[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3884: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3886: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3887: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3888: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
Nederlands(talig) HandBoog Forum • Toon onderwerp - boogschieten-jacht?

boogschieten-jacht?

Jagen met een boog. (Bowhunting)

Re: boogschieten-jacht?

Post Number:#76  Berichtdoor sandoro » 22 sep 2008 12:43

Ik ben geen leek, wees gerust:)

Carbon is wel een algemene naam, of bestaat er maar 1 kunsthars?

Het gaat erom dat die bogen getest zijn op -25°C en daar blijkbaar geen invloed van ondervonden. Tenzij ze natuurlijk liegen.

En het ging over 'vol' glasvezel, niet over een laminaat.
En het is geen glas, maar glasvezel, met een totaal andere structuur en andere eigenschappen.

Het heeft geen zin om te discussieren over dergelijke zaken als je niet weet hoe iets geproduceerd is en wat het exact is.
sandoro
Aspirant B Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 0s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Post Number:#77  Berichtdoor Pim » 22 sep 2008 13:18

Glasvezel is geen glas zoals wij dat kennen, maar ik hoop niet dat je dacht dat ik zoiets loop te beweren :( . Glasvezel wordt gemaakt door glas zeer fijn te extruderen. En de eigenschappen zijn niet anders dan die van glas hoor. Glasvezel heeft precies de eigenschappen die je van glas zou verwachten als je het die dimensies geeft en gaat lamineren. Maar ik sprak tenslotte ook over de aard van het beestje, en dat is meestal een goede indicator. Glasvezel is overigens ook met een hars behandeld. Dus dat maakt GF ook algmeen? Toch hoor je er nooit iemand over, de reden daarvoor ligt in de geringe rol van de hars die ze gebruiken. De essentie van zowel carbon als gf ligt in de vezel, niet in de hars die het bij elkaar houdt. De mechanische eigenschappen zijn vooral daar aan te danken.

Ik neem overigens even aan dat "Het heeft geen zin om te discussieren over dergelijke zaken als je niet weet hoe iets geproduceerd is en wat het exact is." niet op mij slaat. :shock:
Pim
Aspirant A Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 2
Online: 15h 30m 4s
Ik schiet graag:

Post Number:#78  Berichtdoor sandoro » 22 sep 2008 17:37

sandoro
Aspirant B Klasse

Post Number:#79  Berichtdoor Pim » 22 sep 2008 22:08

Pim
Aspirant A Klasse

Heeft bedankjes: 2
Online: 15h 30m 4s
Ik schiet graag:

Post Number:#80  Berichtdoor NoSights » 23 sep 2008 10:07

Hoe dan ook.......een ruiterboog is wel de slechtste boog om mee te nemen op de jacht.
Veel te onnauwkeurig.

Als je serieus met de boog wil jagen (en ook nog een kans maken iets te raken), dan dien je een compound mee te nemen.
Niet dat je met een Recurve of een Longbow niks kan raken, maar de maximum afstand die je daarmee kan schieten op de jacht is zo'n 15 meter (ervarings-kwestie). Bij een Compound is 30 meter nog aanvaardbaar.

Ik ga er van uit dat je er zeker van wil zijn dat je schoten ook het bedoelde doel treffen (ik heb het dan niet over het dier, maar de vitale delen van het dier) en dan heb je toch wel heel wat beter materiaal nodig dan een ruiterboog.
Ik heb de voorgaande posts met veel interesse gelezen en veel goed-bedoelde tips gezien, maar neem van mij aan dat bv. training op een veld of 3D niet voldoende is.
Het "stalken"van een dier is al een kunst op zich. Bovendien blijven de "doelen" bij de jacht, niet stil staan om het voor jouw gemakkelijker te maken, en zul je ze dus erg dicht moeten benaderen om uberhaupt een goed schot te kunnen maken.
Bij een 3D staan de meeste "beesten" je aan te kijken als je ze schiet. Dit is absoluut not done in de jacht, omdat je dan al helemal geen kans maakt. Aangezien je dus van alle kanten kan schieten, is het erg belangrijk dat je de anatomie van de dieren in allerlei posties en standen in je hoofd hebt zitten, want nog even opzoeken voor je gaat schieten is er niet bij.

