veren raken boog. Is dat normaal?

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

veren raken boog. Is dat normaal?

Post Number:#1  Berichtdoor adrinalino » 14 sep 2013 20:06

Hallo allemaal,
Ik wilde graag gebruik maken van de ervaring en kennis die op deze plaats samen komt.

Ik heb een week geleden een rechtshandige compound boog gekocht en heb hierover een vraag :

Als ik de arrow rest (sorry voor het Engels) evenwijdig aan de boog plaats komt de arrow rest dicht bij de boog en raakt een veer de boog als ik los. Is het beter om de arrow rest verder van de boog te plaatsen (meer naar links) of kan het geen kwaad?

Alvast reuze bedankt.

Hoi,

Aad.
adrinalino
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 2h 11m 57s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: veren raken boog. Is dat normaal?

Post Number:#2  Berichtdoor buitenbeentje » 15 sep 2013 13:31

Hoi Aad, welkom op het handboogforum. :thumbsup:

Het is inderdaad niet normaal dat de veren van de pijl de boog raken. Om een beter beeld te krijgen waarom de vluchten raken zijn een aantal dingen wel prettig om ook te weten, zoals merk en type van de boog, merk en type pjjlen en veren, merk en type oplegger, hoe hoog de oplegger staat, of je oplegger wel center shot staat en dergelijke. Laat er anders eens naar kijken bij een goede handboogzaak, of een medeschutter met verstand van zaken.
Handboogsport: ook op facebook
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 48
Online: 116d 19h 29m 53s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#3  Berichtdoor adrinalino » 15 sep 2013 13:45

Ik heb vanochtend de boog met drie lijnen opgespannen. 2 Van de einden naar een paal in de grond en 1 aan de D-loop naar een ander vast punt. Toen viel me op dat de limbs niet recht staan. Nadat ik ze losgedraaid heb en toen weer vast staan ze nu wel recht. Nu lukt het me wel om de pijl langs de boog te laten gaan zonder de boog te raken. Ik heb dat gecontroleerd door pees wax op de boog te smeren en een paar pijlen te schieten. De wax bleef onaangeraakt.

Mn boog is een Man Kung 50-70 lbs. Pijlen zijn carbon express II, 60-75 lbs, Ik gebruik een release.

Hoi,

Aad.
adrinalino
Aspirant E Klasse

Post Number:#4  Berichtdoor Soundwave » 16 sep 2013 14:32

Nee, vaantjes / veren horen de boog zelf niet te raken, de oplegger (arrow rest) ook niet als het even kan. Dit zorgt ervoor dat je nooit accuraat zal kunnen schieten.

Als je niet zelf weet hoe je de oplegger goed moet afstellen, laat dit dan door een ervaren schutter / bij een boogwinkel doen. Anders ben je eindeloos aan het zoeken straks.

Je wilt dat de pijl haaks op de boog staat, dus dat de pijl, je arm de pees, je release, alles dus perfect in lijn is bij het schot. Omdat je cams niet helemaal recht staan zal je soms optisch niet helemaal het midden moeten kiezen. Als je het echt wilt kunnen zien heb je een drawboard nodig. (Google even drawboard compound en kijk bij de plaatjes) Je cams staan niet helemaal recht op de latten omdat je kabels aan de kant worden getrokken, zodat je pijl ze niet raakt. Als je oplegger zo dichtbij moet staan omdat je pijl dan goed ligt, zal je dus aan dit systeem iets moeten doen, zodat je oplegger wél verder van het middenstuk af kan staan.

Nu lijkt het erop dat je gezien je omschrijving precies dit hebt gedaan, maar dan aan palen in de grond? Dit zou naar mijn idee bijzonder knap zijn als dit je is gelukt, maar goed.

Ingewikkeld? Ja en nee, maar goed, een compound is dan ook geen speelgoed maar een precisie instrument. Ik hoop maar dat je je tijdens deze inspanning wel reasliseerde wat de gevaren waren... (voor materiaal en jezelf)

Maar wat opvalt in je beschrijving, je stelt dat

Toen viel me op dat de limbs niet recht staan. Nadat ik ze losgedraaid heb en toen weer vast staan ze nu wel recht. Nu lukt het me wel om de pijl langs de boog te laten gaan zonder de boog te raken.

