wapenwet en lokale regels

Geef hier uw commentaar of uit uw onvrede...

wapenwet en lokale regels

Post Number:#1  Berichtdoor Grimlock » 26 aug 2009 21:33

*moderator actie* dit topic is afgesplitst van viewtopic.php?f=44&t=850

Budgetschutter schreef:Kortom je mag gewoon bij huis staan te trainen, en het maakt geen donder uit of mensen je kunnen zien.
.....
Daarbij merk ik op dat het wel een wapen kan worden indien het voorwerp voor geen ander doel is bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen. Zie artikel 2, eerste lid, Categorie IV, sub 7, van de Wwm.
Wat betreft de pijlen en pijlpunten bestemd om door middel van een boog te worden afgeschoten die zijn voorzien van snijdende delen met de kennelijke bedoeling hiermee ernstig letsel te kunnen veroorzaken, zijn ten strengste verboden (zie artikel 2, eerste lid, Categorie I, sub 5, van de Wwm).
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Bedankt voor het quoten, maar we hadden dezelfde weg al bewandeld naar het ministerie. De wapenwet is niet het punt wat ons aan het twijfelen bracht. We hebben te horen gekregen dat er zijn nog andere wetten en (lokale) regels meespelen naast de wapenwet, en daarover kregen we tegenstrijdige informatie. Zo is ons verteld dat de plaatselijke verordening een rol kan spelen. Zo heeft Eindhoven bijvoorbeeld een strenge gemeentelijke verordening die heel wat extra zaken verbiedt. Zaken die niet onder de wapenwet vallen zijn daarom in Eindhoven (of delen ervan) verboden. Zo mag je in het centrum niet eens een (conform de wapenwet) legaal zakmesje bij hebben, ongeacht de situatie (al wordt daar normaal alleen op sommige uitgaansavonden op gecontroleerd). Maar als de politie je om een andere reden controleert en ze vinden er een dan kun je afstand doen of mee naar het bureau (in Eindhoven dus).

Overigens vermoed ik dat ze de boel in beslag (kunnen) nemen als je een potentieel onveilige situatie creeërt (zoals schieten in je achtertuintje in een woonwijk) en je buren erover klagen, ook al ben je op prive-terrein. Een agent heeft me ooit verteld dat indien hij iets een onveilige situatie acht, ze daar speciale artikelen voor hebben die ze toe kunnen passen. Als ik een onveilige situatie creeër met mijn boog (al dan niet opzettelijk of met intentie om iemand iets aan te doen) dan kan hij in beslag worden genomen. Of je hem dan wel of niet terugkrijgt is een heel ander punt.

Kortom onze twijfel komt voort uit lokale verordeningen, openbare orde etc. Daarom hebben we het uiteindelijk ook maar gevraagd bij de afdeling 'bijzondere wetten' bij de politie in Eindhoven, dat zijn de mensen die uitvoering geven aan deze wetten en die eventueel ook bekend zijn met de plaatselijke verordening. En we wachten nog op antwoord...
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Re: Veiligheidsnet

Post Number:#2  Berichtdoor scarlet » 26 aug 2009 22:40

Plaatselijke verorderingen moeten zich houden aan de landelijk wet.
Probleem is echter dat er niet valt te omschrijven hoe je moet meten of iemand lichaamelijk letsel wil toebrengen.
Behalve als er een pijl of fiets uit het slachtoffer steekt, :(
Het is dus de interpertatie van de wets dienaar die bepaald.
Daarna kun je bij de rechter je gelijk proberen te halen.
Plaatselijke richtlijnen en/of ervaringen maken en groot deel uit van de intepertatie.
Mijn ervaring met de medewerkers bijzondere wetten in mijn eigen woonplaats is dat ze niet staan te springen om zaken duidelijk uit te leggen.
Het liefst sturen ze je naar huis met MAG NIET scheelt een hoop gedoe modht iemand op het idee komen om te klagen.

Eigenlijk is dit een reden waarom ik voorstander ben van wapenvergunning voor handbogen.
Vraag je een vergunning aan wordt gekeken of je van respectanle gedrag bent.
Misdraag je dan wordt de vergunning in getrokken.
Houd je je aan de spelregels dan is er geen probleem en word de vergunning verlengd.
Een wapenvergunning is dus het middel om dit probleem op te lossen.
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 11
Online: 1d 17h 44m 26s

Post Number:#3  Berichtdoor Grimlock » 26 aug 2009 23:48

scarlet schreef:Plaatselijke verorderingen moeten zich houden aan de landelijk wet.
Probleem is echter dat er niet valt te omschrijven hoe je moet meten of iemand lichaamelijk letsel wil toebrengen.

Ze mogen neem ik aan wel additionele zaken verbieden? Zoals dat zakmesje waar ik het over had... volledig legaal, maar in Eindhoven mag je het in het centrum volgens de verordening niet eens op zak hebben (los van het feit of je eventueel wordt gecontroleerd).

