Help wanted 1

Over koetjes en kalfjes....

Help wanted 1

Post Number:#1  Berichtdoor Frere Tuck » 15 dec 2011 12:51

:help: :help: :help:

:schutter_r: Geachte heren en dames, graag even jullie bijdrage voor een onderzoek. :schutter_l:

Ongeacht een traditionele boog in welke vorm en maat dan ook, of een recurve, of een compound: Als ik met een Engelsman praat over het boogschieten, meestal in de context van een interview voor een verhaal, dan is deze Engelsman zich zeer bewust van de voorouderlijke traditie welke hij voorzet, de namen Crecy en Agincourt zijn in zijn collectieve geheugen gegrift, hij is zich bewust van de geschiedenis.

Ik ben zeer benieuwd of "Cloggies" (Klompies ;) ) die aan het schieten zijn -ongeacht type boog en tevens zonder enige differentiatie binnenbaan, 3d parcourse, willekeurig weiland- ook een dergelijk bewustzijn hebben.

Oftewel, kunt u in het kort vertellen :denk:

1. Wat u weet van de Nederlandse/Vlaamse historische achtergrond van datgene waarmee u mee bezig bent?
2. Of u zich er van bewust bent dat u wellicht een eeuwenoude vaderlandse traditie in stand houdt als u schiet.

Let wel: Het gaat mij om historie en traditie in de Lage Landen. Die Engelsen kunnen voor de verandering een keer de boom in. :ohja:

Bij voorbaat dank voor uw medewerking,
Nils Visser :dag:
(http://nilsvisser.hubpages.com/)
Frere Tuck
Aspirant C Klasse

Heeft bedankt: 4
Heeft bedankjes: 6
Online: 4h 46s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Help wanted 1

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 15 dec 2011 21:16

Die Engelsen kunnen voor de verandering een keer de boom in.

Ik was net van plan die boom om te hakken om er een boog van te maken... :hihi:

In de oertijd werd er al op onze Veluwe flink wat afgejaagd. In sommige lokale musea zijn er oude pijlpunten te bewonderen. Onder het motto "experimentele archeologie" wordt er het nodige gedaan om deze tijden te laten herleven, kijk bv eens op Het Stenen Tijdperk.

Het onderwerp "Vaderlandse Geschiedenis" in samenhang met boogschieten... Ik noem een paar dingen die ik zo uit de mouw kan schudden. Bij de oude Germanen was de boog wel in gebruik als jachtwapen, maar voor het verslaan van de vijand had het niet echt veel status. Dit attitude hebben wel meer volkeren gehad. Volkeren zoals de Engelsen, maar ook de Hunnen & Mongolen, zijn als boogschutters beroemd & berucht geworden omdat ze in al hun pragmatisme wat minder scrupules hadden.

In de middeleeuwen was zo'n beetje alles geschikt om vestingen te belagen danwel te verdedigen. In het bekende jongensboek "Fulco de Minstreel" wordt daarvan nog een fraaie scene beschreven. De meeste steden hadden natuurlijk hun schutterijen, volgens mij een vorm van sociale dienstplicht. Soms zie je nog sporen in oude straatnamen, zoals de Handboogstraat en de Voetboogstraat, of De Doelen (-straat of -steeg of -gracht). Terzijde: Kloveniers(burgwal) komt van kolveniers oftewel wapens met een kolf. Kan een zware kruisboog zijn, of zo'n donderklapgeval waarin bussecruyt wordt verstookt.

Pas nadat (kruis)bogen volledig van het militaire toneel waren verdwenen, gingen de schutterijen langzaam op in het verenigingsleven. Soms wordt er een groep opgeheven, soms komt er weer eentje bij, een enkeling houdt het heel lang uit. Onder de rivieren is het boogschieten lange tijd min of meer een kroegsport geweest; menig café had een schietbaantje op het achtererf. NB: de term schutterij heeft geen betrekking op schieten maar op beschermen.

Vooral de Zeeuws-Vlaamse traditie is een paar jaar geleden mooi geportretteerd in het boek "Een boog tussen twee werelden". Ik heb het boek zelf niet, maar ik heb Bhutan. Uiteraard veel verschillen, maar ook opmerkelijke culturele overeenkomsten.

Nou ja, tot zover mijn "omgevallen boekenkast". Ik neem aan dat er nog meer forumleden zijn die hierover iets kunnen melden. We wachten vol spanning af.

Voor dit bericht heeft pokodada dankbaarheid ontvangen van :
Frere Tuck
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 29m 37s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Post Number:#3  Berichtdoor Soundwave » 16 dec 2011 17:37

1. Wat u weet van de Nederlandse/Vlaamse historische achtergrond van datgene waarmee u mee bezig bent?
2. Of u zich er van bewust bent dat u wellicht een eeuwenoude vaderlandse traditie in stand houdt als u schiet.

