Thuis oefenen

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

Thuis oefenen

Post Number:#1  Berichtdoor sonny do cavaco » 25 jan 2014 21:20

Ik ben bezig met een beginnerscursus en vroeg me af of je thuis ook je techniek kunt trainen. In mijn achtertuin op afstand schieten is uitgesloten: te gevaarlijk i.v.m. buren. Ik vroeg me af of je wel binnen of buiten op zeer korte afstand 1 of 2 meter je techniek kunt trainen. Ik bedoel dan meer je houding, aantrek, ankeren, doortrekken en lossen etc. Pijl zal dan in baal stro of iets dergelijke belanden. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en is dit zinvol?
sonny do cavaco
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 58m 1s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Thuis oefenen

Post Number:#2  Berichtdoor scarlet » 28 jan 2014 16:41

Beste Sonny,
Deze vraag zou je het beste aan de trainer van de cursus kunnen stellen.
Groot nadeel als mensen techniek gaan trainen zonder dat er terug koppeling is, is dat er mogelijk een foute techniek wordt aangeleerd.
De kracht van de beginners cursus is juist dat we proberen beginners foutjes te voorkomen.
Eenmaal iets fout aangeleerd is het extra moeilijk dit weer af te leren.
Een mogelijkheid is om te werken met video of speed foto´s maar ook dan heb je iemand nodig met verstand van zaken om de houding en actie te analyseren.
Ik zou aanraden om eerst de beginners cursus een kans te geven en daarna veel te gaan schieten met verschillende ervaren schutters.
Omdat geen lichaam het zelfde in elkaar zit zal je zien dat met de tijd iedereen een eigen techniek heeft ontwikkeld.
Er is geen recept voor de enige juist techniek maar als het werkt voor de schutter is het goed genoeg.
Doe je voordeel met alles wat je interessant vindt.
veel plezier
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 11
Online: 1d 17h 44m 26s

Post Number:#3  Berichtdoor BroeksmaTeam » 28 jan 2014 19:55

Ik train thuis heel veel omdat ik niet elke week bij de club kan schieten en ik heb veel over techniek op internet gelezen. Op 1 of 2 meter kun je natuurlijk oefenen maar denk er wel aan dat je niet je pijlen kapot schiet op zo'n afstand
Nooit geschoten, altijd mis!
BroeksmaTeam
Aspirant Ere Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 12
Heeft bedankjes: 2
Online: 10h 28m 6s
Ik schiet graag: Recurve

Post Number:#4  Berichtdoor Grimlock » 28 jan 2014 22:41

Ik ga het alleen even over de veilige afstand hebben. In het algemeen wordt aangehouden dat je minimaal een meter of 5-6 aan moet houden i.v.m. het risico van terugkaatsende pijlen. In veel clubs beginnen beginners op 8-10 meter. Hoewel de kans klein is dat iets terugkaatst op stro (of bedoel je stramit?) is die nooit afwezig. Zeker als het heel los stro is en je raakt een muur o.i.d. erachter...

Een pijl kan best hard en ver terugkomen. Dat zagen we dit jaar wel op de Nerves of Steel (waarbij je op een gat in een staalplaat schiet). De pijl van een recurve schutter kwam 18 meter terug en de schutter kon hem letterlijk opvangen. Dan is er natuurlijk weinig energie over, maar als je dat op 1 a 2 meter gebeurt kan hard aankomen. Bijvoorbeeld in je oog. Ik schiet zelf nooit op minder dan 5 meter, en dan nog afhankelijk van de wand.
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Post Number:#5  Berichtdoor Soundwave » 30 jan 2014 04:44

1. Doe het niet tot je cursus afgelopen is en de trainer je er goed genoeg voor vind schieten. Je wilt jezelf niet (zoals ik vroeger) allemaal verkeerde gewoontes aanleren.
2. Zorg dat er niets maar dan ook niets kapot kan gaan mocht het wel mis gaan. Een pijl laten glippen, een pees die breekt, je arm in de weg en een afzwaaier, een nock die breekt, etc etc. Je wilt niet dat je dan opeens geen TV, deur of kasten meer hebt. Of natuurlijk nog erger, dat je een persoon of dier verwond.
3. Een goed doel is best wel duur en een goede achtervang is eigenlijk wel aan te raden. Zoals hierboven beschreven, ga NIET TE DICHTBIJ STAAN!!! Pijlen kunnen terug ketsen, breken, of stukken doel terug lanceren. Kleine kansen allemaal, maar je bent wel mooi ziek als het je gebeurt. Natuurlijk kan je zelf ook prima doelen maken (hier ook op het forum beschreven) maar bedenk je ook wat je raakt als je door je doel heen gaat.

