Boogkeuze

Heb je vragen over welk schiet materiaal je het beste kan kiezen?

Boogkeuze

Post Number:#1  Berichtdoor HansvE81 » 19 okt 2017 21:05

Beste forumleden,

Even voorstellen, ik ben een (jonge)man van 36 en 1,80 lang.
Jaren geleden heb ik veel met luchtbuksen geschoten en ook op wedstrijd niveau.
Nu wil ik graag voor de lol en misschien later in competitie verband gaan boog schieten.
Ik heb in het verleden wel een aantal keer geschoten maar dat mag geen naam hebben.
Graag zou ik gaan schieten met een compound boog alleen heb ik geen idee wat de beste keuze is om mee te beginnen.
Wie kan mij hier advies in geven?
Omdat ik natuurlijk beginner ben wil ik niet gelijk een hele dure boog aanschaffen.
Wie kan en wil mij advies geven qua merk boog en hoeveel lbs ik mee kan beginnen.
Ik hoop dat er iemand mij een goed advies kan geven.

Groeten Hans van Essen
HansvE81
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 31m 18s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Boogkeuze

Post Number:#2  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 20 okt 2017 18:59

Beste Hans,

Ik zou eerst eens bij een verenging de basis cursus gaan doen, dan weet je een beetje waar je mee bezig bent ( houding ect,ect).
Dan zou ik zorgen dat je schieten met een recurve onder de knie krijgt, voordat je aan een compound denkt.
Wil je dan nog steeds aan een compound; met de bekende merken ( Hoyt, Mathews, PSE, Bowtech er zijn nog veel meer merken) kan je eigenlijk niet fout gaan, je zou wel voor je zelf moeten nagaan wat je er van verwacht qua eigenschappen.
Vergevend schieten, of juist pijlsnelhied, pondage enz.enz.
Als het je eerste compound wordt zou ik niet gelijk gaan voor de hard cam bogen of uber zwaar qua pondage, maar da's mijn menig.

De bogen die je kan kopen in die outdoor winkels moet je daar lekker laten hangen, prijstechisch ( nieuw ) zijn ze inderdaad veel goedkoper als een b.v Hoyt of een Mathews, maar kwatiteif ronduit slecht, en de meeste verkopers hebben er ook geen balen verstand van wat ze jouw in de handen douwen, de pijlen die ze er bij verkopen zou ik nog geen eens op mijn recurve leggen, maar da's mijn menig.

Elk merk heeft wel een type boog die bij je past, zoals eerder gezegt, wat zoek je.
bij een "echte " booghandel en op het net kan je al vele dingen zelf wat uitvogelen, bij boogwinkels mag je ook vaak even voelen/ proefschieten.

Als je voorzichtig wil beginnen kan je aan 40-50 pound denken, 50-60 is bijna de standaard, echter zou ik zelf niet boven de 60 pound gaan.

Prijzen kan je gewoon op de meeste winkelsite's van de boogwinkels vinden, vaak hebben ook goede gebruikte en dat zou om mee te beginnen misschien wel een goede optie kunnen zijn.
Hopelijk kan je hier wat mee, met groet Arnold
W & W Winact Chroom
Winex 48#
Green hoorn cream elipes 52#
Recureve Barebow schutter.
Hoyt Stiker (1998)
Compound Blanc
Arnold Heemskerk
Kadet D Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 6
Online: 22h 12m 4s