Eerste keer bouwer

Post en vind hier alle informatie over het zelf bouwen van je boog, en ook van andere benodigdheden.

Eerste keer bouwer

Post Number:#1  Berichtdoor Arwenac » 20 maart 2014 17:10

Hallo,

Ik schiet nu bijna 2 jaar met een longbow die ik van een clubgenoot geleend heb. Maar na 2 jaar ben ik wel toe aan een echte eigen boog. Toen ik begon met zoeken kwam ik terecht op allerlei zelfbouw sites en nu wil ik dat heel graag gaan proberen. Ik heb al wat ervaring met houtbewerking maar nog nooit zoiets groots gemaakt.

De afgelopen weken heb ik het internet afgespeurd naar zelfbouw handleidingen en houthandels. De handleidingen zijn er genoeg maar de houthandels zijn wat moeilijker.
Nu heb ik met 3 houthandels contact gehad voor eikenhout met een rechte nerf en weinig noesten (zoals hier aangegeven http://poorfolkbows.com/oak.htm) maar deze hebben ze niet.

Ik vroeg me dus af of iemand me naar een houthandel kan wijzen in de buurt van Eindhoven?
Of misschien kan ik de boog van een andere houtsoort maken. Ik kan echter niks in de buurt vinden dat iep of essen verkoopt.
Maar misschien zoek ik op de verkeerde plekken dus als iemand me in de goede richting zou kunnen sturen zou dat super fijn zijn :).
Arwenac
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 18m 16s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Eerste keer bouwer

Post Number:#2  Berichtdoor CW1 » 21 maart 2014 12:06

Informeer eens bij een, ambachtelijk?, meubelmaker voor een goed stuk essen of hickory. Let er wel op dat de houtdraad goed recht door je stuk hout loopt. Iepen en eiken lijkt mij minder geschikt voor een boog. Andere houtsoorten met een hoge buigsterkte zijn; Bolletrie - Groenhart (vooral Surinaams) - Merbau - Pokhout (moeilijk te krijgen denk ik) en Wengè.

Iets minder maar ook behoorlijk geschikt lijken mij; Afzelia - Azobè - Bangkirai - Robinia.
Verder zou je natuurlijk verschillende houtsoorten kunnen verlijmen. Aan een stukje Merbau of inlands Essen kan ik je wel helpen. Stuur maar een PB als je wil. Ik neem aan dat je bij OGIO Eindhoven zit? Ik woon niet ver van Eindhoven.
CW1
Senior E Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 15h 48m 59s

Post Number:#3  Berichtdoor pokodada » 21 maart 2014 15:47

Niet direct in de buurt van Eindhoven, maar... net iets ten noorden van Leiden bevindt zich het rustiek gelegen plaatsje Warmond. En daar zit een handelaar in hout en fineer waar ze vrijwel elke houtsoort kunnen leveren. Even de twee vetgedrukte woorden in Google overtypen en dan moet je 'm kunnen vinden. Als je daar doorgeeft wat je zoekt qua vezelstructuur, dichtheid, soortelijk gewicht, elasticiteit, of wat voor eigenschap dan ook, dan staan zij waarschijnlijk al met de "kleurenwaaier" voor je klaar. Ze zijn geen meubelmakers of bogenbouwers, maar ze weten gewoon alles van hout. Ongeacht waar het vandaan moet komen.

Het belangrijkste is natuurlijk de nerfstructuur, oftewel dat het blok hout aan de rugzijde in spe niet al te vlammerig is. En misschien wil je meerdere lagen gebruiken, waarbij de ene laag beter op druk en de andere beter op rek te belasten is. Bij de gemiddelde timmercursus in een buurthuis hoef je met zulke vragen niet aan te komen. Maar ik verwacht dat die lui in Warmond op dit gebied een aardig eind met je mee kunnen denken.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 12h 54m 4s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#4  Berichtdoor Arwenac » 26 maart 2014 12:30

Ik zal eens naar meubelmakers in de buurt gaan zoeken. Dat heb ik inderdaad nog niet geprobeerd.
Ik zit niet bij bij Da Vinci, de studenten vereniging. Die zitten wel in het zelfde gebouw als OGIO.
Vanmiddag ga ik wat meubelmakers zoeken en bellen. Ik zal wel laten weten wat er uit komt.

Heel erg bedankt voor de reacties :)
Arwenac
Beginner

Heeft bedankjes: 0
Online: 18m 16s

Post Number:#5  Berichtdoor scarlet » 26 maart 2014 12:47

Hoewel ik geen geliefde klant ben, (kijken, kijen en niet kopen) kom ik graag bij de fijhout handel in Amsterdam.
De hartelijkheid en het giga enorme aanbod is een beleving op zich, heb ik het nog niet eens over de geuren.
Ik kan daar een volledige dag doorbrengen.
Ook hun website is geweldig maar eigenlijk moet je erheen, de kennis die deze mensen hebben van hout soorten is ongeevenaard.
Amsterdamse fijnhout handel
Minervahavenweg14
1013 AR Amsterdam
Tel: 020-6882100
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 11
Online: 1d 17h 44m 26s

Post Number:#6  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 26 maart 2014 13:54

Ook zijn er div. workschops op dit gebied, zij zorgen voor net matriaal, en begeleiden je met het maken van de boog, misschien is dat wat voor je
W & W Winact Chroom
Winex 48#
Green hoorn cream elipes 52#
Recureve Barebow schutter.
Hoyt Stiker (1998)
Compound Blanc
Arnold Heemskerk
Kadet D Klasse

Heeft bedankjes: 6
Online: 22h 12m 4s
Geslacht: Man