pijp of stok

Voor de BareBow schutters

pijp of stok

Post Number:#1  Berichtdoor PAGGA » 05 feb 2008 19:43

Beste vrienden ik zit al enige tijd met een vraag en misschien kunnen jullie in de oneindige wijsheid die ik toch van sommigen verwacht mij bijstaan in het vinden van een antwoord.
ik schiet wel eens voor de afwisseling met alu pijlen in plaats van hout en nu heb ik bemerkt dat mijn jachtboog héél anders reageert op alu dan op hout
Als ik n.l aluminium schiet maakt mijn boog meer geluid en ik voel de trillingen tot in mijn elleboog en wanneer ik hout schiet lijkt ie wat "lui"en moet ik verder uit trekken en hoger richten terwijl hij met aluminium pijlen echt héél fel is.
Nu komt de vraag,hebben jullie dat ook of zijn mijn zinnen begoocheld zo nee waar ligt het aan en wat kan ik er tegen doen.
Ik reken op jullie mijn broeders en zusters !!!!!!
CAUSALITY IS EVERYTHING !!!!!!
PAGGA
Aspirant Ere Klasse

Heeft bedankt: 4
Heeft bedankjes: 0
Online: 7h 8m 41s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Met mijn 40 ponds magyar maar ook met mijn hoyt powerhawk.

Re: pijp of stok

Post Number:#2  Berichtdoor buitenbeentje » 05 feb 2008 20:10

Je schiet dus een Samick SHB van 40 pond volgens je ondertitel. Wat voor aluminium pijlen gebruik je (welke maat) en welke dikte houten pijlen? Bij de zelfde stijfheid is een houten pijl een stuk zwaarder dan een aluminium. Verder zal de peeshoogte van je boog afgesteld staan voor hout, probeer eens wat andere peeshoogten uit met aluminium. Eventueel zet je daarvoor een langere of kortere pees op de boog.
Handboogsport: ook op facebook
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 48
Online: 116d 19h 30m 5s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#3  Berichtdoor PAGGA » 05 feb 2008 21:22

De aluminium pijlen die ik gebruik zijn XX75 superlite 2114 van Easton op een lengte van 75 cm,de houten zijn 11/32 met een 100 grain messing bullit point op een lengte van 75 cm en soms 11/32 met 150 grain 3d point op een lengte van 71 cm maar deze wil ik eigenlijk alleen voor 3d wedstrijden gaan gebruiken omdat deze wat minder windgevoelig zouden zijn.
PAGGA
Aspirant Ere Klasse

Post Number:#4  Berichtdoor buitenbeentje » 05 feb 2008 21:41

Windgevoeligheid zal je uit moeten proberen. Aan de ene kant zullen je pijlen met zwaardere punten misschien stabieler vliegen (heb je dat al getest?). Daar staat tegenover dat ze langzamer gaan door het extra gewicht en dus meer tijd hebben aan de kant geblazen te worden.
Wat voor vluchten gebruikt je op je houten pijlen? Als je grotere vluchten gebruikt als nodig schiet je ook als het ware met een parachute en zijn je pijlen ook gevoeliger voor wind als bij net wat kleinere vluchten.

75 centimeter, dan zit je dus op 29" pijlen. Je kan uit de voeten met 71 centimeter, 28"dus grofweg. Je boog zou dan relatief rustig moeten reageren. Kijk inderdaad eens naar je peeshoogte en waar je nokpunten staan.
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Post Number:#5  Berichtdoor PAGGA » 05 feb 2008 22:00

Ik neem aan dat je met vluchten de veren bedoelt.
Ik gebruik op de lange(lichtere)pijlen "druppel"vormige vluchten en op de korte gebruik ik "delta"vormige veren.
Ik hoop dat je iets begrijpt van de krukkige manier waarop ik de zaken uit de doeken doe maar ik ken nog niet alle vaktermen of benamingen van alle pijl onderdelen ik ben nl. pas inds aug.vorig jaar begonnen met barebow schieten.
PAGGA
Aspirant Ere Klasse

