Ik ben van plan een recurve(m'n eerste boog) te kopen

Heb je vragen over welk schiet materiaal je het beste kan kiezen?

Ik ben van plan een recurve(m'n eerste boog) te kopen

Post Number:#1  Berichtdoor Koozwad » 03 jun 2016 12:33

Hallo allemaal ik ga lid worden van een club en zat er over te denken om een recurve te kopen. Ik heb al een aantal proeflessen gehad en zit op het moment op 40m te schieten(of misschien is het yards). Ik heb al wat onderzoek gedaan dus ik heb een idee wat ik moet kopen, maar toch lijkt het me slim of even rond te vragen wat jullie ervaren boogschutters er van denken.

Eerst een beetje over mezelf, ik ben:
90kg
186cm
man van 25
atleet die een jaar bezig is met speerwerpen(incl. kracht/conditie training)
ik heb al met een 66" 24lbs recurve geschoten(met vizier) en dat ging prima(geen last van de armen)
ik denk dat mijn techniek goed genoeg is en dat de bogen die ze hebben bij de club mij een beetje tegenhouden(verkeerde lengte enzo, en sommige trillen ook als iemand met ervaring ze uitprobeert)

Nou van mijn onderzoeken op het internet heb ik gevonden dat ik zo iets als dit nodig hebt:
25" aluminium of carbon middenstuk met lange latten gemaakt van hout aan de binnenkant en carbon/glasvezel aan de buitenkant(70" total) en een totale trekgewicht van 26lbs(wordt 28lbs vanwege mijn 29+" trek lengte)
Qua prijs wil ik niet te hoog gaan maar ik wil wel kwaliteit. Ik zie bij voorbeeld niet een goede reden om in plaats van een SF Forged+(rond 240 euro) een W&W INNO AXT(rond 570 euro) te kopen. Ik ben geen professionele schutter die veel geld heeft en maximale prestaties nodig heeft. Ik wil gewoon een kwaliteit middenstuk dat alles kan doen en lang mee gaat en dat het ook het geld waard is voor wat die kan doen. Voor de latten heb ik nog niet echt onderzoek gedaan maar ik zat te denken dat ik gewoon wat goedkopere koop tot dat ik ervaring heb en dus dezelfde trekgewicht kan gebruiken. Ik heb het gevoel dat ik in de komende tijd nog wat omhoog kan in lbs. Wat voor latten en middenstukken zouden jullie aanraden? Het zou ook fijn zijn als je mij dingen kan vertellen zoals welke soort pees ik moet hebben en andere spullen zoals het vizier en die soort dingen.

Ik heb al wat pijlen gekocht die van carbon zijn gemaakt met synthetische veren en een bullet point. Ze hebben dacht ik een spine van 570. Ik heb ook al een pijlenkoker van Easton(Flipside 3 Tube).

Hopelijk kunnen jullie mij verstaan want mijn Nederlands is nog niet helemaal terug(heb een lange tijd in Nieuw Zeeland gewoond).

Alvast bedankt,
Tom :dag:
Koozwad
Beginner

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 4m
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve 40m

Re: Ik ben van plan een recurve(m'n eerste boog) te kopen

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 03 jun 2016 21:36

Wat recurvebogen betreft heb ik de basiskennis wel op orde, verder ben ik meer een houtschutter. Maar goed, bij deze:

Dat SF middenstuk lijkt me voorlopig meer dan voldoende. Degelijk gietwerk, alle accessoires die je wenst kun je er op schroeven, en de vattingen voor de werparmen voldoen aan de moderne standaard. Tegen onze clubcursisten zeg ik altijd: "neem een boog waar je IN groeit en niet eentje waar je UIT groeit... maar overdrijf het niet." Wat dat laatste betreft, 26 a 28 lbs trekkracht is een mooi begin. Voor indoor op 18 en 25 meter is dat een mooie waarde om met een strakke pijlvlucht te schieten, zeker als je carbon gebruikt. En zelfs voor Short Metric (30 & 50 meter) zou het nog moeten kunnen. Tegen de tijd dat je basistechniek tussen de oren EN in je spiergeheugen zit, kun je altijd nog de boel wat opvoeren.

Die SF middenstukken vind ik qua vormgeving altijd net even boven de middenmaat uitspringen. Kweenie waarom, het zijn subtiele details. Misschien is het dat Franse trekje ipv de gebruikelijke Koreaanse of Amerikaanse stijl. Soit.

