Pijlpunt verwijderen.

Post en vind hier alle informatie over het zelf bouwen van je boog, en ook van andere benodigdheden.

Pijlpunt verwijderen.

Post Number:#1  Berichtdoor Speijker » 31 jul 2014 14:23

Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post hier; gegroet allemaal.
Ik kon mijn vraag niet vinden op het forum (sorry als het er wel staat en ik nu een dubbele post aanmaak), dus bij deze:

Ik heb sinds kort een nieuwe (eerste) set pijlen. Ze schieten fijn, maar op de binnenbaan zijn er na een kleine anderhalf uur schieten al twee pijlpunten in de vang achtergebleven. Mij is verteld dat er een te harde lijm is gebruikt, en ik ze beter opnieuw vast kon zetten met 2-componenten-lijm (ik denk er nog over na om meteen ook een kleine spijkertje erin te zetten).
Nu dacht ik, als ik toch die twee punten aan het plakken ben, kan ik net zo goed de rest van de pijlen ook even opnieuw doen.
Alleen, ik weet niet hoe ik die punten er netjes af zou kunnen halen zonder de pijl of punt al teveel te beschadigen. Als iemand goed advies heeft, zou ik zeer dankbaar zijn. 't Zijn overigens houten pijlen met een stalen (schroef)punt (barebow).

Vriendelijke groeten,
- Speijker.
Speijker
Beginner

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 10m 17s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Momenteel ruiterboog.
Uiteindelijke doel is een Qing- (of Manchu-) boog.

Re: Pijlpunt verwijderen.

Post Number:#2  Berichtdoor johnvdb » 05 aug 2014 22:17

Normaal gesproken hoef je een schroefpunt niet te lijmen , ik weet niet waar je de pijlen hebt gekocht , maar ik zou er even mee terug naar de winkel gaan en hen het op laten lossen .
johnvdb
Kadet E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 1
Online: 2d 8h 15m 22s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: mathews q3 en new breed horizon

Post Number:#3  Berichtdoor Speijker » 11 aug 2014 16:18

Dank voor de reactie.
De winkel is dusdanig ver weg voor mij dat ik 't zelf wou proberen. Ik heb de losse puntjes er weer netjes opgezet; er zijn vast al genoeg topics over hoe je ze vast moet zetten, maar ik zal laten weten hoe 't is vergaan.

M'n vraag staat nog steeds; hoe zou ik de overige pijlpunten netjes los kunnen krijgen? Voorlopig schiet ik gewoon verder, en hoop dat er niet nog meer in de vang achterblijven; dat lijkt me tot nu toe de beste manier om ze netjes los te krijgen 8-).
Speijker
Beginner

Post Number:#4  Berichtdoor pokodada » 15 aug 2014 13:52

Tja, een houten schacht ga je niet eventjes in de bankschroef klemmen. :roll: Andere schachten trouwens ook niet... :roll:

Je zou die pijlen even stevig met een pijlentrekker kunnen vastpakken, bv een gorilla-grip, of zo'n vierkant / rond blokje met brede en smalle groef. De punt kun je dan met een combinatietang oid los draaien.

Ik gebruik ook altijd een pijlentrekker als ik nieuwe schachten in de ''puntenslijper'' bewerk, dat scheelt een hoop kramp in de vingers.

Sommige schutters zweren bij schroefpunten. Maar als die pijl een paar keer met een stevige dreun in het doel is geknald, dan wordt de ''schroefdraad'' die in het hout is ontstaan een beetje ingedrukt. Dat is waar de speling vandaan komt. Je zou dan eigenlijk met enige regelmaat de punten een extra slagje moeten vastdraaien. Zelf hou ik het liever bij plakpunten. Tweecomponentenlijm heeft me nog nooit in de steek gelaten, maar tijdens het uitharden moet je wel zorgen dat er een beetje druk op staat. Het veelgeprezen Dragon Spit (is gewoon 2-secondenlijm met een ander naampje) zou ik niet nemen, dat is een lijmsoort die snel bros wordt. Met andere lijmsoorten heb ik geen ervaring, maar ja, ik HEB al een goede lijm gevonden dus ik vind het wel prima zo.

