Ik heb met gemengde gevoelens dit draadje gelezen. Wat me erg opvalt is dat het kennis-niveau op het gebied van jagen met de boog erg laag is. Ik zou dan ook iedereen die hier wat meer over wil weten, graag willen doorverwijzen naar het toonaangevende Amerikaanse bowhunting forum "Tradgang":
http://tradgang.com/noncgi/ultimatebb.php?ubb=forum;f=1Het jagen met de boog is in Amerika en Canada heel gewoon. De meeste jagers beginnen hier als kind al mee, opgeleid door hun vaders, die weer opgeleid zijn door hun vader, etc. Ze beginnen meestal met kleine dieren, zoals Bullfrogs, eekhoorntjes en konijntjes. Van lieverlee wordt er overgestapt op wat groter wild.
Er wordt vaak met een gewone traditionele boog geschoten hetzij een longbow, hetzij een jachtrecurve. Er wordt op zeer korte afstand geschoten, zelden boven de 15 meter. De pijlen zijn inderdaad voorzien van een broadhead en hebben meestal een erg hoge FOC om de penetratiegraad te verhogen. De jager ligt meestal in een hinderlaag op een wildspoor, vaak met hulpmiddelen in een boom, de zogeheten "treestand".
De jager schiet alleen maar als hij/zij (jawel, er zijn ook vrouwelijke bowhunters) er van overtuigd is dat het beest met èèn schot gedood kan worden. Vaak resulteert het schot in een "pass-trough" waarbij de pijl dwars door het dier heen gaat. Zelfs bij een pass-trough in de vitals (hart/long zone) zal een dier niet meteen dood neervallen, Vaak rent het nog een meter of 100 weg voor het sterft (vgl.: een kip die je de kop afhakt blijft ook nog doorrennen). De jager moet dan het blood-trail volgen om het dier terug te vinden. Het vlees vormt vaak een welkome aanvulling op de dagelijkse dis. Huiden en geweien worden ook gebruikt en er gaat niets van het dier verloren. In Amerika en Canada is er een strenge regelwetgeving op dit gebied en zijn er verschillende jachtseizoenen. De meeste bowhunters hebben een erg hoge discipline en veel respect voor het wild waar ze op jagen.
Op deze wijze heb ik er geen enkel probleem mee. Ik eet liever vlees van een wild dier wat een goed leven heeft geleid, dan een miserabel stukje vlees uit de bio-industrie!
Houd er goed rekening mee, dat het schieten op een levend dier totaal wat anders is dan het schieten op een doel. Alleen als je ervaren bent, kun je de rust en kalmte opbrengen die nodig is voor een gelukt schot in de vitals. Als je dit dus niet gewend bent, zou ik het jagen met de boog ten zeerste afraden!