[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3884: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3886: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3887: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3888: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:3256)
Nederlands(talig) HandBoog Forum • Toon onderwerp - Het probleem met 3D. Een betoog.

Het probleem met 3D. Een betoog.

Schieten op nagemaakte dieren

Het probleem met 3D. Een betoog.

Post Number:#1  Berichtdoor Daarom » 02 nov 2013 13:54

Het 3D-schieten in Nederland heeft de afgelopen jaren een ongekende groei doorgemaakt. Waar rond de eeuwwisseling het aantal wedstrijden net niet op één hand te tellen was, is er tegenwoordig bijna iedere week wel een wedstrijd. Het is een groei die ook niet onopgemerkt is gebleven door de bond, sponsoren en schutters uit andere disciplines. Er heerst onder 3D-schutters echter nog altijd een waan dat men niet serieus genomen wordt, al vermindert dit de afgelopen jaren. Mijn standpunt is dat de mensen die deze mooie discipline niet serieus nemen een punt hebben, en dat 3D op dit moment, sportief gezien, zijn eigen grootste bedreiging vormt. Hier zijn mijns inziens meerdere redenen voor, die ik hier uiteen zal zetten.

Een belangrijk punt stamt uit reglementaire aard. Er zijn nog altijd meerdere wedstrijden die niet alle klassen toelaten. In Nederland ziet men vooral dat technische klassen(hier in feite alles dat niet met houten pijlen schiet) en compoundklassen geweerd worden. Gerelateerd hieraan is het weigeren van pijlen gemaakt van koolstofvezel. Redenen die hiervoor genoemd worden zijn, zijn niet-meewerkende terreineigenaren en een houding dat men technisch schieten minder mooi vindt. Te lage investering in fatsoenlijke doelen die alle pijlen stoppen wordt gek genoeg nooit als reden gevoerd.

Een ander punt is de, en hier heb ik echt geen andere woorden voor, absolute onzin die wedstrijdorganisatoren uitzetten onder het mom van een lolletje. Er zijn legio voorbeelden. Zo zien we plus-mindoelen, bewegende doelen, stalen gedrochten en andere pijlsloperij, doelen zoeken met tijdslimiet en scores die achteraf met een enveloppe of a4’tje aan een boom bepaald worden. Keer op keer worden scores een kwestie van puur geluk, gaat materiaal kapot en worden wedstrijden onveilig.

Het laatste punt is verbonden met punt twee. Een helaas significant deel van de wedstrijden heeft nog steeds een parcours dat simpelweg abominabel is. Takken voor doelen, (gladde) bomen beklimmen en andere acrobatische toeren, onzichtbare kills en rotte doelen, het zijn dingen die de gemiddelde dag meer maken tot een indianenavontuur dan een serieuze wedstrijd.

Deze drie factoren houden serieuzere schutters weg. En het lijkt me juist een goed idee om die aan te trekken, uit zowel andere disciplines in Nederland als het buitenland. Recreatieve schutters hebben we immers al: die komen natuurlijk massaal af op een gezellig dagje buiten in de gezonde boslucht, en terecht. Moeten we B-statusachtige wedstrijden dan maar geheel afschaffen? Dat lijkt me overdreven, maar mijn ervaring is dat recreatieve schutters ook bijzonder veel lol hebben op competitief-verantwoorde wedstrijden maar dat vice versa onmogelijk is.

Ik roep u, wedstrijdorganisatoren in Nederland, dus op om de komende jaren te investeren in een serieuze wedstrijd om aansluiting te vinden met de gehele sport, in binnen- en buitenland. Dit heeft ook voor u een voordeel: niet voor niets waren het NK-3D en de Double Fifty te Drunen de grootste wedstrijden van het jaar.

Hoogachtend,

Een ervaren 3D-schutter.
Daarom
Aspirant D Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 0
Online: 23h 59m 28s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Het probleem met 3D. Een betoog.

Post Number:#2  Berichtdoor scarlet » 03 nov 2013 07:07

Ik heb er niet de minste moeite mee als jij een wat minder ervaren 3D schutter wordt.
Als het je niet bevalt blijf dan lekker weg.
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Heeft bedankt: 2
Heeft bedankjes: 11
Online: 1d 17h 44m 26s

Post Number:#3  Berichtdoor Daarom » 03 nov 2013 10:50

Daarom
Aspirant D Klasse

Post Number:#4  Berichtdoor henry » 04 nov 2013 11:14

Hallo

Ja wel een rare naam Daarom.

Maar je klacht hier iets af wat al denk ik al veel eerder bestond voordat de N.H.B zich er in ging verdiepen.
Het 3D schieten is van ouds hier een jacht voorbeeld.
En ja er zijn dus steeds meer 3D wedstrijden die worden geschoten.
Ook waar men met de hele toeters en bellen welkom is.
Maar dat wil niet zeggen dat de verenigingen die een 3D wedstrijd houden met alleen houten pijlen en daar de tradionele bogen als jacht,longbow ruiter.
Geen bestaan recht hebben.
Wij houden al ruim zeventien jaar een Animal ronde, en er zijn dus geen freesyle of compound schutters met carbon/aluminium pijlen die zich bij ons kunnen inschrijven.
Verder ben je altijd welkom om eens te komen kijken, en misschien ga je dan toch ook eens anders tegen dit soort van schieten aan kijken.
Ik denk dat ieder oud en wijs genoeg is om zijn eigen wedstrijden uit te zoeken.
Wat verder een een slecht voorbeeld wat jou schrijven betrefd is dat je een dialoog wilt aan gaan maar eerst wat onrust crieert in je schrijven.
Betreffend takken parkoer ,rotte doelen , pijlen slopperij , eigen regeltjes,maar wel regels dus.
Ik denk dat ik wel genoeg gezegd heb en wens iedereen een fijne wedstrijd waar of hoe dan ook.