Hiervan moet ik mij toch even achter de oren krabben. Limbs losdraaien en recht zetten? Dit hoort niet te kunnen! Ja, je kunt het trekgewicht aanpassen, maar de latten horen niet te kunnen draaien in de limbpocket. Bogen waarbij dit wel kan zou ik persoonlijk nooit aanraken.

Of bedoel je nu dat je de boog lichter hebt gesteld, en de pijlen nu niet meer tegen het middenstuk (de riser) aankomen? Carbon Express Predator 2 pijlen in 60-75 zijn prima voor de meeste 50-70# bogen, mits ze op de juiste lengte zijn gezaagd en het puntgewicht klopt. Hiermeer bedoeld C-E spine 330. (of 300?) Maar het gaat uiteindelijk om de dynamische spine. Als jij deze pijlen volle lengte schiet met insert en 100 grain punt, dan is deze dynamische spine alsnog te laag voor een 70# boog. Pijlen die dan zo ver flexen dat ze de boog raken zijn een serieus gevaar voor jezelf. (Als de pijl breekt door de klap, heb je een hand vol met carbon splinters, youtube dat maar als je een sterke maag hebt)

Heb je meer info over hoe lang je de boog uittrekt, of dit past bij je zelf (foto met opgespannen boog op doel (mét pijl)) en hoe lang de pijl is, wat voor punt erin zit, etc?
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Ik schiet graag: Heel hard raak.

Post Number:#5  Berichtdoor adrinalino » 18 sep 2013 19:29

Dank jullie voor je hulp.

De limbs hebben inderdaad wat speling in de pocket. Ongeveer 0,7 mm aan beide zeiden. Dit zou goed te verhelpen zijn door er wat epoxy in te laten lopen.

Wat ik gedaan heb is het volgende :
Het bovenste uiteinde van de riser naar voor/boven gebonden, het onderste deel van de riser naar voor/beneden en de D-loop naar achter gespannen. Je spant zo een driehoek op tussen de bovenste cam, de onderste cam en de uitgetrokken D-loop. Door een pijl te leggen kun je dan met een andere pijl van boven naar beneden kijken of de opgelegde pijl in het vlak van die driehoek ligt.
Heb ik het juist dat de oplegger precies in dat vlak moet liggen?

Als oplegger gebruik ik een plastic amazone. Nu, ongeveer 150 schoten verder valt het me op dat de linkerkant van de amazone harder slijt dan de rechter kant.
Waar duidt dit op?

Bedankt voor jullie advies,

Aad.
adrinalino
Aspirant E Klasse

Post Number:#6  Berichtdoor Grimlock » 18 sep 2013 21:24

adrinalino schreef:Dank jullie voor je hulp.
De limbs hebben inderdaad wat speling in de pocket. Ongeveer 0,7 mm aan beide zeiden. Dit zou goed te verhelpen zijn door er wat epoxy in te laten lopen.

Ik denk niet dat dat verstandig is. De meeste soorten Epoxy zetten zaken echt permanent vast. Hoewel een boog geen speling in de pockets hoort te hebben, horen de latten ook niet muurvast te zitten. Wat als je ze wilt verstellen/vervangen? Bovendien, als ze na het vastzetten niet exact recht staan (belangrijk!) krijg je ze ook nooit meer recht. En misschien is jouw boog wel zo gemaakt dat er enige speling vereist is (ik ken dat merk niet echt).

adrinalino schreef:Wat ik gedaan heb is het volgende :
Het bovenste uiteinde van de riser naar voor/boven gebonden, het onderste deel van de riser naar voor/beneden en de D-loop naar achter gespannen. Je spant zo een driehoek op tussen de bovenste cam, de onderste cam en de uitgetrokken D-loop. Door een pijl te leggen kun je dan met een andere pijl van boven naar beneden kijken of de opgelegde pijl in het vlak van die driehoek ligt.
Heb ik het juist dat de oplegger precies in dat vlak moet liggen?

