Aanschaf Ruiterboog

Heb je vragen over welk schiet materiaal je het beste kan kiezen?

Aanschaf Ruiterboog

Post Number:#1  Berichtdoor marcovp » 29 jun 2016 11:44

Ik ben nu een aantal maanden met veel plezier fanatiek aan het schieten. Als het goed is kan ik op korte termijn als lid starten bij USV in Rotterdam. Afgelopen zaterdag hebben mijn vriendin en ik een workshop boogschieten te paard gedaan en deze dimensie op het boogschieten smaakt naar meer. Ik ben nu dus aan het kijken naar een Hongaarse ruiterboog, maar de modellen die ik zo kan vinden van bijvoorbeeld Bearpaw en Sammick zijn allemaal modellen met een treklengte van maximaal 30 inch. Ik zit nu echter op een treklengte van 31 inch en met het schieten te paard komt daar nog wat bij. Te veel voor de bogen van de meer gangbare merken lijkt het.

Via de mensen die de workshop gaven kan ik een boog bestellen in Hongarije die een treklengte heeft van maximaal 33 inch maar ik vroeg me af of er nog andere alternatieven zijn die de moeite van het bekijken waard zijn. Ik heb ook de bogen van Grozer en Kassai. Van Kassai las ik dat er mogelijk problemen zijn/waren met de kwaliteit van de bogen en de bogen van Grozer zouden wat harder zijn en dus meer handshock geven. Kan iemand iets meer zeggen over deze bogen?
marcovp
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 1
Online: 5h 11m 12s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Aanschaf Ruiterboog

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 30 jun 2016 23:09

Kassai is zo'n beetje de grondlegger van het "moderne" ruiterboog-schieten. Zijn boek "Horseback Archery" is een boeiend verslag hoe hij daarmee is begonnen. Ik neem aan dat hij bij het ontwerp van zijn bogen rekening heeft gehouden met de extra benodigde treklengte. Zelf heb ik weinig ervaring met Kassai-bogen; een paar jaar geleden heb ik wel met enkele Grozer-bogen geschoten.

Samick heeft wat modernere ruiterbogen in het pakket, in die zin dat de uiteinden van de werparmen net zo zijn vormgegeven als die van moderne recurve-bogen. Zonder de siyahs een kenmerk zijn van Kassai- Grozer- en enige andere merken ruiterboog. Die klont hout die naar voren zwiept en dan in één keer tot stilstand komt, dat geeft inderdaad wat meer handschok dan een netjes afgeveerde recurve. M.i. is het een kwestie van wennen. Ter vergelijking: een paar jaar geleden had een van onze clubleden een traditionele boog uit Mongolië besteld. Tegen de 70 pond trekkracht, en een handschok waar je een baviaan mee knock-out mept. Vergeleken daarbij zijn die Hongaarse glasfiber bogen (behalve de siyahs en het handvat zit er bar weinig hout aan) best wel lekker soepele speeltjes.

Je zou ook bij Fairbow te rade kunnen gaan. Die bouwt de laatste jaren best leuke bogen; misschien kan hij meedenken over een customized ontwerp met een wat ruimere treklengte.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 12h 54m 4s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Keer terug naar Materiaalkeuze