Henry Hochstenbach
henry
Aspirant A Klasse

Heeft bedankjes: 5
Online: 14h 18m 49s
Geslacht: Man

Post Number:#5  Berichtdoor Grimlock » 04 nov 2013 12:54

Hoewel ik me niet in alle punten die genoemd worden kan vinden en ik het zeker anders verwoord zou hebben, zit er wel een kern van waarheid in. Ik zou een en ander wat willen nuanceren.

Dat er een plus/min doel staat vind ik geen probleem, als je maar weet wat die plus en min zijn, prima. En schieten op een bewegend doel kun je ook nog als een vaardigheid kunnen bestempelen. Maar achteraf pas kunnen zien wat de score is? Dan heb je geen wedstrijd maar een loterij, dan neem je als organisatie je eigen wedstrijd niet serieus in mijn ogen. Hetzelfde geldt voor zaken als stalen doelen (op zich prima als je maar een KEUS hebt om ze te schieten) die zoveel punten opleveren dat het bijna wedstrijdbepalend wordt. Maak er dan een optioneel doel van dat niet bepalend is voor de uitslag (zoals Nerves of Steel bij Kings of Archery). Verder zijn er inderdaad her en der organisaties die hun doelen niet op orde hebben, maar dat zie je ook wel eens in andere disciplines. En dat men technisch schieten 'minder mooi' vind, tsja dat vind ik een nogal eenzijdige kijk op de sport, maar goed dat is de keuze van een organisatie. En dat een organisatie er zijn eigen reglementen op nahoudt vind ik niet handig, maar goed. Dat zijn geen zaken die me ervan weerhouden om deel te nemen aan 3D wedstrijden.

Wat me echter wel steeds meer van deelname aan 3D's afhoudt zijn de volgende zaken:

1. Organisaties die hun laars lappen aan de reglementen (ook als het hun eigen reglementen zijn!). Het bekende voorbeeld van meerdere schutters die met meer punten dan theoretisch mogelijk is uit het veld komen is een dooddoener aan het worden. Maar het geeft ook aan dat er iets mis is met je reglementen of de uitleg ervan. Als je dat als organisatie dan ook nog eens accepteert (dat heb ik meermalen zien gebeuren) ben je eigenlijk competitievervalsing op je eigen wedstrijd aan het plegen.

2. Wat ik in het verleden meerdere keren heb gezien is dat een aantal 3D schutters een loopje nemen met de scores. Ze schieten duidelijk geen kill maar schrijven hem toch. Dat soort zaken. Kleine groep misschien, maar als je er melding van maakt doen sommige organisaties er gewoon niets mee. Dat zie ik in andere disciplines niet of nauwelijks gebeuren.

3. Iets waar ik me mateloos aan erger is het gedrag van een kleine groep traditionele schutters richting moderne schutters. Let wel, ik heb dit meegemaakt zowel als moderne en als traditionele schutter op meerdere 3D's. De mildste vorm van dit respectloze wangedrag (en dan druk ik me nog voorzichtig uit) zijn opmerkingen als 'met vizier schieten is niet echt schieten' of 'oh jij kunt alleen schieten met trainingswieltjes'. Het toppunt dat ik 3 jaar geleden meemaakte was toen een traditionele schutter een hele wedstrijd lang om de haverklap een jonge compound schutter van een jaar of 12 aan het afkraken was als hij niet met zijn eerste pijl het doel raakte. Nog erger was dat je een grote bek kreeg als je er iets van zegde en dat de organisatie er niets aan wilde doen. Als dit nou een incident was, ok, maar ik heb dit in meerdere malen in meer of mindere mate meegemaakt. Dat heeft er eigenlijk in geresulteerd dat ik wel een beetje klaar ben met 3D.

Gevolg is dat 3D bij mij nu op het laatste plan staat en ik alleen nog maar naar wedstrijden ga van organisaties waarvan ik redelijkerwijs kan verwachten dat ze:
1. Een duidelijk reglement volgen (bij voorkeur een gestandaardiseerd reglement van de NHB of IFAA).
2. Zich een het reglement houden en misstanden niet met de mantel der liefde bedekken.
3. Wangedrag en onveilige situaties aanpakken.
4. Hun doelen op orde hebben.

Let wel, ik draag 3D best een warm hart toe. Mijn grootste passie is veldschieten, en hoewel dat anders is, vind ik het nauw verwant met 3D. Maar dit soort zaken heeft het voor mij wel een beetje vergald.

Voor wat betreft het laatste punt, dat sommige 3D schutters en organisaties zich miskend of niet serieus genomen voelen, dat hebben ze naar mijn mening aan zichzelf te danken. Een soort Calimero effect? De bond heeft een werkgroep de kans gegeven om een reglement op te stellen en daar is m.i. een aardig solide en degleijk reglementen uit voortgekomen. Je hoeft het niet met alles eens te zijn, maar standaardisatie van reglementen is in elke sport een goede zaak. Het voorkomt misverstanden en maakt organiseren van wedstrijden makkelijker en laagdrempeliger. Maar tegelijkertijd zie je veel 3D organisaties die alles doen behalve zich meewerkend opstellen. Dat is bijna een belediging voor de mensen en organisaties die zich ervoor inspannen om wel een bepaalde vorm van eenheid te bewerkstelligen.

In mijn ogen neem je dan je eigen discipline niet serieus. Dan mag je ook niet verwachten dat anderen (en de bond) je discipline serieus nemen. Ik hoop in ieder geval dat de situatie zich gaat verbeteren en dat er wat meer eenheid in de 3D discipline komt, dan zal ik zeker overwegen om weer eens wat meer deel te gaan nemen.
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag:

Post Number:#6  Berichtdoor Daarom » 04 nov 2013 14:02

Daarom
Aspirant D Klasse

Post Number:#7  Berichtdoor Soundwave » 04 nov 2013 14:38

Ben het wel eens met diverse van de commentaren hier. Ik heb veel 3D geschoten in de VS voor naar Europa kwam en ik heb zowel in Nederland als een aantal duitstalige landen meegedaan.

