Fabeltjesland !!!

Geef hier uw commentaar of uit uw onvrede...

Fabeltjesland !!!

Post Number:#1  Berichtdoor Boris » 15 okt 2008 00:51

Wietse van Alten trainer CTO
Wietse van Alten is met ingang van half oktober trainer van het Centrum Topsport en Onderwijs op Papendal. Wietse brengt een enorme schat aan topsportervaring mee en is als Olympisch medaillewinnaar een lichtend voorbeeld voor de jeugd.

Boris schreef:[b] Er is ongetwijfeld ook al een beoogd trainer, die zal worden benoemd, nadat is gebleken, dat er op de werving geen geschikte kandidaten naar voren zijn gekomen. (deze strategie is in het verleden met succes al eens meer toegepast).

CW1 schreef:Maar kunnen wij hieruit ook concluderen dat Wietse zijn actieve loopbaan als topsporter wil beëindigen en wil gaan werken aan een maatschappelijke carrière?

Boris schreef:Wanneer Wietse een kadertaak gaat uitvoeren binnen NHB-Topsport, staat de positie van zijn vader als Bestuurder Topsport dan niet ter discussie? Al was het maar om de schijn van belangenverstrengeling te vermijden?

Laten we even vaststellen dat een CTO géén bedenksel is van de NHB, maar een faciliteit aangeboden vanuit NOC*NSF.
Dat daar reeds een aantal handboogsporters gebruik van willen maken, maar dat de NHB daar nog geen begeleidingsprogramma voor heeft. En dat half Nederland al wist dat Wietse de begeleider moest gaan worden.

Laten we ook vaststellen dat de NHB momenteel géén nieuw meerjarenplan 2009-2012 heeft gepresenteerd.
Dat er van een nieuwe topsportstrategie ook nog niks zinnigs bekend is.

Laten we vaststellen dat er binnen het Bestuur en binnen de professionele NHB-organisatie crisis heerst.

Dat het vertrouwen in de voorzitter is opgezegd.
Dat deze voorzitter speciaal naar Beijing is gereisd om daar Eliane Salden te feliciteren met haar opmerkelijke prestaties.
( waarvan helaas geen foto's beschikbaar zijn )

Dat er een substantieel bedrag op de NHB-reserves moet worden afgeboekt, zonder dat de Bondsraad daar een afdoende toelichting op heeft gekregen.

Dat een trouwe vazal van de voormalige Bondsdirecteur het NHB-schip gaat verlaten.
Dat de nieuwe - nog aan te trekken medewerker - zal terechtkomen in
....een dynamische en sportieve werksfeer, waarin het enthousiasme voor de handboogsport in al haar facetten centraal staat...........

Dat er twijfels bestaan over de statutaire rechtmatigheid om het mandaat van de Bestuurder Topsport nog
met een jaar te verlengen.

Dat de Bondscoach dolgraag tot aan zijn pensioen een salaris van de NHB wenst te ontvangen.

Dan rest er nog maar 1 conclusie : Oogjes toe & snaveltjes dicht ! Slaap lekker !
Boris
Kadet C Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 1
Online: 9h 4m 9s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Recurve - Doel : 25m1p * 18m3p * FITA / 70m

Re: Fabeltjesland !!!

Post Number:#2  Berichtdoor Grimlock » 15 okt 2008 11:44

Mijn mening is dat een kritische noot (op de NHB of wie dan ook) en een bijbehorende discussie altijd mogelijk moet zijn. Ikzelf heb meer dan eens kritiek geleverd op NHB beleid (zowel op dit forum als op regio- en rayonvergaderingen). Daarentegen laat ik het ook weten als ik vind dat bepaalde zaken goed geregeld zijn, want ook een positief geluid is op zijn plaats.

Ik ben ook van mening dat kritiek altijd vergezeld moet gaan van een goede onderbouwing en dat mis ik in je verhaal. Een paar punten zijn feitelijk waar, maar een aantal opmerkingen zijn niet onderbouwd en zijn op zijn minst suggestief te noemen, in de negatieve zin van het woord dan wel te verstaan. Kortom ik vind deze manier van kritiek leveren niet fraai.

Ik geef zonder meer toe dat ik niet volledig op de hoogte ben van wat er gaande is binnen de NHB, zeker waar het de topsport-tak betreft. Met de breedtesport heb ik wat meer te maken. Ik doe echter wel mijn best om bij te houden wat er gaande is, ik lees notulen, plannen, reglementen etc. Ik herken daaruit het beeld wat je schetst niet.

Daarom kan ik weinig met dit soort beweringen en dat geldt denk ik voor velen hier op het forum. Ik wil je beweringen echter niet zonder meer naar het rijk der fabelen verwijzen, om de titel van deze thread aan te halen. Ik wil je dus bij deze uitnodigen om hier op het forum een en ander inhoudelijk met feiten te onderbouwen. Ik heb daarom een aantal van je beweringen op een rijtje gezet die bij mij vragen oproepen:

- Laten we vaststellen dat er binnen het Bestuur en binnen de professionele NHB-organisatie crisis heerst.

