SCHIETEN MET SCHERP

Geef hier uw commentaar of uit uw onvrede...

SCHIETEN MET SCHERP

Post Number:#1  Berichtdoor Ouwe » 29 nov 2010 18:28

Onder de kop, SCHIETEN MET SCHERP, had de Telegraaf zaterdag een zeer negatief artikel over de NHB.
Oud voorzitter Frank Adema stelt daarin dat het hele bestuur moet opstappen.
De kritiek op het bestuur wordt volgens Adema ondersteund door clubs, regio's en Rayons.
Het bestuur zou slecht communiceren, geen beslissingen durven nemen, geen openheid geven en budgetafspraken niet nakomen.
In het artikel wordt het opstappen van Peter Nieuwenhuis, Teun Plantinga en nu ook secretaris Luduina van Neerven gezien als verschil van inzicht en slecht beleid.
Met name het geld dat de Bond beschikbaar stelt voor Rayons en Regio's komt niet.
Op vragen hieromtrent wordt geen antwoord gegeven.
Ook Rob Salden maakt zich grote zorgen om de sport en vraagt zich in het artikel af, wat de bond doet met het geld.
Willem Trienekens ( voorzitter van de NHB )schuift in zijn reactie ( uiteraard) de kritiek ter zijde.
"Met mensen die maar wat schreeuwen, kan ik niks mee",zegt hij in de reactie.
Hij ziet de kritiek als een gratis advies.
Op de vraag of hij overweegt om op te stappen zegt Willem,"Ik denk er niet over".

De moeite van het lezen waard, ook na een mooi Face2Face.

gr, Ouwe
Ouwe
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 1
Online: 17h 23m 49s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Zowel Fita Indoor als Fita Outdoor met Recurve en Compound.

Re: SCHIETEN MET SCHERP

Post Number:#2  Berichtdoor EmielCusters » 29 nov 2010 18:54

EmielCusters
Kadet D Klasse

Heeft bedankt: 3
Online: 1d 23h 25m 50s
Geslacht: Man

Post Number:#3  Berichtdoor DutchToxophilite » 29 nov 2010 19:26

Het staat ook op de website van de NHB:
Henk Gemser Technisch Directeur

Uitgegeven: Maandag 29 november 2010
Laatste wijziging: Maandag 29 november 2010

Henk Gemser, voormalig Chef de Mission Vancouver 2010, gaat met ingang van 1 december tot aan de Olympische Spelen van Londen 2012 de Nederlands Handboog Bond ondersteunen in haar topsportactiviteiten.

Door het recente vertrek van technisch directeur Peter Nieuwenhuis is een lacune in de aansturing en doorontwikkeling van de huidige topsportprogramma’s ontstaan; met de door NOC*NSF ondersteunde inzet van Henk Gemser is dit gat weer opgevuld.

Gemser gaat zich vooral bezig houden met de Olympische discipline Recurve. In dit onderdeel kent de bond momenteel een zeer talentvolle groep jonge sporters. Onder leiding van Wietse van Alten, bronzen medaillewinnaar Olympische Spelen Sydney 2000, trainen en verblijven zij sinds vorig jaar voltijd op Nationaal Sportcentrum Papendal. Een van hen is Rick van den Oever die recentelijk tijdens de Jeugd Olympische Spelen in Singapore de zilveren medaille won.

Naast de Olympische discipline van handboog valt ook het onderdeel compound en de Paralympische handboogsport onder de aansturing van Gemser.