Waar je echt je winst mee kunt halen is de keuze van je pijlen. Je hebt het over carbon met een spinewaarde van .570, dat klinkt als een confectiemaatje. Niks mis mee; volgens mij zijn dit allemansvrienden. Het verdient zeker aanbeveling om wat kennis te verzamelen over factoren die de (statische EN dynamische) spine-waarde beïnvloeden. Als je schachten ruim bemeten zijn EN iets te slap reageren, dan kun je ze met inkorten weer wat stugger maken. Met een iets zwaardere punt er op reageren ze, zij het op een net iets andere manier, weer iets slapper. Niet dat je nu meteen moet gaan hakken en zagen, eerst maar eens kijken wat je met gewoon trainen bereikt. Maar uiteindelijk wordt het "recept" voor je pijlen net zo persoonlijk als een recept van de opticien, bij wijze van spreken.

Voor dit bericht heeft pokodada dankbaarheid ontvangen van :
Koozwad
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 8m 29s
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#3  Berichtdoor pokodada » 03 jun 2016 21:37

pokodada schreef:Wat recurvebogen betreft heb ik de basiskennis wel op orde, verder ben ik meer een houtschutter. Maar goed, bij deze:

Dat SF middenstuk lijkt me voorlopig meer dan voldoende. Degelijk gietwerk, alle accessoires die je wenst kun je er op schroeven, en de vattingen voor de werparmen voldoen aan de moderne standaard. Tegen onze clubcursisten zeg ik altijd: "neem een boog waar je IN groeit en niet eentje waar je UIT groeit... maar overdrijf het niet." Wat dat laatste betreft, 26 a 28 lbs trekkracht is een mooi begin. Voor indoor op 18 en 25 meter is dat een prima trekkracht om met een strakke pijlvlucht te schieten, zeker als je carbon gebruikt. En zelfs voor Short Metric (30 & 50 meter) zou het nog moeten kunnen. Tegen de tijd dat je basistechniek tussen de oren EN in je spiergeheugen zit, kun je altijd nog de boel wat opvoeren.

Die SF middenstukken vind ik qua vormgeving altijd net even boven de middenmaat uitspringen. Kweenie waarom, het zijn subtiele details. Misschien is het dat Franse trekje ipv de gebruikelijke Koreaanse of Amerikaanse stijl. Soit.

Waar je echt je winst mee kunt halen is de keuze van je pijlen. Je hebt het over carbon met een spinewaarde van .570, dat klinkt als een confectiemaatje. Niks mis mee; volgens mij zijn dit allemansvrienden. Het verdient zeker aanbeveling om wat kennis te verzamelen over factoren die de (statische EN dynamische) spine-waarde beïnvloeden. Als je schachten ruim bemeten zijn EN iets te slap reageren, dan kun je ze met inkorten weer wat stugger maken. Met een iets zwaardere punt er op reageren ze, zij het op een net iets andere manier, weer iets slapper. Niet dat je nu meteen moet gaan hakken en zagen, eerst maar eens kijken wat je met gewoon trainen bereikt. Maar uiteindelijk wordt het "recept" voor je pijlen net zo persoonlijk als een recept van de opticien, bij wijze van spreken.
pokodada
Senior E Klasse

Post Number:#4  Berichtdoor Koozwad » 03 jun 2016 22:14

Bedankt voor de reactie.
pokodada schreef:Dat SF middenstuk lijkt me voorlopig meer dan voldoende.
Ja dat was maar een voorbeeld(het zelfde met die W&W) voor de prijs vergelijking. Ik heb er wel goeie dingen over gehoord en het lijkt mij dat die het geld goed waard is, maar natuurlijk wil ik wel kijken wat voor anderen er zijn. Weet je een aantal andere die ook rond het zelfde zijn en het geld waard zijn? Als het goed is gaat het een lange tijd mee dus wil liever gelijk de juiste(voor mij, dan). Vergelijken, weet je wel?
pokodada schreef:Voor indoor op 18 en 25 meter is dat een prima trekkracht om met een strakke pijlvlucht te schieten, zeker als je carbon gebruikt.
Ik schiet eigenlijk alleen maar buiten. Op 40m kan ik wel goed schieten met een 24lbs recurve die ook trilt dus je zou toch zeggen dat het makkelijker wordt vanwege dat die niet meer zo zou trillen en wat zwaarder in trekgewicht is. Ik ga denk ik ook wat verder schieten als ik de 40m goed kan raken. Je weet het nooit.
pokodada schreef: Als je schachten ruim bemeten zijn EN iets te slap reageren, dan kun je ze met inkorten weer wat stugger maken.
Ja ik had ook expres 32" pijlen gekocht zo dat ze niet te kort zijn. Het waren wel complete pijlen - kan ik ze nog steeds inkorten?