Dingen die ik in de afgelopen 6 jaar fout heb zien gaan (merendeel in de VS, maar goed):

- Compound perongeluk binnenshuis door 4 muren heen geschoten, pijl door het hek van de buren gekomen. (en dat was nog zwaar aluminium en inefficiënte cams!)
- Houten jachtboogje perongeluk door een 18cm gipsmuurtje heen geschoten, vitrine kastje erachter kapot.
- Houten pijl in een tapijt-doel (zelfgemaakt) uit elkaar gespat, scherven overal. Daar wilde je niet op 5 meter van staan...
- Nock gebroken tijdens het schot, lat gesplinterd, pees door, zweepslag op de armen en weken pijn. (zie ook "oh pijl vergeten")
- Erg nasty: handig een balpen voor de scores in je armbeschermer stoppen. Tot de losfout, toen was die pen achter z'n beschermer opeens 4 centimeter z'n arm in verdwenen was en de chirurg het weer mocht repareren.
- "De hond liep tegen me aan en ik schrok" - over het doel gelost, door de garage deur, deuk in de auto.
- Oh, het midden van m'n doel is versleten, nou heb ik een gat in m'n deur.

Nou weet ik ook dat dit een greep is van allerlei dingen die fout zijn gegaan terwijl het 99% van de tijd gewoon goed gaat, maar is het dat je waard? Nou kan er op een club ook iets mis gaan, maar mensen kunnen je erop wijzen als het fout gaat of je gevaarlijk bezig bent. Daarnaast is er vanalles en nogwat gedaan voor de veiligheid. En schiet je als het goed is op kwaliteitsdoelen, in een rustige setting. Zelf één keer te vroeg een pijl laten gaan omdat ik schrok van de deurbel. Stukadoor moeten bellen en m'n doel het huis uit gedaan...
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Heel hard raak.

Post Number:#6  Berichtdoor sonny do cavaco » 30 jan 2014 15:25

Dank voor jullie reacties en heldere antwoorden/adviezen. Ik ga eerst de cursus maar eens afmaken en overleg dan wel op de club over de vervolgstappen. De eerste zal toch zijn het aanschaffen van een boog.
sonny do cavaco
Beginner

Online: 58m 1s

Post Number:#7  Berichtdoor buitenbeentje » 30 jan 2014 15:55

Het enige wat ik me kan bedenken om veilig thuis te trainen is de Vibra Check Safe Draw of iets dergelijks. Dan heb je wel het gevoel van schieten, maar verder geen doelpak of zo nodig. Uiteraard wel genoeg hoogte en ruimte om je boog uit te kunnen trekken. Voor een beginnende schutter zou ik dit toch niet aanraden, omdat je nog volop in de ontwikkeling van je techniek zit en je makkelijker foute dingen aan dan af leert. Maar dat is al eerder gezegd.

Afbeelding

Ook kan je je techniek prima voor een spiegel oefenen met een elastiek of een oude binnenband van een fiets, maar ook daar geldt dat je niet te dicht bij moet staan. :thumbsup:
Maar eerst de cursus afmaken is wel aan te raden.
Handboogsport: ook op facebook
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 48
Online: 116d 19h 12m 56s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#8  Berichtdoor altus » 31 jan 2014 09:06

Ik zit in de luxe positie dat ik een grote schuur heb en een grote buitenveld waar ik gewoon zelf kan trainen.
Maar toen ik vroeger nog op een klein flatje woonde had ik een oud middenstuk met een fitness elastiek ertussen. Hier kon ik dan vizier en stabo aan hangen. Het was dan niet helemaal de compound ervaring maar als ik een dagje niet naar de club kon was het wel een redelijke vervanging.
altus
Beginner

Online: 28m 30s
Ik schiet graag: compound en jachtboog.
Veld en 3D

Post Number:#9  Berichtdoor Soundwave » 04 feb 2014 14:46

Ik weet niet of ik het aan zou durfen, op een moderne krachtige boog zo'n Vibra Check Safe draw plaatsen.

M'n Vendetta UF gooit er b.v. zo'n 100 KE aan energie uit. En dat komt toch terecht in een verlengde van je lichaam, de energie wordt toch verdraaid dicht bij je boog afgevangen.
Ook m'n indoor boog, die ongeveer de helft aan energie doet, zou ik er niet mee uitrusten. Zo te zien moet je het ding namelijk in plaats van je opleggen plaatsen. Een millimeter verschil in het opnieuw installeren en ik ben weer een uur bezig met de fijnafstelling van m'n oplegger.

Even de cursus afmaken en daarna gewoon veel schieturen in goede concentratie maken lijkt mij toch de beste, nee enige oplossing. Als je over een paar maanden / jaren zeker van je zaak bent kan je altijd nog thuis aan de gang.
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Ik schiet graag: Heel hard raak.

Keer terug naar Techniek