Bron:
http://handboogsport.nl/frontpage/view.php?newsID=950

Nou zal mij benieuwen....
Zou wel eens verfrissend kunnen zijn, een andere blik op dingen.

grtz,
Twan
:FF The joy's of Archery can be found anywhere. Far places only offer exotic ways to suffer. :FF
DutchToxophilite
Senior Ere Klasse

Afbeeldingen: 40
Heeft bedankt: 17
Heeft bedankjes: 17
Online: 93d 7h 5m 3s
Ik schiet graag: Recurve - indoor en field

Post Number:#4  Berichtdoor buitenbeentje » 29 nov 2010 20:16

Ik wens in ieder geval Henk veel succes! :thumbsup:

Kan er iemand eventueel een scan van het artikel waar ouwe het over heeft on-line zetten, of naar me mailen? Bij voorbaat dank! :klappen:
Handboogsport: ook op facebook

Nu ook Start Handboogsport, uiteraard ook op Facebook en Twitter.
buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Heeft bedankt: 25
Heeft bedankjes: 46
Online: 116d 15h 17m 47s
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Post Number:#5  Berichtdoor DutchToxophilite » 29 nov 2010 20:23

in je mail.....
:FF The joy's of Archery can be found anywhere. Far places only offer exotic ways to suffer. :FF
DutchToxophilite
Senior Ere Klasse

Afbeeldingen: 40
Heeft bedankt: 17
Heeft bedankjes: 17
Online: 93d 7h 5m 3s
Ik schiet graag: Recurve - indoor en field

Post Number:#6  Berichtdoor buitenbeentje » 29 nov 2010 21:51

Dank je! :thumbsup:

buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Post Number:#7  Berichtdoor Grimlock » 29 nov 2010 23:03

Mag ik ook een scan van dat artikel Twan?

Slechte publiciteit én goed nieuws in 1 draadje... ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen. Ik ben ook benieuwd hoe de invloed van Henk Gemser zijn uitwerking gaat vinden, in ieder geval iemand met een indrukwekkende staat van dienst. (PS: Zolang ze maar niet beginnen over baanwissels en lijnoverschrijdingen etc... :lol: :D :thumbsup: )
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Post Number:#8  Berichtdoor EmielCusters » 29 nov 2010 23:36

Grimlock schreef: (PS: Zolang ze maar niet beginnen over baanwissels en lijnoverschrijdingen etc... :lol: :D :thumbsup: )

Lijnoverschrijdingen zijn anders best actueel met het nieuwe teamformat ;)
EmielCusters
Kadet D Klasse

Heeft bedankt: 3
Online: 1d 23h 25m 50s

Post Number:#9  Berichtdoor Boris » 30 nov 2010 00:36

Ouwe schreef:De kritiek op het bestuur wordt volgens Adema ondersteund door clubs, regio's en Rayons.

In het betreffende artikel wordt alleen Adema's regiovoorzitter aan het woord gelaten. Verder wordt er weinig onderbouwing gegeven voor het draagvlak van deze kritiek.
Vanuit rayon 3 is op de NHB-site nog wel wat te vinden bij de motivering van zijn ontslagname van Henrie van Dun.
(http://www.handboogsport.nl/rayon/data/uitnodigingen/27_11_2010_aftreden_henrie_van_dun_rayon_3.pdf)

Het siert de De Telegraaf en haar 'speciale verslaggever' niet echt, dat ze met dit artikel willen uitpakken, terwijl aan een toonaangevend handboogsportevenement als het F2F nagenoeg geen aandacht wordt geschonken. Ook het feit dat de NHB geacht wordt om in 2012 een EK Outdoor te organiseren was niet vermeldenswaardig.

Ouwe schreef:Het bestuur zou slecht communiceren, geen beslissingen durven nemen, geen openheid geven en budgetafspraken niet nakomen.

Who cares?
Ook dit draadje kent vnl. lezers en geen inhoudelijke reacties.
Het interesseert kennelijk de meeste nederlandse handboogsporters geen zier.
Er zal aan de toog wel weer wat gekankerd worden en vervolgens laten we het er bij.

