Hoe doe JIJ het? ik doe het zo:

Voor de BareBow schutters

Re: Hoe doe JIJ het? ik doe het zo:

Post Number:#26  Berichtdoor boomnick » 20 maart 2009 20:41

ben het met pokodada eens.
stringwalking zal extra effecten in je boog veroorzaken, wanneer deze boog daar niet op is aangepast.
met moderne recurves kun je nog wat met tiller etc proberen. Met standaard getillerde bogen krijg je al snel een raar geluid en klap in de boog.

dan liever mediterrane greep (1 vinger boven, 2 onder) en dan gap shooting (of instinctief, wat mijn inziens eigenlijk onbewust gap shooting en zwevend ankeren is)
mijn ervaring is dat als je in het begin bewust met gap shooting bezig bent, eigenlijk na een paar uur er al niet meer over na denkt.
een vast anker in het begin helpt vooral om de effecten op de pijlvlucht in te prenten. zodat je het gap schieten sneller onder de knie hebt.

ben benieuwd of een zwevend anker lekker schiet (onder zwevend anker versta ik dat je spieren er automatisch voor zorgen dat je ver genoeg en hoog genoeg uittrekt voor het loslaten, zonder je dat je daarbij een vast referentiepunt voor je trekhand gebruikt)

van de zomer maar weer eens uitproberen. (bij droog weer hopelijk ;-)
boomnick
Kadet D Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 2
Online: 8h 53m 42s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve freestyle #34, flatbow 30#, target indoor/outdoor(fita)

Post Number:#27  Berichtdoor Noeky1980 » 14 jun 2009 23:15

Hoi hoi,

Ik schiet dus compound blank met diverse opties inmiddels. Valt me op dat er best wat mensen barebowen met een Greenhorn goede keuze! Ik dus ook hihi.
3 vingers onder de pijl steeds op zelfde plek op het gezicht ankeren. Over de pijlpunt is mijn richtpunt.

Optie 1:
Greenhorn Diamond star
54# 28" met ceramic carbon latten, cams en saunders kabel geleider (met lagers)
HCA Ultra carbon korte demper

Optie 2:
PSE Nova
54# 28"
HCA Ultra carbon korte demper

Optie 3 (pas aangeschaft):
Kassai Raven ruiterboog (Hongaars type)
50# met hoord afgewerkt aan de uiteinden en handvat.
Zwart lederen bekleding met versiersels en spitse uiteinde.

Pijlen:

Carbon Express Thunderstorms
Easton Platinum plus xx75 1916
En hout natuurlijk voor de kassai
*Compound blank, waarom? Waarom niet! :-)*
Noeky1980
Kadet E Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 9h 39m 58s
Geslacht: Vrouw
Ik schiet graag: Compound blank
*Greenhorn Diamond Star 54#* compound
*PSE Nova 54#* compound
*Kassai Raven 50#* Hongaarse ruiterboog

3D wedstrijden en veld is het leukste

Post Number:#28  Berichtdoor Flying Dutchman » 18 jun 2009 18:04

Mijn Boog: Bearpaw Raven, levert 42,5 LBs bij mijn 29 inch treklengte. Cederhouten pijlen, zelf volledig getuned voor mijn boog. True-Flight 4" shielded veren.

Ik schiet volledig instinctief, dus twee vingers onder de pijl, èèn erboven en anker altijd met mijn top van mijn middelvinger op de mondhoek, duim onder de kaak. Eèn nokje op de pees.
Ik kijk naar het doel (dus niet over de pijl) en laat hem los. Ik span de boog door de schouderbladen naar elkaar toe te brengen dus niet op kracht. String- of face walking is mij vreemd en doe ik dus automatisch nooit. Ik draai de boog licht diagonaal. Normaliter houd ik de boog wat omlaag en span hem al omhoogbrengend. Op die manier blijft je boogschouder ook laag.
It don't mean a thing if it ain't got that string!
Flying Dutchman
Kadet D Klasse

Heeft bedankjes: 0
Online: 1d 11h 43m 23s
Ik schiet graag: Ik schiet graag traditionele wedstrijden in de natuur

Post Number:#29  Berichtdoor marco » 18 jun 2009 20:39

Mijn boog

Mathews MQ 32
pondage 50-60 pond
Let off 70%
booggewicht 3.25 lbs
treklengte 29 inch

