Verschil tussen Recurve en Compound

Heb je vragen over welk schiet materiaal je het beste kan kiezen?

Verschil tussen Recurve en Compound

Post Number:#1  Berichtdoor martin67 » 14 okt 2008 21:25

Ik zou graag van de wat meer ervaren schutters willen weten, wat de verschillen zijn tussen recurve en een compound boog.
Ik begin in Januari met de beginners curses en zal dus eerst met bogen van de vereniging schieten en dan zaker alles proberen en dan me oordel vellen, maar voor nu zou ik graag enkele voor en nadelen en verschillen willen weten.

Gr Martin
martin67
Kadet D Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 3h 28m 3s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: compound-Mathews Z7 ACE 400

Re: Verschil tussen Recurve en Compound

Post Number:#2  Berichtdoor DutchToxophilite » 14 okt 2008 22:25

Hallo Martin.

Kijk eerst eens naar het filmpje in dit topic. Dat geeft al een hele goed indruk.

grtz,
Twan
:FF The joy's of Archery can be found anywhere. Far places only offer exotic ways to suffer. :FF
DutchToxophilite
Senior Ere Klasse

Afbeeldingen: 40
Heeft bedankt: 17
Heeft bedankjes: 17
Online: 93d 7h 5m 3s
Ik schiet graag: Recurve - indoor en field

Post Number:#3  Berichtdoor Grimlock » 14 okt 2008 22:34

Eerst een link naar het wikipedia artikel (zie 'Soorten'): http://nl.wikipedia.org/wiki/Handboog#Soorten

Dan nog een filmpje dat buitenbeentje vandaag op het forum heeft gezet waarin (halverwege de film)ook het een en ander wordt uitgelegd: http://www.youtube.com/watch?v=WyZQh557igA

Daarnaast zal ik proberen om de belangrijkste verschillen puntsgewijs te omschrijven. (Ik weet dat dit niet 100% conform gangbare handboog-terminologie is, maar anders wordt het een erg technisch verhaal voor een beginner ;) ).

Recurve:

- Recurve is iets makkelijker uit te trekken, maar wordt naar gelang je deze verder uittrekt steeds iets zwaarder. Daardoor kan deze boog iets minder lang en makkelijk in volledig uitgetrokken toestand worden gehouden dan een compound boog.
    - Het richtmiddel is een vizier met een behuizing met daarin een ring of dot om te richten, maar géén vergrootglas of waterpas of andere hulpmiddelen.
    - Je lost de pijl met je vingers (die worden beschermd door een soort leren lap genaamd een 'tab'). Daarbij kun je relatief makkelijk fouten maken die je schot nadelig kunnen beïnvloeden.
    - Recurve is de boog die op de olympische spelen wordt gebruikt.
    - Beginnersbogen voor recurve zijn meestal wat goedkoper dan compound bogen. Ook is er relatief veel tweedehands recurve materiaal te koop.

Compound:

- Compound bogen hebben cams (wielen), die iets weg hebben van een katrol-systeem. Door deze cams 'versnelt' de pijl bij het schot waardoor deze een vlakkere baan volgt.
    - Je richtmiddel is een vizier met scope (vergrootglas), waterpas en peep-sight. Door deze hulpmiddelen kun je iets nauwkeuriger richten en makkelijker de juiste positie van je boog aanhouden.
    - Compound trekt in het begin zwaar uit, maar als de boog volledig is uitgetrokken neemt de benodigde trekkracht flink af, waardoor de boog makkelijker in uitgetrokken positie vast te houden is.
    - Je gebruikt een mechanische apparaat genaamd een 'release' om je schot te lossen. Hierdoor wordt het lossen van de pijl makkelijker, wat minder afwijkingen in je schot oplevert.
    - Compound is meestal wat duurder in de eerste aanschaf, de bogen zijn iets duurder en je hebt meer materiaal nodig.
    - Dit alles leidt ertoe dat compound potentieel nauwkeuriger is dan recurve (al hangt het toch vooral van de schutter af!).

Dan wil ik vervolgens nog op wat praktische en gevoelsmatige punten wijzen:

Met een compound boog zul je relatief snel accuraat op een doel kunnen schieten. Bij recurve zal het waarschijnlijk wat langer zal duren om tot hoge(re) scores te komen. Je zou dus kunnen zeggen dat je met compound wat sneller resultaat ziet. Maar houd jezelf niet voor de gek: Bij beide bogen zul je veel training nodig hebben om tot hoge scores te komen. Bovendien schiet je altijd tegen mensen met dezelfde soort boog als je zelf hebt, dus ze hebben allemaal hetzelfde voordeel. 8-)

Met compound bogen heb je meestal wat meer sleutel- en afstelwerk dan met recurve bogen, er zit gewoon iets meer techniek op dan bij recurve. Sommige mensen vinden dat leuk, anderen vinden het een ramp. Dat is persoonlijk.

