pijl op rechts

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

pijl op rechts

Post Number:#1  Berichtdoor josv » 19 jul 2013 07:13

Waar moet ik aan denken/werken als ik als rechtse schutter de kale en geveerde pijlen zijdelings bij elkaar wil krijgen en daarvoor de de button helemaal naar rechts moet zetten :?:
Als ik de boog instel volgens het boekje: plus 0,5 mm tiller, 23 cm brace, 5 mm nokhoogte op de pees, de pijlpunt net links naast de pees en vizier in lijn met de pees komen beide pijlen in hoogte goed bij elkaar. Alleen komen dan de ongeveerde pijlen ruim links naast de geveerde. Verhoog ik de buttondruk ook nog eens gaan ze verder naar links en komen terug als ik de buttondruk weer verlaag naar minimaal (en dat is voelbaar heel erg weinig). Alleen door de button verder naar rechts te draaien komen de pijlen bij elkaar. De pijlen liggen op de boog nu bijna tegen het handvat.
josv
Aspirant C Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 7h 3m 19s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: pijl op rechts

Post Number:#2  Berichtdoor CW1 » 19 jul 2013 12:44

Geef eens wat meer informatie; wat voor boog heb je, kort of lang middenstuk, korte of lange latten, welk pondage hebben de latten, hoever trek je en hoeveel ponden haal je daarmee uit de latten, aluminium of carbon pijl en welke maat, gewicht van de punt, welke maat veren. En, controleer eerst eens of je latten recht in een lijn staan. Vraag er ook eens hulp bij van een ervaren clublid dat meer van dit soort dingen af weet.

Mijn eerste gedachte met wat je nu aangeeft; pijl te slap.
CW1
Senior E Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 16h 2m

Post Number:#3  Berichtdoor josv » 19 jul 2013 19:58

Greenhorn Sirius handvat met 70" latten ingesteld op 30# en Redlline carbon 780 pijlen met lengte 28,5" , 70 grain punten en kleine veertjes.
De treklengte is 27,5''' en eenmaal opgespannen oogt alles recht ook bij uittrekken.
Dat van een te slappe combinatie van pijl=spine+grain en lat=pounds heb ik ook al zitten bedenken. Maar ik begreep dat een "slappe" pijl juist eerder om de boog heen naar rechts buigt. Een "stugge" pijl zou zo gezien eerder van de boog af naar links gaan omdat hij minder om het handvat kan buigen.
Of zit ik hier precies verkeerd om te denken?
josv
Aspirant C Klasse

Post Number:#4  Berichtdoor buitenbeentje » 20 jul 2013 22:33

Wanneer pijlen goed groeperen kunnen het voor jou best de goede pijlen zijn. Daarom is de test met de kale pijl wat mij betreft wel een goede test, maar kan deze prima in combinatie met achteruitloop tuning gebruikt worden.

Kijk eens in de Easton Tuning Guide, daar staat alles prima in beschreven. Zowel voor recurve als compound.
Handboogsport: ook op facebook
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 48
Online: 116d 18h 59m 49s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#5  Berichtdoor josv » 23 jul 2013 09:25

Tja, wat zal ik zeggen, dat PDF heb ik al al jaren in huis maar helpt me bij deze boog geen steek verder.
Blijft de vraag staan dat als bij een volgens het boekje ingestelde boog de ongeveerde pijlen links van de geveerde afkomen: is de pijl dan te slap of te stijf voor die boog?
josv
Aspirant C Klasse

Post Number:#6  Berichtdoor ThomVis » 23 jul 2013 11:07

josv schreef:Tja, wat zal ik zeggen, dat PDF heb ik al al jaren in huis maar helpt me bij deze boog geen steek verder.

Moet je hem wel lezen ;)

josv schreef:Blijft de vraag staan dat als bij een volgens het boekje ingestelde boog de ongeveerde pijlen links van de geveerde afkomen: is de pijl dan te slap of te stijf voor die boog?

