Mongolia Archers + duimringen

Voor alle schutters die niet zo houden van toeters en bellen

Mongolia Archers + duimringen

Post Number:#1  Berichtdoor pokodada » 04 mei 2014 16:56

Tip voor als je een weer eens een veelbelovende website MET zoekfunctie te pakken hebt: eerst maar even kijken wat er met de term "archery" boven komt drijven. Zo af en toe kijk ik op de website ARCHIVE.ORG of er nog wat leuks staat. Best een geinige site trouwens, er staan genoeg oude teksten en films op om een paar levens mee te vullen.

Dit keer leverde mijn favoriete zoekterm een filmpje op over boogschutters in Mongoliƫ. Niet echt een documentaire maar gewoon een verzameling "footage" gemaakt door een rondreizende toerist. Maar de techniek van het schieten met duimringen wordt vrij netjes in beeld gebracht. Allee, je kunt toch wel even drie kwartier Facebook missen ten faveure van dit filmpje? Bij deze het linkje: Mongolia Archers
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 12h 43m 48s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Re: Mongolia Archers + duimringen

Post Number:#2  Berichtdoor ian66 » 06 jan 2016 19:25

Er is veel info te vinden betreft duimringen, Ottomaans, Koreaans, indiaanse Mongolen en meer.
een heel goed boek is van Adam Swobota (pools man, wie meer dan 30 jaar schiet met deze techniek en compact bogen), zit veel info erin, beelden en duidelijke omschrijvingen , echt de moeite waarde.
Aim small Miss small.
ian66
Aspirant E Klasse

Afbeeldingen: 5
Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 32m 37s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: 50# Ruiterboog met duimring.

Post Number:#3  Berichtdoor Dorion2210 » 25 jan 2016 22:24

Heel grappig, ik zit het filmpje te kijken en direct valt me op dat de pijl aan de linker kant van de boog ligt..

Dit haalt een beetje de "waarom" weg om met de duim te schieten, want deze hoort naar mijn weten rechts te liggen van de boog.
Dorion2210
Aspirant E Klasse

Online: 1h 6m 45s

Post Number:#4  Berichtdoor buitenbeentje » 25 jan 2016 22:28

Dorion2210 schreef:Heel grappig, ik zit het filmpje te kijken en direct valt me op dat de pijl aan de linker kant van de boog ligt..

Dit haalt een beetje de "waarom" weg om met de duim te schieten, want deze hoort naar mijn weten rechts te liggen van de boog.

Dat is op zich wel te verklaren: wanneer je met vingers schiet los je de pees net de andere kant op als bij je duimring. De pijl kromt daardoor ook de andere kant op en zal dus aan de andere kant van de boog moeten liggen ten opzichte van lossen vanaf je vingers.
Handboogsport: ook op facebook

Nu ook Start Handboogsport, uiteraard ook op Facebook en Twitter.
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 24
Heeft bedankjes: 46
Online: 116d 14h 53m 40s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#5  Berichtdoor Dorion2210 » 25 jan 2016 22:40

buitenbeentje schreef:
Dorion2210 schreef:Heel grappig, ik zit het filmpje te kijken en direct valt me op dat de pijl aan de linker kant van de boog ligt..

Dat is op zich wel te verklaren: wanneer je met vingers schiet los je de pees net de andere kant op als bij je duimring. De pijl kromt daardoor ook de andere kant op en zal dus aan de andere kant van de boog moeten liggen ten opzichte van lossen vanaf je vingers.

Ja dat klopt, en venuit deze theorie zou hij daarom rechts moeten liggen toch? Toen ik nog met 3 vingers schoot lag de pijl namelijk links, en nu met duim ligt de pijl rechts.

De reden daarvan is omdat je vanuit de duimgrip de pees licht kantelt naar links zodat de pijl klemt tegen de boog en je dus vanaf een paard een stuk stabieler kan schieten dan dan hij alleen op je hand rust.
Alleen om die klem te maken moet de pijl dan wel rechts op de boog liggen :P
Dorion2210
Aspirant E Klasse

Online: 1h 6m 45s

Post Number:#6  Berichtdoor TarzJan » 21 jul 2017 18:21

Dorion2210 schreef:
Ja dat klopt, en venuit deze theorie zou hij daarom rechts moeten liggen toch? Toen ik nog met 3 vingers schoot lag de pijl namelijk links, en nu met duim ligt de pijl rechts.

De reden daarvan is omdat je vanuit de duimgrip de pees licht kantelt naar links zodat de pijl klemt tegen de boog en je dus vanaf een paard een stuk stabieler kan schieten dan dan hij alleen op je hand rust.
Alleen om die klem te maken moet de pijl dan wel rechts op de boog liggen :P

Ik heb dit op meer afbeeldingen of filmpjes van mongoolse schutters gezien.
wanneer je de pijl links legt moet je de pees iets lager pakken, hierdoor druk je de pijl niet meer naar links maar kan je nog wel met je duim schieten.
TarzJan
Beginner

Online: 12m 7s

Keer terug naar Traditioneel