AFL Sport FOX handbogen?

Hier kan je van alles kwijt, over handboogschieten.

AFL Sport FOX handbogen?

Post Number:#1  Berichtdoor Kaas » 10 jun 2015 10:12

Dag allen!

Misschien hebben een aantal van jullie het al gelezen in mijn voorstel-topic, maar ik zou twee oude handbogen krijgen van een vriend van me nadat hij hoorde dat ik het handboogschieten weer ging oppakken. Nu ik ze in het echt heb ontvangen en vastgehad, begin ik te denken dat deze het beste een mooi plekje aan de muur kunnen krijgen... Maar graag laat ik me door jullie expertise wat wijzer maken :D.

AfbeeldingDSC03949 by Chris de Groot, on Flickr

Ik ben normaal gezien best aardig met Google, maar ik kon nauwelijks informatie vinden over deze bogen op basis van de merkjes die er op staan. Wat ik van de vorige eigenaar weet is dat deze bogen zeker 10 jaar voor het laatst opgespannen en geschoten zijn. Daarvoor zijn ze vele jaren in het bezit geweest van een Frans boertje ergens in een afgelegen Frans dorpje. Bij diegene hebben de bogen naar alle waarschijnlijkheid ook jaren op een zolder o.i.d. gelegen. Ik heb me al een klein beetje ingelezen en laat ik alvast vermelden dat ik niet van plan ben deze bogen even 1-2-3 op te spannen en zomaar lukraak pijlen te gaan schieten. Wel zou ik het enorm leuk vinden als deze bogen in 'working order' terug kunnen keren. Het zijn zover ik kan inschatten houten gelamineerde bogen met een laag fiberglas. Ze bestaan uit één stuk.

Beide bogen lijken vrij identiek, met als verschil dat er maar op één boog een merk en het getal 35 staat, de andere boog ziet er qua vormgeving zeer vergelijkbaar uit alleen staan daar helemaal geen markeringen of woorden op. Ook verschillen beide bogen een klein beetje in toestand en in vorm, of dit het gevolg is van gebruik/ouderdom kan ik niet inschatten. Ik heb een flickr account gemaakt om alle foto's op te zetten, om de handboogforumservers een beetje te ontzien :P.
De meest opvallende beschadigingen die ik heb gezien zijn: Bij de boog met logo's is één lat (limb) los aan het laten lijkt het wel. Bij de andere boog is dit zelfde probleem aanwezig, maar dan minder extreem. Deze boog heeft dan wel weer een scheur in het hout bij de riser, vlak voordat het hout dunner wordt bij de lat. Overige schade is volgens mij voornamelijk cosmetisch, echter ben ik op dit gebied absoluut geen kenner.

Mijn vragen aan jullie:

Wat heb ik precies in huis? (ik kon niks vinden over AFL sport Fox bogen, alles wat jullie me kunnen vertellen is welkom)
Kunnen deze bogen gerestaureerd worden tot een staat waarmee er weer mee geschoten kan worden? (ik overweeg restauratie door een professional, mits het 't geld waard is)
En overige info/ervaring die mij hierbij kan helpen is altijd welkom!

Zonder verdere uitstel, hier het linkje naar het fotoalbum met alle foto's: https://www.flickr.com/gp/133879128@N06/6447zd

Voor alle hulp/adviezen ben ik bij voorbaat enorm dankbaar!
Groeten,
Kaas
it's all in the details
Kaas
Beginner

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 0
Online: 2h 30m 10s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve, Traditional, indoor & outdoor

Re: AFL Sport FOX handbogen?

Post Number:#2  Berichtdoor hans de vries » 10 jun 2015 16:52

Hallo Kaas, voor meer informatie zou je het eens moeten proberen bij All inn traditional in Schijf, die hebben enorm veel verstand van dit soort bogen .
Gr.Hans
hans de vries
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 10h 34m 49s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: AFL Sport FOX handbogen?

Post Number:#3  Berichtdoor pokodada » 14 jun 2015 17:51

Tja, dat kan best lastig zijn om iets over zeldzame bogen uit te zoeken. Als deze bogen door een hobby-bouwer zijn gemaakt die gewoon zijn eigen initialen erop heeft gezet, dan kun je lang zoeken. Bij mij op de club zitten ook een paar zelfbouwers. Als een van hun bogen ooit ergens opduikt dan kan het voor de nieuwe eigenaar een vruchteloze queeste worden om daar iets over te vinden.

Wat je nog zou kunnen proberen: een boogschietmuseum benaderen. In Crepy-en-Valois (60) zit een van de meest toonaangevende musea op dit gebied. Die organiseren ook af en toe een thema-tentoonstelling, dus ik neem aan dat ze redelijk actief met hun collectie in de weer zijn. Maar of die Fransen een beetje willen communiceren als je een fotootje doormailt... geen flauw idee.

Er zijn natuurlijk ook particuliere verzamelaars. Door te googlen op "collection archery" vond ik een wikipedia-artikel over ene Charles Grayson. De beste man is helaas in 2009 overleden, maar zijn collectie is integraal afgestaan aan een museum in Missouri. Hoe dan ook, misschien dat de huidige conservator iets interessants weet, of adresjes van nog meer verzamelaars beschikbaar heeft.

Wat eventueel ook nog zou kunnen: een schrijver van veelbelovende boogschiet-boeken benaderen. De Duitse uitgeverij Verlag Angelika Hörnig heeft een enorm aanbod van "Originalwerke" en vertaalde literatuur. Een schrijver van een boek over modern recurve-schieten is wellicht niet de meest voor de hand liggende keuze, maar een schrijver van een boek over traditioneel schieten is misschien wel in staat en bereid om je verder te helpen.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 8m 29s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Keer terug naar Allerlei