Praktijktip: bewaar de tubes lijm liggend op een vel papier. Er wil wel eens wat nadruppelen, en op deze manier heb je minder kans op rotzooi, kleverige tubes en andere ongein. Uiteindelijk raken die tubes toch wel ''besmet'' en dan pak ik zowel de tube als de dop alleen nog maar met een papiertje beet.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 8m 29s
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#5  Berichtdoor Horny » 22 aug 2014 11:57

Ik zie dat Speijker in Leiden woont.
Daar is wel een gekombineerde boog en luchtdrukwapenwinkel.."LP sportwapens" ..even googlelen voor het adres..
Het is dus geen legerdumpwinkel...voor de duidelijkheid.
Ze nemen daar altijd de tijd voor je..... Voor die andere pijlen heb ik geen oplosing..
Gr H
Schiet met een PSE Dakota Inferno single cam 60# vingerschutter en een Raven Innu 30# recurve voor instinctief schieten.
Horny
Kadet E Klasse

Online: 1d 23h 15m 35s
Ik schiet graag: wild

Post Number:#6  Berichtdoor Ronnie de Pony » 27 aug 2014 18:42

Ik heb ook schroefpunten, niet gelijmd. De tip die ik kreeg was om de pijlen elke keer als je ze uit je doel trekt in de richting van de klok te draaien. (Tegen de richting van de klok maak je kans dat je ze los draait, met de richting mee draai je ze vast). Dat werkt zolang ik zelf mijn pijlen uit het doel trek. Paar weekends geleden tijdens een zeer regenachtige 3D oefenmiddag - en iemand anders die de pijlen uit het doel trok - zat er op een gegeven moment 1 pijlpunt los. Andere pijlpunten waren (vanwege nattigheid? vanwege linksom uitdraaien?) ook gemakkelijk los te draaien. Ik ga ze vanaf nu gewoon verlijmen.

Als ik een onverlijmde pijlpunt los wil halen, dan leg ik het onderste stukje van de pijl (tot 0.5 cm boven de punt) een minuutje in een bakje handwarm water.
Dan draai ik de punt (niet heel gemakkelijk, maar het lukt nét) met een pijlentrekker los.
Ronnie de Pony
Aspirant D Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 7h 20m 36s
Geslacht: Vrouw

Post Number:#7  Berichtdoor Speijker » 28 aug 2014 15:55

LP sportwapens ken ik van naam ja, niet aan gedacht helaas.

Ik heb drie pijlen vastgezet (een derde pijlpunt trok ik zonder al te veel moeite los, denk dattie al een beetje los was gekomen) met goede twee-componenten-lijm, en dat bevalt prima eigenlijk (al stond op geen enkele verpakking dat de lijm na uitharding flexibel blijft, dat zou er toch op moeten staan?).
De overige drie gebruik ik dan alleen maar voor buiten totdat ze een keertje los komen (die doelen en strobalen zijn een stuk zachter). 't Zijn ook geen schroefpunten (dat ik kon zien), en wat al eerder is gezegd; een schroefpunt op een houten pijl gaat ooit een keer los lijkt mij, al was 't maar omdat de groeven in 't hout toch langzaam breder worden met gebruik (tenzij er een écht grove schroefdraad opzit?).
Speijker
Beginner

Post Number:#8  Berichtdoor henry » 28 sep 2014 09:32

Hallo
Je vraag over je pijl punten verwijderen.
Je moet de punt iets verwarmen met een vlam.
Je haalt of schroeft de punt dan gewoon los.
Bij gewone lijm punten kan je het beste de binnen zijde van punt eerst wat vet vrij maken bv met keuken rol papier.
Je zult zien dat er een soort olie laagje in zit.
Dan met goede lijm monteren bv 2 komen enten lijm.
Bij schroef punten hoef je de houten schacht niet spits te maken met een slijper.
Je kunt het begin van schacht iets de haakse hoek schuin maken ,maar een heel klein beetje.
De meeste doen aan schroef punten nog extra een klein beetje lijm.
Maar dat is meer personlijk.

Groet. Henry
henry
Aspirant A Klasse

Heeft bedankjes: 5
Online: 14h 18m 49s

Keer terug naar Boog en materiaal bouw