[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3884: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3886: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3887: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3888: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
Nederlands(talig) HandBoog Forum • Toon onderwerp - Waar moet ik beginnen....

Waar moet ik beginnen....

Vertel even wie je bent, en wat je doet....

Waar moet ik beginnen....

Post Number:#1  Berichtdoor Phoenix » 17 jul 2016 15:43

Hallo beste forum leden.

Ik ben Phoenix, en woonachtig in Twente ..en nieuw hier en wil graag alle ins en outs te weten komen van de handboog sport
Ik wil heel graag en heel lang al een compoundboog aanschaffen, omdat mij de sport interesseert ( in verleden veel vechtsporten en veel aankrachtsport gedaan) maar ook eerlijk gezegd de bogen er ook vet uitzien. Dus heb ik na jaren twijfelen toch besloten om de handboogsport te gaan beoefenen..als kind was ik al bezeten van pijl en boog..enfin..

Gister bij een dumpshop geweest en had het gevoel dat ik meer afgewimpeld werd dan geholpen ...
Doordat ik erg klein van stuk ben (1.55) had ik een compoundboog in handen gehad van Man Kung 50!lbs en werd mij verteld dat de boog te groot voor mij was, ok dat zou kunnen, maar daar naast hing de Man Kung 50-70lbs ( de jachthoog) die perfect voor mij was, maar de verkoper had het over de treklengte...
voordat ik überhaupt ergens aan begin doe ik wel m'n nodige huiswerk over regels, wetten, aanschaf van bogen en accessoires bv een release, vizier, pijlen, tas en andere bijkomende kosten , handboogverenigingen zoeken etc...omdat ik toch wel een outdoor en survival type ben vind ik bv evenementen als 3D schieten in een bos wel heel erg gaaf...maar dat ter zijde..

Ook had ik inmiddels begrepen dat een compoundboog met Carbon pijlen het beste schiet, doordat de pijlen flexibeler zijn..door de energie waarmee de pijl word afgeschoten...en dat na( wat mij verteld is) 16 tot 18 meter de pijl pas stabiel word ...

Nu mijn vragenlijst

Wat houd treklengte in? Wat is bv een minimale treklengte ?
wat adviseren jullie mij...welke boog, etc
het liefst zou ik voor de jachtboog gaan puur door z'n formaat, snelheid, accuratie en gewicht etc.
voor het zelfde geldt zeggen jullie neem een junior compoundboog I don't care als ik maar correct en goed geadviseerd word...

dus beste schutters help me out!...
Ik ben al een paar dagen aan het rondlezen op dit forum en heb al aardig wat van jullie info mogen leren...hiervoor mijn dank. En deze vragen zullen jullie misschien ettelijke malen beantwoord hebben maar toch wil ik voor mij een duidelijk antwoord wat betreft mijn helaas korte lengte...

Vriendelijke Gr Phoenix
Phoenix
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 2h 47m 33s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Waar moet ik beginnen....

Post Number:#2  Berichtdoor Grimlock » 17 jul 2016 23:58

Welkom en goed dat je eerst je huiswerk doet voor je echt aan handboogschieten begint. Eerst wat algemeen advies:

1. Laat jezelf informeren bij een 'echte' handboogwinkel. De meeste Dumpshops (en Decathlon) weten relatief weinig van handboogschieten en verkopen naast bogen helaas vaak ook onzin.
2. Zoals je zelf al zegt, sluit jezelf bij voorkeur aan bij een handboogclub. Die kunnen je leren veilig en vooral ook met goede techniek te schieten.

Beide adviezen zijn belangrijk. 50-70 pond is veel voor een beginner, zelfs al ben je sterk en goed getraind. Het gaat veel meer om techniek dan kracht. Ik neem aan dat je vanuit je verleden met vecht- en krachtsporten weer hoe belangrijk techniek is. Ik heb al mensen gezien die sterk zijn en een boog 'makkelijk' uittrekken, met een te hoog trekgewicht beginnen en later vervolgens blessures oplopen. Of omdat ze op kracht werken een slechte techniek leren, wat de resultaten ook niet bevordert. Basistechniek is stap 1.

Een club kan je de juiste techniek leren, maar ook een aantal zaken m.b.t. veiligheid. Een boog is geen speelgoed, een boog met dergelijk pondage al helemaal niet. Zeker wanneer je zonder kennis over veiligheid thuis gaat trainen kunnen er risico's ontstaan. Er zijn allerlei zaken m.b.t. veiligheid, zoals een minimale veilige afstand, op wat voor soort materiaal je schiet, waar je pijl naartoe kan gaan etc. Verkeerd gebruik kan gevaarlijk zijn voor de schutter (laat staan omstanders).

