pees perikelen

Voor de BareBow schutters

pees perikelen

Post Number:#1  Berichtdoor PAGGA » 02 maart 2008 16:43

Zoals jullie mogelijk weten ben ik een verwoed jacht boog schutter en begin er al zeg ik 't zelf steeds bedrevener in te worden maar nu is er boven mijn schuttersparadijs een klein donker wolkje samen gepakt.
Het geval wil namelijk dat ik sinds ik deze boog heb en dat is ongeveer augustus vorig jaar ik al aan mijn derde pees bezig ben.
Van de eerste twee sleet de serving aan de uit einden van de boog bijzonder snel en bij deze heb ik gezien dat tussen mijn nok ringen de pees al aardig sleets begint te raken aan wederom de serving,nu is mijn vraag aan jullie waar kan dat aan liggen hebben julie het zelfde ondervonden en wat is jullie oplossing.
Een van mijn mede clubleden zei me dat het kon liggen aan het feit dat ik fabrieks pezen gebruikte en een handgemaakte pees beter zou zijn nu volgt er een andere vraag,wie kan mij zeggen hoeveel draden de pees van een jachtboog mag of moet zijn om er veilig en prettig mee te schieten.
Zoals altijd wordt jullie hulp gewaardeerd.

GRTZ PAGGA
CAUSALITY IS EVERYTHING !!!!!!
PAGGA
Aspirant Ere Klasse

Heeft bedankt: 4
Heeft bedankjes: 0
Online: 7h 8m 41s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Met mijn 40 ponds magyar maar ook met mijn hoyt powerhawk.

Re: pees perikelen

Post Number:#2  Berichtdoor buitenbeentje » 02 maart 2008 17:02

Dat je pees bij de ogen zo snel slijt ligt meer aan de scherpe kanten van de boog lijkt me dan aan jou. Een handgemaakte pees zal in zoverre langer mee gaan: als het gebruikte materiaal het zelfde is zal een handgemaakte pees net zo snel aan het eind van zijn latijn zijn als een fabriekspees, maar dan tegen ongeveer de helft van de kosten. Gebruik je bij voorbeeld standaard wikkelgaren, dan zal dat over het algemeen sneller slijten dan dynema of diamopndback. Ik zou eerder de peesgroef in de latten van de boog eens onder handen nemen met superfijn schuurpapier om de ergste scherpe randen kwijt te raken die de pees slopen.
Het aantal draden voor een pees wordt voornamelijk bepaald door de trekkracht van de boog. Wanneer je prettig schiet met de huidige pees en je weet van welk materiaal deze is kan je gewoon het aantal draden tellen en een nieuwe pees voor je boog maken met het zelfde aantal draden. Verschillende soorten peesmateriaal hebben verschillende diameters. Zo is B50 relatief dik en heb je weinig draden nodig, terwijl 452 (materiaal voor compound pezen) veel dunner is en dus veel meer draden nodig zijn voor een pees met de zelfde diameter. Fastflight zit hier qua diameter ongeveer tussen in.
Wanneer ik voor iemand een pees maak vraag ik altijd een oude pees en een pijl of bek mee. De oude pees heb ik nodig om de lengte te bepalen en om te kijken op welke diameter middenserving ik ongeveer uit moet komen. Vervolgens maak ik op het uiteinde van de pezenbank een soort proefpees waar ik kan testen door er een stuk dummy middenserving op te zetten en met het opzetten van de pijl testen of ik dikker of dunner moet.
Handboogsport: ook op facebook
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 48
Online: 116d 19h 13m
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#3  Berichtdoor PAGGA » 02 maart 2008 17:30

Dat was ik vergeten te vermelden de peesgroeven zijn al geschuurd door de booghandelaar toen ik voor de tweede keer bij 'm kwam met de pees het probleem is nu de serving tussen mijn nokringen dat slijtage vertoond,ik dacht dus dat mijn nok misschien iets te strak om de serving klemde.
CAUSALITY IS EVERYTHING !!!!!!
PAGGA
Aspirant Ere Klasse

Heeft bedankt: 4
Online: 7h 8m 41s
Ik schiet graag: Met mijn 40 ponds magyar maar ook met mijn hoyt powerhawk.

Post Number:#4  Berichtdoor buitenbeentje » 02 maart 2008 17:56

Om te testen of de nok te strak om de pees zit zet je een pijl op de pees, houd de boog horizontaal met de pees naar boen en geef je een korte, felle tik op de pees. Valt de pijl al van de pees voor de tik, dan is de passing te los. Komt de pijl niet van de pees, dan is de passing (veel) te strak. Komt de pijl wel van de pees, dan is er een redelijke kans dat de passing van de nokken op de pees gewoon goed is.
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Post Number:#5  Berichtdoor quenyandur » 03 maart 2008 00:42

Helemaal met buitenbeentje eens,

Pezen van normaal materiaal slijten niet zo snel.
Ergens is je peesnok waarschijnlijk nog niet goed voor je pees.

Ik had hetzelfde probleem, eerst was de peesnok (van hertegewei) te scherp, vervolgens te hoekig, vervolgens nog niet diep genoeg.

Veel moeten schuren tot ik een mooi verloop had, sindsdien schiet ik ruim een jaar met dezelfde pees.
Succes ermee.
Bokken schieten kan ik ook zonder boog
quenyandur
Aspirant Ere Klasse

Heeft bedankt: 0
Online: 2h 51m 52s
Ik schiet graag: ruiterboog, hout, lange afstanden en 3D

Post Number:#6  Berichtdoor pokodada » 28 okt 2011 15:33

(Liever even aanhaken dan een nieuw topic beginnen...)

Van de pees van mijn flatbow moet ik om de haverklap de middenserving vervangen. Ik ben er nog niet uit of dat aan de gebruikte nokken ligt of iets anders, en voorlopig heb ik ook niet veel tijd en zin om dat uit te zoeken. En zo kwam ik op de volgende work-around om tijd en materiaal te sparen: Ik maak de middenserving niet in één keer, maar ik werk twee keer vanuit het midden van de pees richting lussen. Als ik tijdens training of wedstrijd vind dat de boel ineens heel hard achteruit gaat, dan keer ik gewoon de pees om, verplaats het nokringetje (peeshaak en tangetje heb ik altijd bij me) en dan kan ik weer even vooruit. Later kan ik op mijn gemak de halve serving vervangen. Het is weer eens een ideetje.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 8m 29s
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#7  Berichtdoor buitenbeentje » 28 okt 2011 17:57

Wat voor servingmateriaal gebruik je? Het gewone B50 wikkelgaren sleet bij mij ook als een gek, terwijl andere soorten garen veel langer mee gingen. Tegenwoordig gebruik ik voor recurvepezen Diamondback en dat bevalt me prima.
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Post Number:#8  Berichtdoor pokodada » 30 okt 2011 12:07

buitenbeentje schreef: Wat voor servingmateriaal gebruik je?

Inderdaad het gewone B50 garen. Als het klosje op is zal ik maar eens een steviger soort proberen. Bedankt voor de tip.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 8m 29s
Ik schiet graag: Samick Outlander

Keer terug naar Barebow