[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Nederlands(talig) HandBoog Forum • Toon onderwerp - bare bow

bare bow

Voor de BareBow schutters

bare bow

Post Number:#1  Berichtdoor quenyandur » 21 sep 2009 11:49

De NHB is er nog steeds niet duidelijk in, in de reglementen wel, tijdens wedstrijden niet:

bare bow, recurve blanc,

aankondiging bijv. van de 3D in het Archeon:
toegsetaan categorie: longbow en barebow: en dan de vermelding compound en recurve niet toegestaan.
Jachtboog, is een recurve, maar die mag om enige reden dan wel. Dus dat snap ik niet: als iemand recurve zonder vizier schiet, dan schiet hij toch barebow?
Dan mag recurve dus blijkbaar toch wel.

Recurve met stabilisator, kan niet door een ring van 10,5 cm, dus dat mag dan toch ook niet bij barebow districtswedstrijden?

Dank voor opheldering
Bokken schieten kan ik ook zonder boog
quenyandur
Aspirant Ere Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 2h 51m 52s
Geslacht: Man
Ik schiet graag:

Re: bare bow

Post Number:#2  Berichtdoor vinfoto » 21 sep 2009 14:13

Barebow is toch een manier van schieten.?
Volgens mij kan je met een kale recurve of een jachtboog barebow schieten mits er geen visier e.d opzit enzo

Je kunt dus barebow schieten met een bare-bow
Team Legendstick NL
vinfoto
Kadet E Klasse

Afbeeldingen: 5
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 1
Online: 1d 1h 49m 43s
Ik schiet graag:

Post Number:#3  Berichtdoor quenyandur » 23 sep 2009 13:55

Mijn idee, maar er zijn nogal wat verschillende opvattingen:
barebow kan volgens mij eigenlijk met alle bogen.
Alleen bij sommige wedstrijden schiet ik tegen recurvers zonder vizier, bij andere met longbowers.

Ruiterboog hout/hoorn, longbow met 5 lagen verlijmd, recurve zonder vizier en jachtboog, ik zie bij een wedstrijd pas wat voor soort bogen in mijn categorie ingedeeld is.

Jij weet beter als geen ander dat ze vaak niet weten wat ze met ruiterboog aanmoeten.
Bokken schieten kan ik ook zonder boog
quenyandur
Aspirant Ere Klasse

Online: 2h 51m 52s
Ik schiet graag:

Post Number:#4  Berichtdoor vinfoto » 23 sep 2009 14:31

Ja iid ruiterboog blijft lastig om te plaatsen, als je in het veld staat tussen de barebow schietende recurvers dan heb je nog altijd een achterstand (zij hebben een oplegger, button e.d)
Blijft een lastige boog om te plaatsen.

Ik schiet nog steeds met diverse bogen maar eigenlijk uitsluitend barebow...al die hulpmiddelen leiden voor mij alleen maar af...en zijn gewoon minder fun :)
Team Legendstick NL
vinfoto
Kadet E Klasse

Afbeeldingen: 5
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 1
Online: 1d 1h 49m 43s
Ik schiet graag:

Post Number:#5  Berichtdoor Grimlock » 23 sep 2009 14:42

Recurve is niet zo moeilijk, bijna altijd doelen ze op de klasse recurve (dat wil zeggen, een recurve boog MET vizier en eventueel stabilisatie) en niet zozeer op het type boog... Als je er zo naar kijkt maakt het ook niet uit of je boog de vorm van een recurve heeft, het gaat om de klasse. Dus een barebow mag ook een 'recurve boog' zijn, maar zonder vizier, stabilisatie etc. Dus een 'barebow recurve' zal waarschijnlijk wel gewoon mogen maar een 'recurve' met vizier etc. niet.

Dat gezegd hebbende, sommige organisaties maken er zelf ook een potje van. Ik ben wel eens twee jaar achter elkaar met dezelfde boog in een andere klasse ingedeeld. En exoten (zoals mijn recurve-vormige ruiterboog) blijven altijd een punt van discussie. Wat dat betreft brengt een eenduidig 3D reglement van de NHB (is geloof ik nog steeds een concept) misschien eindelijk wat duidelijkheid, als tenminste alle organisatoren zich daaraan conformeren.

Verder mag het wat mij betreft in het algemeen wel wat minder met de grote hoeveelheid verschillende klasses...
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag:

Post Number:#6  Berichtdoor ghent » 23 sep 2009 20:25

"De NHB" (lees: FITA) erkent voor de indoor, outdoor en 25 meter 1 pijl alleen de boogklassen: Compound en Recurve. Bij Veld komt daar nog Barebow (en in Nederland ook "Traditioneel" (Longbow)) bij.

Organisatoren van 3D wedstrijden zijn vrij om te bepalen welke klassen zij hanteren, ze zijn ook vrij om het NHB-3D reglement wel of niet te hanteren. (Ik weet alleen dat het NK-3D dit reglement volgt, van andere wedstrijden weet ik dat niet)

De districtswedstrijden (Ik neem even aan dat je de Regio indoor competitie bedoelt) zijn formeel ook alleen in de klassen Compound en Recurve. In een aantal regios is er wel de mogelijkheid om als bare-bow deel te nemen. Op landelijk nivo val je dan nog steeds onder een van de twee formele categorieen.
ghent
Kadet E Klasse

Online: 8h 45m 13s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag:

Keer terug naar Barebow