Zelf een handboog maken

Post en vind hier alle informatie over het zelf bouwen van je boog, en ook van andere benodigdheden.

Zelf een handboog maken

Post Number:#1  Berichtdoor Kwake001 » 19 nov 2013 20:47

Hallo, is het niet het mooist als je een boog zelf kunt maken uit een staaf Ess of hickorey, zeker als deze ook nog eens werkt. Het is zeer wijs als je een bouw cursus volgt waar het er gezellig en leerzaam aantoe gaat. Helaas is dit voor mij niet weggelegd, gewoonweg omdat ik het moet doen met 50€ per week om mijn gezin te onderhouden en zo'n cursus kost gauw 270€ ( En dus onmogelijk voor mij), en dan heb ik het nog niet eens over vervoer van en naar, verblijf en verzorging.
Tuurlijk je kunt het benodigde materiaal via internet kopen ( weer een klein vermogen) en je een hoop werk op je hals halen met het risico op een fiasco.

Mijn vraag is: is er iemand bereid ( in de omgeving van Nijmegen ) mij te leren hoe je een boog maakt en er op de juiste manier mee schiet ( liefst inclusief bouw materiaal) voor een klein prijsje.

Ik heb me al enigszins georiënteerd, en ik trek 32 inch op 40 pond

Voor diegeen die mij wil helpen is mijn dank groot om een droom waar te maken.
Kwake001
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 20m 20s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Zelf een handboog maken

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 28 dec 2013 18:25

Voor de organisator van zo'n cursus zitten er natuurlijk allerlei materiaal- en overheadkosten aan. Maar meestal is die workshop een toitaal-pakket, dwz dat je aan het eind van de dag (of weekend) inderdaad met je eigen boog naar huis gaat.

Jouw beschikbare budget maakt het iets lastiger. Maar goed, je bent actief op dit forum, dus je zit op internet, en dan heb je dus ook toegang tot de fameuze YouTube University. Op die site staan honderden films van bouwers die aan hun eigen boog-in-wording staan te schaven en te tilleren. En dan zijn er nog allerlei andere websites die ook heel wat informatie bieden. Met zoektermen als primitive archery selfbow moet je een eind kunnen komen. Bedenk wel van te voren wat voor boog je wilt maken; veel bogen worden aangeduid als longbow maar zijn geen echte Engelse longbow zoals Ye Olde Englishe Archers daar hun mening over hebben.

Overigens, goed hout voor bogen kan nogal prijzig zijn. Ik heb recent wat filmpjes bekeken van schutters die niet onaardige bogen fabriceren uit PVC-pijp. Het leuke van PVC is dat het een geheugen heeft voor de buisvorm die het oorspronkelijk had. Dus zolang je bij het opwarmen het materiaal niet verbrandt hou je vrij veel herkansingen over. Als het een beetje meezit heb je voor een paar tientjes een leuke boog in huis. Het opwarmen gaat vrij goed met een verfbrander of een soldeerbrander. Advies: eerst een gootje maken van aluminium folie om warmteverlies bij het opwarmen te reduceren. Ook hier geldt: eerst flink wat filmpjes bekijken totdat je een beetje weet wat je wilt. Tip: als er ergens een verbouwing gaande is, dan ligt er misschien een mooi restje PVC in de afvalcontainer. Misschien niet lang genoeg om een boog van te maken, maar wel geschikt om de vervorm-techniek te oefenen (bv met een deegroller).
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 31s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#3  Berichtdoor ewoodie » 02 jan 2015 13:52

@ Kwake001

hoi,

Gewoon beginnen met een eenvoudig ding, op you tube ook genoeg te vinden over het maken.
ook wel genoeg bouwtekeningen te vinden op het web.

En van de kosten? gewoon slim zijn, kijk eens in een kringloop winkel voor hout ,
soms liggen daar ook wel mooie plank verborgen in een oud bed of in een stoel,
ze hebben ook wel eens meubelen die toch niet meer verkocht worden, en staan dan buiten bij het afval.
pijlenkoker maken van leer van een oude bank, of van stukken afval leer, b.v. bij een bedrijf wat auto stoelen renoveert.
Pijlen van latjes, en veren kan je wel vinden in een park of de kinderboerderij
van gereedschap heb je ook niet veel nodig, een zaag , vijl, en wat schuurpapier, stanleymes schraapstaal.

Voor hout kan je misschien ook wel bij een hovenier terecht, die wat snoeiwerk doet,
als je wat krijgt en je brengt hem een zelfgemaakte appeltaart, kan je niet meer stuk bij hem.

En gebruik je talenten! probeer mensen te helpen met dingen waar jij GOED in bent,
en bouw een netwerk op, dat ze weten dat jij hout zoekt.
JIJ bent zelf de grootste beperking voor het bouwen van een mooie boog.

Laat maar eens een bouwsel van je zien, als je er tijd en liefde in heb gestopt, wil ik wel een pees voor je sponseren
ewoodie
Aspirant E Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 2h 30m 53s
Ik schiet graag: longbow

Post Number:#4  Berichtdoor ewoodie » 03 jan 2015 22:34

Beste Kwake,

Ik heb ook nog wel wat gereedschap voor je wat ik dubbel heb, mag je gratis ontvangen, stuur bij interesse maar een berichtje.

Voor dit bericht heeft ewoodie dankbaarheid ontvangen van :
buitenbeentje
ewoodie
Aspirant E Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 2h 30m 53s
Ik schiet graag: longbow

Keer terug naar Boog en materiaal bouw