regels voor barebow veld

Voor de BareBow schutters

regels voor barebow veld

Post Number:#1  Berichtdoor barebowperry » 18 sep 2009 13:12

Hoi daar wie kan mij vertellen wat art 9.3.1.2 NHB reglement zegt over het volgende "de boog moet kaal zijn behalve de pijlsteun... maar mag deze ook uitsteken en zo ja aan welke zijde. en een pijlen buttom is dit toegestaan :denk:
perry
barebowperry
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 12m 14s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: regels voor barebow veld

Post Number:#2  Berichtdoor buitenbeentje » 18 sep 2009 15:23

Als ik me niet vergis moet een barebow bij het veldschieten door een ring met een binnendiameter van 10 centimeter passen. Een kale recurve is dus geen probleem. Je mag voor de stabiliteit wel gewicht aan je boog bevestigen, bij voorbeeld in de gaten van je middenstuk of aan de voorkant tegen het middenstuk aan. Dat zie je wel vaker bij veldwedstrijden, kijk maar eens rond.
Handboogsport: ook op facebook
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 48
Online: 116d 19h 30m 1s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#3  Berichtdoor DutchToxophilite » 18 sep 2009 15:49

buitenbeentje schreef:Als ik me niet vergis moet een barebow bij het veldschieten door een ring met een binnendiameter van 10 centimeter passen. Een kale recurve is dus geen probleem. Je mag voor de stabiliteit wel gewicht aan je boog bevestigen, bij voorbeeld in de gaten van je middenstuk of aan de voorkant tegen het middenstuk aan. Dat zie je wel vaker bij veldwedstrijden, kijk maar eens rond.

He buitenbeentje.

Volgens mij klopt dat niet helemaal, want het is 12.2 cm....
En er is als ik me niet vergis ooit een (niet zo lang geleden) een middenstuk gemaakt, dat er kaal niet doorheen past.

Fita2008RulesBook4 schreef:9.3.1.2 Barebow divisions only:
The bow as described above must be bare, except for the arrow rest, and free from
protrusions, sight marks, marks or blemishes or laminated pieces (within the bow
window area) which could be of use in aiming. The un-braced bow complete with
permitted accessories must be capable of passing through a hole or ring of 12.2cm
inside diameter ± 0.5mm.

grtz,
Twan
:FF The joy's of Archery can be found anywhere. Far places only offer exotic ways to suffer. :FF
DutchToxophilite
Senior Ere Klasse

Afbeeldingen: 40
Heeft bedankt: 17
Heeft bedankjes: 17
Online: 93d 7h 5m 3s
Ik schiet graag: Recurve - indoor en field

Post Number:#4  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 18 sep 2009 17:40

id,

de nieuwe Hoyt's met beugel uiteraard konden wel eens een probleem zijn, die gaan dit niet halen, en de sirus(Greenhorn) ook niet, de Sirus is wel passend te krijgen door een ander handvat , of er een stukje van af te schaven( wat ik persoonlijk erg zonde vindt)
W & W Winact Chroom
Winex 48#
Green hoorn cream elipes 52#
Recureve Barebow schutter.
Hoyt Stiker (1998)
Compound Blanc
Arnold Heemskerk
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 6
Online: 22h 46m 2s
Ik schiet graag: 3D animals

Post Number:#5  Berichtdoor buitenbeentje » 18 sep 2009 21:33

Ja, de diameter van de ring wist ik dus niet zeker meer. :ohja:
Handboogsport: ook op facebook
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 48
Online: 116d 19h 30m 1s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#6  Berichtdoor ghent » 18 sep 2009 21:42

barebowperry schreef:Hoi daar wie kan mij vertellen wat art 9.3.1.2 NHB reglement zegt over het volgende "de boog moet kaal zijn behalve de pijlsteun... maar mag deze ook uitsteken en zo ja aan welke zijde. en een pijlen buttom is dit toegestaan :denk:
perry

Pijlsteun met button is toegestaan, het drukpunt (van de button) mag niet meer dan 2cm naar binnen (richting de schutter dus) zijn geplaatst ten opzichte van het diepste punt van het handvat.

Pijlsteun en button mogen niet zijn aangepast om er mee te kunnen "meten". In de praktijk betekend dit dat er gekeken wordt naar alle "schijnbaar onnodige" uitstekende delen van de pijlsteun/button.

Lees verder alle (voor barebow) relevante stukken in hoofdstuk 9.3 van het FITA/NHB reglement. (daar staat ook die 122mm ring in, en het toevoegen van gewichten aan de boog (daar zijn strikte regels voor))
ghent
Kadet E Klasse

Online: 8h 45m 13s
Ik schiet graag: Recurve - Field en Indoor

Post Number:#7  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 19 sep 2009 08:40

Wel,

Ik weet niet of je het mag posten, maar ik heb een volledige nederlandse uitleg ( word docement), wat mag en niet mag, met zelfs uitleg over toegestande technieken.
Echter hij is van Jan Konings ( een hele bekende en goede veldschutter) Barebow.

