Veren plakken?

Post en vind hier alle informatie over het zelf bouwen van je boog, en ook van andere benodigdheden.

Veren plakken?

Post Number:#1  Berichtdoor saskiat » 13 dec 2014 18:05

Hallo iedereen,

Ik heb een traditionele Bearpaw bodnik Crow 20 pond LH boog met 5 pijlen,
Nu heb ik van mijn opa 8 pijlen geërfd, mooie houten met dezelfde schaftdikte als de pijlen die ik al had.
Van de meeste waren de nokjes en veren helemaal kapot en de punten verroest.
Ik heb de roest van de punten geschuurd en geslepen en de oude veren en nokjes eraf gesloopt.
Ik heb nu op internet voorgesneden veren en nokjes gekocht.
De nokjes zitten er al op de goede manier met superlijm op geplakt, maar nu de veren nog..

Ik heb geen verenplakker of zo, hoe krijg ik ze er op? heb al geprobeerd om het met de hand te doen, maar dat ging helemaal niet..
is er een andere manier om de veren te plakken (niet met draad)?
of een boogwinkel die dit voor mij kan doen? (in de buurt van FL of GE)

groetjes
Avatar gebruiker
saskiat
Aspirant E Klasse
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 21 apr 2013 19:38
Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 7m 41s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Veren plakken?

Post Number:#2  Berichtdoor pokodada » 14 dec 2014 21:02

Zonder verenplakker EN zonder draad? Is bijna niet te doen.

Wat FL betreft, zou ik zeggen : Elzinga in Almere. En wat GE aangaat, is mijn beste gok : 3DAA in Loenen (bij Apeldoorn).

Tot zover de theorie. Want: in de praktijk kan dat veren plakken nog best een tijdrovend klusje zijn. Als ze het druk hebben dan zitten ze vast niet op die klus te wachten, of je krijgt een factuur waarvoor je net zo goed zelf een verenplakker had kunnen kopen. En zo moeilijk is het niet, getuige de filmpjes op YouTube. Hieronder heb je alvast wat alternatieve zoektermen, als ''veren plakken'' te weinig oplevert.

DU : befiederungsgerät
EN : fletching jig
FR : colle-plumes / empenneuse
SP : emplumadora

O ja, schachten van dezelfde dikte kunnen toch een heel ander resultaat opleveren. Heeft met de spinewaarde te maken. Zie elders op dit forum.
Avatar gebruiker
pokodada
Senior E Klasse
 
Berichten: 387
Afbeeldingen: 0
Geregistreerd op: 22 apr 2008 23:42
Woonplaats: Zompelandsche Buytenwijck
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 25m 3s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Re: Veren plakken?

Post Number:#3  Berichtdoor saskiat » 29 dec 2014 23:14

Oke ik heb nu een verenplakker gekocht.
op bijlenboog.nl hadden ze een set om 6 pijlen te maken (Decut verenplakker,schaften,nokjes,punten, veren,puntenslijper en lijm) voor 50euro, best wel een goedkoop dus
ik heb de 8 pijlen al gedaan, maar het is toch wat lastiger dan ik dacht..
de ruimte tussen de hanenveer en de veer aan de linkerkant is groter dan de andere twee ruimtes.. wat kan ik hier aan doen?
en hoe stel ik de plakker in op schuin of helisch? er zit zowel aan de voorkant als aan de achterkant een schuifje waarmee je de klem kan verstellen.. ik heb het een aantal keer geprobeerd maar het ging voor geen meter :P al die veren kwamen en soort van bol op de schaft.. en dan stond de hanenveer weet niet recht op het nokje... dus uiteindelijk heb ik op die 8 oude pijlen maar gewoon rechte veren geplakt..

Maar ik zou de 6 nieuwe pijlen van de set wel graag goed willen hebben. het zijn sowieso LW veren. de nokjes en punten erop krijgen lukt wel, maar hoe krijg ik die veren schuin?
Avatar gebruiker
saskiat
Aspirant E Klasse
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 21 apr 2013 19:38
Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 7m 41s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Veren plakken?

Post Number:#4  Berichtdoor pokodada » 30 dec 2014 23:59

Van deze verenplakker ken ik niet alle details dus ik hoop dat andere schutters mijn verhaal kunnen aanvullen.

Allereerst, hoe lang zijn de (natuur?)veren die je gebruikt, en (iets minder cruciaal) wat voor schachtmaat gebruik je. Want: als ik de verenklem zo bekijk dan ziet die er kaarsrecht uit. Hoe langer de veren, en hoe sterker het oppervlak van de schacht gekromd is (5/16 is een iets kleiner cirkeltje dan 11/32), des te meer zal er open ruimte ontstaan als een rechte lijn niet-evenwijdig langs een ronde schacht loopt. Dat is gewoon ruimtelijke meetkunde dus daar doe je weinig aan. Puur rechte montage van de veren is derhalve het makkelijkst te realiseren. Met mijn simpele Cartel doe ik dat ook, en mijn pijlen vliegen behoorlijk rechtuit. NB Mijn eigen pijlenrecept gaat o.a. uit van 11/32 schachten en 4 inch veren.