Die kritiek m.b.t. de kwaliteit van de communicatie lijkt mij een opsteker voor de Communicatie Cie.
Ongetwijfeld zijn zij inmiddels zover met de analyses van de diverse communicatiekanalen, dat ze tot de gewettigde conclusie kunnen komen dat die kanalen vnl. verstopt zitten door spinnewebben.
Ben benieuwd wanneer de inspanningen van deze CC voor de argeloze (overigens doorgaans weinig geïnteresseerde) handboogsporter iets zichtbaars gaan opleveren. Zelfs hun conclusies & aanbevelingen zullen waarschijnlijk het licht niet gaan zien.

De 'aanstelling' van Henk Gemser lijkt mij meer een parachutedrop vanuit NOC*NSF. De NHB heeft in het laatste decennium nogal wat geld ontvangen vanuit Papendal. Ik zou me kunnen voorstellen dat Dhr. Gemser de opdracht heeft om te redden, wat er nog te redden valt. Voorwaar een ondankbare taak, curator worden van een organisatorisch bijna-failliet kaartenhuis.

Zou het niet handig zijn om Topsport van de NHB te verbijzonderen? De ivoren ruïne in Rosmalen kan dan gesaneerd worden en Wim & Cees kunnen van hun welverdiend pensioen gaan genieten.
De verenigingen zullen lokaal en regionaal hun plan wel trekken. Uit de sterkste regio zal ooit wel weer eens een gedegen landelijke coördinatie opgestart worden.
Boris
Kadet C Klasse

Online: 9h 4m 9s
Ik schiet graag: Recurve - Doel : 25m1p * 18m3p * FITA / 70m

Post Number:#10  Berichtdoor straat » 30 nov 2010 01:37

Ben ook wel benieuwd naar het artikel, als iemand dat wil mailen? Ik heb het idee dat in de twee jaar dat ik NHB lid ben er constant bestuursleden en directeuren zijn opgestapt. Maar wat er nou precies speelt komt nooit naar buiten....

PS Ouwe, leuk om een interview met jou in een vrouwenblaadje te lezen :thumbsup:
straat
Aspirant Ere Klasse

Heeft bedankjes: 2
Online: 144d 22h 50m 47s

Post Number:#11  Berichtdoor Boris » 30 nov 2010 12:01

Kennelijk beschikt de site admin over een pdf van dit artikel.
Hoeveel moeite zou het kosten om dit bestand hier beschikbaar te zetten?
Of zou dat een teveel aan communicatie zijn?
Boris
Kadet C Klasse

Online: 9h 4m 9s
Ik schiet graag: Recurve - Doel : 25m1p * 18m3p * FITA / 70m

Post Number:#12  Berichtdoor guust » 30 nov 2010 13:28

Ook als bondscoach olympisch succes
28-8-2010

GOENSE, LAURA

SINGAPORE - In de rubriek 'Hoe gaat het met..?' gaat Telesportief wekelijks op bezoek bij een olympische atleet van weleer. Hoe is het hen vergaan na hun topsportcarrière? En wat doen ze nu?
Op de Jeugd Olympische Spelen troffen we Wietse van Alten (31), die als handboogschutter tien jaar geleden in Sydney brons veroverde op het onderdeel recurve en twee jaar geleden zijn topsportcarrière beëindigde. In Singapore leverde hij als bondscoach wederom een topprestatie.