Een hele goede uitleg, al zeg ik zelf, ik verwacht wel dat ik van Jan toestemming nodig heb om het te mogen posten denk.
W & W Winact Chroom
Winex 48#
Green hoorn cream elipes 52#
Recureve Barebow schutter.
Hoyt Stiker (1998)
Compound Blanc
Arnold Heemskerk
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 6
Online: 22h 46m 2s
Ik schiet graag: 3D animals

Post Number:#8  Berichtdoor ghent » 21 sep 2009 09:46

Arnold Heemskerk schreef:Wel,

Ik weet niet of je het mag posten, maar ik heb een volledige nederlandse uitleg ( word docement), wat mag en niet mag, met zelfs uitleg over toegestande technieken.
Echter hij is van Jan Konings ( een hele bekende en goede veldschutter) Barebow.

Een hele goede uitleg, al zeg ik zelf, ik verwacht wel dat ik van Jan toestemming nodig heb om het te mogen posten denk.

Als het ergens op internet te vinden is zou je een link kunnen plaatsen, zo niet, dan is het vragen van toestemming wel zo aardig (eigenlijk zelfs gewoon verplicht, heeft iets met copyright te maken ;-))

Je kan Jan vast bereiken via Ons Genoegen Ysselsteyn...
ghent
Kadet E Klasse

Online: 8h 45m 13s
Ik schiet graag: Recurve - Field en Indoor

Post Number:#9  Berichtdoor Noeky1980 » 23 sep 2009 22:01

Arnold Heemskerk schreef:id,

de nieuwe Hoyt's met beugel uiteraard konden wel eens een probleem zijn, die gaan dit niet halen, en de sirus(Greenhorn) ook niet, de Sirus is wel passend te krijgen door een ander handvat , of er een stukje van af te schaven( wat ik persoonlijk erg zonde vindt)

Hoi een compound zal ook nooit in de barebow worden ingedeeld. Bij een veld is een compound boog ook al schiet je deze blank een compound bij de indeling. Dus gewoon tussen de vizieren. Wat ik erg jammer vind overigens...

Greenhorn wel goede keuze :D
*Compound blank, waarom? Waarom niet! :-)*
Noeky1980
Kadet E Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 9h 39m 58s
Geslacht: Vrouw
Ik schiet graag: Compound blank
*Greenhorn Diamond Star 54#* compound
*PSE Nova 54#* compound
*Kassai Raven 50#* Hongaarse ruiterboog

3D wedstrijden en veld is het leukste

Post Number:#10  Berichtdoor Loki » 09 jun 2014 22:56

Een Hoyt met TEC middenstuk is geen probleem, althans, als ik de regelementen lees. Er word een uitzondering voor gemaakt. De rest van de boog zal wel door de ring moeten passen. En je hoeft geen slimmerik te zijn een een lange stabilisator aan de voorkant van de boog aan de andere zijde van de beugel te plaatsen, want de scheids heeft altijd laatste woord :meersarcasme:

www.handboogsport.nl/userfiles/Reglemen ... g.2013.pdf
22.3.1.2.Middenstukken met een steun zijn toegestaan, zolang de steun niet konstant de arm of pols van de sporter raakt.
"a man with a rifle, he could have been some kind of photographer or a soccer coach back in the day. But a bowman’s a bowman through and through"

The Walking Dead
Loki
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 2
Online: 1h 25m 26s
Ik schiet graag: pijlen

Post Number:#11  Berichtdoor Budgetschutter » 11 jun 2014 11:39

Bovenstaande regel klopt maar de boog moet dan ontspannen wel door de ring met een binnendiameter van 12,2 cm passen, wij hebben op de vereniging een hoyt tec middenstuk hangen als voorbeeld die er niet doorheen past.
Hou met deze ring ook rekening als je bijvoorbeeld zoals veel barebowschutters met mij met een balansgewicht gaat werken, ik heb een gewicht voorop mijn middenstuk, onderaan bij de pocket welke dus door de ring gaat.

Kleine aanvulling voor het verhaal van Arnold, de Greenhorn sirius gaat WEL door de ring, mits dit het laatste model is met de barbow grip erop die iets dieper op het middenstuk ligt.
Ik schiet namelijk met zo'n middenstuk 12 cm precies.
Heb je het 2003 model dan moet je inderdaad een klein hoekje van het hout van de grip afhalen.
Handboogschieten met een vizier is als een boek lezen met een bril...., je doet het alleen als je niet zonder kunt
Budgetschutter
Kadet B Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 15h 48m 58s

Post Number:#12  Berichtdoor Budgetschutter » 11 jun 2014 12:11

nog even een quote van een rulebook

The un-braced bow, complete with permitted accessories, must be
capable of passing through a hole or ring of 12.2cm inside diameter
± 0.5mm.*
* Please note, this rule hence disallows the use of Hoyt and Win&Win bows employing TEC
bar or TEC bar-like technology. For example, the Hoyt AeroTec, Helix, Axis, Gamegetter
and the Win&Win Xpert (NOT the Xpert NX) are all illegal for barebow
Handboogschieten met een vizier is als een boek lezen met een bril...., je doet het alleen als je niet zonder kunt
Budgetschutter
Kadet B Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 15h 48m 58s

Keer terug naar Barebow