Dit lijkt me een vaststelling die jij persoonlijk doet maar die ik/we? niet kan/kunnen staven. Ik heb geen argumentatie of onderbouwing gezien, ik heb niet gehoord of gelezen dat het bestuur of een significante groep NHB leden het bestuur als zijnde 'in crisis' beschouwd'.

- Dat het vertrouwen in de voorzitter is opgezegd.

Het opzeggen van vertrouwen in een bestuurder is een serieuze aangelegenheid. Het zou hoogst ongebruikelijk zijn als dit niet ergens is vastgelegd in een brief, notulen etc. Dus is dit ergens vastgelegd? Wat is de reden van het opzeggen van het vertrouwen?

- Dat er een substantieel bedrag op de NHB-reserves moet worden afgeboekt, zonder dat de Bondsraad daar een afdoende toelichting op heeft gekregen.

Ik weet wederom niet of dit waar is maar ik mag aannemen dat de bondsraad wel actie had ondernomen als zij van mening waren dat de onderbouwing onvoldoende was.

Dat een trouwe vazal van de voormalige Bondsdirecteur het NHB-schip gaat verlaten.
Dat de nieuwe - nog aan te trekken medewerker - zal terechtkomen in
....een dynamische en sportieve werksfeer, waarin het enthousiasme voor de handboogsport in al haar facetten centraal staat...........

Ik zie niet in wat deze stelling toevoegt aan het verhaal, anders dan het wekken van de suggestie dat een nieuwe medewerker in een alles behalve dynamische en sportieve werksfeer terecht zal komen. Ik weet ook niet wat de reden voor vertrek van deze persoon is. Is deze bewering gebaseerd op een aanname?

Dat er twijfels bestaan over de statutaire rechtmatigheid om het mandaat van de Bestuurder Topsport nog met een jaar te verlengen.

Kun je dit punt eens nader toelichten?

Dat de Bondscoach dolgraag tot aan zijn pensioen een salaris van de NHB wenst te ontvangen.

Ik neem aan dat de beste man (ik ken hem niet) dit dan ergens heeft beweerd? Zoja, waar/wanneer etc?

Om deze discussie op een zinnige manier te kunnen voeren moet je toch met een onderbouwing komen. Daarbij moet ik ook opmerken dat 'van horen zeggen' geen feit kan zijn als je jezelf niet bekend maakt en de mensen die dergelijke beweringen zouden hebben gedaan niet bij naam noemt. Dat maakt het namelijk onmogelijk om dergelijke beweringen te staven. Tot nu toe komt het bij mij over als een subjectieve en negatief gekleurde kijk op zaken die bovendien vaak op aannames lijken te zijn gebaseerd. Om die vervolgens breed te trekken op de hele gemeenschap van handboogschutters lijkt me wat kort door de bocht.

Tot het moment dat enige feitelijke onderbouwing wordt aangevoerd acht ik deze beweringen dan ook als zijnde een persoonlijke interpretie en (enigzins gekleurde) mening jouwerzijds. Die mening mag je natuurlijk hebben, maar ik vind het niet fatsoenlijk om mensen of een organisatie als de NHB, die ook een hoop goed werk doet, in een negatief licht te stellen zonder een zeer gedegen onderbouwing. In de media zouden ze dit volgens mij 'slechte journalistiek' noemen.

PS: Het zou je denk ik ook sieren om eens de dingen te noemen die de NHB in jouw optiek wel goed regelt en niet alleen maar te focusen negatieve aspecten.
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Post Number:#3  Berichtdoor Boris » 19 okt 2008 01:47

Grimlock schreef:Tot het moment dat enige feitelijke onderbouwing wordt aangevoerd acht ik deze beweringen dan ook als zijnde een persoonlijke interpretie en (enigzins gekleurde) mening jouwerzijds. Die mening mag je natuurlijk hebben, maar ik vind het niet fatsoenlijk om mensen of een organisatie als de NHB, die ook een hoop goed werk doet, in een negatief licht te stellen zonder een zeer gedegen onderbouwing. In de media zouden ze dit volgens mij 'slechte journalistiek' noemen.

Een bericht plaatsen op een Forum staat volgens mij nog een heel stuk af van 'journalistiek'.
Voor wat betreft de gevraagde bronvermelding/onderbouwing : lijkt me niet zinvol voor de betreffende bronnen.
Wanneer - op een later moment - blijkt dat ik de plank volledig heb misgeslagen, wil ik me hierover best wel verontschuldigen. Tot dusver zie ik (nog) geen aanleiding.

Grimlock schreef:Het zou je, denk ik, ook sieren om eens de dingen te noemen, die de NHB in jouw optiek wel goed regelt en niet alleen maar te focusen negatieve aspecten.

Kijk eens goed naar de titel van deze Rubriek ( Kritiek & Commentaar ).
Voor berichten in andere rubrieken zie ik (nog) geen aanleiding.

