Fabeltjesland !!!

Geef hier uw commentaar of uit uw onvrede...

Re: Fabeltjesland !!!

Post Number:#51  Berichtdoor bhnd » 22 dec 2008 12:25

Heerlijk weer een nieuw bondsblad. Leuk de interviews met bestuursleden en ex Bondsraadslid. Goed te lezen dat een bestuurslid, in tegenstelling tot wat de statuten wettelijk toestaan, het fijn vindt weer benoemd te zijn. Dat hij aangeeft iets nieuws te gaan doen is eerder beangstigend dan dat het vertrouwen geeft. Tenzij hij de verantwoordelijkheid neemt voor Breedtesport, kan hij ook ook eens kennismaken met wat de NHB in werkelijkheid is en behoort te zijn. Dat de nieuwe voorzitter boter op zijn hoofd heeft door te zeggen het 'oude bestuur', dat was hij namelijk voor een groot deel zelf heb ik begrepen.

John zijn statement, van 'er is nog niets veranderd, open communicatie is nog ver weg' of woorden van gelijke strekking zegt genoeg.

Jan maakt zich echt zorgen om het gat tussen topsport en breedtesport wat steeds groter wordt, terwijl topsport de dienst uitmaakt.

Ik wens iedereen hele fijne Kerstdagen en en heel fijn (breedte) sport jaar 2009 toe.
bhnd
Aspirant C Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 0s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Post Number:#52  Berichtdoor Ouwe » 25 dec 2008 21:43

De concept notulen van de bondraadsvergadering van 29 november baren mij toch wel enige zorg.
Dat het er behoorlijk hard aan toe is gegaan en dat het niet zo nauw werd genomen met fatsoensnormen was mij al bekend, dat kwam ook voor in de tijd dat ik zelf nog deel uitmaakte van de bondsraad.
Het blijkt ook niet zo eenvoudig om het bestuur weer op sterkte te krijgen.
Ook binnen de bondsraad is men er van doordrongen dat het vertrouwen naar de achterban, nodig hersteld dient te worden. Dat er al een begin mee gemaakt is door meer informatie te verstrekken is een pluspunt.
Een verklaring voor het verlies ligt grotendeels in een onvolkomenheid in de begroting voor gesubsidieerde salariskosten, staat in de notulen.
Over een fors bedrag wat aan een ontslagen medewerk(st)er betaald moest worden, wordt verder niet gerept maar is voor velen toch wel intressant, zeker omdat dit werd opgelegd door de rechter.
Rijst bij mij nu de vraag wie het salaris van de bondscoach gaat betalen nu zijn aanstelling als technisch directeur toch wel erg lang op zich laat wachten. Blijkbaar heeft de NHB al een bedrag van 10.000 Euro over gemaakt naar NOC/NSF,( lees Papendal) omdat hierover geen nadere uitleg werd gegeven, althans in de notulen.
Verder wordt er van uitgegaan dat er aan overige inkomsten nog wel bijna 150.000 Euro kan worden binnengehaald aan rente en sponsorbijdrage. Volgens mij is dit echt een Fabeltje!!
Wat sponsors betreft is er in het verleden nog vrijwel niets binnengehaald en de prestaties in het afgelopen jaar waren niet zodanig dat zij nu in een rij staan te wachten lijkt mij zo.
In de begroting wordt nu uitgegaan van ervaringscijfers om fluctuaties op te kunnen vangen.
Het valt mij tegen dat de bondsraad dit allemaal heeft gepikt.

gr.Ouwe
Ouwe
Kadet A Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 17h 23m 49s
Ik schiet graag: Zowel Fita Indoor als Fita Outdoor met Recurve en Compound.

Post Number:#53  Berichtdoor bhnd » 26 dec 2008 17:24

Laten we ons aub geen zorgen maken. De Bondsraad pikt zaken niet, accepteert ook niets. Het is de werkelijke weergave van de kwaliteit van ons huidige bestuur, inclusief de Bondsraad. Helaas is de sturing nu in het geheel verdwenen. Die enkele persoon in de Bondsraad die verstand van zaken had en zich kritisch durfden op te stellen zijn verdwenen. Dan Bedoel ik met nam Jan en Bas. Zo ook wat het bestuur betreft. Twee oude heren geven de leiding. Laten we dus aub onze verwachtingen bijstellen naar hetgeen er aan kwalitiet en capaciteit beschikbaar is. Evenzo vwb financien. Laten we aub alvast beginnen met het ouderwetse oud papier ophalen om de begroting de komende jaren sluitend te krijgen, zodat de contributie niet met enorme sprongen omhoog hoeft.

