Beginnen MET of ZONDER vizier?

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

Beginnen MET of ZONDER vizier?

Post Number:#1  Berichtdoor Ronnie de Pony » 14 feb 2014 12:26

Ik kon het zo snel met de zoekfunctie niet vinden, dus bij deze...

Wat is eigenlijk wijsheid als je begint met handboog schieten?
- meteen een boog + vizier in je handen krijgen (vizier wordt afgesteld)
- meteen met barebow beginnen

Ik kan me voorstellen dat je met barebow vanaf het begin (noodgedwongen) meer leert over vluchtgedrag van de pijl.
Met afgesteld vizier schiet je misschien vanaf het begin gemakkelijker op de kaart.

Of maakt het allemaal niet uit waarmee je begint, en moet je toch eerst op houding focussen?
Is een eventuele overstap van het een naar het ander relatief eenvoudig (als de basis er inzit)?
Of zou je meteen een keuze moeten maken?

(De vereniging waar ik nu aan het kijken ben doet alles met vizier)
Ronnie de Pony
Aspirant D Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 1
Online: 7h 20m 36s
Geslacht: Vrouw

Re: Beginnen MET of ZONDER vizier?

Post Number:#2  Berichtdoor Sab84 » 14 feb 2014 14:40

Ik zelf ben begonnen zonder vizier, dat was destijds de "werkwijze" voor de nieuwelingen. Daarna ben ik naar vizier gegaan en ik had daar niet zo veel problemen mee om me aan te passen. (ga binnenkort maar een keertje barebow schieten ;) )
Het belangrijkste is dat je de techniek leert en dus niet gelijk op 25 meter wordt gezet met een houding van 'zoek het maar uit'.

Met vizier zou, naar mijn idee, geen probleem moeten zijn.
Zoals ik zeg, als het goed is begin je op een korte afstand zodat er voornamelijk aan de techniek begonnen kan worden.
Sab84
Aspirant B Klasse

Afbeeldingen: 4
Heeft bedankjes: 2
Online: 2d 4h 9m 34s
Ik schiet graag: Recurve 18m & 25m en Bowhunter 18m

Post Number:#3  Berichtdoor Budgetschutter » 03 maart 2014 17:21

Bij ons op de vereniging begint iedereen met barebow, eerst leren schieten daarna kun je wel een vizier op je boog zetten of compound gaan schieten.
Over het algemeen blijven bij ons veel mensen barebow schieten, ik heb nu een groepje schutters die ongeveer een half jaar schieten en die schieten barebow rond de 7 gemiddeld, een heeft een uitschieter gehad naar 260 nu.
Voor veel mensen is door deze scores de prikkel om een vizier te nemen niet aanwezig ondanks dat we de mogelijkheid bieden.
Als ik naar mezelf kijk dan kan ik zeggen dat het met vizier schieten en met compound schieten betrekkelijk gemakkelijk is aangeleerd aangezien ik de basis van het schieten al begreep en dus ook inzicht had in de verschillen bij de schietstijlen.

Ik denk niet dat de een beter is dan de ander, ik vind het belangrijkste dat je eerst de techniek goed aanleert en dat je groepjes leert schieten voordat je aan een vizier gaat draaien of gaat stringwalken.
Zo leer ik mijn schutters ook schieten en het werkt voor mij het beste, ik ben heel lang en heel veel bezig met wat er op de schietlijn gebeurt en zolang de pijlen niet terugvliegen maakt het me niet uit waar ze op het blazoen staan, de groepjes komen wel en dan kun je wel leren wat je moet doen om het groepje op het geel te krijgen.

groeten
Handboogschieten met een vizier is als een boek lezen met een bril...., je doet het alleen als je niet zonder kunt
Budgetschutter
Kadet B Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 15h 48m 58s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: pijlen

Post Number:#4  Berichtdoor BroeksmaTeam » 03 maart 2014 20:45

Bij ons op de club begin je gewoon met vizier, ikzelf ook dus. Ik schiet nu een jaartje en rond de 270/280. Ik heb gewoon met vizier de juiste techniek geleerd en thuis ook erg veel getraind.
Ik zie persoonlijk geen reden waarom niet met een vizier te beginnen. Je kan natuurlijk altijd switchen.