Easton Tuning Guide, Pagina 6, plaatje links boven. :fita:
ThomVis
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 10
Online: 2d 15h 33m 27s
Ik schiet graag: Recurve target

Post Number:#7  Berichtdoor josv » 23 jul 2013 15:29

Stiff Arrow Unfletched shafts impact left (RH archer, opposite for LH)
Ga ik mee accoord en dat wist ik ook al langer maar: (zie eerste post)
Waar moet ik aan denken/werken als ik als rechtse schutter de kale en geveerde pijlen zijdelings bij elkaar wil krijgen en daarvoor de button helemaal naar rechts moet zetten :?: .................... De pijlen liggen op de boog nu bijna tegen het handvat.
josv
Aspirant C Klasse

Post Number:#8  Berichtdoor ThomVis » 23 jul 2013 15:46

Wat dus niet de bedoeling is, de bedoeling is dat je je boog opschroeft of slappere pijlen koopt. Vast niet wat je wilde horen, maar toch.....
ThomVis
Kadet C Klasse

Post Number:#9  Berichtdoor josv » 23 jul 2013 18:49

Oke, ik vat 'm al..........jullie kunnen me weer niet helpen.

PS
Moet ik nou nog een bedankje schrijven?
josv
Aspirant C Klasse

Post Number:#10  Berichtdoor Boris » 23 jul 2013 21:06

josv schreef:Oke, ik vat 'm al..........jullie kunnen me weer niet helpen

Hallo Jos,

Jouw ongeveerde pijl duidt op een te stijve schacht.

Je hebt een aantal variabelen tot jouw beschikking :

Drukpunt :
Je mag het drukpunt naar rechts draaien totdat de pijlpunt recht achter de pees steekt.

Gewicht pijlpunt :
Een wat zwaardere punt maakt de pijl wat slapper.

Pees :
Hoeveel draads is jouw pees?
Wanneer je het aantal windingen reduceert maakt dat de boog wat sneller.

Bij een treklengte van < 28 inch is een 70 inch boog best wel lang.
Kortere limbs zouden je boog bij dezelfde trekgewicht sneller kunnen maken.
Vooralsnog zou je in de huidige configuratie het trekgewicht wat kunnen verhogen.
( al was het alleen maar om te zien wat je dat brengt )

Het perfect groeperen van de ongeveerde pijl met de groep hoeft niet zaligmakend te zijn.
Ik ken sporters die een slappere of juist stijvere pijl als 'meer vergevingsgezind' ervaren.
Kwestie van ervaren.

Tenslotte een advies van een 'oude rot' :
Heb geduld ! Met jezelf en met je mede-sporters. [ die hebben het ook allemaal moeten leren en sommigen leren het nooit ;-) ]

Veel sportplezier toegewenst.
Boris
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 9h 4m 9s
Ik schiet graag: Recurve - Doel : 25m1p * 18m3p * FITA / 70m

Post Number:#11  Berichtdoor ThomVis » 24 jul 2013 11:17

josv schreef:Oke, ik vat 'm al..........jullie kunnen me weer niet helpen.

Als onze antwoorden niet op jou van toepassing zijn, sorry. Meer kunnen we er met de huidig beschikbare informatie niet van maken.

josv schreef:PS
Moet ik nou nog een bedankje schrijven?

Dat mag je zelf bepalen, maar laten we het omdraaien; als jij iemand heb proberen te helpen, zou jij een bedankje op zijn plaats vinden?
ThomVis
Kadet C Klasse

Post Number:#12  Berichtdoor josv » 24 jul 2013 13:09

Hallo Boris,
Vooraf bedankt voor het meedenken en aanreiken van punten om extra op te letten. Je hebt gelijk waar je zegt dat niet alle medeschutters je kunnen helpen met hardnekkige problemen. Ik schiet nu zo'n 2 jaar met deze boog en ben er eigenlijk steeds mee bezig hem net zo goed te krijgen als zijn voorganger die mij met 36# gewoon te zwaar werd. De reactie is meestal dat bij aankoop in de winkel afgesteld er nooit meer wat aan gedaan hoeft te worden.