Beste Grimlock (& andere lezers).
Ik heb geen behoefte om mij hier populair te maken.
Ik maak me zorgen over de wijze waarop mijn favoriete sport zich ontwikkelt. In het bijzonder vind ik het zeer laakbaar hoe een centrale organisatie als de NHB zich opstelt naar haar achterban. De informatieverstrekking is uiterst matig (in kwaliteit en kwantiteit). Van fatsoenlijke beleidsvorming en beleidsuitvoering is nauwelijks sprake. (uitzonderingen daargelaten) Topsport is voor de meeste sporten het paradepaardje en mag zich dan ook in de meeste aandacht verheugen. Dus ook wanneer die aandacht niet positief is.
Wanneer de vernieuwde organisatiestructuur gebaseerd is op een bottom-up werking, dan wordt het naar mijn mening tijd dat er vanuit de basis eens een behoorlijke schop van beneden naar boven wordt uitgedeeld.
Probleem is dan alleen, dat mensen met kwaliteiten niet de minste behoefte voelen om aan het roer van dit zwalkend schip te gaan staan.
Al eens afgevraagd waar dit aan ligt?
Groet & een verder prettig weekend.
Boris
Kadet C Klasse

Post Number:#4  Berichtdoor Terence » 19 okt 2008 16:54

Iedereen waardeert die ongezoute mening zeer aan jou Boris :? . Je bent de beroerste niet om hier te typen wat er volgens jou allemaal misgaat bij de NHB.

Wat de meeste mensen denk ik tegenstaat (mij persoonlijk ook overigens) is dat niemand weet wat jij, naast het uiten van je mening, allemaal WEL voor goeds doet voor de NHB, tegenover wat de bestuurders allemaal NIET goed doen.
Het lijkt me namelijk logisch dat iemand zoals jij, met een heldere kijk op de handboogsport, erg betrokken is bij het bestuur op bv. regio of rayon niveau. Ik ga er namelijk niet vanuit dat je echt zo'n zeikerige krent bent die al zijn tijd steekt in het typen van kritiek en verder een beetje zijn pijltjes wegschiet zonder zijn best te doen om de sport te verbeteren.
Niet dat je hier nu moet typen wat je allemaal doet voor de bond, je leeft namelijk graag achter je schuilnaam, maar hier komt waarschijnlijk de grootste vijandigheid vandaan.

Boris schreef:Ik heb geen behoefte om mij hier populair te maken.

Dat is tenminste al iets dat je zeer goed gelukt is
You're only as good as you can aim
Terence
Aspirant A Klasse

Heeft bedankjes: 0
Online: 0s

Post Number:#5  Berichtdoor Trykon » 20 okt 2008 18:56

Dat er een substantieel bedrag op de NHB-reserves moet worden afgeboekt, zonder dat de Bondsraad daar een afdoende toelichting op heeft gekregen.

Ik weet wederom niet of dit waar is maar ik mag aannemen dat de bondsraad wel actie had ondernomen als zij van mening waren dat de onderbouwing onvoldoende was.

Als je het onlangs toegestuurde jaarverslag 2007 leest zie je dat de NHB weer heeft moeten interen op haar vermogen. Dus deze bewering van Boris klopt en is dus geen fabeltje.
M.vr.gr.
Trykon
Trykon
Aspirant Ere Klasse

Online: 43m 37s
Ik schiet graag: Compound

Post Number:#6  Berichtdoor Ouwe » 21 okt 2008 15:59

En opnieuw wordt Boris afgezeikt omdat hij zich zorgen maakt over de crisis die er heerst binnen de NHB.
Ik verbaas me alleen over hoe hij aan al die informatie komt.
Blijkbaar heeft hij mensen om zich heen die hem dat graag willen vertellen of zit hij zelf bij de bron?
Toch is hij nog voorzichtig in zijn uitspraken want er heerst echt crisis.
Zo als men nu weet gaat Rudy Papo vertrekken of is al vertrokken.
Erik van den Dungen heeft er inmiddels ook het bijltje bij neergegooid.
Cees van Alten is ook al weer topsportbestuurder af omdat een verlenging statutair toch niet mogelijk bleek.
Om in fabeltjesland termen te spreken,'Ed en Willen Bever' zijn druk bezig om ook de stoelpoten onder Sjaak Kerkhof zijn kont weg te zagen.
Toch eigelijk wel redenen om ons zorgen te maken.
Geen reden voor mij om mijn snavel dicht te houden en mijn ogen te sluiten.
Ouwe
Kadet A Klasse

Online: 17h 23m 49s
Ik schiet graag: Zowel Fita Indoor als Fita Outdoor met Recurve en Compound.

Post Number:#7  Berichtdoor Grimlock » 21 okt 2008 22:20

Boris schreef:
Grimlock schreef:Tot het moment dat enige feitelijke onderbouwing wordt aangevoerd acht ik deze beweringen dan ook als zijnde een persoonlijke interpretie en (enigzins gekleurde) mening jouwerzijds. Die mening mag je natuurlijk hebben, maar ik vind het niet fatsoenlijk om mensen of een organisatie als de NHB, die ook een hoop goed werk doet, in een negatief licht te stellen zonder een zeer gedegen onderbouwing. In de media zouden ze dit volgens mij 'slechte journalistiek' noemen.

Een bericht plaatsen op een Forum staat volgens mij nog een heel stuk af van 'journalistiek'.
Voor wat betreft de gevraagde bronvermelding/onderbouwing : lijkt me niet zinvol voor de betreffende bronnen.
Wanneer - op een later moment - blijkt dat ik de plank volledig heb misgeslagen, wil ik me hierover best wel verontschuldigen. Tot dusver zie ik (nog) geen aanleiding.

