Oplegger achter de boog ipv er voor

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

Oplegger achter de boog ipv er voor

Post Number:#1  Berichtdoor adrinalino » 21 sep 2013 11:09

Zover ik er verstand van heb maakt een grotere afstand tussen oplegger en pees in rust de boog vergeeflijker voor losfouten en handtork.
Wat zou er gebeuren als de oplegger niet voor maar achter de boog geplaatst wordt en de afstand 30% toeneemt?

Hoi,

Aad.
adrinalino
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 2h 11m 57s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Oplegger achter de boog ipv er voor

Post Number:#2  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 21 sep 2013 14:21

Ech, de OPLEGGER ?

volgens mij zit die toch echt op je handvat, als het ware naast je boog, ervoor heb ik nog nooit gezien, wel je vizier
W & W Winact Chroom
Winex 48#
Green hoorn cream elipes 52#
Recureve Barebow schutter.
Hoyt Stiker (1998)
Compound Blanc
Arnold Heemskerk
Kadet C Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 6
Online: 22h 29m 36s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: 3D animals

Re: Oplegger achter de boog ipv er voor

Post Number:#3  Berichtdoor Soundwave » 22 sep 2013 13:32

De reden om de loplegger meer naar de pees te plaatsen ipv helemaal op of voor het handvat, is dat je zo kortere pijlen kunt schieten. Dit geeft je de mogelijkheid om wat flexibeler om te gaan met de pijllengte. Zo kan je een kortere minder stijve schacht gebruiken welke dus de juiste dynamische spine kan hebben als een veel langere stijvere pijl, wat je vervolgens behoorlijk in pijlgewicht kan schelen.

Brace height is daarnaast een veel belangrijkere factor dan de werkelijke "overdraw" van je oplegger. Ja, als het even kan wil je deze wat dichter bij je handvat hebben, maar boven de muis van je duim is ideal wat betreft de torque. Naast je oplegger ligt eigenlijk voor je eigen biologische draaipunt. Veel target blad opleggers wil je eigenlijk precies boven het contact punt van je handvat en je had hebben, veel drop aways zitten boven het duimgewricht. Alles verder naar achtere is wellicht een beetje minder vergevingsgezind op losfoutjes / torque, maar bij lange na niet zoveel als de peesafstand op rust (brace height).

De oplegger voor je middenstuk laten uisteken is helemaal rampzalig, teken het maar uit... Daarnaast moet je dan langere pijlen dan je treklengte gebruiken wat de snelheid dus niet ten goede komt. (daarnaast, als je al in de categorie zit waar je eigenlijk onder de 0.300 dynamische spine zit, is het vrijwel onmogelijk om pijlen te krijgen die stijf genoeg zijn)

Ik had op m'n vorige Hoyt b.v. een 29" treklengte en met een Apache Carbon drop away (op de shelve) 28" pijlen nodig. Deze waren spine 300 28.25 lang (wat eigenlijk een beetje gevaarlijk kort was) met 28 grain insert en 100 grain punt. Met m'n QAD LD die erop had gezet kon ik opeens 26.5" pijlen gebruiken. Toen kon ik naar spine 350's met 21 grain inserts en 100 grain puntjes wat met in totaal 28 grain scheelde, wat 12 fps sneller was op de chrono.

Niet dat snelheid en overdraw voor iedere situatie wenselijk is en hetgeen is wat je moet nastreven, maar het kan wel degelijk voordelen hebben en het heeft naar mijn mening indien je schuttersvorm goed is geen nadelen.
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Heel hard raak.

Keer terug naar Techniek