Inderdaad zou je gezien de reactie van de pijl en boog zeggen dat de pijlen te stijf zijn maar volgens de Easton table uit 2012 zijn mijn 28.5" Redline 780 (spine bij 29"=0.780) eigenlijk aan de slappe kant voor de 30# boog want Easton hanteert daarvoor in tabel T4 een spine van tussen de 0.650 <-> 0.700 (en voor 2 pijlen rond de 0.750). In de Shaft Selector uit 2009 van Easton vind ik dat de Redline 780 pas aangeraden wordt bij 17#, 25" en 70grain punt :help: .
Vreemd is dat het schieten steeds beroerder lijkt te gaan. En ja ik weet: met 1x recreatief per week schiet je vaker naast het geel dan erin. Maar ik kan de geveerde en ongeveerde pijlen wel genoeg groeperen en dat per serie herhalen om te zien dat er technisch gezien iets niet klopt.
Drukpunt: om de pijlen te groeperen moet ik de button nu eigenlijk helemaal uit het handvat schroeven.
Gewicht pijlpunt: ik zal eens 120 grain punten proberen.
Pees: is een pees van 12 draden dik of nog gewoon?
Booglengte: 70" is toch niet zo bijzonder voor een recurve?
Gewicht: zo rond de 30# schiet ik de hele avond lekker maar ik zal hem eens opschroeven om te kijken wat er gebeurt.
Groeperen: ik schiet al jaren zonder veren en gebruik de veren-pijlen alleen ter controle of een incidentele wedstrijd.
Morgen is de handboogwinkel open, zal er weer eens langs gaan.

Over een paar dagen weet ik dan meer,
Jos
josv
Aspirant C Klasse

Post Number:#13  Berichtdoor Boris » 24 jul 2013 19:32

Hallo Jos,

70" boog is bij een treklengte van <28" best wel lang.
D.w.z. je wint souplesse, maar je verliest snelheid.
Is natuurlijk ook afhankelijk van het type limb dat je er in zet.

12 draads lijkt mij erg weinig.
(Mss toch nog eens tellen).
Voor fastflight zou ik op jouw configuratie bij jouw treklengte uitgaan van 16 draads

Bij een zwaardere punt zou ik in eerste instantie eerder bij 100 grain blijven.
Bij 120 grain ga je snelheid te kort komen en zal bij een wat slappe/passieve release de pijl gauw te kort vallen.

Je schrijft dat je al jaren zonder veren schiet.
Naar de reden daarvan kan ik alleen maar gissen.
Ikzelf schiet af en toe met een ONgeveerde pijl ter controle.

Zorg dat jouw pijlpunt niet verder naar de boog gebracht wordt dan recht achter de pees.
Verder naar rechts ( en bovendien met een lichte veerdruk ) verhoogt het risico op het toucheren van de boog.

Succes bij het experimenteren.
( en blijf geduld bewaren )
Boris
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 9h 4m 9s
Ik schiet graag: Recurve - Doel : 25m1p * 18m3p * FITA / 70m

Post Number:#14  Berichtdoor josv » 25 jul 2013 16:16

Ben net terug van de winkel en wat blijkt: de onderlat is licht krom. Zo op het oog is er weinig aan te zien totdat je bij beide latten een pijl onder de pees stopt. Bovendien blijkt bij verder onderzoek dat de lat aan de rechterkant niet zo mooi recht is bij de kromming aan het uiteinde als de andere lat. Zo op het oog ziet het er allemaal goed uit maar als je er met de meetlat langs gaat.........
Ik heb nu een paar gebruikte latten van Winner: 30# en 70". Eigenlijk dezelfde als die van Greenhorn. Bij nauwgezette controle is nu alles recht.
De boog ingesteld op standaard waarden: pijl achter de pees, buttondruk minimaal, 22cm bracehoogte en +5mm tillering met 12 draads pees.
Op de 12 meter binnenbaan groeperen de Easton Redline-780 pijlen met 120grain punt nu meteen. Met een 70grain punt gaan de ongeveerde naar links en dat klopt want die zijn wat stijver. De geveerde Redline-780 met 70grain punt groeperen echter met de 120grain punt. Een stel gebruikte Easton ACE-570 geveerde pijlen van 30.5" groeperen ook goed met de Redline-780 met 120grain punt en komen alleen iets lager af omdat ze wat zwaarder zijn. En ik ben nu ook van het slaan van de pees op de pols af. De boog zoemt nu na het schot inplaats van te slaan. Het gebruik van een stabilisator verbetert de resultaten nog wat. Vanavond zal ik het eens rustig op de 18 meter gaan kijken hoe een en ander uitpakt.