In theorie wel en je aanname is een goed uitgangspunt, maar de praktijk is weerbarstig. Bijvoorbeeld: Bij mijn boog staat de pijl optimaal, doch niet geheel in je theoretische lijn. Desondanks hoef ik mijn vizier in de breedte van 10 tot 70 meter geheel niet te verzetten. Je aanname is een goed uitgangspunt, maar er zijn betere testen om een basisopstelling te maken. Er zijn hulpmiddelen (een soort plastic klemmetjes die je op je boog zet) om dit initieel recht te zetten. Er zijn ook tuning-apparaatjes voor. Dit doe je overigens als de boog niet op spanning staat! Persoonlijk gebruik ik echter papertuning (voor de basisafstelling) gevolgd door een teruglooptest. Maar om die laatste 2 goed uit te kunnen voeren moet je schieten wel een bepaald (basis)niveau hebben bereikt en geen overdreven problemen in je schot veroorzaken (bijvoorbeeld door een slechte los). Papertuning heeft bijvoorbeeld weinig zin als je een heel onrustige los hebt. Een teruglooptest heeft ook geen zin als je pijlen niet enigszins groeperen.

Ik zou je overigens wel sterk willen aanraden on dit bij een handboogzaak te laten doen, zeker de eerste keer. Ik denk dat ik op basis van je beschrijving een goede voorstelling heb van je opstelling, en die lijkt me tamelijk onveilig, zoniet gevaarlijk. Je houdt een boog op spanning met touwen. Verder trek je als ik het goed begrijp uit aan de D-loop (hopelijk wel altijd met een pijl erop)? Wat als je per ongeluk teveel spanning zet of de D-loop breekt? Je staat waarschijnlijk langs de boog om de pijl erlangs te houden? Als er iets mis gaat kan dat ontzettend gevaarlijk zijn.

adrinalino schreef:Als oplegger gebruik ik een plastic amazone. Nu, ongeveer 150 schoten verder valt het me op dat de linkerkant van de amazone harder slijt dan de rechter kant.
Waar duidt dit op?

Dat duidt er waarschijnlijk op dat de oplegger ongeschikt is. Ik weet echter wel dat een plastic oplegger op mijn boog het waarschijnlijk geen honderden schoten volhoudt. Een geschikte oplegger moet vele duizenden schoten mee kunnen gaan. Ik weet niet wat een plastic amazone is (bedoel je een plastic plakoplegger, die je op de boog plekt met een klein uitsteeksel waar je de pijl op legt??). Als het een plakoplegger is gaat dat niet werken omdat je die niet kunt afstellen, en die gebruik je veelal ook niet als je compound schiet met een release. En ze zitten vaak zo dicht op de boog dat je pijl de boog automatisch raakt. Je moet een oplegger hebben die geschikt is voor compound. Ik weet niet of je dat nu wel hebt?

adrinalino schreef:Bedankt voor jullie advies,

Aad.

Ik hoop dat je bovenstaande niet negatief opvat, zo is het niet bedoeld. Maar wees a.u.b. voorzichtig. Voor je het weet heb je de boog onherstelbaar beschadigd, of erger nog, jezelf. Een 50+ ponds compound boog is niet veilig om experimenten mee uit te voeren als je niet precies weet wat je aan het doen bent.
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Post Number:#7  Berichtdoor Soundwave » 19 sep 2013 00:22

Een beetje speling in de limbpocket hoort, maar 0.7mm aan beide zeiden is wat veel.

Niet vastzetten met epoxy, dan kan de limb z'n trilling na het schot niet meer goed kwijt, dit hoort te dempen over de hele lat. Daarnaast, als je em niet helemaal goed heb staan heb je een probleem. Stukjes flexibel materiaal (rubber) ertussen lijkt mij een beter idee. Maar recht is recht, de preload van de kabels op de cam trekken de pees in rust recht en houden voldoende spanning op het systeem zodat ze niet horen te kunnen schuiven. Als dat wel kan en er echt zoveel speling is, zou ik de boog snel de deur uit doen. (ga je nooit echt op kunnen vertrouwen namelijk)

De manier van testen die je nu hebt gebruik is inderdaad een aardig uitgangspunt, maar dit is niet de handigste manier om het te testen zoals Grimlock ook al aangeeft. Wonderbaarlijk dat je dit overigens zonder speciaal gereedschap hebt kunnen testen en beoordelen overigens. Ga dit aub eens door een ervaren persoon (bij een winkel?) laten doen, dan leer je snel en veilig hoe je dit op de gebruikelijke manier aanpakt.

