Papegaaien veren?

Post en vind hier alle informatie over het zelf bouwen van je boog, en ook van andere benodigdheden.

Papegaaien veren?

Post Number:#1  Berichtdoor Nance » 09 aug 2015 17:46

Hoi allemaal,

Na het slopen van 2 carbons in 1 avond vond ik het wel een goed idee om me eens in te gaan lezen in het maken van pijlen. De punten zijn er door de shop te heet ingezet en ze begonnen te scheuren, de inserts waren er iets uit geschoven en de ribbels van de inserts zijn aan de buitenkant te zien!

Nu wil het zo zijn dat mijn ouders twee papegaaien hebben die uiteraard twee keer per jaar ruien. Zouden de slagpennen/staartveren geschikt zijn als veren op de pijl? Of zijn ze te smal? Ik kan ook kijken of ik aan ara veren kan komen die hebben twee kleuren. Blauw aan de buitenkant en geel aan de binnenkant. Wel chique dacht ik zo
Ik wil ze met draad zetten ipv lijmen. Is het beter om ze als helix of recht te plaatsen?

Groetjes Nance
Nance
Aspirant D Klasse

Heeft bedankt: 6
Heeft bedankjes: 1
Online: 3h 33m 43s
Geslacht: Vrouw
Ik schiet graag: raak

Re: Papegaaien veren?

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 12 aug 2015 22:00

Technisch gezien zouden van de meeste vogels de slagveren min of meer bruikbaar moeten zijn. Een beetje documentaire over de Jivaro's bevat vast wel een passage over creativiteit in het oerwoud. Buitengewoon instructief.

Maar: sommige vogelsoorten vallen hier te lande onder een wettelijke bescherming, en dan mag je niet zomaar iets lolligs met die veren doen. Geen idee of dat ook voor een Ara geldt; lijkt me wel handig om even uit te zoeken. Het feit dat die Ara van jezelf of van een familielid is maakt verder niet uit; het gaat om de diersoort an sich. Vergelijkbaar voorbeeldje: van beschermde roofvogels mag je ook geen losse veren in bezit hebben. Zelfs niet als die veren in de vrije natuur los op de bosgrond rondslingeren. Waarschijnlijk puur om te voorkomen dat andere mensen denken: "Leuk, gaaf, wil ik oooook!" En waarschijnlijk ook omdat achteraf nooit is aan te tonen dat die veren niet op verboden wijze aan een levende of dode vogel zijn onttrokken.

Ander argument om toch maar de standaard, op maat geknipte, kalkoenveren uit de officiele handel te gebruiken: die zijn gegarandeerd schoon. En dan bedoel ik vrij van eitjes van smerige beestjes. Bij echte natuurproducten wil er nog wel eens een neetje aan de veren geplakt zitten. En jullie Lorre is heus niet helemaal vrij van dat risico.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 8m 29s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Re: Papegaaien veren?

Post Number:#3  Berichtdoor scarlet » 23 aug 2015 09:31

Het lijkt me het proberen waard.
Geen problemen zoeken als ze er nog niet zijn, dan noch kunnen je aantonen dat ze van je eigen dieren komen en beloven het niet weer te doen.
Zelf heb ik ook geƫxperimenteerd met diverse vogel soorten met name meeuw maar die veren zijn als ze geruid worden al zo ver versleten dat ze te slap zijn.
Voordeel van papegaaien is dat ze weinig vliegen.
Lijkt me wel gaaf om zulke bijzondere veren op je pijl te hebben.
Zou toch voor lijmen gaan desnoods met draad er overheen lijkt me een krim ze los te wikkelen.
Helix vliegt stabieler maar slijt wel veel sneller, zelf heb ik er geen voordeel van dus ik plak bijna recht.
Ik gebruik in een andere hobby ook natuur veren en ik leg ze een paar week in de vriezer, meeste beestjes kunnen daar niet tegen.
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 11
Online: 1d 17h 44m 26s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Keer terug naar Boog en materiaal bouw