Training spieren en scores invoeren

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

Training spieren en scores invoeren

Post Number:#1  Berichtdoor BroeksmaTeam » 29 jan 2014 16:46

Ik wil wat meer mijn spieren trainen voor het boogschieten, heeft iemand hier tips voor? (dingen als: opdrukken, enz)
en nog een vraagje: Heeft iemand een progamma voor Mac OS X waar ik mijn boogschietscores kan invoeren? Ik doe het nu in een Excel bestandje.
Groeten
Gijs
Nooit geschoten, altijd mis!
BroeksmaTeam
Aspirant Ere Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 12
Heeft bedankjes: 2
Online: 10h 28m 6s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Recurve

Re: Training spieren en scores invoeren

Post Number:#2  Berichtdoor Soundwave » 31 jan 2014 16:34

Allereest; techniek helpt meer dan puur kracht / spieren. Juist uittrekken maakt het een heel stuk makkelijker daarnaast is het ook gewoon gewenning (muscle memory - geen idee hoe je dat in het Nederlands zegt)

Niemand houd je tegen natuurlijk om lateral pulls te doen aan een rack (zo'n kabel die je in hoogte kan verstellen met een wisselbare stang / grip aan een klimhaak).
Als je daar 80# aan kan trekken, zal je waarschijnlijk ook rustig een 60# boog aan kunnen. Zwaarder dan dat hoef je eigenlijk niet te trainen. (Zeg ik als iemand die ook wel 90# compounds heb geschoten) Je deltoiden (bovenkant schouders) trainen kan ook geen kwaad, daarmee hou je je boog op namelijk.

Alles dat de rug (boven en onder), shouders en deels onderarmen / triceps traint, helpt voor je boogschieten. Balans en controle is alleen dus veel belangrijker.

En wat is er mis met Excel? Mac OS is voor desktop machines toch? Dus daar vul je achteraf je scores in? Prima toch, je kunt er behoorlijk in los gaan wat betreft vergelijking / analyse en anders kan je het altijd nog als csv / xml door andere software laten opnemen.
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)

Voor dit bericht heeft Soundwave dankbaarheid ontvangen van :
BroeksmaTeam
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Heel hard raak.

Post Number:#3  Berichtdoor Grimlock » 31 jan 2014 20:19

Soundwave schreef:(muscle memory - geen idee hoe je dat in het Nederlands zegt)

Spiergeheugen. ;)

Verder kan core stability training ook helpen.

Voor dit bericht heeft Grimlock dankbaarheid ontvangen van :
BroeksmaTeam
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Post Number:#4  Berichtdoor pokodada » 15 feb 2014 21:40

Er is inderdaad niks mis met Excel. Of met een andere spreadsheet. Als je een GMail- of Live-account hebt dan heb je ook toegang tot een ´´light´´ versie van een Office-pakket. Niet iets om de administratie van een bedrijf mee te runnen, maar meer dan genoeg om briefjes en rekenstaatjes mee op te stellen. En dan heb je ook de mogelijkheid om de gegevens voor een beperkte selectie andere personen open te stellen. Bijvoorbeeld je Personal Trainer, als je die hebt.

Cijfers invoeren is één ding, maar de vraag is dan hoe je er naar gaat kijken. Een tijdje geleden heb ik zelf die kwestie op dit forum aangekaart, en aansluitend heb ik zelf nog wat zitten puzzelen. Momenteel schiet ik vooral traditioneel, dus ik hoef geen gegevens te verwerken over de afstelling van button en vizier. Ik gebruik geen standaard scorebriefjes, maar gewoon een turflijstje dat gebaseerd is op de Engelse telling (mis=0 wit=1 zwart=3 blauw=5 rood=7 geel=9). Voor die waarden heb ik in het sheet zes kolommen, aangevuld met kolommen voor datum, afstand, boogtype, en de berekende velden. Wat dat laatste betreft gaat het me om twee dingen, nl het puntengemiddelde en de hit-rate. Plus een eventuele indicatie als het persoonlijk record verbroken wordt. Dit alles is met een vrij simpel spreadsheet te realiseren, dus daar heb je echt geen SPSS voor nodig.

Als het goed is zou dit linkje moeten werken
score.pdf
(3.1 KiB) 399 keer
. Gewoon een stukje ASCII-art om turflijstjes te printen; er gaan er zes uit een A4-tje.

Als je iets verfijnder je score wilt bijhouden dan zeggen de gewone scores niet genoeg. Want dan wil je waarschijnlijk ook weten naar welke richting de meeste afwijkingen terechtkomen. Je zou in gedachten een ruitjespatroon op het blazoen kunnen projecteren, bv A1=linksboven, Y25 = rechtsonder. Inderdaad, twee oneven verdelingen zodat het midden met één code is aan te duiden (M13). In plaats van de score noteer je het vakje waar de pijl terecht komt. Dat is altijd te herleiden naar een score, maar het is net zo makkelijk om te rekenen naar een afwijking in hoogte of breedte. En dan maar weer je statistiekjes er op los laten. Iets complexer... maar het kan nog steeds in een gewone spreadsheet.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 8m 29s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Keer terug naar Techniek