Longbow flatbow

Heb je vragen over welk schiet materiaal je het beste kan kiezen?

Longbow flatbow

Post Number:#1  Berichtdoor Marcel p » 30 jun 2016 21:58

Hallo
Ik ben een korte tijd met boogschieten bezig.
Heb de smaak goed te pakken. :roll:
Nu ben ik begonnen met een houten boog van 100e
Namelijk een eagle rexbow 68inch . in 40 pond.
Graag wil ik wat mooiers/beters aanschaffen.
Mijn gedachten zit op een max van 250e
En ik wil graag hout schieten longbow/flatbow
Wie heeft er evt tips ervaringen
Punt is een beetje dat ik ben linkshandig. Dus veel bestelwerk en proberen van een ander enzv is ook lastig
Boog 1 die ik op t oog heb is de buck trail vulture. En evt de millenium mohican.
Long shot waarschijnlijk maar mischien dat iemand ervaring er mee heeft:)
Marcel p
Beginner

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 1h 2m 53s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Longbow flatbow

Post Number:#2  Berichtdoor Remco » 22 aug 2016 17:17

Hoi Marcel,
Wat leuk dat je met boogschieten bent begonnen.
Ik weet niet hoe lang je al schiet, maar mijn eerste advies zou zijn om niet te snel over te gaan tot het aankopen van weer een andere boog.

Stap 1 is het aanleren van een juiste techniek, dit te oefenen en te ontdekken welke discipline bij je past. Als je de techniek onder de knie hebt en goed door hebt welke discipline, treklengte en trek gewicht passen bij jou kan je op zoek naar een boog die bij je past.

De boog waar je het over hebt ken ik niet dus daar kan ik weinigs zinnigs over zeggen.
Zelf schiet ik traditioneel longbow, daarbij maakt li/re handig niets uit, dus dat is lekker makkelijk :-).

Succes en veel schietplezier!

Gr remco
Remco
Aspirant D Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 3h 23m 50s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Longbow flatbow

Post Number:#3  Berichtdoor pokodada » 25 aug 2016 22:25

Remco schreef:mijn eerste advies zou zijn om niet te snel over te gaan tot het aankopen van weer een andere boog

Helemaal mee eens. Eerst je schiettechniek op orde krijgen. Er zijn schutters die bij wijze van spreken de halve toko leegkopen terwijl ze nog steeds staan te lossen alsof ze een reuzenharp bespelen.

Trouwens, aan traditionele bogen en pijlen kun je nog van alles afstellen. Peeshoogte, peesdikte, eigenschappen van de pijlschachten, gewicht van de punt, aantal en grootte en model van de veren, etc.. Maar dan zul je je wel een beetje in de theorie moeten verdiepen. Dat hoeft geen wetenschappelijke studie te worden, maar als je de theorie begrijpt, dan snap je ook de praktijk beter. Om even wat kernwoorden te noemen: trekkracht, treklengte, rendement, spinewaarde, tiller, grafiek v/h trekkrachtverloop, Forward-Off-Center; dat zijn er alvast een paar. Ik ga het hier niet uitdiepen, dit forum staat best vol met informatie, en de rest is met een goede zoekactie en wat muisklikken snel gevonden.

Nog wat tips. (1) Probeer een duidelijke beschrijving op te stellen van wat volgens jou een goede schiettechniek is. Dat is geen definitief document; je zult zien dat de tekst meegroeit met jouw schiettechniek. Enne... als je het aan anderen kunt uitleggen, dan snap je het zelf ook beter. (2) Hou je scores bij. Liefst een Excel-sheetje, zodat je kunt volgen of je prestaties een beetje stijgende lijn vertonen. (3) Tegen de tijd dat je het onder de knie begint te krijgen, kun je meedoen aan wat 3D-wedstrijden en andere evenementen.
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 25
Online: 3d 13h 25m 3s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Samick Outlander

Keer terug naar Materiaalkeuze