Extreme afwijking met traditionele longbow

Voor vragen over een techniek of je eigen techniek

Extreme afwijking met traditionele longbow

Post Number:#1  Berichtdoor Bumbledries » 09 apr 2017 15:07

Halle allemaal.
Ik heb een beetje een rare probleem. Ik ben sinds een maand of 3 begonnen met boogschieten en ben nu sinds een paar weken overgestapt op een traditionele longbow. Ik heb me een beetje verkeken op het gewicht maar ondanks dat gaat het schieten redelijk goed en schiet ik nu aardig op het blazoen op 18 meter.
Het rare is echter dat ik met mijn pijlpunt heel erg naar linksonder moet richten, als in op de baan ernaast helemaal onder aan de muur. Ik ben rechtshandig, maar links is mijn dominante oog, dus ik schiet links. Normaal gesproken schiet ik met twee ogen open, maar zelfs als ik mijn rechter oog dicht doe blijft het probleem bestaan.
De docenten op mijn vereniging hebben er samen met me naar gekeken en vinden m'n houding goed. Het rare is alleen dus dat ik als ik goed sta, m'n pijlpunt dus heel ver naar links onder zie en dat is vooral onhandig als ik verschillende (bewegende) doelen moet schieten, omdat ik dan geen goed punt heb om op te focussen.

Heeft iemand een vergelijkbaar probleem of weet iemand waar dit door zou kunnen komen?
Bumbledries
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 17m 58s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Extreme afwijking met traditionele longbow

Post Number:#2  Berichtdoor pijlsnel » 18 apr 2017 21:51

ik weet niet goed wat het zou kunnen zijn, maar ik denk dat het aan je rugspanning ligt. Trek de boog uit met je rugspieren ipv je schouders.
Veel succes met het vinden van de oorzaak! :ohja:

groet
pijlsnel
Beginner

Online: 1h 50m 44s
Geslacht: Vrouw

Post Number:#3  Berichtdoor albert » 22 apr 2017 04:18

Ik schoot vroeger recurve met vizier en stabilisator en ja, dan richt je op het geel. In het verleden heb ik ook een tijdje met een zelfgebouwde barebow geschoten en het viel me op dat ik, net als jij, de pijlpunt nu flink naar links-onder moest richten. Ik denk dat het uitmaakt waar je op je gezicht ankert. Door het ankerpunt te veranderen hoger/lager/links/rechts richt je de hele boog ook anders met je booghand. Om dat probleem te verhelpen zijn er vizieren op de barebow gezet en werden het recurves. Eigenlijk schiet jenu de barebow dus als een recurve met een naar links-onder verplaatst vizier. Nou ken ik barebowschutters die zeggen dat ze niet over de pijlpunt kijken maar puur op gevoel richten. Met de ogen dicht als het ware. Dat lijkt dan een beetje op een recurveschutter die als hij zijn boog spant automatisch al in de buurt van het geel zit. En eerlijk gezeg, het valt mij op dat ik regelmatig maar een heel klein beetje hoef te corrigeren omdat mijn recurve al bijna op het geel staat.
En als ik me niet vergis is er zelfs een oefening waarbij je met gesloten ogen de boog spant, kijkt en dan zonder correctie lost. Op den duur leer je zo lichaam en geest zo te combineren dat je automaisch beter gaat schieten.
albert
Aspirant E Klasse

Online: 1h 45m 38s

Post Number:#4  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 25 apr 2017 17:35

Welnu,

Ik ben geen houtschutter, maar bbr / cb, ik denk dat je het meer in de pijlen moet zoeken, je zou kunnen proberen, wat pijlen van div. medeschutters even te mogen lenen ( desnoods alu. pijlen), om te kjken hoe deze schieten qau inzichten.

ik kan mij voorstellen als de spinlewaarden, niet goed is t.o.v. je boog dat je op een ander punt moet inzichten.
wat mij wel opvalt is dat veel houtschutters hun boog iet-te -wat schuin houden.

Maar ik denk wel dat je het beste advies kan vragen aan een houtschutter, die heeft daar meer kijk op en ervaring mee.

Succes Arnold
W & W Winact Chroom
Winex 48#
Recureve Barebow schutter
Arnold Heemskerk
Kadet D Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 20h 45m 18s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: 3D animals

Post Number:#5  Berichtdoor albert » 28 apr 2017 18:31

Je zou het misschien ook eens zo kunnen proberen?
https://www.youtube.com/watch?v=BEG-ly9tQGk

De spinewaarde van de pijlen is belangrijk want die zou in overeenstemmnig met de pounds van je boog en daarmee weer je treklengte moeten zijn. De spinewaarde kan gelukkig en binnen zekere grenzen aangepast worden door een zwaardere of lichtere pijlpunt.
Het schuinhouden van de boog heeft meer te maken met ontbreken van een oplegger waardoor de pijl beter en veiliger in het gat tussen hand en boog blijft liggen. Door tussen je oren te schieten compenseer je de daardoor onstanee afwijking en raak je toch je doel.
Het verplaatsen van je hand op je gezicht als je ankert zal ook het richten over de pijlpunt veranderen. Misschien dat je daar wel een prettiger richtpunt mee vindt voor bewegende doelen?
albert
Aspirant E Klasse

Online: 1h 45m 38s

Post Number:#6  Berichtdoor scarlet » 28 apr 2017 20:21

Het verbaasd mij dat er niet meer aandacht wordt besteed aan de spine waarde van de pijlen.
Met name bij een boog zonder venster is de spine mateloos belangrijk.
Tijdens het schot vliegt de pijl als een vis richting doel. De maat van dit buigen wordt bepaald door de spine.
Tijdens het opleggen bij een boog zonder venster wijst de pijl volledig naast het doel.
Na het lossen krijgt de pijl een schop onder z'n achtertse terwijl de punt in eerste instantie blijft staan.
De pijl buigt en veert vervolgens de andere kant weer op zo zwemt hij naar de overkant.
Bij een boog zonder venster buigt de pijl als hij de juiste spine heeft als het ware om de boog heen en vliegt hij recht naar voren.
Hoewel er richtlijnen zijn voor de spine die je nodig hebt is proberen de beste methode om uit te zoeken wat bij jouw het beste past.
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 11
Online: 1d 17h 44m 26s

Keer terug naar Techniek