Wat betreft de uitdaging in hoe lastig het de schutter gemaakt wordt, is het moeilijkheidsniveau USA<Nederland<Duitsland/Oostenrijk. In Amerika waren de wedstrijden over het algemeen met vrije schuttersposities en op relatief korte afstanden te schieten, ook in de open klasse. De scores worden voornamelijk bepaald door de zone waar je op weg ging, dit maakte het eigenlijk een bijzonder target georiënteerd spel, omdat je eigenlijk op max 45 yards/40 meter op een 1" grote kill ging mikken. Natuurlijk waren er fun shoots met bewegende doelen etc, maar dat was dan van te voren ook gewoon duidelijk. Geen prijzen, gewoon fun en de gebruikelijke gokpartij tussen leden gefaciliteerd door de organisatoren.

In Nederland lijkt men het nodig te vinden doelen en schuttersplaatsen te verstoppen in het bos. Takken ervoor, railingen gebruiken, klimmen in bomen en inderdaad allerlei creatieve doelen die je in de VS alleen op funshoots zou tegen komen. Prima, maar dit verbaasde mij herhaaldelijk, gezien ik dacht aan een serieuze wedstrijd mee te doen.

Duitse 3Ds zijn niet heel anders dan Nederlandse, behalve dat men een stuk meer rekening houd met het materiaal van de schutter. Geen takken / bomen bij de schutterspaal, goede ondergrond om op te staan (veelal) en het is altijd duidelijk hoe het schot bedoeld is. Bergen, dalen, boomtoppen en andere natuurlijke obstakels spelen een rol in de moeilijkheidsgraad, maar het voelt een stuk meer aan als een veldwedstrijd. Deze vorm van moeilijkheid lijkt mij een stuk wenselijker dan "schiet links of rechtsom tussen takken door vanaf deze schommlstoel".

==

Het probleem met de 3D wedstrijden in Nederland door mijn ogen:

- Regels onduidelijk en niet altijd nageleefd. Wel of geen verrekijker? Max pijlsnelheid? Controle? Max trekgewicht? Kill of geen kill? Geen wedstrijd scheidsrechter, scheidsrechters die verschillende antwoorden geven, scheidsrechters die geen actie ondernemen bij overtreding, etc etc. Dodelijk voor echte competitie natuurlijk.

- Score perikelen, Grimlock noemde het ook al even, maar niet kloppende scores, vriendjes die zonder moeite en blikken of blozen hogere scores noteren en natuurlijk als klap op de vuurpijl mensen die inderdaad meer scoren dan het maximum. Dit maakt de prijsuitreiking of de winst compleet betekenisloos.

- Te snel / te langzaam verloop tijdens de wedstrijd. In een boom klimmen kost extra tijd, pijlen zoeken kost extra tijd, maar op veel 3D's lijkt men dit niet mee te nemen en krijg je opstoppingen bij dit soort doelen. Groepjes zijn soms te groot, waardoor je groepssnelheidsverschillen krijgt. De wachttijd is natuurlijk ook op de vangen door meer tijd tussen de doelen te gebruiken met langere loop afstanden, maar ook daar ergeren sommigen zich aan. Hoe vaak heb mensen niet horen klagen over dat we te lang zochten naar de pijl van een beginner. Of de pijl van een "proschutter" die ervan baalde dat hij een €45 kostende pijl op het doel had laten afketsen en deze koste wat kost terug wilde vinden. Persoonlijk heb ik mij hier ook wel schuldig aan gemaakt toen we 5 minuten wachtte op een houtschutter die een gebrokenpijl met de punt heel nodig moest zoeken, terwijl er al twee groepen achter ons binnen kwamen. Daarna zelf nog pijlen gaan zoeken is natuurlijk ook uit den boze.

- Respect voor materiaal van uit de organisatie. Vaak genoeg heb ik met m'n compound grote moeite gehad om de doelen op een juiste manier te schieten zonder schade op te lopen. Ik ben een grote man met veelal een wat lange boog en een redelijke treklengte. Je wilt niet dat je latten bij het schot takken of andere obstakels raken. Je wilt niet in de tak op 2 meter afstand schieten met kans op een afketser / splinters. Daarnaast heb ik meer dan eens problemen gehad met het uitlijnen van mijn schot, dat ik simpelweg m'n 29" treklengte niet kwijt kon. Ook het gebrek aan achtervang bij vele wedstrijden vind ik teleurstellend. Het is nooit leuk als je mist, maar als dat betekend dat je je pijl recht in een boombast schiet of het water in, maakt dat het extra vervelend. Bij een funshoot snap ik dit nog, maar bij een serieuze wedstrijd vind ik dat een "nerves of steel" doel voor "bonus" punten gewoon misstaat. Daarnaast kost het erg veel tijd als je een doel kunt missen op zo'n manier dat je pijl nog 50 meter doorgaat. Dit zorgt weer voor opstoppingen en is bederfelijk voor de sfeer. Het maakt de sport onnodig duur en onaantrekkelijker voor beginners.

- Respect tussen de schutters. Klagen over inhalen, klagen over zoeken, klagen over "te langzaam schieten", klagen over carbon en compound, klagen over schuttersvolgordes, klagen over scores, klagen over onervarenheid, klagen over andermans materiaal... Je kunt het treffen in een 3D met gezellige groepen, maar oh wat kan je ook een onenigheden meemaken. Grimlock gaf een voorbeeld, maar wat dacht je van mensen die een heel groepje willen laten diskwalificeren omdat ze eerst een recurve schutter hebben laten schieten, waardoor de compounders voor hun plok waren geweest, wat niet mag... Uitspraken tegen een veldschutter die haar tijd nam en een aantal keer afzette waren ook niet erg prettig, sinds wanneer is het OK om je hardop te gaan bemoeien met iemands schotroutine!?