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de zilveren medaille van Rick van den Oever. Jij begeleidt hem ook op Papendal?
Van Alten: "Ja, sinds september 2008 is daar een fulltime programma voor handboogschutters. Ik had al een trainersopleiding gedaan en vlak daarvoor de Olympische Spelen in Peking gemist, omdat ik kampte met verschillende blessures en vervolgens bij mijn laatste kwalificatiemogelijkheid met een klein verschil verloor van degene die in Peking olympisch kampioen werd. Ik besloot te stoppen en wist niet goed wat ik wilde gaan doen. De aanbieding op Papendal kwam precies op dat moment en ik vind het nog steeds hartstikke leuk. Wat Rick hier heeft gepresteerd is natuurlijk super."
Als je hier op een olympisch toernooi bent, gaat het dan niet weer kriebelen?
Van Alten: "Nee, ik sta nu achter de lijn in plaats van ervoor en ik geniet nog steeds veel van de sport, maar ik heb nooit gedacht 'was ik hier maar met mijn boog'. In deze sport kan je tot een jaar of 35 nog meedoen, dus ik zou qua leeftijd nog niet misstaan op de Olympische Spelen, maar die ambitie heb ik niet meer en dat zou ook niet goed zijn in mijn functie. In 2012 hoop ik er dan ook bij te kunnen zijn als bondscoach. Als ploeg heeft Nederland zowel bij de dames als heren de beste kansen op kwalificatie, maar Rick is pas 18 en ook de andere atleten zijn nog jong, dus misschien wordt het pas in 2016."
Ben jij er in 2016 ook nog bij als bondscoach, of heb je andere toekomstplannen?
Van Alten: "Dat weet ik niet. We hebben de planningen gemaakt tot 2012 en daar werken we naartoe. Natuurlijk zorgen we er ook voor dat ze daarna doorgezet worden, maar of ik er dan nog bij betrokken ben, geen idee. Studeren is in ieder geval niets voor mij, ik heb middelbare school detailhandel gedaan en ben meer van de praktijk en de korte termijn. En verder woon ik gelukkig samen in Oosterhout, maar ook qua gezinsuitbreiding nog geen plannen."
De handboogsport is in Nederland niet erg populair of bekend, is dat iets wat je in de toekomst nog hoopt te kunnen veranderen?
Van Alten: "Nee, dat is een redelijke mission impossible en ik heb me er al lang geleden bij neergelegd dat mensen de sport niet kennen en niet proberen. Alleen als een Nederlander drie keer achter elkaar olympisch kampioen wordt, zou er iets veranderen. En daar zet ik me natuurlijk wel op een bepaalde manier voor in. Maar misschien geeft het ook niet en maakt het de sport juist wel bijzonder."

Met vriendelijke groet,

Janne Dijkman
Uitgeversmaatschappij De Telegraaf B.V. | Redactie Documentatie

Basisweg 30, 1043 AP AMSTERDAM
Postbus 376, 1000 EB AMSTERDAM
guust
Aspirant E Klasse

Heeft bedankjes: 0
Online: 33m 45s

Post Number:#13  Berichtdoor buitenbeentje » 01 dec 2010 09:07

De tekst van het artikel waar ouwe het over heeft in de OP:
Leden missen communicatie, beslissingskracht en openheid van zaken bij NHB
SCHIETEN MET SCHERP

• Volgens het rapport ’Nederland in de Top 10’ heeft de Handboogbond ambities zat (inzet), maar in de praktijk moet het talent Rick van den Oever vrezen voor zijn olympische ambities.
FOTO: DE TELEGRAAF