En wat de reden is dat ik graag ongeveerd schiet?
Ik hoef niet zo nodig met wedstrijden mee te schieten en vind het niet nodig om me met andere schutters te vergelijken. Ik ben dik tevreden als ik een avondje lekker schiet. Zoals in bovenstaand verslag te lezen valt groeperen de Redline-780 met zowel 70 als met 120 grain bij elkaar MITS ze geveerd zijn. Alleen de ongeveerde 70grain laat zien wat er echt gebeurd bij het lossen. Veren maken pijlen bijzonder vergevingsgezind door in de vlucht fouten te corrigeren en dat is heel belangrijk als je hoge punten wil scoren. Wil je gewoon weten hoe goed je aan het schieten bent dan vertelt de pijl zonder veren je precies waar je mee bezig bent. Een topschutter bij ons vroeg eens waarom ik mezelf zo aan het kwellen was? Het antwoord: die pijl leert juist me waar ik wat beter kan doen. En ter controle op materiaal en instelling staat er altijd een geveerde pijl tussen die willekeurig mee mag doen. Zo is elke afwijking op het doelpak terug te voeren op schutter.
josv
Aspirant C Klasse

Post Number:#15  Berichtdoor josv » 26 jul 2013 20:02

Binnen op de 18 meter baan zie je toch weer wat verschillen.
Bij een volgens het boekje ingestelde boog van 30# groeperen de geveerde pijlen redelijk goed ongeacht de punt maar vallen de ongeveerde pijlen toch nog links van de geveerde. De 70grains verder naar links dan de 120grains. De 30.5" Easton ACE 1206-G series-570 met 120grain punt gedragen zich als een 28.5" Easton Redline/780 met 120grain punt. Maar nu wel met een button volgens het boekje.
Vervolgens de boog stapswijze opgeschroefd tot 33#. Nu vallen zowel de geveerde als ongeveerde ACE/570 en Redline/780 met de 120grain punten samen. De geveerde 70grains komen wat links in de groep en de ongeveerde 70grains links naast de groep en zijn daarmee te stijf voor de boog. Het resultaat blijft voor de rest van de avond redelijk voorspelbaar op wijzigingen in de instellingen. Bij gebruik van een stabilisator verbetert het resultaat wel maar slechts een beetje.
Ik denk dat ik eruit ben: andere latten en 3# erbij.
josv
Aspirant C Klasse

Post Number:#16  Berichtdoor ThomVis » 27 jul 2013 12:04

ThomVis schreef:Wat dus niet de bedoeling is, de bedoeling is dat je je boog opschroeft of slappere pijlen koopt. Vast niet wat je wilde horen, maar toch.....

josv schreef:Oke, ik vat 'm al..........jullie kunnen me weer niet helpen.

josv schreef:Ik denk dat ik eruit ben: andere latten en 3# erbij.

:stil:
ThomVis
Kadet C Klasse

Post Number:#17  Berichtdoor josv » 31 jul 2013 12:26

Na nog eens een avondje schieten met beide sets latten blijkt dat de geleende Winner-Striker latten voorspelbaar reageren op wijzigingen in de instellingen en de originele er een potje van maken. Uiteindelijk lag het dus aan de onderlat dat ik de button zo extreem naar rechts moest schroeven om tenminste nog een beetje resultaat te behalen.

In dit kader rest nog een vraagje: ik kan over Winner-Striker latten maar heel weinig informatie in het internet vinden. Een bron meldt dat het KAP-Challengers met een andere opdruk zouden zijn. Is dat correct?
josv
Aspirant C Klasse

Keer terug naar Techniek