- De kwaliteit van de doelen: Dit had ik ook twee puntjes eerder kunnen noemen, maar dit mag van mij apart genoemd worden. Ik heb té vaak door verrotte doelen heen geschoten, met al het gezeur om punten van dien, of pijlen verloren doordat deze afbraken in het doel. (Zowel door metaal in de doelen als door gewoon bizar harde 3D beesten) We hebben wel met 3 man aan diverse doelen staan trekken om mijn pijlen eruit te krijgen. Of gevallen waar ik totaal door de achtervang van het doel heen schoot tot een dieptepunt waarbij ik door een hoog gepositioneerd beest op een heuvel heen schoot en mijn pijl door de glasplaat van een kas daar 50 meter achter naar binnen schoof. (Wie verzint die locatie voor een doel!?) En dan heb ik hier nog wel meer klachten langs zien komen van wedstrijden waar ik niet bij was (doelen gevuld met purschuim etc)

==
In de tijd dat ik in Nederland 3D wedstrijden heb geschoten heb ik zowel aan heel mooie wedstrijden meegedaan als aan hele slechte. Ik ben weggestuurd geweest om m'n trekgewicht / pijlsnelheid, mensen hebben m'n materiaal belachelijk gemaakt (want PSE / Bowtech zijn inferieur aan Hoyt, ik kon maar beter vast naar huis gaan) was ik een minderwaardige schutter (over 250 fps en met vizier schieten was te makkelijk voor woorden) en heb ik nog nooit zo vaak nieuwe pijlen moeten bestellen.

"Moet je maar niet misschieten dan blijft je materiaal wel heel" gaat hier niet eens op. Te vaak heb ik pijlen kapot gehad IN de doelen... Pijlen kwijt omdat er geen achtervang is of omdat het doel achter een rij van bomen verscholen is... Onnodig naar mijn mening. In landen met veel moeilijkere parkoers vind ik nog terecht, hoewel ik ze daar ook een doel tegen de rotswand niet echt in dank kan afnemen. Maar ik neem het organisaties wel kwalijk als ze de wedstrijd artificieel moeilijk proberen te maken door allerlei zaken die niet rechtstreeks met je kunsten met de boogvaardigheid te maken hebben.

==

Daarnaast welke wedstrijd vorm dan ook, is er natuurlijk altijd één factor die 3D schieten een geluksfactor geeft en dat is het weer. Wind, tegenlicht, licht-donker, regen, temperatuur, allemaal zaken die het wedstrijd verloop behoorlijk beinvloeden en ervoor zorgen dan je startpositie in het veld de nodige variatie in het parkoers kunnen opleveren. Deze wil ik nog wel voor lief nemen, maar meer geluksfactoren dan deze inbouwen in een wedstrijd is toch iets dat de organisatie zou moeten proberen te voorkomen.
PSE Vendetta Custom w/ UF cams! 74# 28.8 -> 3D held!
PSE Full Throttle 29/70 -> 368 fps (thuis in de VS)
Soundwave
Kadet A Klasse

Heeft bedankt: 1
Heeft bedankjes: 20
Online: 1d 12h 54m 58s
Ik schiet graag:

Post Number:#8  Berichtdoor scarlet » 04 nov 2013 21:26

Kijk nu is het een respect volle discussie.

Zelf ben ik een van de traditionele schutters en heb de andere kant van de medaille mee gemaakt.
Wachten op een compound schutter die naast de plok kijkt door z'n verrekijker waar precies de kil zit en hoe groot deze is hoeveel ringen ect.
Dan stap hij op de plok gluurt z'n scoop, overlegt met een niet bestaande buurman vertelt hoe precies hij aan het richten is zeurt over van alles en nog wat, ect
Dan schiet hij ..... vlak naast de kil shit, chagrijn, ...doel ect.
Trouwens z'n pijl komt er aan de ander kant uit en het doel is door en door beschadigd.
Als dan de minder fortuinlijke schutters hun mis geschoten pijlen moeten zoeken loopt hij vast door naar het volgende doel.
Zo iemand verpest mijn dag en sorry hij geeft DE compound schutter in mijn opinie een slechte naam.
Natuurlijk heb ik ook hele leuke wedstrijden gelopen met gevarieerde groepen maar zo'n gast staat in je geheugen gegrift.

Iedere wedstrijd heeft wel iets dat niet klopt, maar om alles vast te leggen met regeltjes is volgens mij niet de oplossing.
Dan wordt het eenheid worst en is er geen ruimte meer voor creativiteit, niet bij de organisatoren maar ook niet bij de schutters.

Mooiste voorbeeld van een geweldig mooie misser was een wasmolen met twee duiven.
Door een ontwerp fout haalde de duiven mach 4, toch vond/vindt ik het geweldig. Iemand heeft z'n best gedaan en daar heb ik respect en waardering voor.
Een parcours bouwer moet in mijn ogen een schietbaar doel neer zetten.
Bomen, takken en heuvels in de weg zijn geen uitdagingen dat zijn onneembare hindernissen.
Tussen twee bomen door moeten schieten die op 3 meter tussen jouw en het doel staan dat is een uitdaging
Een gat in een staalplaat sloopt je pijl als je mis schiet, maar als het gat zo groot is als de rode binnen ring dan mag je toch aannemen dat het te doen is.
Wetend dat er zo'n doel tussen zit hou je daar toch rekening mee en zorg je voor een "oude" pijl.
Schutter staat aan de meet de "kaper" zwemt langs z'n touwtje voorbij met z'n rugvin net boven water.
Schutter schiet en schrijft een kil, want het hele dier is kil hij kon namelijk de kil op het beest niet kon zien toen hij op schot stond.
Jammer dat het weer een compound schutter was.