Laten we het woord journalistiek dan vervangen door 'discussie', dat is immers hét doel van een forum. Maar beweringen zonder (feitelijke) onderbouwing maken discussie over je boodschap nagenoeg onmogelijk. Ik kan geen weerwoord leveren op basis van een statement als 'laten we vaststellen dat er sprake is van een crisis...' anders dan dat 'ik deze indruk niet deel'. Dat leidt tot een welles/nietes spelletje waar niemand iets aan heeft.

Ik vind het ook jammer dat je niet op mijn uitnodiging ingaat om een en ander (feitelijk) te onderbouwen. Door de kern van de zaak te ontwijken met de stelling dat je dit 'niet zinvol' acht ontneem je mij (en anderen) de mogelijkheid om je beweringen te kwalificeren, om tot een geïnformeerd oordeel te komen en een eventuele discussie aan te gaan. Niet alleen met jou maar óók met de NHB. Ik neem aan dat je deze beweringen doet met het doel om enige verandering te bewerkstelligen, maar je kunt van niemand hier verwachten dat we iets aankaarten bij de NHB met het argument: 'Boris zei dat...'.

Boris schreef:
Grimlock schreef:Het zou je, denk ik, ook sieren om eens de dingen te noemen, die de NHB in jouw optiek wel goed regelt en niet alleen maar te focusen negatieve aspecten.

Kijk eens goed naar de titel van deze Rubriek ( Kritiek & Commentaar ).
Voor berichten in andere rubrieken zie ik (nog) geen aanleiding.

Boris schreef:Beste Grimlock (& andere lezers).
Ik heb geen behoefte om mij hier populair te maken.
Ik maak me zorgen over de wijze waarop mijn favoriete sport zich ontwikkelt. In het bijzonder vind ik het zeer laakbaar hoe een centrale organisatie als de NHB zich opstelt naar haar achterban. De informatieverstrekking is uiterst matig (in kwaliteit en kwantiteit). Van fatsoenlijke beleidsvorming en beleidsuitvoering is nauwelijks sprake. (uitzonderingen daargelaten) Topsport is voor de meeste sporten het paradepaardje en mag zich dan ook in de meeste aandacht verheugen. Dus ook wanneer die aandacht niet positief is.
Wanneer de vernieuwde organisatiestructuur gebaseerd is op een bottom-up werking, dan wordt het naar mijn mening tijd dat er vanuit de basis eens een behoorlijke schop van beneden naar boven wordt uitgedeeld.
Probleem is dan alleen, dat mensen met kwaliteiten niet de minste behoefte voelen om aan het roer van dit zwalkend schip te gaan staan.
Al eens afgevraagd waar dit aan ligt?
Groet & een verder prettig weekend.

Aan het feit dat je je betrokken voelt bij je sport en je zorgen maakt over de huidige ontwikkelingen twijfel ik niet, anders zou je niet de moeite nemen om hier te posten. Ook ben ik het met je eens ben dat de informatieverstrekking van de NHB met enige regelmaat te wensen overlaat, zeker waar het onderbouwing van besluiten en tijdige publicatie van informatie betreft. Aan de andere kant wil ik je erop wijzen dat deze kritiek ook op jezelf van toepassing is. Maak je jezelf door een gebrek aan onderbouwing en (zo mogelijk nog belangrijker) context niet net zo schuldig aan gebrekkige communicatie en toelichting?

Maar zoals ik eerder al zei vind ik dat kritiek moet worden voorzien van een degelijke onderbouwing. 'Schoppen' is makkelijk, maar doe dat dan wel op een manier waar men lering uit kan trekken en niet op een manier die alleen maar pijn doet. Dat brengt alleen maar schade toe aan de organisatie, de sport én je eigen geloofwaardigheid. Dus ik daag je nogmaals uit om een en ander toe te lichten zodat we het eens over de inhoud van de zaak kunnen hebben. Overtuig ons zo je wilt, maar dan wel met argumenten.
Grimlock
Senior D Klasse

OGIO Eindhoven

Post Number:#8  Berichtdoor Grimlock » 21 okt 2008 22:35

Trykon schreef:

Als je het onlangs toegestuurde jaarverslag 2007 leest zie je dat de NHB weer heeft moeten interen op haar vermogen. Dus deze bewering van Boris klopt en is dus geen fabeltje.

Helaas heb ik het jaarverslag nog niet kunnen lezen. Het is door een fout van de postbode in eerste instantie op een verkeerd adres bezorgd. Gelukkig heeft onze secretaris het verslag vandaag alsnog ontvangen en ik hoop het volgende week in te kunnen zien.