Dit zijn de pijlen die ik heb en het was eigelijk 500 spine: https://buitenlucht.eu/lithosphere-blac ... e-300-1300
Koozwad
Beginner

Post Number:#5  Berichtdoor pokodada » 04 jun 2016 11:35

Ja ik had ook expres 32" pijlen gekocht zo dat ze niet te kort zijn. Het waren wel complete pijlen - kan ik ze nog steeds inkorten?

Jeej, alweer een nieuwe site... ga ik 's wat beter bekijken.

Ter zake. Bij de "grotere" boogsportsites (VBS-Archery, Van Dorst, etc) worden wat meer opties getoond in schacht- punt- en nokkeuze. Dit lijken meer off-the-shelf pijlen te zijn. Niks mis mee zolang de basis-spinewaarde maar klopt. Er is geen detailopname die toont hoe de punt gemonteerd is, maar wel een extra foto die suggereert dat je verschillende punten kunt kiezen. De vorm van die punten is overal gelijk, de lengte van het deel wat in de schacht zit varieert. Zo kies je dus het aantal grains. De messing punten hebben groefjes; als je punten iets te zwaar zijn dan kun je er een stukje afbreken. Niet met je tanden :D maar even in de bankschroef zetten en dan met een hamer dat stukje er af meppen.

Die punten kun je los maken door de schacht iets te verwarmen. Daarna kun je de schacht inkorten; dat mag alleen met een zeer speciale slijpmachine, dus GEEN zaag of pijpensnijder. Daarna kun je de punt weer terugplaatsen; ze moeten met een speciale smelthars worden bevestigd (die je dus later weer kunt lossmelten). Dat verwarmen is een delicaat werkje; als de schacht te heet wordt dan kan die pijl bij het afval.

Over afval gesproken... Waarschijnlijk heb je al meegekregen dat beschadigde carbonpijlen zeer venijnige vezels in je huid kunnen achterlaten. Als ik zelf oude carbonpijlen moet afvoeren dan haal ik eerst alles er af wat de O-wat-leuk-een-echte-pijl-associatie oproept (punt, nok, veren). Dan gaat de jolige vinder tenminste geen gekke dingen doen; gebrek aan kennis kan soms vervelende situaties opleveren. Vervolgens leg ik een lange strip van dat bruine plakband langs de schacht en plak ik de boel dicht. Daarna gaat het pas de container in.
pokodada
Senior E Klasse

Post Number:#6  Berichtdoor Koozwad » 04 jun 2016 14:50

De messing punten hebben groefjes; als je punten iets te zwaar zijn dan kun je er een stukje afbreken. Niet met je tanden :D maar even in de bankschroef zetten en dan met een hamer dat stukje er af meppen.
Degene die ik had besteld hebben stalen puntjes. Ik zal het wel onthouden voor de toekomst!

Die punten kun je los maken door de schacht iets te verwarmen. Daarna kun je de schacht inkorten; dat mag alleen met een zeer speciale slijpmachine, dus GEEN zaag of pijpensnijder. Daarna kun je de punt weer terugplaatsen; ze moeten met een speciale smelthars worden bevestigd (die je dus later weer kunt lossmelten). Dat verwarmen is een delicaat werkje; als de schacht te heet wordt dan kan die pijl bij het afval.
En waar kan ik zo'n machine vinden?

Over afval gesproken... Waarschijnlijk heb je al meegekregen dat beschadigde carbonpijlen zeer venijnige vezels in je huid kunnen achterlaten. Als ik zelf oude carbonpijlen moet afvoeren dan haal ik eerst alles er af wat de O-wat-leuk-een-echte-pijl-associatie oproept (punt, nok, veren). Dan gaat de jolige vinder tenminste geen gekke dingen doen; gebrek aan kennis kan soms vervelende situaties opleveren. Vervolgens leg ik een lange strip van dat bruine plakband langs de schacht en plak ik de boel dicht. Daarna gaat het pas de container in.
Ik had wel gehoord dat als een carbon pijl breekt dat er heel veel kleine stukjes zijn. Wel bedankt voor deze tips.