1. Tja, ik heb meer het gevoel dat ik m'n jagerbloed uit de ZO Indië aan het afschepen ben met papier en foam. Maar ik weet wel wat over de evolutie en soorten bogen die over de jaren gebruikt zijn. En ik realiseer mij ook dat wat ik doe eigenlijk een beetje moderne cultivatie van een wapenkunst is. De boog blijft immers een "wapen", maar ik zie het zelf meer als een instrument, zoals een muziekinstrument of een racket.

Iets anders, weer even over de UK, ik vind het wel grappig dat ze daar sommige wetten zoals die dat alle volwassenen eigenlijk wekenlijks met de boog moeten oefenen. Natuurlijk iets uit de tijd van de boeren legers die op de wenken van de adel de velden opgestuurd werden, maar officieel zou deze wet nog steeds gelden. :hihi:

2. Ja, ik ben mij er bewust van dat ik door ga met wat mijn voorvaderen altijd al deden. Alleen dan in een iets andere vorm. Ondanks dat ik het hart en de maag wel zou hebben om te jagen, ben ik dit niet van plan. Ik overtreed de wet punt 1 niet graag, en daarnaast ben ik tegen het nodeloos doden van dieren / leven. Het hoort bij de natuur, net als oorlog op een bepaalde manier, maar als het niet nodig is, verhef je geen wapen en giet je geen bloed. Toch zit het bij velen nog "in het bloed" getuigen hoeveel mensen deze sport nog oppikken. Heerlijke bezigheid niet?
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)

Voor dit bericht heeft Soundwave dankbaarheid ontvangen van :
Frere Tuck
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Ik schiet graag: Heel hard raak.

Post Number:#4  Berichtdoor Soundwave » 17 dec 2011 01:08

heh, m'n vorige post was wat nuttelozer dan bedoeld gezien hoe ik dingen heb neergezet. Laat ik nog eens wat doorgaan dan. (edit gaat niet meer)

Waar ik op doelde is dat over de tijd vooral het beeld rondom dezelfde activiteit sterk veranderd is. Het is toch iets dat puur vanuit jacht geboren is en in vele culturen daarvoor bestemd is gebleven. In Nederland is dat echter sterk veranderd, simpelweg omdat men in strijd scenario's alles op alles wilde zetten en dus ook jachtmiddelen als vallen en strikken in ging zetten en dus ook het verdekte boogschieten en open veld belegeringskunst ingezet ging worden.

Toen bijvoorbeeld op verkenners gejaagd werd met een boog (vaak door locale jagers), begon met die ook te bewapenen met een boog naast de gebruikelijke dolk om zo de strijd wat verder gelijk te trekken. Het op armlengte strijden begon daardoor toch wel te veranderen en hoe langer hoe meer zag je dat de harnassen die door de hoge heren gedragen werden beter bestendig werden gemaakt tegen een treffer vanuit een boog. Ik meen dat deze groei vooral in de West-Friese strijd mooi te zien waren, maar een geschiedenis expert ben ik zeker niet.

Nadat eenmaal het tijdperk van de moderne (kruit) wapens aanbrak, werd de boog al snel afgedaan als het wapen van de minder ontwikkelden, ook als die het niet als (oorlogs)wapen maar jachtmiddel zagen. Naar mijn idee zijn pas veel later de koloniserende Hollanders weer langzaam aan de boog gaan gebruiken, maar weer met een hele andere visie op het instrument. De cultuur verschillen en de verschillende producten tussen Nederlandse boogschieters en de Amerikanen om eens iets te noemen vind ik ook fascinerend.
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)

Voor dit bericht heeft Soundwave dankbaarheid ontvangen van :
Frere Tuck
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Ik schiet graag: Heel hard raak.

Post Number:#5  Berichtdoor Frere Tuck » 18 dec 2011 01:29

Over NL historie zeg ik nog even niets, maar die verschillen met de Jan-Keezen is inderdaad boeiend. Ik ben daar ook op een forum bezig met zoiets als dit.
Frere Tuck
Aspirant C Klasse

Heeft bedankt: 4
Heeft bedankjes: 6
Online: 4h 46s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Post Number:#6  Berichtdoor sammy » 18 dec 2011 12:34

Nope... , geschiedenis krijg je tegenwoordig niet meer op het MBO
counterpartwise.
Afbeelding
sammy
Kadet C Klasse

Afbeeldingen: 1
Heeft bedankjes: 0
Online: 1d 8h 52m 16s
Ik schiet graag: Recurve op 25m en op rare dingen (mobieltjes enzovoorts)

Keer terug naar Alledaagse Dingen