Enkel pin vizier
polsrelease
marco
Kadet E Klasse

Afbeeldingen: 0
Online: 4d 13h 54m 40s
Ik schiet graag: compound,recurve en ruiterboog

Post Number:#30  Berichtdoor Budgetschutter » 21 jun 2009 18:59

stringwalking is prima bij een goed afgestelde barebow recurve met een dunne (lees flexibele) pijlsteun, bij hout doe ik dat nooit...., die zijn niet af te stellen :lol:
Handboogschieten met een vizier is als een boek lezen met een bril...., je doet het alleen als je niet zonder kunt
Budgetschutter
Kadet B Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 15h 48m 58s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: pijlen

Post Number:#31  Berichtdoor Sebastiaan » 15 jul 2009 09:51

Hallo allemaal,

Gisteren voor eerste keer met m'n barebow gaan schieten. Het is een spigarelli 650 geworden (na lang zoeken) en daar op Samick universal carbonlatten 32#. Lang gezocht naar ankermethode met stringwalking. Dacht het gevonden te hebben om de wijsvinger in de mondhoek te leggen, bij eerste schot vloog m'n neus er bijna af :o :? Zo net nog even opnieuw geprobeerd en de middelvinger in de mondhoek gelegd, ik denk dat dit 'm word. Als de pees nu nog ligt de neus raakt is het een teken dat ik gewoon niet recht genoeg sta (denk ik), als ik inderdaad mooi recht blijf staan (dus ook hoofd recht) dan raakt er niets (ja, de pijl raakt ergens het blazoen ;) ). Nu maar verder oefenen, als iemand nog tips heeft hoor ik ze graag.

Greetz Seb.
Homo sapiens non urinat in ventum.
Sebastiaan
Kadet A Klasse

Afbeeldingen: 2
Heeft bedankt: 3
Online: 22h 36m 22s
Ik schiet graag: Recurve, indoor, 25m1 en outdoor (FITA)

Post Number:#32  Berichtdoor puk r » 28 apr 2010 21:33

Hey dit gaan jullie vreemd vinden.

Ik heb een mathews genesis die ik met mijn vingers los. Ik heb in plaats van een handboog vizier een soort van rail op mijn boog waar ik een richtkijker op had. Wanneer ik anker, komt de richtkijker precies voor mijn oog en kan ik daarmee richten. als oplegger gebruik ik alleen een button, omdat ik dat fijn vind schieten. verder heb ik een cartel 28 inch stabilisator. Ik heb een hoop pijlen geprobeerd maar ik schiet het liefst met de xx75.

groeten,

Kevin
puk r

Post Number:#33  Berichtdoor createurdupain » 30 apr 2010 08:43

Ik kom nog maar net kijken in de boogsport. Ik weet niks van stringwalking of facewalking :( maar ik heb niet minder lol.
Ik heb zelf een flatbow gebouwd en bouw ook mijn eigen pijlen. Weliswaar gekochte houten pijlschachten en gekochte veren maar toch zelf maken.
Daarna zetten we op een stuk land een paar strobalen neer en proberen die te raken. Op 50 meter is dat toch best wel moeilijk nog :P Maar we worden beter steeds.
Pijl op de pees en op gevoel wat richten en lossen maar. Ik las net hoe je een pijl kunt tunen en zal me daar eens mee bezig gaan houden. Ook het bepalen van de nockpunt schijnt erg nauw te luisteren. Kortom. Ik probeer zo barebow mogelijk te schieten zonder vizier en andere ontsierende dingen op de boog.(vind ik)
Het gaat mij puur om de lol. Om met Jan Veen te spreken "Mis schieten met je eigen gemaakte boog is mooiere dan raak schieten met gekocht spul"
Mijn boog is een 78" met 50 pond trekkracht op 29 " van Hickory
Tevens heb ik nu een longbow in de steigers staan. Zelfde maten als de flatbow.

