Beste Pokodada,
Goed verhaal !...... Ook ik heb Bambi gezien en was erg onder de indruk..echt! Het vaderhert heeft een beschermende rol naar zijn zoon en zijn moeder wordt geschoten.Ultime ouderliefde.Een van de redenen dat er in bepaalde peioden geen whitetail (Bambi herten in dit geval) geschoten mag worden.
Zonder weer wat psychologie van de koude grond op te starten,heb ik dit zo ervaren en vond het natuurlijk ook zielig.Ik heb mijn vriendin soms de kleine discussie dat ze het zielig vind als een hertje gepakt wordt door een wolf of zo. Als een van de pups van de wolf het niet redt dan is dat ook zielig.Het hertje dat gevangen had kunnen worden had de wolvenpup kunnen redden zeg ik dan.
U begrijpt. Soms sluipt de emotie vanuit de luie stoel er in.Een emotionele willekeur.Ik heb misschien wel meer dieren proberen te redden dan afgeschoten.Ook zo`n willekeur.
Als mensen zeggen dat het niet meer nodig is te jagen dan hebben ze een punt...in Nederland.Hier is het langzaam aan een vacantie park geworden waar je je via paddenstoelen en paaltjes door het bos gaat en voor elke activiteit een weggetje gemaakt is. Zandweg voor paarden, fietspaden ,wandelpaden en allemaal de zefde richting op.Dat je maar wel weet dat Lutjebroek 3,2 km ver weg is.Vertutting al om.Evengoed zou het park een zooitje worden volgens velen. Niet schieten/doden (wild beheer) leidt snel tot overlast vinden we dan.Raar eigenlijk.De natuur met rust laten willen we eigenlijk niet want dan laat de natuur ons niet met rust. pfff...Als je alles met rust laat herstel de natuur zich ,maar wel op haar voorwaarden.De heidevelden (eigelijk een milieuramp van de eeuwen hiervoor) verdwijnen.Soorten sterven uit en andere nemen hun plaats in.Echter regelgraag Nederland (Europa misschien wel) wil dat niet vanwege wat dan ook.
Als we wolven op de Veluwe gaan introduceren dan stuit dat op groot verzet,maar dan zou voor zover practisch uitvoorbaar bv. het herten drama in de Oostvaardersplas niet gebeurd kunnen zijn.Daar stierven vele herten van de honger.De natuur is een grote wrede harde vespilling en explosie van eten en gegeten worden.
Overigen de damherten in Zandvoort ( ik heb ze vaak gezien) zijn deels afgeschoten en de rest staan nu achter een hoger hek.Om :dat de rozenknopjes in de achtertuin belangrijker waren.
Ik las ergens eens een keer: Hé dit moet een denneboom zijn,want zo ruikt mijn shampoo ook.
Terug naar de boog.
Puur het schieten is natuurlijk hartstikke leuk.. punt.Toegevoegde waarde van 3D en ultiem de boogjacht is de eenwording en confrontatie met de natuur.Ik heb daar behoefte aan.Ga ook vaak gewoon met de hond wandelen.Ook leuk.Eén keer raden wat de hond aan het doen is....ja...konijnen spotten.Spannend.
Ik heb even gekeken hoe je naar adressen van de NVBJ kan komen.Ik kwam dat toevallig tegen bij en topic op de side van: Nederlandse organisatie voor jacht en Grondbeheer (NOJG.nl )
Met vriendelijk groet,
H.
Schiet met een PSE Dakota Inferno single cam 60# vingerschutter en een Raven Innu 30# recurve voor instinctief schieten.