Ergens in de posts las ik dat de boogjagers er op de foto's wel erg stoer uit zien, maar dat er in de parktijk altijd een geweerjager achter staat om het karwei af te maken. Nou ik weet niet waar diegene die het schreef al zijn wijsheid haalt, maar dat is dus pure onzin. Het is in meerdere amerikaanse staten verboden om een geweer/pistool bij te hebben tijdens het boogjacht-seizoen, zelfs al is het voor zelfbescherming. Het bijhebben van zo een wapen betekent dat je aan het stropen bent (waar erg zware straffen op staan), omdat het geweer-seizoen één tot twee maanden later is. De regels worden gelukkig wel iets gemakkelijker en het is nu vaker toegestaan een pistool/revolver mee te nemen voor zelfbescherming tegen bv. beren.

Als ik jou was, zou ik mijn tijd minder besteden aan online discussies, maar een makkelijk draagbare (vergeet aub die ruiterboog) compound (camo-kleur, dieren zijn niet blind) van tenminste 55 pond uit gaan zoeken. Daarbij zware carbon-pijlen, die zijn het sterkste en gaan niet krom. Een pin-vizier met pins tot max. 30 meter en dan flink trainen op het schieten vanuit allerhande posities (staand, knielend, zittend etc etc).
Intussen alle boeken, die je kan vinden, lezen over de anatomie van de dieren die je denkt/wilt gaan schieten.
Dan heb je wellicht een kans dat je niet verhongerd (als je tenminste van de jacht afhankelijk bent) ;-)

Het klinkt misschien allemaal erg dramatisch wat ik schrijf. Maar het is wel erg belangrijk dat je goed voorbereid bent voor je vertrekt.
En ik zou, als ik enigzins de kans had, toch proberen een vergunning voor een geweer te krijgen. De bogenjacht is voor ervaren boogschutters al erg moeilijk, laat staan als je binnen 4 maanden alles onder de knie moet krijgen.

succes

Nosights.

p.s. Als je nog evt. vragen hebt, dan gaarne een PM
Carbon Express Staffshooter
ArcheryCentre.com
H&M Bowstrings
Elite XLR....but my NEW BREED CYBORG has arrived......so times are changing !!!!
NoSights
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 10h 20m 27s
Geslacht: Man
Ik schiet graag:

Post Number:#81  Berichtdoor sandoro » 23 sep 2008 10:12

sandoro
Aspirant B Klasse

Post Number:#82  Berichtdoor Scottie » 23 sep 2008 13:58

Het wordt inmiddels een lang(dradig) topic, hoop dat ik zo'n beetje alles gelezen heb...

Ik zou overwegen om een compound boog te kiezen. maar...
Het schieten met een boog van meer dan 50 pond werkt niet zonder enige training en de juiste techniek.

Dan lees ik mensen die adviseren er eentje te nemen die 80 pond is... nou geloof me, die dingen zijn enorm zwaar.
Ik ken een hoefsmid die begon met schieten, kocht een 60 ponds compound en kwam na 2 weken terug. Hij kocht een zwaardere
Dat was een 80 ponder, omdat hij vond dat 60 pond een elastiekje was....
Nadeel van zo'n zware jongen is je pijlenkeuze. Die dingen moeten sterk zijn, anders breken ze op het moment van lossen.
Heb je dan een juiste pijl en knal je hem in een boom (als ie tenminste niet terugkomt, wat ook kan) dan zit deze muurvast en is afgeschreven. Zeker bij de genoemde temperaturen.
Inmiddels staat deze gast met meer dan 100 pond te schieten (mathews boog) Zodra het nat is, valt zijn pijl nergens meer uit te trekken. Ze zitten te vast. (ook niet met de speciale trekker uit limburg, die heeft onvoldoende grip)