Nu nog raak schieten...... :thumbsup:
Nock, draw, you loose
createurdupain
Aspirant E Klasse

Online: 6h 38m
Ik schiet graag: Longbow van V Archery en Hoyt Tiburon

Post Number:#34  Berichtdoor Berenvel » 26 aug 2010 19:22

ik richt niet eens ik leg mijn zware boog horizontaal aan op middenrif hoogte en schiet en raak intuitie dus is perfect vor de jacht omdat je niet tijd verliest aan mikken
je ziet iets en schiet
Berenvel
Aspirant D Klasse

Online: 4h 9m 30s

Post Number:#35  Berichtdoor Topcat » 28 aug 2010 04:58

createurdupain schreef:Ik heb zelf een flatbow gebouwd en bouw ook mijn eigen pijlen. Weliswaar gekochte houten pijlschachten en gekochte veren maar toch zelf maken.

Geweldig is dat hé, je eigenspullen maken, en er mee gaan schieten :) 8-)

createurdupain schreef:Ik las net hoe je een pijl kunt tunen en zal me daar eens mee bezig gaan houden. Ook het bepalen van de nockpunt schijnt erg nauw te luisteren.

Met het " tunen " van een houten pijl, is idd veel mee te doen, mijn eerste pijlen waren gemaakt van een ronde stok, gehaald bij de bouwmarkt!
En heb deze gewoon op de juiste lengte afgekort ( ± 30 " ) en er ( gekochte ) veren opgeplakt, en er vervolgens een pijlpunt en nock erop gelijmt.
Maar dus niet gekeken naar de juiste spinewaarde, gewicht enz. Maar ik nu 6 nieuwe schachten gekocht, en ga nu veel nauwkeuriger te werk
zo heb ik de gewichtsverschillen, met " vislootjes ( in de punt ) weggewerkt, dus die zijn nu bij alle 6 nagenoeg gelijk, en de spinewaarde
passen nu ook beter bij mijn boog, en dat komt uiteraard de pijlvlucht, en dus de nauwkeurigheid ten goede.

createurdupain schreef:Tevens heb ik nu een longbow in de steigers staan. Zelfde maten als de flatbow.

Haha LOL :) Da's ook toevallig, ik ben ook al weer bezig, eenmaal gegrepen, blijft het je toch bezig houden :lol: Mooie hobby toch, . . . .

Hoever ben je inmiddels? ( ik zie net dat je bericht al uit april is )
Afbeelding
Topcat
Senior D Klasse

Afbeeldingen: 14
Heeft bedankt: 2
Online: 4d 12h 11s
Ik schiet graag: Met mijn zelf gemaakte houten handbogen, en met mijn Flanders Sheetah Longbow.

Post Number:#36  Berichtdoor Berenvel » 28 aug 2010 20:17

mijn bogenbouw mislukt meestal mijn boigen breken maar af en toe maak ik een goede en ik maak bamboe bogen die best goed schieten
Berenvel
Aspirant D Klasse

Online: 4h 9m 30s

Post Number:#37  Berichtdoor Smurf » 30 sep 2011 21:09

Zooo, terug van heel lang weggeweest. (Ik schiet nog steeds hoor.)

Ondertussen schiet ik met een andere setup, dus zal ik mijn huidige even opsommen:

Hoyt Trykon XL @ 57#, 29" Draw. Z4 cam&a half, 75 years jubileum editie. Ruby red.
getillerd en ge-camtimed voor vingerlossen.
Aanpassingen: fuse stringstopper, 1" damper, zelfgemaakte oplegger, af en toe een bowmounted quiver.

Pijlen: xx75 platinum plus 2314 @ 29,5" met schroefpunten voor de 3D. 2,5" Fluor roze en gele fletch, fluor groene transparante nokken.
lekker schietende goedkope pijlen, kunnen tegen een stootje gaan maar 230 fps en slaan in als een sloophamer! :D

Verder heb ik als work in progress voor de knutsel nog een Greenhorn emery waar ik wat mee ga experimenteren met andere cams, latten, pees en kabels en opleggers en handvatten.
Een soort frankenschmurph word dat waarop ik mijn creative engineering ga botvieren.
het middenstuk is daar super geschikt voor, dat kan een hele hoop hebben.

REACTIES ANYONE?
Schieten met een vizier is als lezen met een bril.
Dat doe je alleen als je het niet zonder kan.
Smurf
Aspirant C Klasse

Online: 4h 29m 47s
Ik schiet graag: COMPOUND BLANK, 3D, RAAK

Vorige

Keer terug naar Barebow