Overigens heb ik niet gesteld dat deze bewering van Boris een fabeltje is (zie de quote hierboven). Maar het verandert niets aan mijn bewering dat ik mag aannemen dat de bondsraad (of welk ander orgaan dan ook dat is aangewezen om de jaarrekening van de NHB te controleren) protest aantekent op het moment dat reserves om onduidelijke of onjuiste redenen worden aangesproken. Want aan de andere kant kan een reden voor afname van reserves zijn dat er wordt geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen. Ik wacht het jaarverslag dus ook vol verwachting af...
Grimlock
Senior D Klasse

OGIO Eindhoven

Post Number:#9  Berichtdoor CW1 » 22 okt 2008 20:09

In de commentaren lees ik stilaan toch steeds meer instemming met de kritiek van Boris. En ik denk niet meer dan terecht. Zoals Ouwe schreef dient een echte crisis zich steeds harder aan. Iedereen kan zien wat de NHB-organisatie “presteert”, en als iedereen zijn/haar mond houd veranderd er zeker niets. Om kritiek te mogen leveren hoef je ook echt niet op een bestuurdersstoel te zitten of hoeft je naam niet bekend te zijn. Het laatste kan voor de criticaster zelfs wel eens nuttig zijn om niet meteen in een verdomhoek gezet te worden. Openlijk geuite kritiek, met naamsbekendheid, keert zich dikwijls tegen je en daar zitten Boris en anderen waarschijnlijk niet op te wachten.

Zoals door anderen ook al beschreven blijkt uit de kritiek van Boris een grote bezorgdheid en betrokkenheid over de ontwikkelingen binnen de NHB. Dat hij/zij daarbij hier en daar door oude ingangen in het bestuurlijke circuit nog wel eens wat wordt ingefluisterd lijkt mij wel duidelijk. Ik denk ook dat hij/zij zich soms uit pure frustratie flink zit te verbijten dat de NHB in een rap tempo eerdere ontwikkelingen, waar ook hij/zij mogelijk inbreng in gehad heeft, om zeep heeft geholpen. Verder zal ook de omgang met personeel, bestuurders en vrijwilligers binnen de NHB daar een steentje aan bij gedragen hebben.
Naar mijn idee mag Boris ook niet het gebrek aan enige inbreng in de organisatie verweten worden. Als mijn vermoedens juist zijn heeft hij/zij die royaal gehad en is hij/zij momenteel niet in de positie, zo hij/zij dat al zou willen, om dat weer te doen.

Of wij dan instaat zullen zijn om er iets aan te veranderen? Boris meldt dat er van onder af een flinke schop aan de NHB uitgedeeld zou mogen worden. Ik betwijfel of dat zal gaan gebeuren. Onze vertegenwoordigers zijn immers flink gemuilkorfd of houden gewoon zelf hun mond. In de vorige organisatiestructuur lag dat anders en hadden de regio`s, de mensen uit de straat dus, nog rechtstreekse inbreng. Met de huidige organisatiestructuur is dat echter heel slim uitgebannen! Slechts een enkeling die het in de gaten had, maar die werd overruled.
Wat er dan voor scenario denkbaar is? Wel, ik denk dat óf de hele zaak op zeker moment klapt óf er komt een kleine revolutie op gang. Wat het beste is; wie het weet mag het zeggen.
CW1
Senior E Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 15h 48m 59s

Post Number:#10  Berichtdoor Ouwe » 28 okt 2008 21:44

Gelukkig is niet iedereen gemuilkorfd of houdt zijn mond.
Inmiddels weet ik wel dat de crisis meer op oorlog begint te lijken en daar is niemand bij gebaat.
Er moet ook bezuinigd gaan worden en dat geldt ook voor topsport.
Als ik de wedstrijdkalender mag geloven gaan we nu ook voor deelname aan het NK indoor betalen.
Ouwe
Kadet A Klasse

Post Number:#11  Berichtdoor Ouwe » 02 nov 2008 19:05

Volgens de laatste berichten die ik uit betrouwbare bron heb mogen ontvangen, hebben Sjaak Kerkhof, Maurice Wierikx en Joost Ponte zaterdag hun functie als bondsbestuurder neergelegd.
Er zou nog één bestuurder statutair in functie zijn, maar het is mij niet helemaal duidelijk geworden wie dat is.
Wel is mij verteld dat John Pigney niet aanwezig was bij die bijzondere Bondraadsvergadering, Willem Trienekens wel.
Laatst genoemde zal nu tijdelijk ad interim voorzitter zijn.
Het ging afgelopen zaterdag ook om het aftreden van Cees van Alten die zijn maximale termijn van 4 +2 jaar er op had zitten als bestuurder. De jurist die in eerste instantie had aangegeven dat opnieuw verlenging niet mogelijk was, blijkt daar nu (vermoedelijk onder druk)weer op te zijn terug gekomen. Een mooie gelegenheid om de aanval in te zetten op het bestuur met bovengenoemd resultaat.
Volgens een andere betrouwbare bron die mij hierover berichtte is Topsport nu als overwinnaar uit de strijd gekomen met de nodige steun zo als hij het noemde van Wilem Trienekens en Pier Elzinga. Gekscherend werd mij vandaag al gezegd;,,Zij heffen het glas, doen een plas en plunderen de kas".
Wel werd mij duidelijk dat Breedtesport de grote verliezer is en dat de positie van bondsdirecteur Teun Plantinga behoorlijk onder druk is komen te staan.
De meeste bondraadsleden zaten er bij, hoorden en keken het aan en lieten het gebeuren volgens mijn tipgever.
Deze informatie is mij verstrekt door een nu ex bestuurder en een lid van de bondsraad wiens namen ik niet zal noemen.
Gelukkig zijn wij als handboogsporters minder afhankelijk van het bestuur, maar meer van onze vereniging die dankzij de inzet van vele vrijwilligers ons het beoefenen van deze zo mooie sport mogelijk maken.
Nu maar afwachten hoe het door de Bond naar buiten gebracht zal worden.
Ouwe
Kadet A Klasse

