Aantal sets laten van beginner tot 70 meter

Heb je vragen over welk schiet materiaal je het beste kan kiezen?

Aantal sets laten van beginner tot 70 meter

Post Number:#1  Berichtdoor ChrisWMan » 17 okt 2016 22:22

Goedendag allemaal, even een vraag met betrekking op latten:
Ik wil uiteindelijk 70 meter gaan schieten. Ik ben nu nog en beginner en zal met mijn 1e boog gok ik ergens tussen de 22 en 24 pond beginnen.
Hoe zwaar zal ik ongeveer moeten gaan schieten om uiteindelijk de 70 meter te halen en hoe vaak kan ik verwachten dat ik nieuwe (zwaardere) laten moet kopen.
Mij is de Hoyt Formula serie aangeraden maar dan zit ik ook aan Formula laten vast welke bij 265,-per set beginnen.
ChrisWMan
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 34m 32s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Aantal sets laten van beginner tot 70 meter

Post Number:#2  Berichtdoor ThomVis » 18 okt 2016 09:42

Ik snap dat het leuk is om op 70 meter te schieten, daar beleef ik zelf ook veel plezier aan.
Maar als beginner zou het doel goed in het midden schieten moeten zijn. En dat train je op korte afstand, en hoe beter je wordt hoe verder je het doel zet. En onderweg ga je waarschijnlijk zwaarder schieten. Maar het doel is nog steeds een goede techniek en in het midden schieten.
Hoe snel je zwaarder en verder gaat schieten hangt af van een hoop factoren. Hoe goed is je techniek, hoe vaak train je, hoe bewust train je, hoe is jouw fysiek? Dingen die we niet van te voren kunnen weten.
Verkijk je niet op een duur middenstuk, als beginner schiet je er geen punt meer mee als met een andere boog van een beetje kwaliteit. En na een paar jaar wil je waarschijnlijk toch wisselen. Dan weet je beter wat je wil en wat de mogelijkheden zijn.
ThomVis
Kadet C Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 10
Online: 2d 14h 21m 3s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve target

Re: Aantal sets laten van beginner tot 70 meter

Post Number:#3  Berichtdoor hawmjans » 08 nov 2016 11:25

Voor 70 meter met een recurve boog is 32 / 34 pond met carbon pijlen voldoende.

Wanneer je van latten wisselt moet je ook van pijlen wisselen.
Maw, vooral als je nog niet op je gewenste latten-sterkte bent aangekomen kun je beter voor goedkopere latten (en pijlen) gaan.
Zelfs lenen van latten van een andere schutter in je vereniging is een mogelijkheid.

Ikzelf heb geschoten:

20 pond - 6 weken
24 pond - 3 maanden
28 pond - 5 weken
32 pond - nog steeds

24 t/m 32 ponds latten heb ik allemaal nog, maar zijn ook allemaal 2e-hands aangeschaft.

Ik denk dat het niet helemaal economisch verantwoord is om met een formula systeem te beginnen.
Bij de betere handboogwinkel kun je trouwens ook 2e hands handles en latten kopen en later weer inruilen. Misschien ook nog het overwegen waart ?
hawmjans
Aspirant A Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 2
Online: 13h 34m 29s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve

Keer terug naar Materiaalkeuze