Basistraining

Voor spelletjes tijdens/met het schieten

Basistraining

Post Number:#1  Berichtdoor Boogschutter » 12 dec 2015 18:45

Hoihoi allemaal,

Ik begrijp dat veel verenigingen een soort basis-certificaat vragen alvorens je lid kunt worden.
Op de NHB site of elders kan ik over zo'n certificaat niets vinden.

Wie kan mij er meer overtellen? Een linkje is ook goed :D

Bedankt alvast!
Groet'n,
Kris
Boogschutter
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 0
Online: 3h 8m 24s
Geslacht: Man

Re: Basistraining

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 12 dec 2015 21:50

Met alle respect, maar het lijkt me dat hier wat dingen door elkaar worden gehaald.

Als er al een basiscertificaat boogschieten zou bestaan, hoe moet je daar dan aan komen als het niet via een vereniging is? Een cursusje bij de LOI volgen? Nee dus, bij mijn weten leer je juist de beginselen van het boogschieten bij een vereniging. *)

Officieel moet een vereniging minstens één erkende trainer hebben. En daar heeft de handboogbond inderdaad een pakket van vereisten voor opgesteld. Die opleidingen voor handboogtrainer, daar zijn er meerdere niveaus van. De meest simpele is die van buitensportbegeleider; dat is voldoende om op campings en bij bedrijfsuitjes de beginselen van het boogschieten uit te leggen. Voor verenigingen is "Handboogtrainer 2" de norm; dat gaat een een paar stapjes verder dan dan de eerder genoemde fun-activiteiten. Verder heb je aangepaste trainingen, bv trainignen om te leren hoe je nieuwe trainers opleidt, scheidsrechterstraingen, trainingen om sporters met bepaalde tekortkomingen op te vangen, etc.. Je ziet, de handboogbond pakt het aardig serieus op.

Een en ander sluit niet uit dat eerder genoemde buitensportbegeleiders, of ervaren begeleiders zonder diploma, niet in staat zouden zijn een volledige cursus te geven. Hangt er van af wat je verder aan "bagage" hebt; natuurtalenten vind je op ieder gebied. En er zijn ook mensen die weliswaar het trainerscertificaat hebben, en alle theorie netjes tussen de oren hebben, maar toch heel erg krampachtig en houterig de boel staan uit te leggen. Het blijft nu eenmaal mensenwerk.

*) Sinds een paar jaar adviseert de handboogbond aan de verenigingen een standaard lespakket, om te bevorderen dat bij alle verenigingen schutters dezelfde informatie meekrijgen.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankjes: 26
Online: 3d 13h 32m 30s
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#3  Berichtdoor Boogschutter » 12 dec 2015 22:46

Dank je voor je reactie, Pokodada.

De vereniging waar ik mij wil aanmelden geeft ook de basistraining, maar heeft naar eigen zeggen een lange wachttijd hiervoor.
Zij stelden voor eventueel de basistraining bij een minder drukke vereniging te doen, zodat ik dan daarna alsnog lid kan worden.
Dit impliceert toch wel dat er iets van een document o.i.d. moet zijn waarmee ik dan zou kunnen aantonen dat ik de basisvaardigheden beheers.
Groet'n,
Kris
Boogschutter
Aspirant E Klasse

Post Number:#4  Berichtdoor ThomVis » 13 dec 2015 11:55

Waar het om gaat is dat verenigingen en NHB willen dat je veilig voor jezelf en de mensen om je heen kan schieten. Zoals pokodada zei is vanuit de NHB het basisschot met stappenplan ontwikkeld zodat alle verenigingen hetzelfde aan beginners uitleggen. Hoe een specifieke vereniging dat dan verder aankleed is hun pakkie aan. Maar bij ons moet een nieuw lid de beginnerscursus volgen of laten zien dat hij/zij veilig kan schieten (beginnerscursus bij een andere vereniging gevolgd).
ThomVis
Kadet C Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 12
Online: 2d 16h 34m 27s
Ik schiet graag: Recurve target

Post Number:#5  Berichtdoor Boogschutter » 13 dec 2015 13:54

Het gaat mij ook niet om de basistraining zelf, die wil ik juist graag volgen.
Ik vraag mij alleen af hoe je zonder iets van een 'schietbewijs' kunt aantonen dat de basistraining succesvol doorlopen hebt.
Of wordt dat door de vereniging doorgegeven aan de NHB en geregistreerd bij je ledendossier o.i.d.?
Groet'n,
Kris
Boogschutter
Aspirant E Klasse

Post Number:#6  Berichtdoor buitenbeentje » 13 dec 2015 22:48

Hoi Kris, er is niet zo iets als een papiertje waarmee je kan aantonen dat je de basisvaardigheden van het schieten kent. Ik geef zelf training, heb het nagevraagd bij medetrainers en ook die keken me meewarig aan.
Er zijn wel clubs die met de zogeheten beginner awards werken. Dit is een combinatie van praktijk en theorie, met meerdere toetsmomenten en bijbehorende spelden en diploma's. Dit is meer op jeugd ge-ent, niet zo zeer op volwassenen.
Gedurende de introductiecursus ben je over het algemeen geen bondslid, maar als je de cursus hebt afgerond kan ik me voorstrellen dat je een soort certificaat mee krijgt.Wij doen het anders, maar er kan altijd navraag bij ons worden gedaan over menden die bij ons getraind of geschoten hebben.
Handboogsport: ook op facebook
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 27
Heeft bedankjes: 50
Online: 116d 22h 31m 26s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#7  Berichtdoor pokodada » 14 dec 2015 00:06

Met al deze reacties denk ik dat het beeld redelijk helder is. Toch nog even een citaat er uit lichten:

ThomVis schreef: ... of laten zien dat hij/zij veilig kan schieten ...

Ter illustratie, een tijdje geleden was er op onze vereniging een buitenlandse studente, die tijdens haar verblijf in Nederland haar training niet wilde verwaarlozen. Uiteraard had ze geen opleiding bij een Nederlandse vereniging gevolgd. Maar al die landelijke bonden zijn lid van de FITA, en opvattingen over correct schietgedrag lopen internationaal niet al te veel uiteen. Dus mocht ze even een rondje proefschieten, onder het toeziend oog van onze hoofdtrainer. Uiteraard kon hij al snel bevestigen: "I think you know what you're doing". Als schutter EN als clublid heeft ze ons zeker niet teleurgesteld.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankjes: 26
Online: 3d 13h 32m 30s
Ik schiet graag: Samick Outlander

Keer terug naar Training en Spelletjes