We hebben gekregen waar we met zijn allen om gevraagd hebben. Dus aub niet meer zeuren!
bhnd
Aspirant C Klasse

Post Number:#54  Berichtdoor ArcherBarry » 30 dec 2008 14:15

we om gevraagd hebben? ik heb hier niet om gevraagd nog veel andere normale schutters denk ik.

't is eerder hun denk ik.
ArcherBarry
Kadet E Klasse

Heeft bedankjes: 3
Online: 43m 45s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: recurve, voornamelijk outdoor (liefst Field)

Post Number:#55  Berichtdoor boomnick » 30 dec 2008 15:25

Ik vermoed dat niemand hierom vraagt (wellicht op een uitzondering na).
Of je hobby moet zijn het veroorzaken van bestuurscrisis, financiele tekorten etc. (je kan maar een hobby hebben)

Ook heeft de individuele schutter geen rechtstreekse invloed op bestuur, bondsraad, rayonbestuur en regiobestuur.
De enige invloed die de schutter heeft gehad is het op eigen initiatief contact opnemen met personen in bovengenoemde gremia en natuurlijk de enquete over de bondscompetitie.

vertegenwoordigers van verenigingen worden uitgenodigd voor de rayonvergadering, daar kunnen zij hun mening laten horen. Hoe en of wat doorkomt richting beslissers is onduidelijk.

De personen in het bestuur zijn veelal vrijwilligers die natuurlijk voor hun (eigen/verenigings) interesses en belangen opkomen. Doe daarbij een slechte communicatie, meng het met verstoorde persoonlijke verhoudingen en klaar is de (mislukte) taart.

De bondsleden merken dat de taart niet altijd lekker is. zij vragen zich af wat er in de keuken gebeurt.
Wellicht een tip voor de nieuwe bondsraad om regelmatig contact te hebben met de achterban zodat de plannen ook overeenkomen met het beeld dat de bondsleden hebben.

Persoonlijk vind ik dat het nivo van handboogschieten in Nederland alleen met aandacht voor de breedtesport (en topsport) structureel verhoogd kan worden. De vijver waarin de topsport vist laten groeien is een goede onwikkeling. (zie bijv. voetbal)
CTO vind ik een goede ontwikkeling , zo ook de (groeiende) aandacht voor de jeugd. De verlaging van de veteranen leeftijd vindt ik jammer.

De hele crisis lijkt zich vooral op persoonlijk vlak te begeven , jammer, we doen het toch allemaal voor de handboogsport ?
Geeft wel aan dat de mensen met hart en ziel met de sport bezig zijn, anders escaleert het niet zo , nu nog deze energie ten goede aan zien te wenden.

bovenstaande is mijn gevoel/waarneming als schutter (als verenigingssecretaris heb ik trouwens nooit problemen met bondsbureau etc.)
boomnick
Kadet D Klasse

Heeft bedankjes: 2
Online: 8h 53m 42s
Ik schiet graag: Recurve freestyle #34, flatbow 30#, target indoor/outdoor(fita)

Post Number:#56  Berichtdoor bhnd » 31 dec 2008 19:23

Diegen die verantwoordelijk zijn voor al hetgeen is gebeurt, zitten heerlijk hoog en droog in het zadel. Benieuwd wie er dan nog in staat is positieve energie op te roepen te weten wat ons allemaal nog te wachten staat.

Eens met quote van Boomnick op voorwaarde dat eindelijk eens niet die paar topsporters cq topsportbestuurders de dienst blijven uitmaken:
Persoonlijk vind ik dat het nivo van handboogschieten in Nederland alleen met aandacht voor de breedtesport (en topsport) structureel verhoogd kan worden.

