Poetsen Jachtboog en kleine reparatie.

Post en vind hier alle informatie over het zelf bouwen van je boog, en ook van andere benodigdheden.

Poetsen Jachtboog en kleine reparatie.

Post Number:#1  Berichtdoor Lesley775 » 29 aug 2015 08:00

Hallo hallo.

Ik heb een prachtige (tweedehands) jachtboog gekocht. ziet er mooi uit maar er zit een kleine beschadiging op en wilde deze herstellen.
Ik ben timmerman en heb dus wel wat kennis maar weet niet wat ik wel en niet mag toepassen. Het gaat hierom:

https://www.dropbox.com/s/m4g05o1k33y3w6n/image1.JPG?dl=0

Ik weet het, het echt een kleine beschadiging, maar ik ben een mieren ....... ;) Dacht eraan om met 3000 schuurpapier, dit heel licht glad te schuren, de kerf zelf ook en deze met botenlak (2 componenten botenlak of normaal) te vullen en hierna op te schuren en te poetsen.

Nu heb ik dit alleen nooit gedaan en kan ik zo boog wel poetsen (om de lichte krassen weg te krijgen, met commandant 2 ofzo?) en mag ik op het handvat wel schuren? ik weet dat het bij een boog nauw luistert allemaal.

Bedankt en ik hoor graag van jullie!
Gr Lesley
“Here have I come to die,' he said, 'and where else could I ask to die but in your arms?”
― Roger Lancelyn Green, The Adventures of Robin Hood ―
Lesley775
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 39m 1s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Poetsen Jachtboog en kleine reparatie.

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 30 aug 2015 22:24

Zo te zien gaat het om een putje in het handvat, en niet in de werparmen. In het laatste geval zou ik er heel voorzichtig mee zijn, maar hier kan het m.i. geen kwaad. Ik krijg de indruk dat er al een keer over dat putje heen is gelakt, gezien het (niet aanwezige) kleurverschil.

Het lijkt me dat het handvat niet veel stevigheid verliest door dat putje, en dus ook niet door opvullen en opnieuw lakken. Dus ja, het enige risico is dat het lelijk wordt. Of het echt een must is... persoonlijk vind ik dat een oude boog er best gebruikt uit mag zien. 't Hangt er dus maar net van af hoe handig je bent.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 8m 29s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#3  Berichtdoor ThomVis » 31 aug 2015 17:26

Ik ben het met pokodada eens. Jouw boog is een gebruiksvoorwerp, ik gok dat deze de komende maanden met het leren schieten op de club wel meer gebruikssporen gaat krijgen. Als je hem aan de wand zou hangen is het misschien een ander verhaal, maar daar heb je hem toch niet voor? ;)
ThomVis
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 10
Online: 2d 15h 10m 42s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve target

Post Number:#4  Berichtdoor Lesley775 » 05 sep 2015 18:19

Ja, jullie hebben gelijk. Ik ben misschien iets te moeilijk aan het doen....
bedankt voor de hulp allemaal....

en nee! ik gebruik hem echt alleen voor buiten schieten, voor de wand heb ik schilderijen :p
“Here have I come to die,' he said, 'and where else could I ask to die but in your arms?”
― Roger Lancelyn Green, The Adventures of Robin Hood ―
Lesley775
Aspirant E Klasse

Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 39m 1s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Keer terug naar Boog en materiaal bouw