Over een compound..
Kies een type met ronde wielen, deze hebben als voordeel dat ze een lang dal hebben. Je kan de boog makkelijker op spanning houden. Wel zo lekker als je wat langer onder de boog staat. Daarbij is de opbouw van de kracht van deze bogen wel zo lekker, zeker als je voor een zware jongen zou gaan. (zelf kan ik een 80 ponder met wielen uittrekken, met cams lukt me dat echt niet. En ik schiet bijna 60 pond al enkele jaren, 1000den pijlen per maand)
Voordeel van wielen is ook dat de boog veel minder agressief is. Als je spieren niet warm zijn, loop je minder kans op een blessure.

Daarbij komt nog de vraag, waarmee ga je lossen?
Doe je dat met een tab, zogenaamd compound blank of barebow. Dan zijn wielen zeker aan te raden.
Let er wel op dat je een "recurve" style oplegger nodig hebt. Het richten over de pijl is dan mogelijk, scheelt je een vizier en het gewicht ervan.
Reken voor een kale compound een gemiddeld gewicht van 2,1 kilo.
Wil je met een losser schieten, ga dan voor een polsrelease. Dit is naar mijn mening de makkelijkste release om mee te leren schieten.

Maar realiseer je dat zo'n ding mechanisch is. (ieder release)
Dus vocht en vuil kan er voor zorgen dat ie hapert. Of in jouw geval, bevriest. (dan werkt het niet)

De veiligste manier is dus met een tab en over de pijl richten. kost ook het minste.
Alleen wel meer oefening, om je afstanden te bepalen.

Als laatste je pijlen..
Je schiet ze snel verloren, of kapot. Dus heb je er veel nodig.
Zelf maken kan, maar van het juiste materiaal. Als eerder aangegeven, breken is zeer gevaarlijk, voor jezelf, maar het sloopt ook de boog. Zorg dat je weet hoe sterk ze moeten zijn, win hiertoe advies in van iemand met ervaring!
NBA Cyborg - samurai edition, Sureloc Supreme + Black Eagle, Arctec pro-XXL stabilisation
<< Staff shooter for New Breed Archery, H&M Bowstrings and Archerycentre.com, sponsored by Strukton & Borduurdesign.nl >>
Scottie
Kadet Ere Klasse

Online: 3d 3h 38m 4s
Ik schiet graag:

Post Number:#83  Berichtdoor sandoro » 24 sep 2008 21:40

sandoro
Aspirant B Klasse

Post Number:#84  Berichtdoor DutchToxophilite » 24 sep 2008 22:12

:FF The joy's of Archery can be found anywhere. Far places only offer exotic ways to suffer. :FF
DutchToxophilite
Senior Ere Klasse

Afbeeldingen: 40
Heeft bedankt: 17
Heeft bedankjes: 19
Online: 93d 7h 5m 3s
Ik schiet graag:

Post Number:#85  Berichtdoor Scottie » 25 sep 2008 22:42

D'r zijn wielen en cams.

De wielen zijn rond, maar het hart is uit het midden geplaatst. Op die manier trek je hem over een punt heen.
De eigenschappen van deze dingen zijn dat je in het begin bij het uittrekken weinig ponden opbouwd.
Dan komt er een piek moment en daarna bouwen de ponden weer af.
Wielen hebben dus een kort momen van volle belasting bij het uitrekken.
Hierdoor zijn ze makkelijker voor beginners. Maar ook voor het schieten met een tab (leertje voor de vingers te beschermen)
Een ander voordeel van wielen is dat er een lang dal in zit. Je kan de boog uittrekken en als je hem vol uitgetrokken hebt, mag je hem een beetje in laten komen.
Dan zal ie niet gelijk happen en dicht willen klappen. (wel zo lekker als je koude vingers hebt)

