Ben nieuw en hoop dat iemand mijn keuze kan bevestigen

Voor de Compound schutters

Ben nieuw en hoop dat iemand mijn keuze kan bevestigen

Post Number:#1  Berichtdoor beginnersenior » 22 sep 2017 07:41

Beste Mensen ik ben nieuw met de boogsport maar het is heel leuk.

Heb heb recurve geprobeerd en compound en de keuze isop compound gevallen gezien
een nekbreuk 4 jaar geleden en een ellenboog breuk is de Let off in mijn voordeel.

Wel heb ik een keuze moeten maken en ben met "niet lachen"een pse fever van 29# max
begonnen en ik schiet er op 18 meter nu 260 punten mee en dat is niet hoog maar ben 52
en ben 4 weken bezig en schiet 70 pijlen per dag.

Ik ben verder gaan kijken voor een langere boof ATA boven de 34" en ik ben uitgekomen
op een PSE Supra EXT 2017 een 30# tot #40 gekocht. Ik durf het gezien mijn problemen niet aan om een
40# tot #50 verstelbaar te kopen omdat ik gezien mijn nek problemen een te grote stap maak en
dan mijn nek, schouder en ellenboog dik ga overbelasten. Na 70 schoten op 26# a 30# voel ik de spanning
in nek en schouder en zeker ellenboog omdat ik dan met de Thumb release niet kan draaien en de hand gewoon
vlak houd.

Wellicht vinden jullie een #40 een heel slechte keuze en een keuze voor de loser maar helaas. Ik denk aan de opbouw.
Wellicht zal ik niet buiten aan de 50 meter mee kunnen doen maar dat hoor ik wel van jullie.

Is de drawcycle een beetje redelijk bij de PSE Supra?

Mijn dank alvast voor het plaatsen en voor de mensen die dit lezen.
beginnersenior
Beginner

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 0
Online: 44m 40s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Ben nieuw en hoop dat iemand mijn keuze kan bevestigen

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 22 sep 2017 20:58

Als houtschutter kan ik weinig over compoundbogen vertellen. Maar deze opmerking heb ik wel, naar aanleiding van

beginnersenior schreef: [Ik] ben met "niet lachen" een pse fever van 29# max begonnen

Ik vind het een bijzondere uitdaging om in deze situatie een boog te zoeken die bij je fysieke mogelijkheden past. Er zijn nogal wat schutters die vooral over (hoge) pondages kakelen, ongeacht het boogtype. Als je al een zware boog zou willen proberen, dan zou je waarschijnlijk meteen voelen dat dat niet de verstandigste keuze is. Iedere boog biedt een uitdaging; een lichte boog misschien nog wel veel meer dan een (middel)zware. In elk geval zul je mij niet horen lachen. Ik wens je heel veel schietplezier toe.

Voor dit bericht heeft pokodada dankbaarheid ontvangen van :
beginnersenior
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 12h 54m 4s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#3  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 23 sep 2017 18:41

Wel,

ik schiet zowel recurve en compound, beide zonder hulpmiddellen, verder vindt ik persoonlijk dat je nooit iemand mag uitlachen, over de pondtage van de boog of de punten die hij/zij er mee schiet.
Je hebt er plezier in en dat vindt ik het aller belangrijkste.
wat ik je kan aanraden op gebied van compound, gezien je "handicap" neem een lange boog, met een lange drawcirle, dan is het voor je gevoel dat de spanning op de pees steeds minder wordt.
Ik schiet zelf blanc, met de vingers en dan wil je ook graag zoiets.
daarvoor komen een paar typen goed voor in aanmerking, in jouw geval zou de hoyt Tribute, een best goede keuze kunnen zijn ( als je over nieuw praat).

Wat ik je zou aanraden als je om mijn menig vraagt, neem een lange(re) boog, min. een ata van 40.
Ik weet je treklengte niet, anders zou je ook eens naar "kinder-compounds"kunnen kijken, de lichtste volwassen-latten zijn toch meestal 40-50 pounds, echter bij de betere boogwinkels kunnen hier toch wel wat mee om onder die 40 pound te komen, zeker als je de situatie uitlegt.
om dit toe te lichten, mijn huidige compound ( 50-60 pound latten ) heeft op 43 pound gestaan, das 7 pound onder het aangegeven gewicht, als je dat door rekend in jouw situatie ( 7 onder de 40) zou je uitkomen op ± 33 pound, mocht dit lekker gaan op schroeven kan altijd nog.
Het is wel zo dat de langere soepele bogen geen snelheids monsters zijn, en ietst zwaader van gewicht ( je hebt meer metaal in je hand) maar zijn wel veel stabieler en een vergevender afschot.
Ik zou zeggen leg je wensen neer bij een goede booghandel die kan je verder helpen ook met boogmerken en type's, ik weet niet waar je woont, maar Bleyendaal in heerhugowaard is een zeer meedenkend iemand.

Ik zelf kan je nog veel meer vertellen hierover, maar stuur dan een pm dan krijg je mijn telefoonnummer, das veel makkelijker dan dit heen en weer getyp.
Met groet en susses met de zoektocht
Arnold
W & W Winact Chroom
Winex 48#
Green hoorn cream elipes 52#
Recureve Barebow schutter.
Hoyt Stiker (1998)
Compound Blanc

Voor dit bericht heeft Arnold Heemskerk heeft bedankjes ontvangen - 2:
beginnersenior, buitenbeentje
Arnold Heemskerk
Kadet D Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 6
Online: 22h 12m 4s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: 3D animals

Post Number:#4  Berichtdoor beginnersenior » 24 sep 2017 18:50

Beste mensen bedankt,

Ik heb nu een PSE Supra #40 gekocht en terug geschroefd naar 30.......het is geen Hoyt
maar ik kan prima uit de voeten omdat het pondage nu gelijk is en ik kan opbouwen
naar 40 en de boog licht heel top in de Hand en een heel fijne draw cycle.......

Ben heel goed geholpen en heb de eerste pijlen geschoten en ben erg blij mensen.

Fijn dat ik deze sport heb leren kennen.

Alvast bedankt,
beginnersenior
Beginner

Heeft bedankjes: 0
Online: 44m 40s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Keer terug naar Compound