Post Number:#12  Berichtdoor Boris » 02 nov 2008 20:23

Ouwe schreef:Volgens een andere betrouwbare bron die mij hierover berichtte is Topsport nu als overwinnaar uit de strijd gekomen met de nodige steun van Wilem Trienekens en Pier Elzinga.

Zou hier eerder sprake zijn van 'enige overlevende van deze schipbreuk'?
Zijn alle ratten al van boord of moet er nog geruimd worden?

Ouwe schreef:Wel werd mij duidelijk dat Breedtesport de grote verliezer is en dat de positie van bondsdirecteur Teun Plantinga behoorlijk onder druk is komen te staan.

Nu maar hopen dat op de rokende puinhopen enkele goedwillenden het roer in handen gaan nemen, waarbij Breedtesport en Topsport voorlopig maar eens goed gescheiden (dus ook budgettair) mogen gaan opereren.

Ouwe schreef:De meeste bondraadsleden zaten er bij, hoorden en keken het aan en lieten het gebeuren.

Wat is het verschil met voorheen?

Ik wens onze sport veel nuchtere overpeinzingen en dappere besluiten.
Boris
Kadet C Klasse

Post Number:#13  Berichtdoor bhnd » 02 nov 2008 22:20

Niet alleen het vertrouwen is opgezegd in de voorzitter door een bestuurder, er zijn 4 bestuurders opgestapt omdat het vertrouwen was opgezegd in een ander bestuurslid door het bestuur en de Bondsraad geen aanleiding gaf langer aan te blijven.

Wietse is niet alleen CTO trainer, ook beoogd opvolger als bondscoach Jong Oranje.
bhnd
Aspirant C Klasse

Post Number:#14  Berichtdoor Boris » 02 nov 2008 22:50

bhnd schreef:Wietse is niet alleen CTO trainer, ook beoogd opvolger als bondscoach Jong Oranje.

En daarna ?

Voorlopig zal er toch nog wel wat anders geregeld moeten worden.
Ik zou me kunnen voorstellen, dat er vooralsnog geen benoemingen anders dan Bestuursleden kunnen worden geauthoriseerd.
Boris
Kadet C Klasse

Post Number:#15  Berichtdoor Boris » 02 nov 2008 22:56

Lijkt me een onrustige periode voor de ouders van de jonge sport(st)ers, die op CTO Papendal zijn/worden ondergebracht.
Wie geeft enig vertrouwen aan het begeleidingsprogramma in deze situatie? Welk degelijk (topsport-)beleid vormt hiervan de basis? Of is dat niet interessant meer?
Boris
Kadet C Klasse

Post Number:#16  Berichtdoor Grimlock » 02 nov 2008 23:14

Ouwe schreef:Volgens de laatste berichten die ik uit betrouwbare bron heb mogen ontvangen, hebben Sjaak Kerkhof, Maurice Wierikx en Joost Ponte zaterdag hun functie als bondsbestuurder neergelegd.
Er zou nog één bestuurder statutair in functie zijn, maar het is mij niet helemaal duidelijk geworden wie dat is.
Wel is mij verteld dat John Pigney niet aanwezig was bij die bijzondere Bondraadsvergadering, Willem Trienekens wel.
Laatst genoemde zal nu tijdelijk ad interim voorzitter zijn.
Het ging afgelopen zaterdag ook om het aftreden van Cees van Alten die zijn maximale termijn van 4 +2 jaar er op had zitten als bestuurder. De jurist die in eerste instantie had aangegeven dat opnieuw verlenging niet mogelijk was, blijkt daar nu (vermoedelijk onder druk)weer op te zijn terug gekomen. Een mooie gelegenheid om de aanval in te zetten op het bestuur met bovengenoemd resultaat.
Volgens een andere betrouwbare bron die mij hierover berichtte is Topsport nu als overwinnaar uit de strijd gekomen met de nodige steun zo als hij het noemde van Wilem Trienekens en Pier Elzinga. Gekscherend werd mij vandaag al gezegd;,,Zij heffen het glas, doen een plas en plunderen de kas".
Wel werd mij duidelijk dat Breedtesport de grote verliezer is en dat de positie van bondsdirecteur Teun Plantinga behoorlijk onder druk is komen te staan.
De meeste bondraadsleden zaten er bij, hoorden en keken het aan en lieten het gebeuren volgens mijn tipgever.
Deze informatie is mij verstrekt door een nu ex bestuurder en een lid van de bondsraad wiens namen ik niet zal noemen.
Gelukkig zijn wij als handboogsporters minder afhankelijk van het bestuur, maar meer van onze vereniging die dankzij de inzet van vele vrijwilligers ons het beoefenen van deze zo mooie sport mogelijk maken.
Nu maar afwachten hoe het door de Bond naar buiten gebracht zal worden.