Ik heb hier wat middenstukken die nog redelijk betaalbaar zijn(allemaal zijn verkrijgbaar in 25" en voor rechtshandige mensen):
1. SF Premium+ - beste prijzen zitten tussen de €135 en €160 - voorbeeld(gewoon voor informatie over het middenstuk): http://www.sf-archery.com/index.php/en/ ... ser-detail
2. Kinetic(W&W) Heat - 145-175 - http://onlinearcheryequipment.co.uk/kin ... 3028-p.asp (ik kon de officiele pagina niet vinden maar deze heeft genoeg informatie)
3. Mybo Rio Supercast - 165 - http://www.ilovemybo.com/rio-recurve-riser.html
4. Hoyt Grand Prix Horizon - 200-250 - http://hoyt.com/target-recurves/risers/ ... ix-horizon
5. SF Forged+ - 210-250 - http://www.sf-archery.com/index.php/en/ ... ser-detail
6. Kaya K3 Carbon - 210-280 - http://www.kayaarchery.com/riser.html#riser_k32
7. W&W Rapido - 275-345 - http://win-archery.com/products/rapido-riser

Ik kan nog door gaan natuurlijk maar het wordt gewoon steeds duurder en weet niet of het het geld waar is dan. Ik heb wel gehoord dat een goed middenstuk een lange tijd mee gaat, en dat ze ook wel voor een mooie prijs tweedehands verkocht kunnen worden. Dus is het dan zo slecht om een duurdere te kopen(zelfs rond de 600 euro en zo, als je toch veel geld terug krijgt als je hem verkoopt)? Lijkt mij een beetje als een investering.
Koozwad
Beginner

Post Number:#7  Berichtdoor pokodada » 04 jun 2016 22:45

Koozwad schreef:Degene die ik had besteld hebben stalen puntjes. Ik zal het wel onthouden voor de toekomst!

Er zijn ook stalen punten met een of meer kerfjes. Bijvoorbeeld deze van Easton of deze van TopHat en er zullen er ongetwijfeld meer zijn. Nogmaals, dit is echt de fine-tuning; het heeft pas zin als je blindelings alle andere afstellingen van je boog kunt in- of herstellen.

Koozwad schreef:En waar kan ik zo'n machine vinden?

Bij de betere webshops kun je ze vinden als je in het zoekvakje de term "cutter" invoert. Je ziet, het zijn niet de goedkoopste apparaten. Een beetje vereniging heeft zo'n ding wel in huis, net zoals andere grote gereedschappen als een bogenpers (tbv compoundbogen), een peesbank een pijlenrichter en meer van dit soort topgereedschap. Niet direct iets wat de gevorderde schutter aanschaft, om maar te zwijgen van de beginner.

Koozwad schreef:Ik had wel gehoord dat als een carbon pijl breekt dat er heel veel kleine stukjes zijn.

Nou ja, kleine stukjes... eerder een soort lange vezels die naar alle kanten pieken. Een carbonpijl doet wat dat betreft een beetje aan bamboe denken: lange vezels in de lengterichting. Als die pijl beschadigd is en je buigt hem door, dan zie je dus een paar vezels loskomen. Zeer gemeen spul, vandaar dat ze bij sommige buitenwedstrijden niet (meer) gebruikt mogen worden. In tegenstelling tot aluminium pijlen zullen carbonpijlen niet krom raken, dat is inherent aan de eigenschap van het materiaal, dat is dan weer het voordeel.

Koozwad schreef:Ik heb hier wat middenstukken die nog redelijk betaalbaar zijn (...)

Het belangrijkste is dat ze de standaard vatting hebben voor de werparmen, maar dat hadden we al vastgesteld. Waar dan verder het verschil in zit? Nogmaals, deze bogen zijn niet mijn specialiteit, maar wat is me zo kan voorstellen is de kwaliteit van de schroefdraad (waar je de stabilisator in draait, etc), of dat het gewoon aluminium is versus echt superlicht materiaal, of de stijfheid van het middenstuk als geheel, of gewoon dat stukje "nieuwste van het nieuwste" emotie. Voor meer uitleg verwijs ik je toch maar door naar de alwetende recurveschutters, of naar de eerder genoemde "bakstenen" winkels.

Bij mij op de club is er iemand die al jaren met dezelfde boog schiet (barebow recurve) en hij haalt af en toe scores waar heel wat vizierschutters blij van zouden worden. Die boog bevalt hem prima, en hij heeft vooralsnog geen reden om een andere aan te schaffen. Totaal ongevoelig voor eerder genoemde emoties. Die boog is voor hem het equivalent van het bekende oude jasje wat je niet weg wil doen.
pokodada
Senior E Klasse

Post Number:#8  Berichtdoor CW1 » 05 jun 2016 10:39

Wat het verwijderen en plaatsen van punten betreft; bij een carbon pijl nóóit de schacht verwarmen want dan is die zeer snel naar de knoppen. (je kunt er dan een mooi kwastje van maken) Verwarm voorzichtig de punt en laat de warmte door de punt trekken tot je merkt dat die los komt (met de combinatietang zachtjes draaien/trekken). Voor het plaatsen; verwarm de punt, breng hars op en duw/draai deze in de schacht. Daarna meteen in water afkoelen.