Qua treklengte, dat is persoonlijk. Een boog heeft veelal een minimale of maximale (of zelfs een vaste) treklengte. Een persoon heeft een eigen treklengte. Je treklengte moet worden vastgesteld en er moet een boog bij gezocht worden. Bij een compound boog is het voor beginners vaak aan te raden een boog met enige verstelmogelijkheden in treklengte te nemen, omdat het even kan duren voor je eruit bent wat je optimale treklengte is. Die kan ook nog een klein beetje veranderen naar mate je beter getraind wordt en een betere techniek ontwikkeld.

Qua materiaal, een carbonpijl is niet noodzakelijk beter. Je hebt aluminium, carbon en carbonpijlen met een aluminium binnenschacht (houten/glasfiber pijlen laat ik even buiten beschouwing omdat het voor compound is). Daarbinnen heb je ook nog kwaliteitsverschillen. Compoundschutters gebruiken buiten (Outdoor, Veld, 3D) vaak dunnere pijlen van carbon of carbon met aluminium binnenschacht. Binnen worden vaak dikke aluminium pijlen gebruikt. Het hoe en waarom laat ik nog even in het midden, maar het hangt van je toepassing af. Met hele dure pijlen beginnen is vaak niet verstandig omdat je trekgewicht nog op kan lopen, dan moet je misschien weer andere pijlen. Tegelijkertijd wil je ook niet met rotzooi beginnen. Laat je adviseren in een winkel.

Wat veel belangrijker is, is dat je de juiste pijl bij je boog gebruikt. Niet elke pijl past op elke boog. In het gunstigste geval vliegt de pijl niet goed en krijg je inconsistente resultaten. In het ergste geval (bijvoorbeeld een veel te lichte pijl op een zware boog) kan dit zelfs tot schade en verwondingen leiden. Er zijn voorbeelden waarbij bogen uit elkaar knallen. Soms leidt dat zelfs tot (ernstige) verwondingen. De resultaten daarvan kun je vinden via google maar het is niet fraai...

Pas verder een beetje op met de hele goedkope bogen. Ze zijn op zijn zachtst gezegd vaak van mindere kwaliteit. De bogen zelf zijn vaak inefficient (je stopt er 50 pond in die je er bij lange na niet uithaalt) en zijn soms lastig af te stellen. Het meegeleverde vizier is ellendig en de pijlen die erbij worden geleverd zijn vaak niet al te best (en dan druk ik het nog voorzichtig uit). Via internet bestellen zou ik sowieso niet doen. Sommige komen soms niet geassembleerd en een compound in elkaar zetten zonder boogbank is ronduit gevaarlijk.

Qua wetgeving en regels, een handboog is volgens de wet geen wapen. Je hebt er dus een speciale vergunning/verlof of iets dergelijks voor nodig. Er zijn echter wel wat regels waar je je aan moet houden. Zo mag je handboog niet schietklaar vervoerd worden en deze hoort in een koffer of tas worden vervoerd. Ga je ermee over straat of in het zicht vanaf de openbare weg mee lopen zwaaien, dan kan het afhankelijk van de context wel via een zogenaamde 'vangnet' regel alsnog als wapen worden beschouwd. Het gaat daarbij om context en intentie. Er is wel een uitzondering, en dat zijn zogenaamde 'jachtpunten' met snijdende delen. Deze zijn een klasse I wapen en mag je niet in je bezit hebben.

Maar hoe dan ook, laat jezelf goed informeren. Kijk eventueel op handboogsport.nl om een club in je buurt te vinden. Veel succes met je zoektocht!

Voor wat betreft treklengte, je eigen treklengte is persoonlijk.

Verder is het merk Man Kung niet echt een kwaliteitsmerk. Het is een soort chinese namaakboog. Ik zal ze nog niet direct
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag:

Post Number:#3  Berichtdoor pokodada » 18 jul 2016 00:14

pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 26
Online: 3d 13h 32m 30s
Geslacht: Man
Ik schiet graag:

Post Number:#4  Berichtdoor Phoenix » 18 jul 2016 20:57

Beste Pokodada en Grimlock...
Ik had gisteren een heel verhaal getypt maar daarna moest ik opnieuw inloggen en weg was m'n hele bericht...dan maar ff opnieuw ..hartelijk dank voor jullie reacties, tips en adviezen daar heb ik wat aan...

Wat ik nu wel jammer vind is dat ik eigenlijk m'n zinnen had gezet op de Man Kung compoundboog . Maar omdat het geen super kwaliteit is...weet ik nu eigenlijk ff niet wat ik nu moet doen, omdat ik deze man Kung voor een mooie prijs kon overnemen. Eerlijk is eerlijk kan er wel omheen draaien maar dat doe ik niet, omdat ik gewoonweg geen geld heb voor een boog van rond de € 300.00 ...dus dacht ik als ik de man Kung nu koop scheelt het mij best veel geld én mocht het mij toch niet bevallen dan heb ik ook niet zoveel geld aan verloren...is een Barnett ook een B merk of zijn die compoundbogen van iets betere kwaliteit?