Groeten
Nooit geschoten, altijd mis!
BroeksmaTeam
Aspirant Ere Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 12
Heeft bedankjes: 2
Online: 10h 28m 6s
Ik schiet graag: Recurve

Post Number:#5  Berichtdoor johnvdb » 03 maart 2014 21:03

Ik ben een voorstander van beginnen zonder vizier , reden hiervoor is dat je in het begin goed moet letten op je houding en lossen daar ben je al druk genoeg mee , met een vizier erbij gaat de aandacht vaak uit naar het vizier en de plaats waar de pijlen belanden en word de houding en het lossen vaak vergeten .
Zodra je houding en lossen goed is , word het tijd voor een vizier .

gr john
johnvdb
Kadet E Klasse

Online: 2d 8h 15m 22s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: mathews q3 en new breed horizon

Post Number:#6  Berichtdoor Grimlock » 03 maart 2014 23:33

Bij ons krijg je ongeveer 10 lessen. De eerste 3-4 lessen zijn zonder vizier, de rest met. De laatste les gaat over boogkeuze. Dan mag iedereen een recurve, compound, barebow en/of traditionele boog proberen. En dan mogen ze hun eigen keuze maken (evt. met advies). Zo proeven ze aan alle disciplines en komen ze tot een vrije keuze. De kwaliteit van schieten en techniek lijdt hiet ook niet onder.

Ik ben overigens van mening dat het niet zoveel uitmaakt of je met of zonder vizier leert schieten. Een goede techniek kun zowel met als zonder vizier prima leren.
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Post Number:#7  Berichtdoor Ronnie de Pony » 04 maart 2014 11:02

Bedankt voor jullie antwoorden :D

Ik heb afgelopen vrijdag een prive-lesje gehad. Erg fijn, want alles wat je doet wordt opgemerkt en meteen gecorrigeerd.
Ik heb geschoten zonder vizier. Recurve 20 pond, flatbow 25 pond en jachtboog 30 pond.

Wat mij opviel was het feit dat ik mijn aandacht veel beter op mijn houding kon vestigen, dan wanneer ik via een vizier op het midden van het geel sta te mikken. Zeker ook omdat ik zonder vizier - wilde ik de kaart raken - er een beetje schuin linksonder moest richten (vrij korte afstand). Voor je gevoel had ik niet echt een doel om 100% op te focussen, dus waren er ook nog wat procentpunten over om op mijn houding te letten. ;)

De positie van de hand (onder het jukbeen ipv onder de kaak) voelde veel gemakkelijker. En ook de positie van de voorste voet was prettiger (beetje naar achteren, met teen schuin naar voren wijzend <-- poging tot uitleg), de hele houding meer ontspannen. Pijlen kwamen steeds netjes in groepjes van 3 bij elkaar in de buurt. Target werd af en toe op een andere plek opgehangen, en ik moest een klein beetje in afstand varieren. Anderhalf uur vlogen om!

Dit ga ik zeker nog een aantal keren doen.
Ronnie de Pony
Aspirant D Klasse

Post Number:#8  Berichtdoor Grimlock » 04 maart 2014 13:48

Ah! Als het daarom gaat, vizierschutters trainen dan gewoon zonder schietkaart. Dan kun je ook je volledige aandacht bij je houding leggen. Filmen met een (high-speed) camera kan trouwens ook wonderen doen voor het verbeteren van je techniek, maar dat is een ander verhaal.
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Post Number:#9  Berichtdoor Soundwave » 05 maart 2014 04:12

Mja, schieten op een blanco muur, dus zonder punt om op te richten, of zelfs dichtbij met de ogen dicht, helpt best zo nu en dan om netjes te lossen en alles goed aan te voelen. Met of zonder vizier overigens.

Juist zonder vizier staar ik het doel kapot namelijk, dat is nou eenmaal hoe ik dan toch "richt" (niet langs de pijl kijken of iets dergelijks). Maar ik ben er ook van overtuigd dat het niet veel uitmaakt waar je mee begint, hoewel het per persoon anders zal zijn.

De houding zo snel mogelijk - voor jouw lichaam - goed krijgen is eerst het belangrijkste. Daarna ga je zorgen dat alles goed groepeert door herhaling en dan ga je eens beginnen met het richten aanleren.
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Ik schiet graag: Heel hard raak.

Post Number:#10  Berichtdoor Ronnie de Pony » 05 maart 2014 10:07

Het ziet er vooralsnog naar uit dat ik voorlopig "the 'best' of both worlds" neem ;)

Priveles is dichtbij het doel, zonder vizier, alle aandacht naar houding en bewustwording, veel foto's en feedback.
Vereniging krijg ik niet echt veel instructie, is met vizier en meteen op 25 meter.

