onspannen houding

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

onspannen houding

Post Number:#1  Berichtdoor BroeksmaTeam » 08 jan 2014 20:58

Hallo allemaal,

Ik ben eigenlijk op zoek naar tips om tijdens het richten, en tijdens het lossen en narichten, zo ontspannen mogelijke houding te hebben.
Alle tips zijn welkom van booghand plaatsen tot een ankerpunt!

Groeten Gijs
Nooit geschoten, altijd mis!
BroeksmaTeam
Aspirant Ere Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 12
Heeft bedankjes: 2
Online: 10h 28m 6s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Recurve

Re: onspannen houding

Post Number:#2  Berichtdoor ewoodie » 11 jan 2015 22:44

Ik ben ook nog maar een newbie, maar bij het ankeren je schouderbladen naar elkaar toebrengen, geeft een meer ontspannen houding.

succes met de training. :fita: :fita: :fita:
ewoodie
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 1
Online: 2h 30m 53s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: longbow

Post Number:#3  Berichtdoor buitenbeentje » 12 jan 2015 10:14

Je zou eens kunnen kijken naar het nieuwe basisschot, zoals momenteel op de site van de NHB terug te vinden is. In de presentatie die je daar kan downloaden zie je niet alleen de opbouw van het schot, maar ook waar je wel of juist niet je spanning hoeft op te bouwen.
Handboogsport: ook op facebook

Voor dit bericht heeft buitenbeentje dankbaarheid ontvangen van :
boogschuttertje
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 48
Online: 116d 19h 13m 7s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#4  Berichtdoor boogschuttertje » 26 feb 2015 13:53

Beste Gijs,
wat buitenbeentje je vertelt is helemaal waar. Is zeer goede en boeiende uitleg. :)
ten eerste je houding is belangrijk, maar ook je geest moet in orde zijn. Zit je niet lekker in je vel, of je bent wat ziekjes ga je merken dat je ook niet in topform bent, maar je kan wel je best doen!
Ik probeer vooral als ik wedstrijden moet gaan schieten vroeg in bed te kruipen, dan ben je goed uitgerust de dag zelf.
Een goede opwarming voor de wedstrijd is ook van groot belang, warm je spieren goed op. probeer je eveneens niet te laten opjutten door anderen. Bezorgd je alleen maar stress. ;) daarom raad ik je aan, wanneer je dit voelt, zonder je je even af, en focus je op jezelf. Eens je aan de schietlijn staat, je houding is goed, alvorens je aanspant adem een paar keer goed diep in en uit, focus je op je blazoen, tracht niet te luisteren wat er op de achtergrond gebeurt, span dan pas je boog aan, als je voelt ik ben er klaar voor en ik ben rustig en ontspannen.
Je trekt rustig aan, richt goed na en je zal zien dat je hier al een héél eind mee komt.

Dit zijn maar enkele tips die ik voor mezelf in acht neem, maar voor mij helpen ze allersinds, hopelijk voor jou ook ! Succes !
Keep calm and feel good !!!
boogschuttertje
Beginner

Heeft bedankt: 3
Heeft bedankjes: 0
Online: 2h 6m 29s
Ik schiet graag: recurve 12m-18m-20m-25m-30m-40m-50m-60m- fita (indoor en outdoor)
soms ook 3D schietingen

Keer terug naar Techniek