Post Number:#6  Berichtdoor buitenbeentje » 05 feb 2008 22:49

De vorm van de veren (inderdaad) maakt niet zo heel veel uit, wel de lengte en hoogte van de veren. Ook hoe schuin ze in de lengterichting op de schacht staan maakt veel uit.
Maar is er niemand bij jullie op de club die je kan helpen?
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Post Number:#7  Berichtdoor PAGGA » 06 feb 2008 18:05

Ja ik denk wel dat er iemand is die daar verstand van heeft.
Maar ik weet eigenlijk niet of dat er veel mee te maken heeft want deze pijlen komen standaard met veren bij Hakvoort vandaan en die heeft er niets over gezegd toen hij ze voor me op maat maakte maar ik kan altijd eens informeren.
Ik wil alleen niet te veel gaan prutsen aan 't materiaal want dan lijkt ik wel een recurve schutter :lol:
PAGGA
Aspirant Ere Klasse

Post Number:#8  Berichtdoor buitenbeentje » 06 feb 2008 18:51

Schieten met materiaal wat zo ongeveer je arm uit de kom schudt is anders ook geen pretje.

En lang niet alle recurvers prutsen veel aan hun boog. :(
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Post Number:#9  Berichtdoor quenyandur » 06 feb 2008 20:24

Eerder andersom geloof ik,
als ik naast mezelf andere ruiterboog/longbowschutters kijk experimenteren die veel meer dan moderne recurveschutters met veerlengte, veervorm (ik gebruik shield, classic en een aangepaste mirkwood in verenstans), graingewicht van de punten, spinewaarde van de pijl, houtsoort, aantal peesdraden, barrelen van de schacht. Misschien is dit clubgebonden.

Misschien een keer leuk een onderzoek naar te doen:

Is er een verschil in de verhouding zelfwerkzaamheid of standaard kopen in de winkel,
is dit terug te vinden in de soort boog die deze schutter gebruikt?
Bokken schieten kan ik ook zonder boog
quenyandur
Aspirant Ere Klasse

Heeft bedankt: 0
Online: 2h 51m 52s
Ik schiet graag: ruiterboog, hout, lange afstanden en 3D

Post Number:#10  Berichtdoor buitenbeentje » 06 feb 2008 22:02

Bij mij is het nogal booggebonden. Met mijn jachtboog experimenteer ik bijna niet, maar daar schiet ik ook zelden mee. Mijn recurve knutsel ik nagenoeg niet aan, hoogstens een nieuwe pees. Mijn compound heb ik nog maar net, die ben ik aan het inschieten en afstellen. En daarna kan het gereedschap ook weer weg.
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Post Number:#11  Berichtdoor PAGGA » 07 feb 2008 10:38

quenyandur schreef:Eerder andersom geloof ik,
als ik naast mezelf andere ruiterboog/longbowschutters kijk experimenteren die veel meer dan moderne recurveschutters met veerlengte, veervorm (ik gebruik shield, classic en een aangepaste mirkwood in verenstans), graingewicht van de punten, spinewaarde van de pijl, houtsoort, aantal peesdraden, barrelen van de schacht. Misschien is dit clubgebonden.

Misschien een keer leuk een onderzoek naar te doen:

Is er een verschil in de verhouding zelfwerkzaamheid of standaard kopen in de winkel,
is dit terug te vinden in de soort boog die deze schutter gebruikt?