En idd ik ben allang uitgegroeid en ben zeker geen kind meer ik ben inmiddels 43 en ben mij van de wetgeving omtrent de handboogsport bekend dat je niet lukraak overal mag schieten laat staan een boog gebruiksklaar mag vervoeren.. ik ben zelf messen verzamelaar dus over wetgeving van "dragende" wapens" blijf ik recent op de hoogte.

Indien mijn treklengte rond de 20-25 inch zal liggen denk ik als leek dat ik al gauw bij de jeugdbogen terecht kom...
Maar dat weet ik dus niet....

Welke merken zijn goed om mee te beginnen zonder dat ik diep in m'n buidel hoef te tasten..ik snap wel dat je iets goede wil ook een prijs met zich mee brengt...maar het is voor mij ff niet anders omdat ik ook een gezin heb.

Dus welnu zit ik erg in dubio, de man Kung laten "schieten" kort door de bocht gezegd...?
Of hebben jullie nog meer suggesties en adviezen om voor een leuk budget van A merken..

Vriendelijke groet

Phoenix
Phoenix
Beginner

Heeft bedankjes: 0
Online: 2h 47m 33s

Post Number:#5  Berichtdoor ThomVis » 19 jul 2016 08:36

Phoenix, het eerste wat je moet doen voor een lange en plezierige handboog carrière is een goede instructie volgen over hoe je een boog moet gebruiken. Dit doe je met een beginnerscursus bij de vele handboogverenigingen die we kennen ( te vinden). Hier leren ze je de juiste schiet houding zodat je zonder blessures kan schieten. De cursus zal waarschijnlijk met een recurve zijn, maar de basis schiethouding is voor alle boogtypes hetzelfde.
Daar kan je ook vragen stellen aan de leden die daar rondlopen over de verschillende bogen en disciplines die we in de handboogsport kennen. Hierdoor leer je wat jij wilt met de sport en welke aanschaf daarbij wel of niet verstandig is.
ThomVis
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 12
Online: 2d 16h 37m 24s
Ik schiet graag:

Post Number:#6  Berichtdoor pokodada » 19 jul 2016 10:13

Beste Phoenix,

Als ik de afbeeldingen van de Man Kung compoundbogen bekijk, dan heb ik niet echt de indruk dat het een kwaliteitsboog is. Als deze compoundboog inderdaad niet genoeg op jouw treklengte is aan te passen, haal je dus nooit de optimale treklengte waarbij de trekkracht minimaal is. Dan wordt het uiterst oncomfortabel schieten, voor zover het al lukt om de boog uit te trekken.

Aangezien een compoundboog complexer van bouw is dan een klassieke boog (variërend van hout tot recurve) moet de lage prijs ergens anders vandaan komen. Dat zal 'm vooral in de gebruikte materialen zitten. De fijn-mechanische afwerking zal ook minder zijn want daar gaat het meeste arbeidsloon in zitten. Zelfs in China is dat een economische factor. Met andere woorden, het is geen boog die (qua onderdelen) lang mee gaat, en de inruil- cq verkoopwaarde is al nul zodra je de winkel verlaat.

Een alternatief is een geschikte tweedehands boog kopen. Veel winkels hebben af en toe een inruilmodel staan, daar zit best leuk spul tussen. Er zijn nu eenmaal schutters die koopkoorts krijgen zodra de lente/zomer/herfst/winter aanbreekt. Dat verschijnsel zie je bij meer hobby's die een hoog "spullen"-gehalte hebben. Een ouder model boog, mits goed onderhouden, is net zo goed bruikbaar. Via internet wordt er ook wel eens wat leuks aangeboden, maar dan is het wel handig als een kenner (verenigingslid) even meekijkt. Alleen de pijlen zul je zelf opnieuw moeten uitzoeken; het recept voor "jouw" pijlen is net zo persoonlijk als een recept van, om eens iets te noemen, een opticien.

Je zou gewoon eens bij een paar winkels de vraag kunnen uitzetten; wie weet duikt er ineens de ideale boog op.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 26
Online: 3d 13h 32m 30s
Ik schiet graag:

Post Number:#7  Berichtdoor Grimlock » 30 jul 2016 15:40

Ik sluit me bij dat laatste advies aan. Ik denk dat je met een hele oude boog (10+ jaar) van een goed merk waarschijnlijk beter uit bent dan met zo'n Man Kung. En als ze echt wat ouder zijn betaal je er geen hoofdprijs voor, al zul je met een budget van 300 euro goed moeten zoeken. Met alleen een boog ben je er nog niet, er moet nog van alles bij.
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag:

Keer terug naar Even Voorstellen