Cams zijn zo ontworpen dat ze bij een beetje uittrekken al veel power opbouwen. Dit blijven ze doen totaan het einde.
Je stopt dus veel meer energie in de boog die vrijkomt bij het schot. Het uittrekken van dergelijke bogen vergt meer kracht en ervaring.
Er bestaan een aantal concepten van cams. Je hebt een single cam, waarbij boven of onder een rond wiel (idler wheel) gemonteerd zit.
Aan de andere kant zit dan een cam. Eigenschap is dat deze bogen redelijk fel zijn.
Dan zijn er bogen met 2 cams welke middels kabels gesynchroniseerd worden. Hierdoor worden ze tegelijkertijd uitgetrokken.
Hoyt noemt deze cam1/2. Bowtech noemt de binary cams. (verder ga ik even niet in op de technology en de verschillen, dat gaat veel te ver voor dit topic)

Een release heb je in vele soorten met hun specifieke eigenschappen.
Polsreleases hebben als voordeel dat ze vast zitten om je pols. Raak je niet makkelijk kwijt en de bediening voor een beginner is makkelijker dan een hand held release.
NBA Cyborg - samurai edition, Sureloc Supreme + Black Eagle, Arctec pro-XXL stabilisation
<< Staff shooter for New Breed Archery, H&M Bowstrings and Archerycentre.com, sponsored by Strukton & Borduurdesign.nl >>
Scottie
Kadet Ere Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#86  Berichtdoor sandoro » 01 okt 2008 21:07

Morgenvroeg ga ik naar handboogwinkel in Vilvoorde, een vrij bekende tschijnt.
Dan zalk daar beslissen...
Binnen enkele maanden vertrek ik naar Alaska, het wordt een trekking doorheen de Alaska Peninsula, vrij lang....
Van de winter tot in de zomer. (dan komen mn ouders en miss enkele vrienden op bezoek) Ik ga vaak wel voeding kunnen kopen, maar er gaan ook weken zijn dat ik jager-verzamelaar speel.
De kans dat ik onderweg toch nog een geweer kan kopen is wel groot, maar alst met de boog te doen valt, twijfel ik toch nog.
Het gewicht en de weerstand van de boog gaan een hele grote rol spelen.
sandoro
Aspirant B Klasse

Post Number:#87  Berichtdoor Apex4ever » 02 okt 2008 12:28

ik volg deze discusie nu al een tijdje, het lijkt me reuze interresant om tijdens je Trek een verslag te krijgen via dit forum.
ik weet dat je voornamelijk in gebieden zult zitten waar internettoegang een "uitdaging" zal zijn maar toch.

neem het a.u.b. in overweging, er zullen hopelijk diverse forumleden zijn welke mijn interesse zullen delen.

Apex4ever

Apex4ever
Aspirant Ere Klasse

Afbeeldingen: 0
Online: 2d 9h 44m 59s

Post Number:#88  Berichtdoor robyn » 02 okt 2008 13:54

Nou... zeker weten...
Ik vind de zoektcht naar de boog al spannend om te volgen... maar van de tocht zelf wil ik zeker ook iets horen.
Al is het achteraf... dus alles goed bijhouden en foto's maken.... Misschien geeft het inspiratie genoeg om ook een keer alles achter me te laten...

:arrow:
Zolang ik mijn pijl maar niet in het oog krijg...
robyn
Aspirant Ere Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#89  Berichtdoor sandoro » 02 okt 2008 14:51

In het begin van de lente zit ik normaal in Port Alsworth, en daar hebben ze zeker internet en de mogelijkheid om m'n foto's onlne te zetten.
Ik ben indeed van plan op geregelde tijdstippen alles online te zetten. En ik ga een soort dagboek of weekboek bijhouden.
Ik ben me nu fysiek a h voorbereiden, volgende week begin ik met boogschieten en begin ik al de spullen bijeen te zoeken.
En wanneer ik voel dat ik 'gereed' ben, vertrek ik.
sandoro
Aspirant B Klasse

Post Number:#90  Berichtdoor sandoro » 09 okt 2008 16:06

Waarschijnlijk wordt het de Mission X3.