Als ik mensen tegen 't zere been heb geschopt bij deze mijn excuses want de op merking over recurve schutters was als grap bedoeld.
Mijn instelling is juist dat als je plezier hebt in het schieten is dat het belangrijkst en hoe of waarmee je dat doet is voor iedere schutter persoonlijk.
We hebben per slot van rekening allemaal één doel voor ogen en dat is onze gemeenschappelijke hobby op een zo ontspannen mogelijke manier beoevenen zonder elkaar af te kammen,dus ik hoop dat ik hiermee enige onduidelijkheid uit de wereld heb geholpen en ik kan rekenen op jullie hulp en waarschijnlijk zeer bruikbare adviesen.
PAGGA
Aspirant Ere Klasse

Post Number:#12  Berichtdoor quenyandur » 07 feb 2008 11:59

Ik had het niet als kritiek opgevat,
mijn nieuwsgierigheid blijft echter:

welk boogtype experimenteert het meest? Of staat het los van het boogtype hoeveel de schutter probeert.
Laat ik er een paar gechargeerde generalisaties ingooien, graag reactie dus.

Recurveschutters kopen alles kant en klaar,
ruiterboogschutters knutselen aan eigen materiaal,
compounders houden zich bezig met nieuwe snufjes,
jachtboogschutters experimenteren met houtsoorten.
Bokken schieten kan ik ook zonder boog
quenyandur
Aspirant Ere Klasse

Online: 2h 51m 52s
Ik schiet graag: ruiterboog, hout, lange afstanden en 3D

Post Number:#13  Berichtdoor PAGGA » 07 feb 2008 13:37

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet zozeer expirimenteer met houtsoorten maar nog wel zoekende ben wat betreft het effect dat aluminium of houten pijlen op mijn boog cq schot hebben dus wat mij aangaat ben ik mogelijk een expirimeterende jachtboog schutter.
Mijn voorkeur ligt echter wel bij houten pijlen daar deze rustiger van mijn boog afkomen.
De andere stellingen kan ik niet beamen of weerleggen,dat zou je moeten voorleggen aan de respectievelijke beoefenaars van deze takken.
Ik denk eigenlijk dat het per schutter verschilt of deze ja of nee aan het proberen is het zijn volgens mij meer de beginnende schutters die aan het zoeken zijn wat ze´t beste ligt en zich laten leiden door het markt aanbod want een meer ervaren schutter heeft zijn eigen tak van deze sport en materiaal dat hem het best bevalt inmiddels al gevonden.
PAGGA
Aspirant Ere Klasse

Post Number:#14  Berichtdoor NoSights » 28 feb 2008 12:47

PAGGA schreef:Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet zozeer expirimenteer met houtsoorten maar nog wel zoekende ben wat betreft het effect dat aluminium of houten pijlen op mijn boog cq schot hebben dus wat mij aangaat ben ik mogelijk een expirimeterende jachtboog schutter.

Heb je al eens overwogen om carbon-pijlen te testen.
Duitse kennissen van me schieten op hun jachtboog Carbon Express Terminator XP Select pijlen (nagenoeg onbreekbaar en toch een vlakkere vlucht als hout) en ook Carbon Express Heritage pijlen (deze zijn er vanaf dit jaar ook voor de lichtere bogen)

ArcheryCentre.com in Lieshout heeft meestal wel enkele test-pijlen van verschillende maten liggen, die ze uitlenen.
Stuur ze maar eens een mailtje als je interesse hebt..... info@archerycentre.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Carbon Express Staffshooter
ArcheryCentre.com
H&M Bowstrings
Elite XLR....but my NEW BREED CYBORG has arrived......so times are changing !!!!
NoSights
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 10h 20m 27s
Ik schiet graag: 3-D met een Compound, maar dan zonder vizier !!

Post Number:#15  Berichtdoor Tulten Henget » 28 feb 2008 14:29

NoSights schreef:
PAGGA schreef:Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik niet zozeer expirimenteer met houtsoorten maar nog wel zoekende ben wat betreft het effect dat aluminium of houten pijlen op mijn boog cq schot hebben dus wat mij aangaat ben ik mogelijk een expirimeterende jachtboog schutter.