Respect voor elkaar tijdens de wedstrijd maar ook in de rest van het leven is volgens mij aardig aan het verdwijnen in onze maatschappij.
Laten we er niet aan meedoen.

Ik daag soundwave trouwens uit om op het dino parcours in Duitsland het bovenste deel te lopen.
Daar heb je namelijk de bomen nodig om te blijven staan anders donder je van de berg af.+

"maar het voelt een stuk meer aan als een veldwedstrijd. Deze vorm van moeilijkheid lijkt mij een stuk wenselijker "
Daar hebben we toch al veldwedstrijden voor, of toch liever een eenheid worst?
De roos raken is leuk.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Post Number:#9  Berichtdoor scarlet » 04 nov 2013 21:42

De roos raken is leuk.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Post Number:#10  Berichtdoor Grimlock » 04 nov 2013 22:07

Grimlock
Senior D Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#11  Berichtdoor pokodada » 05 nov 2013 18:23

Goed dat deze discussie weer 's wordt opgestart. Dat 3D-schieten is een geweldige discipline maar ik zie bij sommige wedstrijden ook wel wat schoonheidsfoutjes. Sommige hadden door de organisatie voorkomen kunnen worden, maar andere minpunten zijn aan schutters te wijten. Overigens, reacties in de trant van "dan moet je maar raak schieten" vind ik echt te goedkoop voor woorden. Schieten op een parcours is sowieso al lastiger dan op een vaste afstand, en er kunnen altijd omstandigheden zijn waardoor het ineens nog veel lastiger wordt. Denk bv aan de stand ten opzichte van de zon; een doel kan 's ochtends een makkie zijn en 's middags onmogelijk. Dat een schutter uit wat voor categorie dan ook zichzelf een absolute topper vindt, is nog geen reden om andere schutters af te zeiken. Ongeacht of het over materiaal of techniek gaat. En al helemaal niet als het jonge schutters betreft, dan mag je wat mij betreft meteen vertrekken.

Even een inkoppertje, ter vergelijking: Er zijn op dit forum heel wat schutters die goed gefundeerde meningen hebben en/of zeer interessante informatie inbrengen. Helaas zitten er af en toe flink wat taal- en spelfouten in hun berichten. Als dat aantal fouten mijn bescheiden gemiddelde te boven gaat dan vind ik het vrij beroerd lezen, maar dat is geen reden om ze ongelijk te geven of uit het forum te verbannen. Toch? Maar dat is eigenlijk wat je in die discussie over boogtypes terugziet. Zo van "Pietje Puk schiet met een Star-Wars boog en DUS is hij een sukkel". Nee, Pietje Puk is in een heel ander spectrum bezig, en binnen dat spectrum mag hij (zij) proberen die prijs te pakken. Ik wens Pietje Puk veel succes, en probeer er zelf in mijn eigen categorie het beste van te maken. Categorieën te over, dus geniet van je eigen kansen. En van de wedstrijd.

Dat van die carbonpijlen blijft een vreemd issue. De gemiddelde terreinbeheerder heeft amper verstand van pijlen, dus ik neem aan dat de organisatie zelf die regel heeft voorgedragen. Op een normaal 3D-doel gaan die dingen net zomin stuk als hout of aluminium, tenzij een vorige schutter er een pijlpunt in heeft achter gelaten. Inderdaad, fatsoenlijk je eigen pijlen in elkaar plakken, dat is ook belangrijk. Bij sommige schutters lijkt het alsof ze hun punten met een Pritt-stift "vast" hebben gezet.

Als 3D een simulatie van jacht zou moeten zijn, dan merk ik daar bij veel wedstrijden vrij weinig van. Een konijn op 50 meter... een hert op 80 meter... Kom op, we heten niet allemaal Howard Hill of Byron Ferguson! Misschien moeten die organisatoren eens wat boeken over de boogjacht lezen, en dan vooral de hoofdstukken over de "ethische afstanden". En als je dan toch nog het doel op een haartje mist, dan is een goede achtervang wel zo prettig. Een kunststof plaat, een blok piepschuim, of een heuveltje wat er toch al lag. Dat scheelt ook aanzienlijk in de doorlooptijd van de wedstrijd.

Mocht er dan toch nog een pijl in de schemerzone teloor gaan, jammer dan, en ga niet oeverloos lopen zoeken. Als je 45 euro per pijl kunt uitgeven, dan kun je ook een GPS-Tracker kopen en de locatie vastleggen. En dan na een dag of week lekker gaan spoorzoeken. Trouwens, het is verbazingwekkend hoeveel pijlen er achteraf hun weg naar de grabbelbak weten te vinden. Dus, leer statistisch denken en verkloot het niet voor de rest.

Even een ervaring ophalen van een paar wedstrijden terug. Er was geen indeling vooraf maar vrije inschrijving; zeg maar gerust luiheid van de organisatie. Ik dacht in een groep van vijf schutters te zitten. Qua disciplines netjes gemixt. Komt er ineens nog een vent bij met twee aspiranten in zijn kielzog, waarvan de jongste nog te klein was om haar eigen pijlenkoker te dragen. Pa schoot compound-unlimited, dus vanaf de rode plok. Dochtertje schoot vanaf de witte plok. Maar voordat dat dochtertje aan het schieten toekwam, moest eerst Pa op komen draven met die bos pijlen. Beetje anticiperen? Nee hoor, eerst ergens in dat bos aan zijn nicotineverslaving gehoorzamen (wat overigens uitdrukkelijk verboden was, maar daar werd dan weer niet op gecontroleerd...) en dan eindelijk eens aan komen kakken met die pijlen. Vertraging van gemiddeld anderhalve minuut PER doel, dan loop je zo al drie kwartier uit de tijd. Die andere twee compound-unlimited schutters waren ook niet echt de snelste. Twintig danspasjes of meer voordat de voetjes eindelijk goed staan, oeverloos aan de schroefjes draaien en de tabelletjes raadplegen, dan toch maar de rugzak afdoen en het ritueel nogmaals doornemen, o jee het petje staat niet goed, o jee het touwtje van de tampon begint te kriebelen, je kent dat wel. Het mag dan ook niet verbazen dat we veel te laat waren om de scorebriefjes in te leveren. Tijdens het teruglopen naar het beginpunt konden we het gejuich van de prijsuitreiking al door het bos horen galmen. En daarna waagde die Pa het ook nog om te zeggen dat "het toch echt niet aan hem had gelegen". Mijn zelfbeheersing was op dat moment ronduit voorbeeldig.