Wat betreft een wapenvergunning, op zich zou ik er geen bezwaar tegen hebben, alleen het is wel een hele hoop rompslomp die waarschijnlijk mensen uit de sport weg gaan houden. Het is een veelgestelde vraag van mensen die zich interesseren om lid te worden van de club.
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Post Number:#4  Berichtdoor amarok » 27 aug 2009 09:32

ten eerste is het geen wapenvergunning maar een machtiging tot het voorhanden hebben van.
Een machtiging is niet de oplossing. Het enige wat de verkopers van bogen zouden kunnen doen is de aspirant-kopers het voorstel mee te geven om bij een vereniging bij hun in de buurt de basis van het boogschieten te leren.
Elke volwassene is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Hier in Nederland stik sterft het al van de regels laten wij er dan niet nog een paar extra bedenken.
Als je toch een machtigingssysteem wil dan houdt dit ook in dat er met bijvoorbeeld 3D's niet meer in parken geschoten kan worden. Het veld en jachtschieten houdt dan in principe op te bestaan. Een machtiging komt natuurlijk nooit alleen. Alles wordt dan aan regels gebonden dus elk terrein waar je de handboogsport wil beoefenen zal aan permanente regels dienen te voldoen.
Je draait dan eigenhandig de handboogsport de nek om.
Aim Instinctive --------->
amarok
Aspirant D Klasse

Heeft bedankjes: 1
Online: 1h 42m 33s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Compound - Longbow

Post Number:#5  Berichtdoor Wally » 29 aug 2009 21:08

scarlet schreef:Plaatselijke verorderingen moeten zich houden aan de landelijk wet.
Behalve als er een pijl of fiets uit het slachtoffer steekt, :(
Het is dus de interpertatie van de wets dienaar die bepaald.

Dit is natuurlijk grote onzin. Uiteraard mag een APV niet strijdig zijn met de Nederlandse wet maar een APV kan niet 'zomaar' gebruikt worden om de Nederlandse wetgeving te omzeilen. Ook de interpretatie van een agent kan dat niet. Een agent kan hooguit een proces verbaal opmaken van iets dat hij constateert. De officier van justitie bepaalt in eerst instantie of die agent gelijk heeft met zijn constatering en beslist daarna of hij een ' zaak' heeft. Of er nu een pijl, een fiets of zelfs een komkommer uit het slachtoffer steekt is om het even.
scarlet schreef:Daarna kun je bij de rechter je gelijk proberen te halen.
Plaatselijke richtlijnen en/of ervaringen maken en groot deel uit van de intepertatie.
Ook hier weer onzin. Plaatselijke richtlijnen of ervaringen bepalen niet wat wet (zelfs niet in onze bananenrepubliek) Je kunt weliswaar je gelijk halen bij de civiele rechter als je het met een interpretatie van wie dan ook niet eens bent, maar als er een pijl uit een slachtoffer steekt bepaalt een politierechter of (als het ernstig genoeg is) drie rechters wat er verkeerd ging en welke straf daarop staat. Het slachtoffer of zijn of haar nabestaanden kunnen zich voegen in dit proces om van de verdachte een schadevergoeding te eisen.
scarlet schreef:Mijn ervaring met de medewerkers bijzondere wetten in mijn eigen woonplaats is dat ze niet staan te springen om zaken duidelijk uit te leggen.
Het liefst sturen ze je naar huis met MAG NIET scheelt een hoop gedoe modht iemand op het idee komen om te klagen.

ook daarover kun je dan klagen bij de officier van justitie in jouw kanton en ik denk dat zo een medewerker dan ff bij zijn baas voorbij moet
scarlet schreef:Eigenlijk is dit een reden waarom ik voorstander ben van wapenvergunning voor handbogen.
Vraag je een vergunning aan wordt gekeken of je van respectanle gedrag bent.
Misdraag je dan wordt de vergunning in getrokken.

ook dit is weer volslagen onzin. Ook prins Bernard was volgens velen van respectabel gedrag. Toch schoot hij met zijn komkommer met scherp en daarvoor betaalt nog altijd de Nederlandse belastingbetaler. Zij vergunning is nooit ingetrokken. En als er dan met pijlen op slachtoffers geschoten wordt, welke ballistisch deskundige bepaalt dan welke pijl met welke boog in het slachtoffer geschoten is...???
scarlet schreef:Houd je je aan de spelregels dan is er geen probleem en word de vergunning verlengd.
Een wapenvergunning is dus het middel om dit probleem op te lossen.

Overigens vraag ik me af of ik een pijl en boog zou nemen als ik slachtoffers zou willen maken. Ik vraag me ook af of je je belangrijker voelt als je een vergunning hebt voor je boog..? Een ander reden is er niet te bedenken aan de hand van de opgevoerde kreten.
zei de blinde; 'heb ik iets geraakt dan...'
Wally
Aspirant Ere Klasse

Heeft bedankt: 3
Heeft bedankjes: 0
Online: 15h 8m 59s
Ik schiet graag: bokken...