Zo ook onze lieve voorzitter die maar één doel heeft en dat is internationaal weer aan de bak komen. Tot nu toe stellen wij hem daartoe weer goed in staat. Dit nadat een eerder door hem gepleegde coupe mbt voorzitterschap Fita mislukte en hij daar willens en wetens de NHB mee in een negatief daglicht stelde. Vraag het hem en als hij het ontkent zegt dat voldoende over zijn integriteit!

Het zou goed zijn als hij zijn pijlen eens op de breedtesport richtte.
bhnd
Aspirant C Klasse

Post Number:#57  Berichtdoor Jan E » 31 dec 2008 19:33

Vraag het hem en als hij het ontkent zegt dat voldoende over zijn integriteit!

Dus als hij het erkent is hij een persoon die de NHB in een kwaad daglicht stelt en als hij het ontkent is hij een leugenaar? :o :shock: :?
Het gaat niet om het raken van de roos maar om het maken van het schot
Jan E
Aspirant C Klasse

Online: 4h 22m 1s
Ik schiet graag: Compound Veld en Doel zowel Indoor als Outdoor

Post Number:#58  Berichtdoor Gertve » 01 jan 2009 11:02

Ik wou even een opmerking plaatsen over de topsport/breedtesport verhouding. Normaal gesproken zorgen aansprekende resultaten van de topsporters voor een aanwas van leden, gunstig voor de breedtesport. Kijk naar het Eurpopees kampioenschap van de voetballers of het Olympisch goud bij het volleybal.
Olympische medailles zouden een behoorlijke impuls kunnen geven aan onze sport, en daarvoor zul je de topsporters wel moeten faciliteren.
Keerzijde is wel dat voornamelijk sporten profiteren die toegankelijker zijn. Voetbal en volleybal kun je zo op de straat doen, denk bv ook aan darten.

IK denk dat elke sport een zekere spanningsveld zal hebben tussen top- en breedtesport.
Hoyt Vantage Elite Plus Spiral-X, CBE Quad Lite Target standard, Woose, Trophy Taker SS Pro, Fuse Carbonblade SE, Carter Just B-Cuz
Gertve
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 11
Online: 3d 47m 4s
Ik schiet graag: FITA

Post Number:#59  Berichtdoor bhnd » 01 jan 2009 17:55

Eens dat prestaties van topsport positief werkt op het aantrekken van nieuwe leden cq het motiveren van talent om nog fanatieker te werken om de top te bereiken.

Helaas zijn deze successen bij de topsporters van de NHB uitgebleven. Diegen die hier verantwoordelijk zijn, zijn beloond met een familielid op een leuke positie, zelf een, in strijd met de statuten, verlenging van bestuurstermijn en wie weet wat ons tav de bondscoach voor leuke verrassingen staan te wachten. Wordt hij beloond voor de slechte prestaties met een Technisch directeurschap.

In veel sporten worden de verantwoordelijke voor topsport prestaties, ter verantwoording geroepen en maatregelen genomen. De NHB is hier nog lang niet aan toe. Als het te moeilijk wordt zorgen we dat alle lastige mensen verdwijnen.
bhnd
Aspirant C Klasse

Post Number:#60  Berichtdoor Gertve » 02 jan 2009 11:41

Ik kan geen uitspraak doen over het bestuur, ik ken ze niet en ik weet ook niet de geschiedenis binnen het bestuur. Er zullen genoeg personen zijn die dat wel hebben en op basis van hun ervaringen hun meningen gevormd hebben, waar niets op tegen is.

Waar ik een kanttekening bij zet is het feit dat het bestuur slechts ten dele verantwoordelijk is voor de prestatie van een (top)sporter. Ze hebben slechts geringe (en dan slechts indirect) invloed op de vorm of gezondheid van de sporter. Wel kunnen ze een dusdanige competitie opzetten zodat deze ervoor zorgt dat de sporters elkaar opstuwen naar een hoger niveau. Mijn eerste indrukken van de huidige opzet is dat deze niet optimaal is en heb wat ideeen om dit te verbeteren. Ik ben binnen de handboogsport een beginner die nog nooit aan de competitie heeft meegedaan, dus of mijn ideeen haalbaar zouden zijn laat ik zelf maar even in het midden. Misschien voer voor een discussie in een ander draadje.