Het kan altijd erger. Afgelopen zondag in Baarn hoorde ik een medeschutter over zijn belevenissen vertellen. Het ging over een compound-unlimited schutter die (jawel, het is geklokt!) maar liefst TIEN minuten nodig had voordat de eerste pijl ein-de-lijk mocht wegvliegen. Stelletje laboratoriumgasten...

Als er schutters zijn die slecht spellen, dan zullen er ook wel schutters zijn die slecht rekenen. En die met een boven-maximale score toch nog glimlachend de prijs in ontvangst nemen. Sommige schutters willen nu eenmaal per se die prijs hebben, die doen het er om. Kijk, dat je voor jezelf een leuke beker bij elkaar jokt, dat moet je zelf weten. Waarschijnlijk jeukt het toch wel, iedere keer wanneer dat ding thuis weer in je ooghoek verschijnt. Zo niet... dan heb je waarschijnlijk zo'n plaat voor je kop dat je er ook in je verdere leven last van hebt. Je kunt ook naar een winkel stappen en een leuk rijtje bekers KOPEN, dat staat net zo leuk op je dressoir. Je doet maar. Maar de reden dat ik er toch wat moeite mee hebt is dat je hierdoor andere schutters ten onrechte naar huis stuurt met het gevoel dat hun score ontoereikend was. Waardoor voor sommige van die schutters het hele plezier in de sport tijdelijk of permanent vergald wordt.

Als je een wedstrijd echt goed wilt opzetten, dan heb je extra handjes nodig. Dat betekent: bij elke groep OF bij elke plok een jurylid plaatsen. Score wordt door het jurylid genoteerd, of van een "accoord" stempel voorzien. Ongeveer zoals dat destijds bij de dubbele indoor-3D ging (Beek en Donk + Aarle-Rixtel). En ook strak op alle regels letten. Tabak of alcohol in het veld: opkrassen. Per doel maximaal een minuut per schutter. Geen vrije indeling maar gewoon van tevoren je huiswerk doen met betere Excel-sheets.

O ja, als we het over de prijsuitreiking hebben: per categorie de volgorde derde-tweede-eerste prijs aanhouden. Eerst de prijs opnoemen, dan de score, dan de vereniging vermelden, en dan pas de naam van de schutter. Bedenk zelf maar waarom.

Ugh!
pokodada
Senior E Klasse

Afbeeldingen: 0
Heeft bedankjes: 28
Online: 3d 13h 44m 32s
Ik schiet graag:

Post Number:#12  Berichtdoor Grimlock » 05 nov 2013 18:50

Grimlock
Senior D Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#13  Berichtdoor Soundwave » 05 nov 2013 19:51

Soundwave
Kadet A Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#14  Berichtdoor Grimlock » 05 nov 2013 20:10

Grimlock
Senior D Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#15  Berichtdoor scarlet » 05 nov 2013 21:50

Het lijkt wel of de discussie zich concentreert op het na leven van regeltjes, voorbereiding en fatsoen.
Compound schutters die alles geregeld willen hebben en de wereld vol politie agenten.

Als je bij ieder doel een scheidsrechter wil plaatsen is dat al gauw dertig extra mensen.
Als je dat optelt bij de pakweg 20 man/vrouw die je nodig hebt om thans een wedstrijd op te zetten, da's 50 personen.
Dat is wel heel veel volk om bij elkaar te sprokkelen, in een tijd dat je vrijwilligers moet zoeken met een vergroot glas.

Wat ik mis, is aandacht tijdens opleiding of training van nieuwe schutters waarin regeltjes en gedragingen worden uitgelegd voordat men aan een wedstrijd deelneemt.
Men kan dan uitleggen wat een plok is, hoe je de pijlen gaat zoeken, wat er van je verwacht wordt, welk materiaal en kleding je nodig hebt, ect.
Dan voorkom je veel teleurstellingen en komen mensen niet in november zonder jas en met drie dunne carbon pijltjes aan de start.

Mensen die met een vork schrijven zijn ook mij een doorn in het oog. Helaas ze bestaan.
Ik gebruik de scores om te berekenen of ik vooruitgang boek.
Dat doe ik statistisch, neem dus het gemiddelde zonder top en bodem.
Dat de vork schrijvers met de prijzen naar huis gaan neem ik voor lief, hoop dat ze trots op zichzelf zijn, voor mij heeft het geen waarde.
Mijn prijs is een gezellige dag in het bos met goede en nieuwe vrienden en nog boogschieten ook.
Ik heb veel respect en waardering voor de mensen die dit voor mij mogelijk maken.
Als ze een fout maken hoop ik dat ze ervan leren zodat de wedstrijd een volgende keer nog leuker is.
De roos raken is leuk.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Post Number:#16  Berichtdoor Grimlock » 05 nov 2013 21:58

Wat zijn mensen die met een vork schrijven?? :?
Grimlock
Senior D Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#17  Berichtdoor scarlet » 05 nov 2013 22:05

Een gemiddelde vork heeft vier punten dus alles wat je schrijft wordt automatisch verviervoudigd :D
De roos raken is leuk.
scarlet
Kadet Ere Klasse

Post Number:#18  Berichtdoor 3D-enthousiast » 05 nov 2013 22:45

Mooi topic dit onderwerp!