Of een andere, wiens naam ik vergeten ben, die was zowat de snelste boog is die ze hebben, en die had het voordeel dat er geen boogtafel nodig was om eraan te werken....zoiets zei ze toch. Die was wel 150 euro duiurder dan de mission X3.

Ik ga morgen of zaterdag terug om er een te kopen.
sandoro
Aspirant B Klasse

Post Number:#91  Berichtdoor Grimlock » 09 okt 2008 17:35

Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag:

Post Number:#92  Berichtdoor Scottie » 09 okt 2008 17:45

Scottie
Kadet Ere Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#93  Berichtdoor NoSights » 09 okt 2008 18:27

Hoi Sandoro

Ik heb op verschillende plaatsen rondgevraagd, hoe compounds reageren in de kou, maar heb tot nu toe nog niemand gevonden die hiermee ervaring heeft.
Zit nog op 2 retourmailtjes van handboogkennissen (met veel jacht-ervaring) in de USA te wachten, zo gauw ik iets hoor, hoor jij het ook.

Wat betreft je boogkeuze.....zoals ik in een pm al geschreven heb.......ga voor een korte snelle boog (de mision lijkt me trouwens een prima keuze) in camouflage (dieren zijn zeker niet blind) en zorg er voor dat alle evt. blinkende delen (bouten etc.) bedekt zijn.

Je hoort van me

Nosights

p.s. Ik ben zeer zeker ook geintereseerd in je avonturen. Dus als je ergens een website hebt/krijgt dan hoor ik dat graag.
Carbon Express Staffshooter
ArcheryCentre.com
H&M Bowstrings
Elite XLR....but my NEW BREED CYBORG has arrived......so times are changing !!!!
NoSights
Kadet C Klasse

Online: 10h 20m 27s
Ik schiet graag:

Post Number:#94  Berichtdoor sandoro » 09 okt 2008 20:03

sandoro
Aspirant B Klasse

Post Number:#95  Berichtdoor kwekkwek » 04 dec 2008 01:04

ik hoop dat hij een gave vakantie heeft daar zo en dat hij goed tegen de kou kan ...om zijn boog hoefd hij zich geen zorgen te maken ...die lui daar gaan ook jagen of het nu koud is of niet ...'Huntingseason is on'
niemand heefdt hem verteld dat jacht bare afstanden tot ongeveer 15 a 20 meter is bij een GROOT dier om genoeg impackt te hebben voor een shoot thru .... en dat het misschien verstandig is om alvorens te gaan kijken met wat voor Broadheads hij gaat schieten zodat hij met het zelfde puntgewicht alvast een paar pins van zijn visier kan afstellen ....

ik hoop dat hij tog nog een grootte gun kan kopen daar .....denk dat hij daar zijn levens kansen toch flink mee verhoogd als minder ervaren schutter

kl__te dat je hier niet eens fatsoenlijk met Broadheads kan ofenen op een legale manier voor je gaat jagen in de landen waar dat mag! slechte wapenwet hier in nederland..klopt geen ruk van

we zien de mooie verhalen en of foto's wel verschijnen ergens hoop ik ...Yukon is ontzettend Gaaf ....en daar in Dawson en omhoog is vrij weinig bos als ik me niet vergis
kwekkwek
Aspirant D Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 2h 42m 5s

Post Number:#96  Berichtdoor quenyandur » 04 dec 2008 11:27

Bokken schieten kan ik ook zonder boog
quenyandur
Aspirant Ere Klasse

Online: 2h 51m 52s
Ik schiet graag:

Post Number:#97  Berichtdoor alex 207 » 06 dec 2008 08:05

Leuk topic hoewel ik me afvraag of de vraagsteller wel in staat is met een boog te jagen terwijl hij betreffende techniek van een compoundboog en dan heb ik het nog niet eens over overig toebehoren geen kaas gegeten heeft.
Meerdere kennissen/ bekenden/ vrienden van mij gaan jaarlijks in Afrika jagen met de boog . Niet om te overleven maar om de "" kick "". Discussie leuk of niet leuk laten we terzijde .In de regel is het zo dat op deze jacht farms de eigenaar cq begeleider altijd als jachtopziener aangesteld is van de regering uit. De opziener is altijd voorzien van een vuurwapen om onnodig lijden van dier tegen te gaan . ( er komen ook onervaren schutters ) Men moet op de hoogte zijn van de anatomie van het dier om de perfecte kill te bewerkstelligen heet aldus dat het dier getroffen zal moeten worden door zowel hart als longen . ( nauwelijks lijden , dood alsgevolg van schock door enorm bloedverlies ) betekent dus bij een niet perfecte kill dat het dier beslist meer zal lijden. Voor elk dier wat gejaagd word moet betaald worden , een deel van het geld word gebruikt om fokprogramma s te financieren zodat dierbestand gewaarborgd blijft. Maar dit is Afrika.

In de regel is het jagen met boog in Amerika /Canada toegestaan .Doch elke staat heeft weer zijn eigen wetten. Er zijn staten die een minimum aantal ponden op je boog vereist om te jagen. Ook toebehoren zoals broadheads , pijl etc etc zal een weloverwogen keuze in gemaakt moeten worden. De vlucht van de pijl zal met verschillende broadheads ( vele soorten te verkrijgen ) altijd anders zijn .
Vraagsteller zal dus een keuze moeten maken en natuurlijk veel oefenen , heel veel oefenen.
Er zijn nog een aantal europese landen waar men nog met de boog mag jagen maar voordat je een vergunning hebt of kunt krijgen zul je eerst je kennis en kunde met de boog moeten bewijzen.
Zou de vraagsteller dan ook adviseren een doel uit staal te maken met een killbereik van ca 6 cm doorsnee en te oefenen met datgene waar hij ook mee wil jagen in Canada ( fotos van de kapotte pijlen/ broadheads kan die hier plaatsen als het forum tenminste voldoende capaciteit heeft ). Op deze wijze word meestal de bekwaamheid van de schutter getest om al dan niet een vergunning te krijgen om te jagen met boog. Het is niet eenvoudig !!!!
Dit is dan nog een dier van staal een levend dier zal altijd een beweging hebben doch staat ook wel eens stil , het moment dat er geschoten moet worden , indien niet op de hoogte van anatomie vergeet het. ONE SHOT ONE KILL

Zorg dat je geld bij hebt kun je je een biefstukje kopen en hoef je niet te jagen .
alex 207
Aspirant A Klasse

Online: 20h 50m 58s

Post Number:#98  Berichtdoor robyn » 07 dec 2008 01:43

Zolang ik mijn pijl maar niet in het oog krijg...
robyn
Aspirant Ere Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#99  Berichtdoor alex 207 » 07 dec 2008 05:53

Robijn ,

Goh vraagsteller heeft me zo van de kaart gebracht , ben helemaal van de wap af :) :) :)
alex 207
Aspirant A Klasse

Online: 20h 50m 58s

Post Number:#100  Berichtdoor kwekkwek » 18 dec 2008 19:38

aan geld voor een biefstuk heefd hij daar niet veel het is zo dun bevolkt dat er alles via water en vliegtuig gebeurt er licht daar boven een fatsoenlijk plaatsje met een honderd huizen 2km bij 2km en that's it voor de omliggende honderden km's, een boog kan hij daar zo mee naar toe nemen ...het is daar volks sport no1 legio mensen hebben gewoon een compound in de pickup hangen tegen de achterraam......

we horen het wel als hij terrug is hoe het was?
kwekkwek
Aspirant D Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 2h 42m 5s

VorigeVolgende

Keer terug naar Boogjacht