Wat betreft krom gaan van een carbon pijl; als je een carbon pijl met aluminium kern hebt kan deze wel degelijk krom. Dat kwam nog al eens voor bij buitenwedstrijden toen er nog driepoot bokken voor de doelpakken gebruikt werden, en als je door het pak schoot de achterpoot raakte.
CW1
Senior E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 16h 2m
Geslacht: Niet gespecificeerd

Post Number:#9  Berichtdoor Koozwad » 05 jun 2016 13:09

Bij de betere webshops kun je ze vinden als je in het zoekvakje de term "cutter" invoert. Je ziet, het zijn niet de goedkoopste apparaten. Een beetje vereniging heeft zo'n ding wel in huis, net zoals andere grote gereedschappen als een bogenpers (tbv compoundbogen), een peesbank een pijlenrichter en meer van dit soort topgereedschap. Niet direct iets wat de gevorderde schutter aanschaft, om maar te zwijgen van de beginner.
Inderdaad een beetje duur die cutter maar ik heb hem toch nog niet nodig. Het komt wel later. Nu gewoon lekker schieten met me nieuwe boog als ik hem heb en dan nah een tijdje komen de wedstrijden en 'perfecte' pijlen.
Nou ja, kleine stukjes... eerder een soort lange vezels die naar alle kanten pieken. Een carbonpijl doet wat dat betreft een beetje aan bamboe denken: lange vezels in de lengterichting. Als die pijl beschadigd is en je buigt hem door, dan zie je dus een paar vezels loskomen. Zeer gemeen spul, vandaar dat ze bij sommige buitenwedstrijden niet (meer) gebruikt mogen worden. In tegenstelling tot aluminium pijlen zullen carbonpijlen niet krom raken, dat is inherent aan de eigenschap van het materiaal, dat is dan weer het voordeel.
Ik had vandaag gekeken naar de enige carbon pijlen die de club hebben(die ik tot nu toe gebruikt heb) en inderdaad als ik goed kijk kan ik zien dat ze een heleboel lange stukken hebben. Ik raak nooit hout dus het zal niet zo gevaarlijk zijn maar ik zal ze altijd rustig maar wel stevig uit het doel trekken. Het lijkt mij logisch dat je ze er niet recht uit moet trekken maar meer je vingers op 1 plek zetten en draaien omdat die 'bamboe' stukken in de lengte gaan. Met aluminium dan andersom dat er minder kans is van buigen.
Het belangrijkste is dat ze de standaard vatting hebben voor de werparmen, maar dat hadden we al vastgesteld. Waar dan verder het verschil in zit? Nogmaals, deze bogen zijn niet mijn specialiteit, maar wat is me zo kan voorstellen is de kwaliteit van de schroefdraad (waar je de stabilisator in draait, etc), of dat het gewoon aluminium is versus echt superlicht materiaal, of de stijfheid van het middenstuk als geheel, of gewoon dat stukje "nieuwste van het nieuwste" emotie. Voor meer uitleg verwijs ik je toch maar door naar de alwetende recurveschutters, of naar de eerder genoemde "bakstenen" winkels.
Met standaard vatting, bedoel je ondersteuning voor ILF latten? Dat hebben ze wel allemaal maar met de Kaya K3 weet ik het niet. Kan het niet vinden. Ik weet ook niet hoe ik uit moet zoeken waar ik informatie over de schroefdraad kan vinden, of de stijfheid van het middenstuk. Maar ja het zou fijn zijn als iemand met takedown recurve ervaring mij dan verder kan helpen(jouw tips en zo zijn wel gewaardeerd!).
Bij mij op de club is er iemand die al jaren met dezelfde boog schiet (barebow recurve) en hij haalt af en toe scores waar heel wat vizierschutters blij van zouden worden. Die boog bevalt hem prima, en hij heeft vooralsnog geen reden om een andere aan te schaffen. Totaal ongevoelig voor eerder genoemde emoties. Die boog is voor hem het equivalent van het bekende oude jasje wat je niet weg wil doen.
Ja vandaag heb ik wat geschoten zonder vizier en het ging eigenlijk heel goed(beter dan daar voor ook vandaag met de vizier). 3 pijlen achter elkaar op 25 meter en allemaal geel(10,10,9). Zo is het dan zo'n beetje de hele tijd gegaan. Het was ook met een club boog die een heel korte treklengte had en ik niet kon ankeren. Had zal heel fijn zijn als ik eindelijk een boog hebt van de juiste lengte.
Koozwad
Beginner

Keer terug naar Materiaalkeuze