Dank, dit is in ieder geval wat meer concrete informatie die naar ik aanneem op korte termijn via (in)formeel circuit zal worden bevestigd, al is het specifieke 'breekpunt' in dit geval me nog niet geheel duidelijk. Ik ben benieuwd wat de NHB te melden heeft...
Grimlock
Senior D Klasse

OGIO Eindhoven

Post Number:#17  Berichtdoor Boris » 03 nov 2008 11:11

Grimlock schreef:Ik ben benieuwd wat de NHB te melden heeft...

Op maandagmiddag om 12:00h dus nog helemaal niks ( althans niet via de site ).
Kan me voorstellen dat het best moeilijk is om een imagosparende formulering te vinden om deze situatie te beschrijven.
Maar door te wachten wordt er ruimte geboden aan het informele circuit om een eigen waarheid te construeren.

Wat te denken van onderstaande oproep gisteren van de vertrokken voorzitter Sjaak Kerkhofs :

Geef de NHB terug aan de ruim 9500 breedtesporters en voorkom een organisatorische en financiele ramp.

Dan denk ik te lezen, dat hij het kwaad ziet geschieden vanuit de hoek van de Topsport.
Dan voorziet hij een probleem op gebied van organisatie (zijn eigen grootste verantwoordelijkheidsgebied notabene) en financiën. Dat laatste klinkt bovendien erg vreemd vanuit de mond van iemand, die zojuist een alleszins leuk tripje naar Beijing heeft gemaakt, waar hij wellicht veel heeft gezien, doch bitter weinig van de handboogsport.
Zou ik best willen weten wie dat tripje heeft gefinancierd?

Vervolgens spreekt hij zijn vertrouwen uit in de vaardigheden van de verse Bondsdirekteur.
Die zullen er ongetwijfeld zijn, maar...............
- die komt niet uit de handboogsport.
- die heeft waarschijnlijk meer affiniteit met de KNAS ( zijn andere werkgever )
- en die heeft bewezen kwaliteiten, die in ieder geval een topsporter nodig heeft (m.n. in een individuele sport)

Zou Willem Trienekens in zijn eentje het slagveld kunnen overzien en de balans opmaken?
Welke rol heeft Topsport ( PN, CvA en PE ) gespeeld in het spel van de afgelopen weken?
Welke rol wil Topsport in de komende weken gaan spelen?
En wanneer komen de Breedtesporters aan de beurt?

Met Sjaak, Maurice, Erik & Joost zijn we in ieder geval weinig opgeschoten.

Wordt ik steeds benieuwder naar de formele berichten van de NHB.

Vrijblijvende suggestie voor de titel :

NHB zoekt kandidaten voor compleet nieuw Bestuur & Bondsraad.
Kandidaten vinden gigantische uitdagingen in een dynamische en sportieve organisatie, waarin het enthousiasme voor de handboogsport in al haar facetten centraal staat.(althans is dat de bedoeling)
Boris
Kadet C Klasse

Post Number:#18  Berichtdoor ghent » 03 nov 2008 14:19

Zojuist gevonden in de telegraaf (of all places) (http://www.telegraaf.nl/telesport/2365514/__Bestuurscrisis_bij_handboogbond__.html)

Bestuurscrisis bij handboogbond

ROSMALEN - De Nederlandse Handboog Bond kampt met een bestuurscrisis. Vier bestuursleden, onder wie voorzitter Sjaak Kerkhof, zijn afgetreden.

Het vertrek van het viertal heeft te maken met een verschil van visie op het functioneren van leden van het bondsbestuur. Daardoor bleek er geen werkbare verhouding meer binnen het bestuur.

Kerkhof, penningmeester Maurice Wierikx en bestuurder Joost Ponte namen dit weekeinde afscheid tijdens de bondsvergadering, secretaris Erik van den Dungen was twee weken geleden al opgestapt.

De bondsraad heeft van de zittende bestuursleden Willem Trienekens benoemd tot waarnemend voorzitter. Van den Dungen is gevraagd zijn aftreden te heroverwegen.

ghent
Kadet E Klasse

Online: 8h 45m 13s
Ik schiet graag: Recurve - Field en Indoor

Post Number:#19  Berichtdoor DutchToxophilite » 03 nov 2008 14:49

Tja, het was natuurlijk te verwachten dat het eerst op andere sites "bekend" zou worden, alvorens iets "officieels" van de NHB te horen....

Zal mij benieuwen hoe snel andere sites het overnemen.
Zal mij benieuwen hoe snel NOC/NSF intresse gaat tonen.

grtz,
Twan
:FF The joy's of Archery can be found anywhere. Far places only offer exotic ways to suffer. :FF
DutchToxophilite
Senior Ere Klasse

Afbeeldingen: 40
Heeft bedankt: 17
Heeft bedankjes: 17
Online: 93d 7h 5m 3s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve - indoor en field

Post Number:#20  Berichtdoor Grimlock » 03 nov 2008 15:27

Weet iemand toevallig wat nu precies het breekpunt is/was? Betreft het de financien? Het verlengen van het mandaat van de bestuurder topsport? Of een ander probleem? Verschilt dat per bestuurder? Waarom deed/doet de bondsraad niets> (die zijn niet allemaal van 'ja-en-amen').

