Jeugdcompoundboog

Hier kan je van alles kwijt, over handboogschieten.

Jeugdcompoundboog

Post Number:#1  Berichtdoor hooiberg » 12 jul 2015 16:54

Hallo,

Mijn zoon van 15 wil een jeugd compoundboog of een jeugdhandboog aanschaffen. Hij wil bv deze: http://www.shogun.nl/boogsport/handboog ... bs-rh.html).

Volgens hem is daar geen leeftijdsgrens aan (als je maar boven de 13 jaar bent), geen vergunning nodig, en dat je er vrij mee mag schieten zolang het een veilige omgeving is.
Klopt dit? Hij en ik zijn het namelijk niet met elkaar eens hierover vandaar dat ik graag de meningen/kennis van jullie hoor.

Alvast bedankt voor de reacties.
vriendelijke groeten,
hooiberg
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 11m 4s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Jeugdcompoundboog

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 12 jul 2015 21:10

Onderaan de Shogun-site staat een verwijzing naar hun pagina over de wetgeving. De tekst daarop is m.i. correct, maar verre van compleet. Gelukkig staat op DIE pagina een linkje naar een site van de overheid, en die pagina is uiteraard wel volledig.

Wat er (wettelijk) mag en of kan, is soms een kwestie van harde regels, en soms een kwestie van gewoon je gezond verstand gebruiken. Het staat op diverse plaatsen op dit forum vermeld: een handboog is een sportartikel. Maar er zijn nog wel meer sportartikelen waarmee je niet zomaar in de openbare ruimte mag gaan spelen: honkbalknuppel, athletiekspeer, degen en floret, of allerlei zaken die met oosterse vechtsporten van doen hebben. De website van dit forum heeft een zoekfunctie, dus het is zo terug te vinden.

Wat die compoundboog zelf betreft... Zelf ben ik meer een houtschutter, maar deze knol zou ik me nooit als citroen laten verkopen. En ik denk dat ze dat bij elke handboogvereniging zullen onderschrijven. Gevaarlijk speelgoed. En dan bedoel ik niet zozeer in de zin van "dit apparaat in de handen van een 15-jarige", er van uitgaande dat je het joch toch wel wat verantwoordelijkheidsgevoel kunt bijbrengen. (Is mij destijds bij mijn 8-jarige zoon ook prima gelukt, dus...) Nee, het is vooral die hele constructie die ik niet vertrouw. Aangezien er toch wel flink wat veerkracht op die katrolletjes komt te staan, hoop ik een flink stuk uit de buurt te zijn als het kreng vroeg of laat uit elkaar spat. Uitermate creepy. Van die twee pijlen vermoed ik eveneens dat het in de categorie "doe maar wat" thuishoort. Not in my backyard, svp.

Best wel een vage site, dat hele Shogun. Heel veel wanna-be spullen, waarvan ik me afvraag of Oom Agent niet meteen harde maatregelen tegen de bezitter neemt, variƫrend van bekeuring tot nekklem. Die wapenreplica's, bijvoorbeeld, daar zou ik niet mee gesignaleerd willen worden.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 29m 37s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#3  Berichtdoor hooiberg » 12 jul 2015 22:44

Hoi Pokada,

Bedankt voor je reactie, ik komt er morgen inhoudelijk op terug (ben jarig en er blijkt een verrassingsfeestje te zijn georganiseerd hier, licht chaotisch dus).

groeten,

Hooiberg
hooiberg
Beginner

Heeft bedankjes: 0
Online: 11m 4s

Post Number:#4  Berichtdoor CW1 » 13 jul 2015 22:03

Ik mag aan nemen dat u als ouder ook nog wel iets te vertellen hebt, ook al is uw zoon 15 jr.? Al zou de wet e.e.a. toestaan, als u vind dat uw zoon het op de door u omschreven manier niet mag gaat het toch gewoon niet door. Vaders wil is dan wet! :twisted:

TIP: geef uw zoon voor zijn verjaardag een (proef)lidmaatschap bij een handboogvereniging. :thumbsup: En misschien vind hij het wel leuk als u samen met hem deze sport gaat beoefenen.
CW1
Senior E Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 16h 19m 41s

Post Number:#5  Berichtdoor scarlet » 16 jul 2015 17:31

Ik vindt het fijn dat u en uw zoon zich verdiepen in wat wel en niet mag.
Mintens zo belangrijk is wat wel en niet kan.
Een compound boog is niet de meest ideale boog om mee te beginnen.
Je kunt bij boogschieten behoorlijk wat dingen fout doen, die je op den duur blijvend lichamelijk letsel kunnen bezorgen.
Houding en spier gebruik zijn erg belangrijk.
Dit kun je het best onder "profesionele" begeleiding aanleren.
Bij voorkeur met een lichte boog, zodat mogelijk fouten niet direct tot spier blesures leiden.
Bijna iedere hanboogvereniging heeft opgeleide trainers in huis en kunnen een beginners cursus geven.
Meestal kun je tijdens de cursus gratis gebruik maken van materiaal van de vereniging.
Dus het al oude en bewezen advies is maak gebruik van de kennis en kunnen van een handboogvereniging.
Samen de beginners cursus doen kan ik zeker aan bevelen, da's ook nog eens reuze gezellig. (vader en zoon ding ;) )
De boog die u zoon op het oog heeft is zeker betaalbaar maar het is kwaliteit naar z'n geld.
Een boog die langer mee moet gaan en waar je jaren plezier mee kunt hebben is van een ander catogerie.
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 11
Online: 1d 17h 44m 26s

Keer terug naar Allerlei