Van onze speciale verslaggever
AMSTERDAM – Het voltallige bestuur van de Nederlandse Handboogschut Bond (NHB) moet opstappen. Dat stelt oud-voorzitter Frank Adema in een vraaggesprek met deze krant. De kritiek op het bestuur, die wordt ondersteund door clubs, regio’s en rayons, liegt er niet om: men zou slecht communiceren, geen beslissingen durven nemen, geen openheid van zaken geven en budgetafspraken niet nakomen.
Het rommelt al langer bij de NHB. Eerder dit jaar trad technisch directeur Peter Nieuwenhuis af vanwege ’onvrede over de werking van de interne processen bij de bond’. Volgende maand volgt directeur Teun Plantinga dezelfde route: hij stopt vanwege ’een verschil van inzicht in het te voeren beleid’. Secretaris Liduiana van Neerven is ook al vertrokken. Opvolgers zijn er nog niet.
Frank Adema, van 2001 tot 2005 voorzitter van de NHB, maakt zich naar aanleiding van het recente vertrek van de bewindvoerders ernstige zorgen. „Het is een vreemde zaak dat er in zo’n korte periode drie mensen, al dan niet vrijwillig, stoppen. Met de huidige overgebleven bestuursleden komen we geen stap verder. Het bestuur neemt in zijn poging iedereen te vriend te houden, totaal geen beslissingen. De verenigingen in het land hebben geen idee waar de bond mee bezig is, omdat de communicatie naar buiten nihil en amateuristisch is.”
Per handboogschutter die in Nederland lid wordt van een vereniging, krijgt de NHB ruim vijftig euro aan contributie van de clubs. Wat er met dat geld gebeurt, blijft vaak een vraagteken. Er zijn al clubs in Nederland die hun leden niet meer inschrijven bij de bond omdat ze eerst willen weten wat de bestemming is van de contributie. Adema, nu voorzitter van handboogvereniging Lichtenvoorde: „Als ik vraag waar het geld blijft, krijg ik geen antwoord. Zo lang er over dit soort belangrijke issues geen openheid van zaken is, komen we met de sport niet verder.”
De NHB heeft de ambitie om op de Spelen van 2016 een eerste olympische medaille te behalen, in 2020 moeten dat er twee zijn. Nederland kent ongeveer 10.000 handboogschutters, die lid zijn van één van de 270 verenigingen. De NHB heeft die verenigingen ingedeeld in vier rayons. Elk rayon telt weer vier regio’s, waarbij de verenigingen aangesloten zijn.
Rob Salden is voorzitter van één van die regio’s. Ook hij maakt zich grote zorgen om zijn sport: „Wat de bond doet met binnenkomend geld? Geen idee. In mijn eigen regio is het geld inmiddels op, wat ten koste gaat van de opleiding van regionaal talent. Vorig jaar hebben we onze eigen materialen moeten verkopen om uit de rode cijfers te komen. Toen we vervolgens de bond geld voor activiteiten vroegen, kreeg ik te horen dat we het maar moesten doen met het geld dat we hadden gevangen met de verkoop van onze eigen materialen. Veel gekker moet het toch niet worden?” Andere regio’s zijn nog in gesprek met de bond om al het toegezegde geld voor 2010 ook daadwerkelijk binnen te krijgen. De bond beroept zich op het feit dat verschillende regio’s hun budgetaanvraag nog niet goed hebben ingediend.
NHB-voorzitter Willem Trienekens schuift in zijn reactie de kritiek en verantwoordelijkheid van zich af. Hij stelt dat de bond niet slecht communiceert. „De communicatielijnen liggen open, maar mensen moeten daar wel gebruik van willen maken. Men moet met vragen en kritiek niet bij mij, maar bij de rayonbestuurders zijn. Wij als landelijk bestuur geven onze leden gewoon financiële openheid, maar men moet zich er wel in willen verdiepen. Mensen die maar wat schreeuwen, daar kan ik weinig mee. Of ik overweeg op te stappen? Ik dank de mensen voor hun kritiek, want dat zie ik als gratis advies, maar ik denk er niet over om weg te gaan.”

