Training, hoe vaak??

Hier kan je van alles kwijt, over handboogschieten.

Training, hoe vaak??

Post Number:#1  Berichtdoor Tommie242 » 06 okt 2016 10:47

Hallo,

sinds afgelopen weekend ben ik in het bezit van een recurve boog. Ik heb me ook al aangesloten bij een vereniging.

Mijn vraag als beginnend boogschutter, hoe vaak in de week zou men moeten trainen om iets te kunnen bereiken?

Hoe merk je dat de latten verwisselt kunnen worden voor zwaardere?

alvast bedankt,

Tom
Tommie242
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 17m 13s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Training, hoe vaak??

Post Number:#2  Berichtdoor jerri » 11 okt 2016 12:42

Hoe vaak je moet trainen is natuurlijk aan jezelf om de vraag te stellen : Wat wil je bereiken....
Als je frequent wedstrijden wilt gaan schieten is minimaal twee keer per week trainen zeker een vereiste.
Op je vraag van de latten moet je eens kijken naar het volgende: Als je ankert moet je ankerarm volledig en makkelijk gestrekt zijn zonder dat je schouder naar je hals gaat komen, ook moet je het middenstuk niet verkrampt in je hand liggen.
Denk je van: ik kan deze latten te makkelijk aan en je koopt een set zwaardere die net iets te zwaar zijn voor je dan kan je blessures oplopen en dit kan vervelende consequenties hebben.
Ongetwijfeld kunnen ze bij jou op de vereniging je verder mee helpen, misschien kan je eens aan een medeschutter vragen of je zijn/haar boog eens mag spannen waarvan je denkt dat de latten iets zwaarder zijn dan je nu gebruikt.
Nogmaals, als je ankert moet de boog rustig en niet verkrampt in je hand liggen en niet trillen als je richt, bij een volledig gestrekte arm.
jerri
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 1
Online: 32m 44s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Training, hoe vaak??

Post Number:#3  Berichtdoor hawmjans » 08 nov 2016 11:45

Als je wedstrijden schiet moet je een aantal pijlen kunnen schieten zonder te forceren.

BV indoor 18 meter - 2x 30 pijlen
BV outdoor 90/70/50/30 meter - 4 x 36 pijlen
BV outdoor Field - 24x 3 pijlen

In je training zou je zonder moeite 50% meer moeten kunnen schieten dan voor een wedstrijd.
3 x 30 pijlen dus voor indoor wedstrijden.

Als je dit lukt heb je de sterkte en schietconditie om aan zwaardere latten te beginnen.
hawmjans
Aspirant A Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 2
Online: 13h 34m 29s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve

Keer terug naar Allerlei