Grappig is dat beide trainers er verschillende visies op na houden, en dat ik dus verschilende instructies krijg.
Houding (o.a. stand van de voeten) en lossen (?) (alleen vingers openen vs. hand naar achteren bewegen), etc.
(Da's natuurlijk overal zo, ben met paardrijden niet anders gewend: elke instructeur zijn eigen methode)

Ik hoop over een maandje of twee 'voldoende' techniek / spiercontrole te hebben opgebouwd om mijn eerste boog te kiezen.
(En dus ook de keuze "met of zonder vizier" te maken, als vizierloos ueberhaupt mag/kan bij de vereniging, want echt helemaal niemand schiet zonder vizier...)
Ronnie de Pony
Aspirant D Klasse

Post Number:#11  Berichtdoor spelertje » 01 mei 2016 23:53

Onze zoon schiet nu bijna 2 jaar en is toentertijd zonder vizier begonnen. Hij schiet niet gek maar met vizier zou het nog mooier zijn. Hij vindt het zelf nu een onding en weigert het te gebruiken waardoor hij punten laat liggen. Zijn er ook wedstrijden zonder vizier?
spelertje
Beginner

Heeft bedankjes: 0
Online: 6m 23s

Post Number:#12  Berichtdoor buitenbeentje » 02 mei 2016 09:50

spelertje schreef:Onze zoon schiet nu bijna 2 jaar en is toentertijd zonder vizier begonnen. Hij schiet niet gek maar met vizier zou het nog mooier zijn. Hij vindt het zelf nu een onding en weigert het te gebruiken waardoor hij punten laat liggen. Zijn er ook wedstrijden zonder vizier?

Ik zou mijn zoon lekker zonder vizier laten schieten wanneer hij daar zin in heeft, zo houdt hij meer plezier in zijn hobby. En punten schieten is ook niet altijd alles, het moet ook prettig voelen.

In principe zijn de meeste wedsrijden gewoon zonder vizer te schieten, en bij een aantal wedstrijdvormen is er een apparte klasse (soms meerdere zelfs) waarbij er van uit wordt gegaan dat er zonder vizier wordt geschoten. Goed voorbeeld hiervan is het 3D-schieten, waarbij zelfs meerdere klassen zonder vizier zijn. Maar ook met bijvoorbeeld het veldschieten is het een apparte klasse. Kijk eens op boogwereld.nl, daar vind je een wedstrijdkalender, uitslagen en foto's. Zo kan je eens kijken hoe het er bij dergelijke wedstrijden aan toe gaat.
Handboogsport: ook op facebook
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 48
Online: 116d 19h 13m 7s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#13  Berichtdoor pokodada » 02 mei 2016 22:18

Op mijn vereniging wordt min of meer de nieuwe cursusopzet van de bond gevolgd, recurve met vizier dus. De laatste les wordt altijd gewijd aan de verschillende boogtypen; afhankelijk van wat andere schutters beschikbaar stellen varieert dat van een netjes afgewerkte klont taxushout tot hi-tech compound. Vaak zie je dat schutters al een eigen idee hebben welke kant ze op willen, maar bij die bogenles willen er toch nog wel eens wat kwartjes de andere kant op vallen. Omdat bij de cursus vooral met vizier wordt gewerkt, leggen we tijdens die bogenles uit hoe het schieten zonder vizier (al eeuwenlang) in zijn werk gaat. Dat laatste gaat mij vrij goed af, omdat ik bij clinics ook altijd het vizier laat voor wat het is.

Zoals vaker vertoond, zijn ook onze clubbogen van het type Samick Polaris. Verder hebben we een bescheiden variatie aan Easton Jazz pijlen in het rek staan, plus nog wat andere modelletjes. Geen wereldschokkend aanbod, dus. Het is voor de cursisten, en voor de incidentele schutters tijdens een clinic, natuurlijk even zoeken welke combinatie van pijlenset en clubboog zich het meest als "allemansvriend" profileert. De cursisten die na de cursus lid worden mogen nog een paar maanden met clubmateriaal blijven schieten, in de verwachting dat ze binnen die periode voor zichzelf helder krijgen met wat voor aanschaf ze uiteindelijk zichzelf gaan verwennen.

Maar goed, de vraag was wat in beginsel de beste aanpak is. Voor een echte beginnerscursus denk ik dat beide opties goed zijn. Voor een clinic hou ik het liever wat eenvoudiger, zonder vizier EN op kortere afstand, omdat die deelnemers gewoon voor een leuk middagje langskomen. Dan gaat de uitleg van een vizier m.i. teveel tijd vergen.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 8m 29s
Ik schiet graag: Samick Outlander

Keer terug naar Techniek