buitenbeentje
Veteraan D Klasse

Post Number:#14  Berichtdoor frankytoo » 23 dec 2010 15:23

Beste lezers en schrijvers,

Graag wil ik even reageren op het artikel in de Telegraaf waarin ik word "geciteerd".
Zowel Rob Salden als ondergetekende zijn door de Telegraaf gebeld naar aanleiding van een anonieme brief met daarin zoveel inside informatie dat de verslaggever ons heeft gebeld om de anonieme brief te checken. Zoals velen van jullie weten geef ik eerlijke antwoorden op vragen die mij gesteld worden. De meeste vragen heb ik met ja of nee beantwoord. In het artikel komt dit anders over. Geen punt voor mij eerlijk gezegd. Wel jammer dat het bijna alleen ging om de financien en niet om de inhoud en de wijze waarop er gewerkt wordt door het bestuur van de NHB.
Waarom weten wij niets van de redenen dat Peter Nieuwenhuis is vertrokken? Was het niet omdat het bestuur geen beslissingen wilde nemen?
Waarom gaat Teun Plantinga weg? Was hij niet een van de oorzaken van het ontslag dat Peter Nieuwenhuis heeft genomen? Of kon hij geen leiding geven aan het bureau? Of is hij iemand die erg goed kan praten zonder daden?
Waarom moest Luduina van Neerven haar biezen pakken? Hield zij de hand boven het hoofd van Teun Plantinga? Heeft zij informatie gelekt?
Waarom wordt er gestopt met de samenwerking met de KNAS? Heeft het bestuur verzaakt een overeenkomst met hen te verlengen? Moeten de leden de rekening betalen?

O ja de reactie van Willem Trienekens op het artikel. Zoals je weet Willem heb ik natuurlijk de juiste weg bewandeld. Ik heb al mijn vragen gesteld aan de regio en het rayon. De vragen zijn door de rayonvertegenwoordigers begin dit jaar aan de orde gesteld tijdens de bondsraadsvergadering. Helaas heeft het rayon nooit een antwoord ontvangen en de regio dus ook niet en onze vereniging al helemaal niet. Het lijkt wel weer het oude liedje van voor 2001. Vragen van leden (lees verenigingen) werden zelden beantwoord en bleven op een grote stapel liggen totdat deze in de prullenbak verdwenen. Dat was een van de grootste kritieken die ik van de verenigingen in het land kreeg in die tijd. Jammer maar waar, we zijn weer zover. Ra ra hoe komt dat? Kan iemand mij een antwoord geven?

Henk Gemser is (zoals ik denk) door het NOC*NSF als oudgediende binnen de sport bij de NHB gedropt om de organisatie van de topsport (na het vertrek van Peter Nieuwenhuis) te redden en mogelijk mee te kijken naar de rest van de NHB om de boel weer op de juiste rails te zetten. Ik heb hier hoge verwachtingen van. Henk is iemand, voor zover ik dat kan beoordelen, die het klappen van de zweep kent en onze paar bestuursleden, die er nog zijn, kan vertellen welke weg ze het beste kunnen inslaan en mogelijk ook nog hoe zij dat moeten doen.

Bestuur NHB durf eens beslissingen te nemen! Wees niet alleen maar lief maar toon eens je ballen en doe iets wat wij kunnen zien zodat de NHB weer op de goede weg zit.

Ik had verwacht dat de vragen hierboven en in de eerste alinia wel eens gesteld zouden worden. Onze BN'er Boris is (was) zo goed op de hoogte van alles wat er speelt en speelde. Ik had van deze BN'er meer verwacht.

Ik begon met een anonieme brief van een tipgever aan de Telegraaf die zelf niet met naam en toenaam in de krant wil (of durft) te komen. Dat zie ik hier op het forum ook. Jammer want daarmee is je mening voor mij nog maar een paar procent van wat deze zou zijn als ik weet met wie ik praat.

Ik lees het forum maar voelde me tot op heden me niet geroepen om te schrijven. Als oud voorzitter mag je eigenlijk niet reageren op dit soort zaken. Toch heb ik het gedaan omdat de handboogsport me lief is. Als alle andere officiële en niet officiële kanalen niets opleveren en je de bond ziet verzieken dan gaat je dat aan het hart. Nou ja in ieder geval bij mij.

Beste mensen, laat weten wie je bent als we de discussie aan willen gaan. Dat maak het een stuk eenvoudiger en plezieriger, in ieder geval voor mij.

Met vriendelijke groet,

Frank Adema
frankytoo
Beginner

Heeft bedankjes: 0
Online: 58m 51s

Keer terug naar Kritiek en Commentaar