Als het op de kosten aankomt zal recurve iets goedkoper zijn om mee te beginnen, al moet ik opmerken dat het qua kosten nog maar weinig scheelt als je bogen in de duurdere segmenten aanschaft.

Als je naar de olympische spelen wilt moet je voor recurve gaan. 8-) :D

Maar wat betreft het maken van een keuze zou ik zeggen, probeer ze beide uit en laat je goed adviseren, en kies degene die je het leukst lijkt. Je moet er lol in hebben, dat is het allerbelangrijkste.

PS: Bij welke club ga je schieten?
Laatst bijgewerkt door Grimlock op 15 okt 2008 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Voor dit bericht heeft Grimlock dankbaarheid ontvangen van :
whoot
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Post Number:#4  Berichtdoor DutchToxophilite » 15 okt 2008 08:13

Titel van het topic gewijzigd.
En er een stickie van gemaakt.
:FF The joy's of Archery can be found anywhere. Far places only offer exotic ways to suffer. :FF
DutchToxophilite
Senior Ere Klasse

Afbeeldingen: 40
Heeft bedankt: 17
Heeft bedankjes: 17
Online: 93d 7h 5m 3s
Ik schiet graag: Recurve - indoor en field

Post Number:#5  Berichtdoor martin67 » 15 okt 2008 09:10

Hallo.

Ik zal zeker één dezer dagen het filmpje ff bekijken en op de site van we
ikipedia gaan kijken.
Ik ga in Januari beginnen bij Centaur in Amersfoort, dan begint de nieuwe beginners curses namelijk en ga samen met me jongste zoon schieten.
Ja ik heb een nek hernia en me schouder zijn ook niet heel erg best meer na een zwaar auto ongeluk, dus ik zat zelf te denken aan een compound boog voor mijzelf, dit ivm met de trek kracht als je de boog volledig hebt uitgetrokken.

Gr Martin.
martin67
Kadet D Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 3h 28m 3s
Ik schiet graag: compound-Mathews Z7 ACE 400

Post Number:#6  Berichtdoor Grimlock » 15 okt 2008 15:09

martin67 schreef:Ja ik heb een nek hernia en me schouder zijn ook niet heel erg best meer na een zwaar auto ongeluk, dus ik zat zelf te denken aan een compound boog voor mijzelf, dit ivm met de trek kracht als je de boog volledig hebt uitgetrokken.

Gr Martin.

Dit wil nog niet automatisch zeggen dat je beter Compound kunt gaan schieten, maar het kan inderdaad een oplossing zijn.

Geef in ieder geval duidelijk aan bij je trainers wat er speelt en vraag of er iemand is die enige ervaring heeft met dit soort zaken die je kan begeleiden, want met een (te) zware compound boog kun je ook makkelijk blessures oplopen, zeker bij een verkeerde toepassing van je schiettechniek.

Oh en even een ervaringsgegeven (beginnende hernia in mijn rug hierzo): Als het ooit pijn gaat doen tijdens het schieten, neem dan even een korte pauze, een kwartiertje rust of zo. Een beetje spierpijn mag best maar bij echte pijn is het niet verstandig om stug door te blijven schieten. Als het na zo'n pauze nog niet weg is dan misschien gewoon even die dag niet verder trainen en een volgende keer weer verdergaan. Het kan heel verleidelijk zijn om nog een paar extra pijlen weg te schieten maar het is het niet waard als je vervolgens de dag erop krom loopt van de pijn... :(
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Post Number:#7  Berichtdoor whoot » 01 dec 2011 17:02

Met rugklachten kan je wellicht beter juist GEEN compound gaan schieten.

Ja, het is waar, je kunt gemakkelijker vasthouden en mikken. Maar dat nodigt ook uit om de boog zwaarder te zetten. Mensen die een 20-26 lbs recurve aan kunnen, trekken met hetzelfde gemak een 40 lbs compound uit. Maar vergeet niet dat de werparmen van een compound wel echt ~40 lbs aan energie opslaan en dat je dus toch met een grotere kracht aan de slag gaat. Bij een verkeerde beweging loop je dus gewoon een grotere kans een deel daarvan op je lichaam uitgeoefend te krijgen.

Een ander punt is dat met een recurve, het weer laten zakken van de spanning gelijkmatig gaat. Als je door pijn of een probleem moet stoppen, gaat dat geleidelijk. Met een compound is het één beweging en afhankelijk van het gewicht en de cams, gaat het los laten van een compound met een schok, omdat je uit je let-off weer naar het zwaarste punt op de trekcurve terugkeert.

Maar ik post dit nu wel, maar ik neem aan dat je daar zelf in je avatar op de foto staat? Beetje mosterd na de maaltijd verhaal dat dit niet?
whoot
Aspirant C Klasse

Heeft bedankt: 3
Heeft bedankjes: 0
Online: 7h 23m 13s
Ik schiet graag: ehh.. Pijlen?

Keer terug naar Materiaalkeuze