Ik lees diverse standpunten en ervaringen en krijg daar soms een wat vreemd gevoel bij opmerkingen als:
- meer regels zijn gewenst
- durf doelen
- het moet de jacht benaderen, dus alle "circus acts" moeten weg en alleen afstanden onder de 40 meter mogen geschoten worden
- het terugkerende "gezeur" over andere disciplines
- en mensen die vals spelen m.b.t. scores.

Dan vraag ik me af, of we niet juist vergeten waarom we dit spelletje doen, nl. om een leuke dag te hebben!
Er is geen jaarklassement waarin voorgaande / komende wedstrijden een rol spelen, dus iedere wedstrijd is een nieuwe met nieuwe kansen.
Er zijn nu vast mensen die altijd voor de punten gaan, en het allemaal perfect willen gaan regelen met nieuwe regels, maar daar wordt ik nu weer bang van.
Zulke disciplines zijn er namelijk al en voor je het weet moeten we weer in het keurslijf van de een af andere bond in witte broeken door het bos lopen en is ieder schot duidelijk zichtbaar zonder takken enz. m.a.w. het schieten makkelijk wordt gemaakt omdat het zo hoort..... No way hosé wat mij betreft! Juist het vrije karakter van 3D in Nl. maakt het zo leuk.
Als we kijken naar de grotere 3D's in Nederland, zijn die allemaal heel succesvol, zonder dat er behoefte is aan extra regels.

Durf doelen zijn leuk!, maarrrr ..het moet wel een vrije keuze zijn of je als schutter bereid bent om een risico te nemen om een pijl te verspillen. (in Delft lossen ze dat op door er een alternatief naast te zetten)
Als je nu met pijlen van 45,- het bos in gaat, zeg ik dat je in het verkeerde parcours bent gestapt (heb echt wel eens gezien dat er 3 x een acc pijl in de bak stond! en dan snap ik wel dat je klaagt !!)

Wat de "circus acts" betreft is er inderdaad wildgroei aan schommels, wiebelplatformen, trilplaten, hobbelpaarden, boomplateau's, steigerstellingen enz, enz. waar ik met mijn grote postuur vaak nauwelijks op pas, of niet op mijn gewicht is berekend (ver doorbuigen) of zo klein gemaakt dat ik mijn boog niet kan opspannen.
Hier ben ik het zeker eens met eerdere schrijvers, dat hier wel beter over nagedacht moet worden over toegankelijkheid voor oudere, grotere, zwaardere of juist het omgekeerde hiervan. "zomaar" even iets in elkaar knutselen of schietplek bedenken kan dus echt niet. Maar dit is geen pleidooi voor het geheel afschaffen van alternatieve schietplekken, meer een oproep om er beter over na te denken. (mooi voorbeeld is het hobbelpaard on steroids van Unicorn, dat telt niet mee, dus je kan m gewoon overslaan, wat ik dan ook standaard doe)

Over de afstanden: alles onder 40 meter : liever niet. Het NK van dit jaar was voor compounders de beste 3D in Nederland van de afgelopen 5 jaar, juist omdat er nu wel uitdagende doelen waren.
en af en toe een schot op 80 meter ook graag!! voor andere klassen kan je de plok natuurlijk wel dichterbij zetten.

Over het gezeur over "die anderen" het volgende; ik schiet bijna alle alle 3D wedstrijden in NL, en kom dan of met mijn longbow of met mijn compound (ja ik ben zo'n type die allebei leuk vind) en geniet altijd weer van de discussies hierover, er zijn inderdaad enkele zuurpruimen die dit allemaal ook echt menen, maar het merendeel doet dit volgens mij niet, ik voel me dan ook helemaal niet aangesproken als men het heeft over houten tak (longbow) of invalidewagen (compoundboog). Het instellen van een vizier kost soms wat tijd, maar doorgaans is de eerste pijl raak. omgekeerd kan ik met longbow direct schieten, maar ben dan wat extra tijd kwijt met 2e /3e schot en pijlen zoeken. het is maar waar je naar wilt kijken. Met een beetje begrip kunnen we best samen over de baan. Ik denk wel dat de ervaren schutters de nieuwere schutters (of die schutters die bijv. uit het veldschieten komen), er op attent kunnen maken dat je ook je tijd naast de plok kunt benutten om alvast over de afstand en settings na te denken. (ik begrijp als vizier schutter werkelijk niet waarom je tig keer moet afzetten en daarna alles opnieuw moet instellen) zo ook met een misser, als je er 30 cm onder zit, richt je het volgende schot zoveel hoger, ga nu niet opnieuw je afstand bepalen, want die had je de eerste keer ook al fout...

laatste punt is valsspelers: tip! zeg het niet alleen tegen anderen maar ook gewoon tegen die persoon zelf.
Heb ik zelf recentelijk ook gedaan, en zolang dat op een redelijke wijze gebeurt verdwijnt dit gedrag wel weer.
Het voorkomen van dit fenomeen is buitengewoon lastig zonder politie op de baan.(maar dan heb ik liever valsspelers)
ja, het is heel zuur als een welverdiende prijs aan je neus voorbij gaat, maar hoe erg is dit nu 5 min na afloop??
Dit is geen prof sport, gaat meestal niet om geldprijzen dus laten we niet zo krampachtig doen, maar wel vinger aan de pols houden en er gewoon over praten als het begint op te vallen.

dit was in ieder mijn gevoel hierover.

