...schrijvers je wel willen helpen. (gek genoeg heb ik tot op heden iets inhoudelijk nog niet ontvangen).
- Goed initiatief en schrijf me maar als je meer wil weten ( als je vraagt is het stil)
Ik vind de response zo bedroevend, 3 personen van de 222 lezers dat ik na een week al besloten heb om dit project op het handboogforum te beëindigen en voort te zetten op een eigen website (met ondersteuning van ervaren topschutters en enkele grote leveranciers van compoundbogen) op mijnboog nl, openbaar en gratis toegankelijk maar wel met een copyright, zodat ik mij volledig kan concentreren op de compleet in Nederland en in het Nederlands geschreven leidraad.
Hiermee zeg ik dus met een lang verhaal dat ik stop met het handboogforum.
Hans
Oude Schutter
Aspirant C Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 0
Online: 11h 16m 20s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Post Number:#27  Berichtdoor Oude Schutter » 10 apr 2013 22:10

Beste (mede) schutters
Ik ben niet alleen Oude Schutter maar ook een oude (boogschutter) knakker. Ik hield voor het eerst een boog in mijn hand in 1958. Eind 2011 kreeg merkte ik dat ik moeite had met het ankeren van mijn recurveboog en begin 2012 richtte ik letterlijk mijn pijlen op een compoundboog. Ik merkte dat er als aspirant compound schutter een probleem was tussen ervaren schutters en beginners. Dit vond ik jammer en daarom was ik het project begonnen om kennis, hoe onbeholpen ook, uit te dragen via dit forum.
Nu is mij bijna 9 weken geleden een ongeluk toebedeeld. Door struikelen ben ik door een glazen salontafel heen gevallen die bestond uit 2 platen gehard glas van 120 bij 80 en heb mijn linker elleboog erg diep doorgesneden. Ik dacht dat het wel zou genezen, maar kreeg vandaag te horen dat de verwonding ernstiger was dan het leek. Een groot gedeelte van mijn bewegingszenuwen zijn ook doorgesneden, wat inhoud dat ik geen plotselinge belastingen mag hebben op mijn linker arm. Nu ben ik een rechtshandige schutter en mijn linker arm is mijn boogarm. Dit houd in dat elke keer dat ik een pijl los er een hevige klap kom, ondanks stabilisatie, op mijn arm en ik het gevaar zou lopen om de besturing over mijn linkerhand geheel kan kwijtraken.
Dit houd in dat ik mijn geliefde sport, handboogschieten (traditioneel, recurve en compound) moet opgeven na 55 jaar. Het is jammer en ik betreur het ten zeerste.
Hans
Oude Schutter
Aspirant C Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 0
Online: 11h 16m 20s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Post Number:#28  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 21 apr 2013 08:54

Wel,

ik schiet beide vormen, compound en recurve, wat ik zowie zo de beginde compound schutter zou willen aanraden, neem een boog met een zachte "wand "" en daarmee bedoel ik dus een die je makkelijk over de let- off heen gaat, en met een vrij lange let-off, vooral in het begin zal je merken dat het niet zo simpel is als het er uit ziet, mijn Mathews was echt heel soepel, qua uittrekken, vasthouden en lossen over de piek heen zat ruim een inch, mijn PSE carrerra daarin tegen had dat totaal niet, over de piek was ook prakisch het eind, als je die niet goed op treklengte hield dan was de pijl al weg, menig geen op de club die het "wou proberen " schrok hiervan, terwijl ik ze daarvoor echt gewaarscuwd had " let op hou hem goed op treklengte, hij lanceerd sneller dan de denkt/ verwacht.

De Mathews ( Shwichback LD) was ook veel meer geschikt voor de beginnde, die trok zo soepel dat de de let-off piek nauwlijks voelde, uiteraard merkte de wel dat het gewicht terug liep.
De PSE, moest je echt over de piek heen trekken

beide bogen waren 60 # de PSE werdt ook een z.g hard cam boog genoemd, wel was het zo dat de PSE wel meer snelhied in de pijlen gaf.

ook zou ik persoonlijk een kantelrelese voor de beginner af raden, dat heb ik al vaak fout zien gaan, dat de pijlen al gelost waren voor dat de schutter op schot stond.

en inderdaad een compound boog is een beetje maatwerk, ik zor de beginners aan raden wa div. typen en merken proberen, alle merken / typen hebben toch een beetje hun eigen ding, dan kan je beter beslissen wat jouw beter ligt
W & W Winact Chroom
Winex 48#
Green hoorn cream elipes 52#
Recureve Barebow schutter.
Hoyt Stiker (1998)
Compound Blanc
Arnold Heemskerk
Kadet C Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 6
Online: 23h 32m 29s
Geslacht: Man