Ik weet dat het meestal een combinatie van zaken betreft, maar wat was de 'druppel' die hier de emmer deed overlopen?

PS: Sorry geen leestekens deze keer, de computer waar ik momenteel achter zit heeft wat problemen met de charset.
Grimlock
Senior D Klasse

OGIO Eindhoven

Post Number:#21  Berichtdoor Grimlock » 03 nov 2008 16:38

We hebben inmiddels een brief van de NHB ontvangen. Deze is gescand en ik heb geen tijd om alles nu over te typen (ben aan het werk), maar er zal vast wel iemand zijn die op korte termijn een gaatje kan vinden daarvoor.

Het komt erop neer dat ze mededelen dat een deel van het bestuur is afgetreden (geen nadere toelichting), dat men benoemt wie nu tijdelijk de zaken waarneemt, dat men zo snel mogelijk actie zal ondernemen om weer tot een voltallig bestuur te komen en dat nadere berichtgeving volgt. Voor vragen kan men terecht kan bij de afgevaardigden in de bondsraad.
Grimlock
Senior D Klasse

OGIO Eindhoven

Post Number:#22  Berichtdoor DutchToxophilite » 03 nov 2008 17:00

Er zijn meer sites die over "de crisis" berichten:
http://www.sportwereld.nl/algemeen/2741 ... gbond.html
http://www.sporttribune.nl/pagina/archief/23087
tot zover....

Ook de site van de NHB bericht nu:
www.handboogsport.nl schreef:Bestuurswisseling NHB

Uitgegeven: Maandag 3 november 2008
Laatste wijziging: Maandag 3 november 2008

Geachte leden,

Zoals inmiddels wel bekend zal zijn heeft de bondsraad van de NHB afgelopen zaterdag een extra bondsraadsvergadering gehouden.
Discussiepunt was een verschil van visie op het functioneren van leden van het bondsbestuur waardoor er geen werkbare verhoudingen meer binnen het bestuur bestonden.

De impasse die daarvan het gevolg was, was alleen nog maar oplosbaar door het instellen van de extra vergadering.
In deze vergadering hebben alle partijen hun visie kunnen geven en heeft de bondsraad door hoor en wederhoor een beeld van de situatie gekregen.

Tijdens die vergadering hebben Sjaak Kerkhof, voorzitter, Maurice Wierikx, penningmeester en Joost Ponte, bestuurder, gemeend hun functie ter beschikking te moeten stellen en vervolgens af te treden als bondsbestuurder.
De bondsraad heeft daarna unaniem de volgende besluiten genomen:
- de overige leden van het bondsbestuur, Cees van Alten, John Pigney en Willem Trienekens, hebben de opdracht om op zo kort mogelijke termijn voorstellen te doen die leiden tot het weer hebben van een compleet bestuur,
- Willem Trienekens wordt benoemd tot waarnemend voorzitter,
- de onlangs afgetreden bestuurder Erik van den Dungen, secretaris, zal gevraagd worden om zijn aftreden in heroverweging te nemen,
- de leden worden zo spoedig mogelijk geïnformeerd over deze veranderingen.

Het bestuur hoopt u met deze voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd; mocht u hier meer over willen weten dan verzoeken wij u contact op te nemen met één van uw afgevaardigden in de bondsraad.

Met vriendelijke groet, namens de bondsraad en het bondsbestuur,

Willem Trienekens, waarnemend voorzitter.

Bij deze wil ik Cees, John, Willem (en Erik??) alle wijsheid en voorspoed wensen, in het herstellen van de broodnodige rust.
En wil ze vooral meegeven, dat communicatie toch echt een speerpunt moet gaan worden. En dan bedoel ik een tweezijdig uitwisselen van informatie.

grtz,
Twan
:FF The joy's of Archery can be found anywhere. Far places only offer exotic ways to suffer. :FF
DutchToxophilite
Senior Ere Klasse

Afbeeldingen: 40
Heeft bedankt: 17
Heeft bedankjes: 17
Online: 93d 7h 5m 3s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Recurve - indoor en field

Post Number:#23  Berichtdoor bhnd » 04 nov 2008 01:26

Cees van Alten heeft het vertrouwen in Teun opgezegd dit terwijl hij de eerste was die Teun aanbeveelde als directeur. Teun is te lastig voor Topsport (lees de bondscoach). Uit betrouwbare bron vernomen!
bhnd
Aspirant C Klasse

Post Number:#24  Berichtdoor Grimlock » 04 nov 2008 09:46

bhnd schreef:Cees van Alten heeft het vertrouwen in Teun opgezegd dit terwijl hij de eerste was die Teun aanbeveelde als directeur. Teun is te lastig voor Topsport (lees de bondscoach). Uit betrouwbare bron vernomen!

Kun je dit misschien iets nader toelichten?
Grimlock
Senior D Klasse

OGIO Eindhoven

Post Number:#25  Berichtdoor jan18943 » 04 nov 2008 16:21

Inderdaad ik ben ook benieuwd
Jan