Post Number:#6  Berichtdoor Gertve » 30 aug 2009 10:58

Heren, een beetje respect aub voor elkaars mening ;)

Het maakt mij niet uit of er een lokale verordening is die het wel of niet toestaat of wat de interpretatie van een agent zou zijn. Evenmin of een rechter je in het gelijk stelt of niet.
We willen gewoon geen incidenten! De wet staat nu vrij ruim ingesteld en dat wil ik graag zo houden. Incidenten kunnen er alleen maar voor zorgen dat het minder wordt, niet nog ruimer.
Hoyt Vantage Elite Plus Spiral-X, CBE Quad Lite Target standard, Woose, Trophy Taker SS Pro, Fuse Carbonblade SE, Carter Just B-Cuz

Voor dit bericht heeft Gertve heeft bedankjes ontvangen - 2:
infinite, scarlet
Gertve
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 11
Heeft bedankjes: 3
Online: 3d 47m 4s
Ik schiet graag: FITA

Re: wapenwet en lokale regels

Post Number:#7  Berichtdoor Wally » 30 aug 2009 21:22

en de jeugdleden onder 18 worden verzocht om de vereniging te verlaten en hun bogen en pijlen, waarvoor ze fors gespaard hebben en vakantiewerk gedaan,
in te leveren.....wat een onzin.
Misschien kan deze hele discussie opgestuurd worden naar meneer Hirsch Ballin. Die zou kwijlen van geluk als hij weer een nieuwe wetswijziging aan zijn blazoen kon spelden. Hij zit alleen maar op dit soort idee-en te wachten.

bovenstaande tekst is tijdens de 'verhuizing' blijkbaar verloren gegaan, dus nogmaals.
Overigens heeft Zaphod hierop gereageerd door te stellen dat er altijd mazen te vinden zijn.....
Bij dit soort opmerkingen zet ik toch wel enige ????
Enerzijds veranderd Hirsch Ballin de wet en de boogschutters, die eigenlijk toch wel een beetje voorstander zijn van registratie of vergunning, hebben de mazen in de wet al paraat.
Heeft trouwens die meneer Zaphod geen commerciele belangen bij een registratie waarbij hij weet hoeveel en welke bogen de schutters in hun bezit hebben...?

Mijn bescheiden mening is, dat als er een vergunning nodig is voor het aanschaffen van een boog, daarmee de handboogsport helemaal de vernieling in gaat.
De jeugdleden onder 18 die alleen nog onder begeleiding van ouders of voogd in het bezit mogen zijn van hun boog en anderen die geen vergunning gaan aanvragen c.q. die niet krijgen omdat ze ooit een huisplantage runden, bij een vechtpartij betrokken waren, met een slokje achter het stuur zaten, ruzie maakten met de burgemeester, een politieagent uitscholden, zich misdroegen op de voetbaltribune, de dief van zijn autoradio in elkaar trimden, een beetje te hard reden, enz. enz. enz.
Wally
Aspirant Ere Klasse

Post Number:#8  Berichtdoor Wally » 30 aug 2009 21:32

Gertve schreef:
Het maakt mij niet uit of er een lokale verordening is die het wel of niet toestaat of wat de interpretatie van een agent zou zijn. Evenmin of een rechter je in het gelijk stelt of niet.
We willen gewoon geen incidenten! De wet staat nu vrij ruim ingesteld en dat wil ik graag zo houden. Incidenten kunnen er alleen maar voor zorgen dat het minder wordt, niet nog ruimer.

Als iemand, in dit geval mevrouw scarlet, met een verhaal komt over vergunningen en slachtoffers met pijlen en fietsen in hun lijf (hetgeen hier ook door welke gast op dit forum dan ook, gelezen kan worden) dan lijkt mij een 'corrigerende' reactie op dat verhaal (hetgeen ik, met alle respect, als onzin betitelde)
Vertel mij eens, meneer gertve hoe ik iets dat kant noch wal raakt anders zou moeten noemen.
Verder heb ik ooit EEN incident gelezen van een man die op een wildplasser schoot ergens in verweggiestan. Andere incidenten omtrent met fietsen schietende boogschutters ben ik nog niet tegengekomen.
Denk je overigens dat een vergunning incidenten zou kunnen voorkomen...??? Enigen hier doen net, of er wekelijks incidenten te melden zijn in dit landje.
In mijn ogen een volledig overbodige discussie dus, terwijl je dan door de 'aanstichtster' van deze discussie ook nog een bedankje krijgt. :klappen: :thumbsup: Nou, van mij dus ook...! Gertve je bent geweldig....!
Wally
Aspirant Ere Klasse

Post Number:#9  Berichtdoor scarlet » 31 aug 2009 22:33

Meneer Wally,

Mag ik u met klem vragen wat meer respect voor u mede forumleden te tonen?
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 11
Online: 1d 17h 44m 26s

Post Number:#10  Berichtdoor lompos » 03 sep 2009 11:56

Wally schreef:Heeft trouwens die meneer Zaphod geen commerciele belangen bij een registratie waarbij hij weet hoeveel en welke bogen de schutters in hun bezit hebben...?

Ik kan u mededelen dat meneer Zaphod geen enkel commercieel belang heeft bij het registreren van bogen en/of schutters.
lompos
Aspirant D Klasse

Online: 9h 33m 40s

Keer terug naar Kritiek en Commentaar