Dat er niet gehouden wordt aan de statuten is ronduit een slechte zaak. Als blijkt dat de statuten en/of reglementen niet voldoen dan moeten deze op een reguliere wijze gewijzigd worden. Ik vrees dat er weinig gedaan kan worden als "lastige" bestuurders op reglementaire wijze "buiten spel" worden gezet. Als vervolgens, wederom op reglementaire wijze, "vrienden" of "familie" op posities komen dan kan de "oppositie" verweten worden niet of niet genoeg met tegenkandidaten te komen. Dus in dezen dragen we allemaal de verantwoordelijkheid voor gekozen leden.

Als laatste wil ik nog een lans breken voor "lastige" personen. Ik weet niet of het een gezegde is, maar de strekking van een spreuk die mij bijgebleven is gaat als volgt: "bij lastige mensen vinden we groei, bij gelijkgestemde mensen vinden we rust". Zolang eventele discussies maar gepaart gaan met argumentatie en niet zozeer met meningen.
Hoyt Vantage Elite Plus Spiral-X, CBE Quad Lite Target standard, Woose, Trophy Taker SS Pro, Fuse Carbonblade SE, Carter Just B-Cuz
Gertve
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 11
Online: 3d 47m 4s
Ik schiet graag: FITA

Post Number:#61  Berichtdoor CW1 » 27 apr 2009 12:41

Peter Nieuwenhuis technisch directeur bij NHB en KNAS

Uitgegeven: Maandag 27 april 2009
Laatste wijziging: Maandag 27 april 2009

Peter Nieuwenhuis (58) is benoemd tot technisch directeur bij de Nederlandse Handboogbond en de KNAS. Nieuwenhuis is de komende vier jaar bij de twee samenwerkende bonden verantwoordelijk voor de sporttechnische programma's: olympische sport, topsport en talentontwikkeling. Hij heeft tevens de supervisie op de coaches bij beide bonden.

Vandaag gelezen op de NHB-site. Zoals eerder op dit forum al werd verondersteld en nu dus ook uit gekomen. Dit past ook geheel in het beleid van NOC/NSF. Of deze het salaris van Nieuwenhuis nu ook geheel gaat betalen is mij niet bekend. Een beloning voor 5 jaar mislukking? Beide bonden zijn blij met deze aanstelling. Waarschijnlijk geld dit vooral voor onze hoogste bestuurders.
CW1
Senior E Klasse

Heeft bedankjes: 4
Online: 1d 15h 48m 59s

Post Number:#62  Berichtdoor Jonassi » 27 apr 2009 17:22

En wie gaat Wietse betalen als nieuwe bondscoach?
Heb vernomen dat NOC-NSF dat niet van plan is aangezien Wietse nog geen papieren heeft hiervoor.
Dus misschien dat het budget van de gemiddeldespeldjes hier aan opgaat.
Never change a winning team
Jonassi
Beginner

Post Number:#63  Berichtdoor Ouwe » 28 okt 2009 20:27

Ongeveer een jaar geleden had ik een goed gesprek met Willem Trienekens via de telefoon.
Kort daarna deed hij hiervan ook bericht op deze site.
Hij beloofde toen dat er meer informatie en openheid zou komen naar de NHB leden toe.
Kort na het eerste bondsraad overleg van 19 nov. kwam op 24 nov. het verslag van het Bondsraad overleg.
Er zou voortaan binnen 14 dagen na een vergadering een verslag komen op de NHB site.
Veel positieve geluiden waren er toen te horen.
Inmiddels is alles weer bij het oude en blijven we verstoken van échte informatie en verslagen.
Erg jammer, net nu er geruchten zijn dat het niet botert tussen de Technisch Directeur en de KNAS die ook in grote financiële problemen verkeert.
De win win situatie die geschetst werd voor de samenwerking, is nu dus omgeslagen in dubbel verlies.
Moeten we straks voor aanvang van een wedstrijd toch maar even met de pet rond, of hebben we daar geen vrijwilligers meer voor?

gr, Ouwe
Ouwe
Kadet A Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 17h 23m 49s
Ik schiet graag: Zowel Fita Indoor als Fita Outdoor met Recurve en Compound.

Vorige

Keer terug naar Kritiek en Commentaar