Schietwand wel/niet nat maken

Hier kan je van alles kwijt, over handboogschieten.

Schietwand wel/niet nat maken

Post Number:#1  Berichtdoor Hendrik » 25 jun 2017 15:08

Op onze vereniging is er een discussie gaande over het wel of niet regelmatig natmaken van de stramit schietwand. Volgens een leverancier kan je dat beter niet doen want dan gaat de wand schimmelen en stinken. Volgens ervaringsdeskundigen blijft de wand in betere conditie als je hem juist wel regelmatig natmaakt. En dan ook echt nat (10 liter water voor de gehele wand). Volgens hen kan je de schimmel bestrijden door wat chloor in het water te doen. Ik ben heel nieuwsgierig naar de ervaringen van anderen.
Hendrik
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 21m 34s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Schietwand wel/niet nat maken

Post Number:#2  Berichtdoor CW1 » 26 jun 2017 18:05

Als je club een leuk contract met een pijlenleverancier heeft afgesloten voor iedere kapotte pijl die bij hem nieuw gekocht wordt moet je club dat zeker doen! Of de leden daar zo blij mee zijn betwijfel ik. Zeker diegenen die wat zwaarder en met carbon schieten kunnen dan hun lol op. En wat te denken van het uittrekken van de pijlen? Goed om een blessure van in je armen te krijgen, zeker als de pijl wat "boven je macht zit". Als je stramit pakken goed nat maakt lijkt het wel of je tegen een betonnen muur op schiet. Zo heb ik eens op een FITA 8 pijlen! kapot geschoten en trok het pak zowat van de bok af, zo vast zat de pijl. Beter is het om de stramit in twee lagen achter elkaar aan te brengen, de stroken droog te laten en de voorste stroken niet loeivast aan te draaiƫn. De voorste stroken werken dan als een eerste remming en de pijlen lijden minder en zijn makkelijker uit te trekken. En de stramit lijd minder omdat je minder stro dat aan de pijlen blijft plakken er mee uit trekt.
En inderdaad, de stramit gaat niet schimmelen en stinken. Toch wel prettig om geen muffe lucht in je accommodatie te hebben.
CW1
Senior E Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 15h 48m 59s

Post Number:#3  Berichtdoor buitenbeentje » 27 jun 2017 11:18

Een ander nadeel van het natmaken van de muur aan de schietkant is dat je de muur over de hele diepte samen moet persen, anders is er redelijke kans dat de muur bol gaat staan. De natte stramiet zet uit en zorgt voor veel spanning aan de schiet kant. Hier heb ik al een muur door zien sneuvelen.
Handboogsport: ook op facebook

Nu ook Start Handboogsport, uiteraard ook op Facebook en Twitter.
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 24
Heeft bedankjes: 46
Online: 116d 14h 47m 5s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#4  Berichtdoor Hendrik » 29 jun 2017 13:34

Bedankt voor jullie reacties. Daar heb ik wat aan. De tip om met 2 lagen achter elkaar aan te brengen lijkt mij heel zinvol. We hebben nogal veel traditionele schutters en vervangen de wand iedere twee jaar ivm de grote hoeveelheid pijlpunten die in de wand achterblijven. Dan hoeven we alleen maar de voorste laag te vervangen. Ik ga daar intern mee aan de slag.
Hendrik
Beginner

Heeft bedankjes: 0
Online: 21m 34s

Keer terug naar Allerlei