Handboog schieten aanbieden op eigen terrein?

Hier kan je van alles kwijt, over handboogschieten.

Handboog schieten aanbieden op eigen terrein?

Post Number:#1  Berichtdoor Rusafli » 23 mei 2016 20:13

Ik schiet graag in mijn eigen tuin.
Nu kreeg Ik de vraag of Ik ook boogschieten wilde aanbieden voor bijvoorbeeld een kinderfeestje. Vanaf 10jr.

Als de schietbaan en het materiaal veilig is, de verzekering het geheel dekt bij mogelijke ongelukken, en er natuurlijk goede kennis van boogschieten aanwezig is. Mag je dit dan zomaar, zonder instructeurs papieren aanbieden op eigen terrein?
Rusafli
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 48m 38s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Handboog schieten aanbieden op eigen terrein?

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 23 mei 2016 21:36

Het is een vraag die wel vaker gesteld is. En die meestal beantwoord wordt met "O gutte-gutte-gutte-gut pas toch op". Aan de andere kant, ik zag laatst weer zo'n quote in de krant dat "Nederland zo onderhand één groot rubberen-stoeptegel-paradijs begint te worden".

Uit jouw paar volzinnen kan ik niet opmaken of de opstelling echt veilig is. Is het een gewone tuin met fietsenschuurtje, en Gamma-hekjes er omheen, met pal daarachter de rijtjeshuizen van de volgende Jan-Modaalstraat, dan heb ik mijn twijfels. Als de achtervang uit bomen bestaat, ook al is het een rijtje populieren strak in het gelid, dan reken ik er ook nog steeds op dat de Wet van Murphy manifest zal worden.

Het hangt ook een beetje van die kinderen af. Ik heb tijdens clinics wel eens van die pubertjes gehad waarvan ik sterk vermoedde dat er een "interessante diagnose" op de loer lag. Nou, dan ben je maar wat blij dat je een afgeschermde binnenbaan hebt. Maar als het van die prototype modelkuifjes uit Bloemendaal of Amsterdam-Zuid of een andere goudkust zijn (doe je voorzichtig met je vingertjes, Boudewijn-Jan, want je moet straks nog een paar viool-etudes doornemen), dan neem ik aan dat ze zich een beetje weten te gedragen.

En ze zijn rond een jaar of tien? Ik denk dat het op 5 meter afstand al spannend genoeg is. Lekker veilig, ook. Zorg in ieder geval voor voldoende streng kijkende volwassenen, en bij voorkeur iemand van een handboogvereniging die voor de kindertjes in kwestie een buitenstaander is. Vreemde ogen dwingen, aldus een bekend gezegde. Vraag die schutter een leuk Robin Hood-pakje aan te trekken, dan kan het feest niet meer stuk. Half uurtje lijkt me zat, en daarna als de wiedeweerga die bogen veilig opbergen.

Joh, ik heb op sommige Franse campings gezien hoe daar twintig, dertig kinderen stonden te schieten. Uitleg en begeleiding ging, zoals je in dat land kunt verwachten, een beetje met de Franse slag, maar er is die dag echt niemand met een Easton-piercing thuisgekomen. En als er al een kindje iets te enthousiast bezig was, dan mocht die gelijk een beurt overslaan. Toegegeven, die Franse kindertjes krijgen van jongs af aan gemiddeld iets meer discipline bijgemept, maar toch...

Dat de verzekering, zo op jouw blauwe (?) ogen, zegt dat het gedekt is... Laat ze het even netjes op papier zetten, voor de zekerheid.

O ja, ballonnen stuk schieten blijft altijd leuk. En... nog een zonnig weertje toegewenst.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 12h 43m 48s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#3  Berichtdoor Rusafli » 24 mei 2016 08:25

Bedankt voor je reactie. Ik begrijp de bezorgdheid.

Gelukkig woon ik in het buitengebied en is de veiligheid van verdwaalde pijlen gewaarborgd. Achter het blazoen is een uitloop van ongeveer 300 meter. (geen buren).
Daarnaast is de afstand tot het target van 5 meter dat je aangeeft ook meer dan genoeg lijkt me voor deze leeftijd om kennis te maken met de sport.

De tijd van een half uur lijkt mij ook voldoende ivm concentratie verlies van de kinderen. De speelmodus gaat immers na een bepaalde tijd weer aan. Veiligheid voorop.

Begeleiding en toezicht is er genoeg. Kennis delen vooraf is essentieel.

De o gutte gutte pas toch toch op reactie is wel op zijn plaats ;)

Eerst maar eens goed voorbereiden voordat ik hier uberhaupt aan begin. Was in eerste instantie puur benieuwd of dit zomaar mocht.
Rusafli
Aspirant E Klasse

Online: 1h 48m 38s

Post Number:#4  Berichtdoor Mell » 15 jul 2017 03:00

Hey moi
Beetje laat maar ja , mischien voor de volgende.
Ik schiet ook achter in de tuin, heb rechts niks (paarde bak waar niet meer in gereden word)
En een 2 meter hoge schutting.
Links staat het huis over de hele lengte.
Achter staat een schutting 2 meter hoog, dan nog 10 meter en weer een schutting.
Heb mezelf een houten plaat op de schutting gemoteerd die zeker 3 meter hoog is met een overkapping met een lamp.

Als je zoiets doet , moet je zeker zijn dat je niet verrast kan worden door pijlen die afketsen en gelijk een gevaar kunnen vormen voor je omgeving.
Ook mensen die zich achter het doel bevinden is al een slechte zaak , ook al staat er een schutting, met 44 pond ga je er waarschijnlijk doorheeen.
En ook al gebeurt dat niet , de buurman hoeft er maar 1 keer te staan en te schrikken en het is voorbij.

ALS je in je tuin schiet zorg dan dat die pijl geen kant op kan, ga uit van een afketsende pijl

My two cents
Mell
Aspirant E Klasse

Online: 2h 38m 33s

Keer terug naar Allerlei