Die plastic "Amazon style" arrow rests zijn volgens mij die armpjes met een lipje (zwart plastic) uit de jaren 80 voor compounds, welke vaak bij "ebay-bogen" worden geleverd. Deze zijn voor vinger-schutters bedoeld, niet voor releases. Het werkt wel, maar is niet handig / duurzaam / veilig. Die plak opleggertjes die je rechtstreeks op het metaal van de boog plakt zijn ronduit gevaarlijk voor compound bogen, mits je een té stijve pijl gebruikt, maar dat kan ooit nooit goed gaan vliegen. Ik heb ze even gegoogled van Man Kung, tja, zulke opleggertjes gebruiken is bijna vragen om problemen. Je bent al een eind gekomen, maar inderdaad, na een schot of 500 zal het simpelweg versleten zijn.
Soundwave
Kadet A Klasse

Post Number:#8  Berichtdoor adrinalino » 19 sep 2013 17:09

Dit is de oplegger die ik gebruik. Niet echt een aanrader omdat carbon pijlen behoorlijk snel slijtsporen achterlaten. De oplegger heeft ook wat speling van links naar rechts.
Vanavond ga ik naar A7 handboogwinkel. Ik denk dat mn volgende oplegger een whisker biscuit word. Dan kan de pijl iets draaien en hebben de veren meer ruimte om niet tegen de boog te komen.

Afbeelding

Goed adviet jongens, Keep it going!

Hoi,

Aad.
adrinalino
Aspirant E Klasse

Post Number:#9  Berichtdoor Soundwave » 20 sep 2013 13:45

Ah, zo'n opleggertje is al een stuk beter als die ik gedachten had / voornamelijk zag op die bogen.

Voor een oplegger geld wederom dat speling uit den boze is. Het perfect afstellen van een oplegger is daarnaast ook geen makkelijke opgave. Je moet deze zoals Grimlock eerder schreef op het oog recht zetten het moment dat je géén camlean hebt bij een uitgespannen boog (even uitgaande van hybride dualcam / solocam / binary) en vervolgens door paper tunen / vooral een walkback tune (modified french tuning) ervoor zorgen dat deze perfect afgesteld is. Een halve milimeter naar links of rechts ga je al merken. Een milimeter te hoog of te laag ook, maar niet zo drastisch, behalve natuurlijk je inslagpunt. (maar dan moet je je vizier maar aanpassen)

Whiskerbiscuits zijn leuk en aardig, maar zouden niet mijn voorkeur hebben. Ze vertragen je pijl, accentueren losfouten en zijn meestal niet zo gemakkelijk nauwkeurig af te stellen. Ze verslijten redelijk snel en zijn gevoelig voor afwijkingen bij verschillende diameters van je pijl. Daarnaast zorgen ze ervoor dat je je vaantjes geheel recht moet plakken, een 1 a 2 graden offset voor meer spin (stabielere vlucht) geeft willekeurige spreiding.

Ik zou je eerder een goede drop away aanraden, maar deze zijn nogal aan de prijs. (60-150 euro) Een vingeropleggertje zoals je nu hebt is wel te koop voor ~40 euro van degelijke kwaliteit. Ook blad opleggertjes zouden uitkomst kunnen bieden.

Laat je even goed informeren bij de winkel, hoop dat ze je daar verder kunnen helpen. Heb je je ook al ergens ingeschreven bij een club? Grote kans dat je daar goede hulp kunt krijgen en op een veilig manier kunt oefenen.
Soundwave
Kadet A Klasse

Keer terug naar Techniek