Heb je al eens overwogen om carbon-pijlen te testen.
Duitse kennissen van me schieten op hun jachtboog Carbon Express Terminator XP Select pijlen (nagenoeg onbreekbaar en toch een vlakkere vlucht als hout) en ook Carbon Express Heritage pijlen (deze zijn er vanaf dit jaar ook voor de lichtere bogen)

ArcheryCentre.com in Lieshout heeft meestal wel enkele test-pijlen van verschillende maten liggen, die ze uitlenen.
Stuur ze maar eens een mailtje als je interesse hebt..... info@archerycentre.com" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je niet van plan bent om regelmatig 3d ronden te schieten is carbon een optie, maar er zijn meerdere organisatoren die geen carbon pijlen toestaan...
Voor indoor zou het geen probleem zijn...
Afbeelding
Tulten Henget
Aspirant Ere Klasse

Online: 1d 13h 39m 13s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: barebow

Post Number:#16  Berichtdoor NoSights » 28 feb 2008 15:07

ik schiet zelf (heel) actief 3D. Ik kan inderdaad niet alle wedstrijden met Carbon meeschieten, maar het worden er wel steeds meer. Ik gebruik m'n reserve-boog om de interessante toernooien, die geen carbon-pijlen toestaan, met aluminium te schieten......en probeer ze intussen te overtuigen dat carbon-pijlen tegenwoordig weer kunnen.
De meest gehoorde reden om carbon-pijlen te weigeren is dat ze zouden versplinteren bij een harde inslag/misser.
Doordat carbon-pijlen tegenwoordig kruislings (crossweave) worden opgebouwd, is dit echter niet meer het geval.
In 95% van de gevallen dat een carbon-pijl breekt, gebeurt dit als een alu-pijl.......hij breekt gewoon af.

Je kan natuurlijk niet iedereen overtuigen......maar Arcen laat intussen weer carbon-pijlen op hun 3D toe.

Verdere toernooien die ik weet, zijn: Lelystad, Drunen, Indoor-3D Laarbeek, 3-D Challenge Mierlo, Urban 3-D Challenge Eindhoven, Gemert, Alkmaar en natuurlijk de 3D-toernooien in Duitsland en Luxemburg.
Carbon Express Staffshooter
ArcheryCentre.com
H&M Bowstrings
Elite XLR....but my NEW BREED CYBORG has arrived......so times are changing !!!!
NoSights
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 10h 20m 27s
Ik schiet graag: 3-D met een Compound, maar dan zonder vizier !!

Post Number:#17  Berichtdoor nick arrowshop » 14 okt 2008 22:02

Hoi Pagga,

Om weer even terug te komen op je vraag, waarom je boog meer geluid maakt en anders reageerd bij houten of aluminium pijlen komt door een aantal zaken:
- Alu pijlen hebben een lager gewicht dan hout, hierdoor kan een boog meer handschok geven bij het lossen.
- Alu maakt meer geluid, de schachten zijn hol wat meer als "klankkast" werkt (tik er maar eens tegen aan en hoor het verschil).

Carbon en aluminium zijn verder aardig met elkaar gelijk, carbon is vaak wel wat stiller. Ze zijn ook lager in gewicht wat niet altijd te goede komt voor je boog. Sommige bogen hebben wel een bepaalde massa nodig om hun energie kwijt te kunnen. Kunnen ze dat niet kan in sommige gevalen zelfs de boog kapot gaan. Goldtip heeft overigens een Carbon pijl voor de traditionele schutter, deze heeft een hout look en is wat zwaarder.
Heb ze een tijdje getest, persoonlijk vind ik hout altijd nog het mooist om mee te schieten, al is het voor de rust ;-).

Groeten Nick www.arrowshop.nl
Angels attend no other human sport besides archery.
nick arrowshop
Site Moderator

Online: 17m 26s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Zie mijn ff voorstellen tekst ;-)

Keer terug naar Barebow