Ik heb even gezocht op "helical fletching" en kwam o.a. bij de website van Bitzenburger uit. Die fabriek maakt een uiterst geavanceerde pijlenplakker, en van hun site kun je ook de handleiding van dat apparaat downloaden. En zie, voor die verenplakker bestaan er speciale verenklemmen voor linksom of rechtsom helical plakwerk. Overigens bestaat er behalve recht en helical ook nog een tussenvorm, namelijk offset. Hoe korter de veer (of vaan) hoe makkelijker dat is te realiseren. Offset wil zeggen dat de veer zelf recht blijft, maar een beetje onder een hoek op de schacht wordt geplakt. Ik noemde al "vaan" want met de korte plastic vaantjes voor alu of carbon gaat dat makkelijker dan met natuurveren die "per strekkende meter" worden geleverd.

Ik neem aan dat je voorlopig alleen je eigen pijlen gaat plakken. Zelf neem ik regelmatig de pijlen van mijn vereniging onder handen, dus er wordt af en toe flink aan de instelling van mijn Cartel gerommeld. Voor jouw eigen verenplakker is het cruciaal dat je de positie van de verenklem heel secuur afstelt. Hou er rekening mee dat de veer asymmetrisch qua doorsnede is; het vlakje wat op de schacht wordt geplakt steekt aan een kant iets meer uit. Dus als die klem precies langs het middel van de schacht loopt dan zit die veer net niet helemaal goed.

Ander detail: wat voor lijm gebruik je? Plastic vaantjes kun je heel goed met de standaard verenlijm gebruiken. Vanwege milieu- en gezondheidsgeneuzel is van sommige soorten verenlijm de receptuur iets veranderd, waardoor de veertjes spontaan kunnen loslaten. Buitengewoon nadelig voor je concentratie. Maar als je natuurveren gebruikt, dan zou ik liever van die kleurloze hobbylijm gebruiken. Verenlijm is vrij dun en trekt meteen in het hout, dus dan hou je te weinig molecuultjes over voor een fatsoenlijke lijmverbinding. Hobbylijm, bv Velpon, is wat dikker en trekt wat geleidelijker in het hout en de veer. Het hele proces van het verenplakken duurt daardoor wat langer dan het vaantjes-plakken op alu of carbon.

O ja, als je een boog zonder venster gebruikt (longbow, ruiterboog, etc) dan is het verstandig om aan de voorkant van de veer een draadje te wikkelen. De puntjes van de veren kunnen anders gemeen in je hand raspen.

Tot zover dan maar even. Ga ook bij andere schutters te rade; geheid dat er meer over te vertellen is.
Avatar gebruiker
pokodada
Senior E Klasse
 
Berichten: 387
Afbeeldingen: 0
Geregistreerd op: 22 apr 2008 23:42
Woonplaats: Zompelandsche Buytenwijck
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 25m 3s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Re: Veren plakken?

Post Number:#5  Berichtdoor BroeksmaTeam » 31 dec 2014 08:18

saskiat schreef:Oke ik heb nu een verenplakker gekocht.
op bijlenboog.nl hadden ze een set om 6 pijlen te maken (Decut verenplakker,schaften,nokjes,punten, veren,puntenslijper en lijm) voor 50euro, best wel een goedkoop dus
ik heb de 8 pijlen al gedaan, maar het is toch wat lastiger dan ik dacht..
de ruimte tussen de hanenveer en de veer aan de linkerkant is groter dan de andere twee ruimtes.. wat kan ik hier aan doen?
en hoe stel ik de plakker in op schuin of helisch? er zit zowel aan de voorkant als aan de achterkant een schuifje waarmee je de klem kan verstellen.. ik heb het een aantal keer geprobeerd maar het ging voor geen meter :P al die veren kwamen en soort van bol op de schaft.. en dan stond de hanenveer weet niet recht op het nokje... dus uiteindelijk heb ik op die 8 oude pijlen maar gewoon rechte veren geplakt..

Maar ik zou de 6 nieuwe pijlen van de set wel graag goed willen hebben. het zijn sowieso LW veren. de nokjes en punten erop krijgen lukt wel, maar hoe krijg ik die veren schuin?


Ik heb ook een Decut plakker en ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Ik heb dit opgelost door de nock-adapter (waar je je nokje in zet) vast te houden en dan de inbus aan de achterkant in de draaiknop aan te draaien. Als het goed is zit hij dan vast.

wat betreft het recht en schuin plakken, daar moet je gewoon even mee stoeien. Je kan een paar veertjes plakken en steeds een kleine aanpassing doen aan de schuifjes voor en achter tot je de juiste instelling hebt.

Gijs
Nooit geschoten, altijd mis!
Avatar gebruiker
BroeksmaTeam
Aspirant Ere Klasse
 
Berichten: 71
Afbeeldingen: 0
Geregistreerd op: 30 okt 2013 22:09
Heeft bedankt: 12
Heeft bedankjes: 2
Online: 10h 28m 6s
Geslacht: Niet gespecificeerd
Ik schiet graag: Recurve

Re: Veren plakken?

Post Number:#6  Berichtdoor saskiat » 31 dec 2014 18:19

Bedankt voor jullie reacties!
het zijn natuurveren van 4 inch, schacht is 5/16 en de spinewaarde is 25-30
de lijm heet fletchtite platinum. tot nu toe blijven de veren goed vast zitten :)
Ik ga wel proberen om ze een beetje schuin te zetten :)
Avatar gebruiker
saskiat
Aspirant E Klasse
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 21 apr 2013 19:38
Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 7m 41s
Geslacht: Niet gespecificeerd


Keer terug naar Boog en materiaal bouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten