Houten pijlen

Voor alle schutters die niet zo houden van toeters en bellen

Houten pijlen

Berichtdoor Zaphod » 08 okt 2011 14:50

Ik ga weer aan de gang om houten pijlen te maken en ik zit er dit keer over te denken om de schachten in de lijn-olie te zetten. Ik weet dat het een zeer traditionele manier van houtconservering is maar ik twijfel nog of dat ik de schachten er in ga dompelen en een uur laten weken of dat ik de olie er gewoon op smeer. Heeft iemand hier ervaring mee??
Voer eendjes, geen oorlog!!!
You can't pronounce archery without saying art.
Zaphod
Kadet D Klasse

Heeft bedankt: 4
Heeft bedankjes: 1
Online: 1d 14h 50m 52s
Geslacht: Man
Ik schiet graag: Het is mijn passie
Hyves: giddabush.hyves.nl

Re: Houten pijlen

Berichtdoor Trisser » 08 okt 2011 16:02

Hallo Zaphod

Door de schachten met veel olie te bewerken dringt dat diep in het hout en naar mijn mening veranderd daardoor de spine. Immers door de olie wordt het hout ook soepeler. Als je toch wil oliëen kun je volgens mij het beste "Danisch Oil" gebruiken de buitenlaag wordt n.l. hard en is dus een goede afwerking.
Maar om het echt te weten te komen maak een eenvoudige spinetester en test een schacht voor de behandeling met olie en daarna wanneer de schacht een uurtje heeft liggen weken. Wie weet.

Succes er mee

Houdoe, Leo. NHB trainer A.
Trisser
Kadet E Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 4
Online: 4d 11h 39m 44s
Ik schiet graag: Indoor, 25 mtr 1 pijl, wintercompetitie en 3D.
Recurve Yahama YTSL en Jachtboog.

Berichtdoor Amour » 08 okt 2011 19:59

Waarom wil je dat doen alleen omdat het traditioneel is?

Ik denk dat je er verder niets mee bereikt enkel is het oliën veel meer werk en moet je steeds weer herhalen vooral als de pijlen nat zijn geworden, het conserveren met olie t.o.v van aflakken is dan niet echt een voordeel lijkt mij :euh: ma ja je moet dat immers zelf beslissen. Ik heb tevens geen ervaring met pijlen oliën ik lak alle selfmade pijlen af met 2 lagen harde vloer en of bootlak .De pijlen in olie drenken kan ook weer leiden tot verschillende gewichten per pijl vooral als de olie weer bijna is opgedampt zal je pijl weer wat lichter gaan worden, en gelijk een ander schotbeeld geven als men de pijlen lakt heb je altijd het zelfde gewicht hoe dan ook. het was maar een tip. ;)

groet, jan
Amour
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 3
Online: 4d 12h 20m 53s

Berichtdoor sammy » 08 okt 2011 23:00

in olie dompelen en dan wax coaten of alleen waxcoaten , Ziet er heel ouderwets uit.

Hoezo waxcoaten : daardoor sluiten de houtporien , Maakt de pijl vocht en dus ook schimmel bestendig.

Hoe waxcoaten :

een oude ketel/of een waxsteamer maken(pijl moet erin passen). met kaarsenwas vullen (levensmiddelkleurstof om wit wax the kleuren) of gewoon een kaars versnipperen.

Dit op het vuur zetten bij ongeveer 60-70 graden (Je vrouw heeft vast van die plaatjes of een inductieplaat met standen natuurlijk.)

Dan De pijl een aantal keren door het was halen (30 seconden laten drogen tussen elke laag).

Als hier meer vraag naar is zal ik wat tekeningetjes maken.
sammy
Kadet E Klasse

Heeft bedankjes: 0
Online: 21h 19m 19s
Ik schiet graag: Recurve op 25m en op rare dingen (mobieltjes enzovoorts)

Berichtdoor happy » 09 okt 2011 19:06

let wel als je houten schachten in lijnolie zet dat je eerst de vanen er op plak anders heb je de kans dat dat niet meer lukt .
dan kun je ze beter eerst lakken met een zo vloeibaar mogelijke lak of lak uit een spuit bus .
gewoon er 1 laag op spuiten is al meer dan voldoende.
happy
Aspirant E Klasse

Online: 1h 9m 57s

Berichtdoor Zaphod » 19 okt 2011 21:46

Trisser: Daar ben ik met dompelen dus ook bang voor.

Amour: Ik zit er over te denken omdat met in de olie zetten de pijl gewoon aan blijft voelen maar minder vocht op zal nemen. Het idee is dat hier door zal het gewicht van de pijl op langere termijn veel constanter zijn en dat de pijl ook minder krom zal worden doordat het minder werkt.

Sammy: De olie zou de pijl al vocht-bestendiger moeten maken.

Happy: Goed punt, dat speelde ook al in mijn achterhoofd.

Conclussie: Ik zal eerst mijn pijlen plakken, daarna smeer ik ze in met olie en laat dat intrekken. Eventueel kan ik dat op de lange termijn herhalen zoals dat ook bij houten gereedschappen gedaan wordt.
Zaphod
Kadet D Klasse

Berichtdoor Amour » 20 okt 2011 10:55

Zaphod schreef: Ik zit er over te denken omdat met in de olie zetten de pijl gewoon aan blijft voelen maar minder vocht op zal nemen. Het idee is dat hier door zal het gewicht van de pijl op langere termijn veel constanter zijn en dat de pijl ook minder krom zal worden doordat het minder werkt.

Ik ben het met bovenstaande stelling niet eens ondanks dat ik nog maar kort zelf bogen en tradionele pijlen...etc maakt :sarcasme:

Als men een houten pijlschacht op de juiste wijze afwerkt en op gewicht maakt daarop een goede boot of vloerlak aanbrengt zal deze nimmer water gaan opnemen en altijd op hetzelfde gewicht blijven .
Een schacht die men in de olie zet zal op langere termijn sowieso water op gaan nemen indien ze nat worden het gewicht zal dan verschillend gaan worden per schacht en dat is natuurlijk begrijpelijk.

Wat je bedoelt met de pijl blijft beter aanvoelen begrijp ik even niet,ik weet wel de tradionele selfmade pijlen die ik gebruik zijn voorzien van een blanke laklaag en daarna met een wax op teflonbasis gepolijst, deze voelen dan ook idd erg glad aan er kan zo nooit geen vuil aan gaan blijven kleven het vuil is er gemakkelijk af te vegen, pijlen die men in de olie zet daar die zullen op de lange termijn wel sterk vervuilen en je blijft er immers ook mee bezig..het was maar een goed bedoelde tip om je veel werk te besparen en een gelijkmatig schotbeeld te behouden maar de keuze is natuurlijk aan jou ;) .

Groet, jan.
Amour
Kadet A Klasse

Berichtdoor Zaphod » 20 okt 2011 15:20

Ik geef toe dat lakken een stevigere bescherming bied, maar ik vind het zelf zonde want een ongelakte pijl vind ik zo veel mooier aanvoelen, daarbij is het lakken van pijlen minder historisch, in de geschiedenis werden er hooguit kleuren en ringen aan het einde van de pijl geschilderd om de pijl bij wedstrijden herkenbaar te houden bij de juiste schutter. Ik vergelijk het dus met onbehandeld hout.
Overigens is het bij gereedschappen zoals bijlen enzo helemaal niet vreemd om het hout te conserveren met lijnolie.
Mocht ik een gelijkmatig schotbeeld willen pak ik mijn Greenhorn Sirius wel met carbon pijlen.
Zaphod
Kadet D Klasse

Berichtdoor Amour » 20 okt 2011 17:22

Zaphod schreef: ik vind het zelf zonde want een ongelakte pijl vind ik zo veel mooier aanvoelen, daarbij is het lakken van pijlen minder historisch,

ik laat een ieder hier in zijn waarde ;) Als jij denkt dat niet gelakte pijlen mooier aanvoelen en gelakte minder historisch zijn dan moet je ze idd niet lakken.
Maar jij moet dan wel over een heel fijn Fingerspitze gefühl beschikken want ik voel dat niet ondanks dat er niets met mijn vingers aan de hand is :)

Gr, jan
Amour
Kadet A Klasse

Berichtdoor sammy » 20 okt 2011 19:38

"fingerspitzen gefül"

dat is overal wel bij nodig bij het boogschieten :lol:

En Lakken ED is niet direct On-Historisch , Doe het dan op een historiche manier (waxcoaten of natuurlijk andere middeleeuwse methodes)
sammy
Kadet E Klasse

Berichtdoor Flying Dutchman » 25 okt 2011 09:15

Hier misschien nog een tip. Ik gebruik al een jaar of twee Tung Olie. Eerst lak ik de laatste 25 cm van mijn pijl met verf; een handgemaakte cresting zeg maar. Een leuk kleurenschema dat bij mijn veren past. De rest van de schacht sluit ik af met Tung-Olie. De eerste laag verdun ik met echte terpentijn (dus gèèn terpemtine), omgeveer 50-50%. De volgende dag schuur ik de schacht met een staalwolletje 00. Dan smeer ik de schachten in met onverdunde tung-olie. Gewoon met een doekje. Na een paar uur de overtollige olie er af wrijven.
Tuing olie droogt heel mooi op, je krijgt als het ware een harde laag om je pijl heen, net als bij vernis. Hoe goed het werkt, werd me duidelijk op een weekendwedstrijd: de eerst dag schoot ik een pijl in een vijver en kon er niet meer bij. De tweede dag was deze naar de kant gedreven. Ik heb hem uit het water genomen, de veren drooggeschud en kon er meteen weer mee schieten, De schacht had gen spatje water opgenomen en was niet krom of zo.
Je pijlen blijven ook consitent in gewicht, al mijn houten pijlen wegen rond de 440 grains.
It don't mean a thing if it ain't got that string!
Flying Dutchman
Aspirant Ere Klasse

Online: 20h 27m 55s
Ik schiet graag: Ik schiet graag traditionele wedstrijden in de natuur

Berichtdoor pokodada » 25 okt 2011 09:34

Inspirerend topic... Ik heb zelf ook even wat geprobeerd. Eerst een waxinelichtje langs een stevige poetsdoek gewreven en daarna die poetsdoek een aantal keer stevig over de pijlschacht gehaald. Het leek inderdaad wel een waslaagje achter te laten. Vervelend is alleen dat knoeien met kaarsvet allemaal van die schilfertjes achterlaat, niet echt ideaal. Gesmolten kaarsvet op die poetsdoek gooien is daarom een minder goed idee want dan ligt echt de hele kamer vol met die troep.

Misschien een ander idee: ik heb ook nog zo'n flacon (Turtle) autowas staan. Misschien is dat beter geschikt, dat ga ik nog wel eens uittesten. In elk geval is dat spul vloeibaar, dus dat geeft minder rommel.
pokodada
Kadet C Klasse

Afbeeldingen: 0
Online: 1d 2h 50m 34s

Berichtdoor sammy » 25 okt 2011 15:06

niet beledigend ofzo maar als het hier om uitzien gaat , handboogsport hoeft niet goed uit te zien , het moet effectief zijn...
sammy
Kadet E Klasse

Berichtdoor Amour » 25 okt 2011 16:43

Ik denk dat men visueel geen verschil kan zien in een pijl die goed is afgelakt en of een die in de olie zit en mooi is opgepoetst :sarcasme: .
Amour
Kadet A Klasse

Berichtdoor sammy » 25 okt 2011 18:21

Amour schreef:Ik denk dat men visueel geen verschil kan zien in een pijl die goed is afgelakt en of een die in de olie zit en mooi is opgepoetst :sarcasme: .

dan is het bijverre nutteloos :thumbdown:

Daarom kunnen compound schutters ook schieten en recurveschutters ook , Het gaar niet om het uitzien maar om het effect , de meeste compound bogen zijn veraf van mooi en hetzelfde geld voor recurve.
sammy
Kadet E Klasse

Berichtdoor Flying Dutchman » 25 okt 2011 19:43

Het een hoeft het ander niet uit te sluiten natuurlijk.... Mijn houten pijlen zijn mooi èn effectief... :D
Laatst bijgewerkt door Flying Dutchman op 25 okt 2011 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Flying Dutchman
Aspirant Ere Klasse

Berichtdoor Flying Dutchman » 25 okt 2011 19:45

Daarom kunnen compound schutters ook schieten en recurveschutters ook , .

Deze snap ik even niet?
Flying Dutchman
Aspirant Ere Klasse

Berichtdoor Flying Dutchman » 25 okt 2011 19:52

En wat betreft was.... vroeger, toen ik ook nog was gebruikte, gebruikte ik bijenwas. Verkrijgbaar bij iedere imker voor een prikkie. Even je schacht opschuren zodat ie mooi glad is en over of tegen een blokje bijenwas wrijven. Na een paar keer ontstaat er een uitholling in het blokje en wordt het alleen maar makkelijker. Daarna even mooi uitwrijven met een katoenen doekje tot ie glimt.
Het nadeel vind ik dat het een tamelijk omslachtige methode is en dat je tamelijk veel gewicht aan je schacht gaat toevoegen.

Met Tung-olie, zoals eerder beschreven, maximaal 10 grains per schacht. Meestal echter 8.
Flying Dutchman
Aspirant Ere Klasse

Berichtdoor sammy » 25 okt 2011 20:38

Flying Dutchman schreef:
Daarom kunnen compound schutters ook schieten en recurveschutters ook , .

Deze snap ik even niet?

Ik vind compoundbogen best artelijk uitzien zeg kom op een boog met wielen en tientallen draden... en dan nog "stabilisatoren" wat staafjes die erop zitten dat ziet alleen al dom uit.

Zelfde bij recurve (IK BEN RECURVE SCHUTTER) Een of andere gaten kaas die krom is als handvat met een vaag draadje waar de pijl op komt en dan die kromme ski's waha..... kom op zeg.

HET gaat NIET om het uitzien het gaat Over Hoe Werkzaam het is.
sammy
Kadet E Klasse

Berichtdoor Amour » 25 okt 2011 21:11

Nu wij dan toch zo bezig zijn en even afwijken van de topic starter zijn draadje ''houten pijlen''

Moet ik sammy even persoonlijk gelijk geven betreffende het er soms niet uitzien van sommige compound en of wedstrijd recurver bogen
voorzien van alle toeters en bellen ...etc .Nee daar hou ik ook niet van dus smaken kunnen idd erg verschillen maar dat is maar goed ook
anders was het een saaie boel als een ieder dezelfde boog en pijlen zou gaan gebruiken :cry: .

Een ding wil ik nog wel kwijt dat ik grote respect hebt voor degenen die constant hoog kunnen scoren met traditionele bogen geheel zonder genoemde toeters en bellen,en
het is natuurlijk heel wat gemakkelijker schieten met compound en of recurver t.o.v de traditionele bogen dus daarom nogmaals heb ik veel respect voor deze schutters
die hoog kunnen scoren onder soms moeilijke omstandigheden.Daarom vindt ik het persoonlijk een uitdaging om met een longbow - flatbow bv stap voor stap je prestatie
te zien groeien,met genoemde moderne compound en of recurver schiet ik sowieso gelijk beter en behoef men ook minder inspanning - moeite daarvoor te doen nogmaals
da's mijn persoonlijke mening...wie volgt :D

NB:Een Mercedes rijd immers ook altijd gemakkelijker dan een Lada en da''s de kloe :D .
Laatst bijgewerkt door Amour op 25 okt 2011 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Amour
Kadet A Klasse

Berichtdoor Flying Dutchman » 25 okt 2011 21:26

Leuk! Ik schiet uitsluitend traditioneel. En ook uitsluitend met houten pijlen. Andere bogen spreken mij gewoon niet aan. En dat gedoe met die vizieren steeds instellen en afstanden inschatten al helemaal niet. Gewoon naar het doel kijken, lekker je boog uittrekken, lossen en raken... Toen ik een jaar of drie geleden begon, was ik al blij als ik op een wedstrijd 9 gemiddeld schoot. Nu, na drie jaar, is 13 à 14 al heel normaal geworden... Met een toppertje dit jaar; op een weekeindwedstrijd de eerste dag 14,1 gemiddeld en de tweede dag 15,2 maar liefst... Dus het gaat vooruit. Uiteraard is je score ook afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de wedstrijd. Dat werd voor een heleboel traditionele schutters pijnlijk duidelijk tijdens de 3D te Delft afgelopen jaar, waar de traditionele schutters ook vanaf de rode plok moesten schieten, dus dezelfde afstand als de compoundschutters. Hier gingen de scores voor iedereen duidelijk omlaag....
Flying Dutchman
Aspirant Ere Klasse

Berichtdoor Amour » 25 okt 2011 21:55

Flying Dutchman schreef:Leuk! Ik schiet uitsluitend traditioneel..

Dan kunnen wij elkander de hand geven,en weet je wat ook leuk is als men de boog en pijlen geheel zelf heeft gemaakt en deze kent vanuit het kleinste vezeltje
en alle details voelbaar zijn dat geeft mij de juiste kick daar kan niets tegen op :thumbsup:

Ik ben gepensioneerd dus hebt alle tijd van de wereld om te oefenen, ik schiet gemiddeld 4keer per week telkens 30min langzaam opbouwen, er zijn in die
korte tijd vanaf juli dit jaar toen ik begon met het maken van mijn eerste boog al reeds flinke vorderingen gemaakt en daar doe ik het voor.
Amour
Kadet A Klasse

Berichtdoor pokodada » 25 okt 2011 23:58

sammy schreef:Ik vind compoundbogen best artelijk uitzien zeg kom op een boog met wielen en tientallen draden... en dan nog "stabilisatoren" wat staafjes die erop zitten dat ziet alleen al dom uit. [...] Zelfde bij recurve (IK BEN RECURVE SCHUTTER) Een of andere gaten kaas die krom is als handvat met een vaag draadje waar de pijl op komt en dan die kromme ski's waha..... kom op zeg.

Beetje off-topic... en persoonlijk zou ik het niet zo verwoord hebben. Ik hoor ook wel eens andere termen voorbij komen, variërend van rollatorboog tot waaibomenhout. Het is niet voor niets dat er verschillende boogcategorieën zijn. Ik vergelijk het wel eens met Formule-1 racen: de gemiddelde burger die dagelijks in zijn vierpitter van huis naar kantoor & weer terug rijdt, zal heus wel zo'n racebak van zijn plek krijgen. Maar om met zo'n ding het onderste uit de kan te halen, dat is wel even wat lastiger. En zo is het ook met de high-end wedstrijdbogen. Als je ziet wat sommige topschutters daarmee presteren, dat ligt echt niet alleen aan al die schroefjes, veertjes en palletjes.

Zelf schiet ik redelijk traditioneel; in een eerder topic heb ik al eens wat gemompeld over het afstellen van je boog versus het afstellen van jezelf. Maar ik vind compoundbogen wel een fascinerend stuk techniek! De relatief korte geschiedenis (vanaf 1974, meen ik) van dit type bogen staat bol van hoogwaardige innovaties. Ook al heb ik er, qua schieten, verder geen affiniteit mee, ik probeer wel een beetje bij te blijven wbt de nieuwe ontwikkelingen op dat gebied. Smaken verschillen, maar er zitten af en toe wel juweeltjes tussen.
pokodada
Kadet C Klasse

Afbeeldingen: 0
Online: 1d 2h 50m 34s

Berichtdoor Amour » 26 okt 2011 00:22

pokodada schreef:Smaken verschillen, maar er zitten af en toe wel juweeltjes tussen.

De eerste 2 woorden van deze zin daar ben ik het geheel mee eens. :D
Amour
Kadet A Klasse

Berichtdoor sammy » 26 okt 2011 14:03

schiet recurve maar raak beter met longbow :shh: paar keer met longbow geschoten en het ging beter (qua score)
sammy
Kadet E Klasse

Volgende

Keer terug naar Traditioneel