budget

Heb je vragen over welk schiet materiaal je het beste kan kiezen?

budget

Post Number:#1  Berichtdoor freshrebel » 26 jul 2017 15:00

Beste allemaal

graag zou ik beginnen in de wondere wereld van het boogschieten. Echter ben ik nog student en thuis hebben we het niet zo breed dus ik zal alles zelf moeten betalen. ik wou dan ook hier eens horen hoeveel budget ik moet rekenen voor het materiaal in deze sport. ik ga proberen zo veel mogelijk details te geven van wat ik zoek te doen maar als er nog vragen zijn dan mag je ze altijd stellen. ook als je er alternatieven zijn die dicht bij mijn idee aanleunen maar goedkoper zijn hoor ik ze graag.

type boog: longbow
type pijl: geen idee suggesties zijn welkom :)
graag zou ik ook een idee krijgen van hoeveel het budgetgewijs scheelt als ik de pijlen zelf maak tegenover als ik ze koop. en ook graag hoeveel tijd erin kruipt.

zijn er naast deze zaken nog andere zaken waar ik budgetgewijs rekening mee moet houden?
freshrebel
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 19m 57s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: budget

Post Number:#2  Berichtdoor Hieronymus » 27 jul 2017 10:43

Allereerst: Ik raad je sterk aan eens bij een lokale vereniging langs te gaan. Hoe weet je al zo zeker dat je longbow wil schieten? ;-)

Qua budget kan een longbow alles tussen de 150 en enkele duizenden euro's kosten. We praten hier dan over een simpele flatbow van niet-Europese makelij tot handgemaakte bogen die helemaal naar de schutters wensen worden aangepast. Zoek je iets op budget kan een vereniging hier wéér dubbel lonen. Zo kan je vaak materiaal lenen of huren van de club waardoor je je budget mogelijk iets op kan rekken naar jouw wensen, en in ieder geval kan proberen. Ook is er in de club kennis die je weer kan gebruiken in je zoektocht naar tweedehands materiaal, of misschien wordt het zelfs direct aangeboden. ;-)

Pijlen zelf maken scheelt niet alleen in prijs (een verenplakker heb je al voor 25 euro, dat verdien je gauw terug) maar ook in accuratesse. Een houten pijl plak en schroef je wel in elkaar voor minder dan 4 euro, en met wat reken- en experimenteerwerk klopt ie dan ook beter voor jouw boog dan de gemiddelde standaard pijl die je zo koopt. De tijd valt erg mee, het is voornamelijk wachten op drogende lijm.
Hieronymus
Aspirant A Klasse

Heeft bedankt: 7
Heeft bedankjes: 4
Online: 10h 20m 48s

Post Number:#3  Berichtdoor freshrebel » 14 aug 2017 15:18

Dag Hieronymus

Ik ben reeds bij een club langsgeweest en ik kan waarschijnlijk volgende maand beginnen met initiatielessen.

ik weet bijna zeker dat ik voor een longbow ga omdat, hoe zeg ik dit zonder mensen tegen de borst te stoten, voor mij persoonlijk gaat het over de eenvoud en het primitieve, en daar horen geen visieren en katrolletjes bij. Maar als ik bij de club ga zal ik waarschijnlijk ook kennis maken met de compound bow, dus dan kan ik echt beslissen.

ik kan inderdaad materiaal lenen bij de club maar op termijn zou ik toch graag naar eigen materiaal gaan en dan weet ik graag hoeveel dit kost :) vandaar deze post.

je zegt dat je een houten pijl in elkaar schroeft en plakt voor 4 euro. voor hoeveel koop je ze dan aan?

in ieder geval al bedankt voor de info.
freshrebel
Beginner

Online: 19m 57s

Post Number:#4  Berichtdoor edjuh » 15 aug 2017 14:01

Je gaat naar de Gamma, en koopt ramin rondhout van de juiste diameter
Je gaat naar het park, en plukt een eend/zwaan/gans/duif
Je gaat thuis aan het zagen en snijden.

Plak veer aan pijl

Puntje eraan, nokje achterin

Behalve je eigen tijd, moet het met wat gelijk voor onder de 4 euro lukken

Schiet pijl
Breek pijl

Herhaal sequentie ;)
edjuh
Beginner

Online: 45m 12s

Post Number:#5  Berichtdoor ThomVis » 18 aug 2017 11:10

Of je kijkt om een webshop zoals >hier< om te kijken wat ongeveer de prijzen zijn van de onderdelen en complete pijlen.
En qua tijd. Hoe handig en perfectionistisch ben je? In een avondje kan je een aardige bos pijlen plakken.
ThomVis
Kadet D Klasse

Heeft bedankjes: 8
Online: 2d 13h 32m 42s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve target

Keer terug naar Materiaalkeuze