groetjes en veel 3D plezier
If trouble was money i was a millionaire
3D-enthousiast
Aspirant E Klasse

Online: 2h 42m 14s
Ik schiet graag:

Post Number:#19  Berichtdoor pokodada » 05 nov 2013 22:54

pokodada
Senior E Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#20  Berichtdoor Soundwave » 06 nov 2013 16:47

Soundwave
Kadet A Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#21  Berichtdoor pokodada » 06 nov 2013 23:05

Afgelopen zondag was de Alternatieve vestingronde in Baarn. Best wel een lollige B-wedstrijd, ondanks een aantal van de bovengenoemde schoonheidsfoutjes. Wat ik zelf wel leuk vind is dat je bij vrijwel elk doel twee tellende pijlen schiet, met verplicht inlopen tussen de eerste en de tweede pijl. De scores voor Inner Kill, Outer Kill en Hit zijn 8 danwel 5 danwel 3 punten. Afgezien van sommige schoonheidsfoutjes is dit best een leuke formule; door het inlopen krijg je toch weer even een extra uitdaging. Als ik dit vergelijk met de 3D-ronde in de Delftse Hout (ook een beetje rommelig qua opzet maar verder wel gezellig) dan zie ik daar een belangrijk verschil: Kill = 10 punten, Hit = 5 punten. Meestal is het wel duidelijk wie de winnaar is, maar omdat de puntenverdeling nogal grofmazig is, heb je meer kans dat schutters op een gelijke score uitkomen. Geen ramp voor het lagere echelon, maar vervelend als je daardoor niet kunt bepalen wie de eerste, tweede of derde prijs krijgt. (Een shoot-off, ja-ha, ik weet het...)

Maar het gaf me wel een idee voor een alternatieve wedstrijdvorm. Twee tellende pijlen per doel: Goed idee, die houden we er in! Zet bij elk doel een rij van vijf plokken. Die plokken zijn genummerd: 10, 8, 6, 4, 2. De schutter bepaalt zelf vanaf welke plok hij of zij als eerste schiet, maar dat mag niet plok 2 zijn. Als de Kill geraakt wordt, dan levert dat het aantal punten op dat bij de plok staat vermeld. Inner Kill? Vooruit dan maar, 2 punten extra. Een onweidelijke Hit levert strafpunten op, laten we zeggen de helft van het aantal punten dat bij de plok staat. Na de eerste pijl is het verplicht inlopen; de schutter mag zelf bepalen vanaf welke plok de tweede pijl wordt geschoten. Ook hier geldt weer de zelfde regel; Kill levert het aangegeven aantal punten op, Hit kost de helft van die waarde aan strafpunten. Ter motivatie kun je elke schutter bij aanvang een hoeveelheid startpunten geven; die moeten ze tijdens de wedstrijd behouden en bij voorkeur vermeerderen. (Negatieve punten schijnen op sommige mensen net zo'n deprimerend effect te hebben als vallende herfstblaadjes...)

Aanvulling: Als een schutter inloopt om de meest veelbelovende plok te selecteren, dan mag hij/zij natuurlijk niet teruglopen naar een plok die al gepasseerd is. Anders krijg je weer dat geteut op de baan, doordat schutters oeverloos de kansen en mogelijkheden staan te vergelijken. Gewoon de tijdslimiet aanhouden, niet zeuren maar knallen.

Daarom nog een ander ideetje... Bij de 3D in Lelystad zie ik soms de meest fantastische elektrische en mechanische installaties om een bewegend doel te realiseren. Chapeau, het mag wel weer even gezegd worden dat ze daar een geweldig stel techneuten hebben rondlopen. Maar misschien is dan dit een leuk voorstel. De schutter die aan de beurt is drukt op een knop; hierdoor gaat een timer starten. Vervolgens loopt die schutter langs die vijf plokken, ondertussen de optimale kansen inschattend. Zodra de timer vind dat het welletjes is, wordt dat beest achter een muurtje getrokken, of er gaat gewoon een bel. Einde oefening. Is eigenlijk best wel realistisch; in het echt gaan dieren er ook vandoor als je te dicht op ze af komt sluipen.
pokodada
Senior E Klasse

Ik schiet graag:

Post Number:#22  Berichtdoor 3D-enthousiast » 07 nov 2013 00:58

er is mijn inziens een groot probleem met al die verschillende tellingen per doel.
Dat is nl. dat het voor de gemiddelde recreatieve schutter (en laten we eerlijk zijn dat is 90% van de deelnemers) niet meer te volgen.

het is (h)eerlijk om zonder verdere poespas uit te kunnen gaan van een 3 pijls systeem (eerste rake pijl telt) of twee pijls systeem (alle treffers tellen, maar met andere telling) of hunter doel (1 pijls), in de meeste gevallen is de telling hierbij uniform.
Alle afwijkingen hierop (hoe creatief ook bedacht) zorgen voor verwarring tijdens en achteraf bij het inleveren van de schietbriefjes.
bijv. als er dan scores komen die helemaal niet kunnen of juist veel te laag zijn.
kortom frustratie ten top bij schutter en wedstrijd organisatie die dit niet achteraf kan managen.

Ook het vooraf vertellen (briefing)van een afwijkend systeem heb ik menigmaal de mist in zien gaan omdat schutters aan de koffie waren of al het veld in waren..(of alsnog niet begrepen)

just my 2 cents of opinion
If trouble was money i was a millionaire
3D-enthousiast
Aspirant E Klasse

Online: 2h 42m 14s
Ik schiet graag:

Post Number:#23  Berichtdoor Arnold Heemskerk » 10 nov 2013 17:01

Welnu,

even een paar dingen, ik zelf schoot vroeger vrij veel 3d, de een wat succesvoller dan de andere.( rbb en comp. blank)
3d is wat anders als een veld wedstrijd om maar zo dicht mogelijk bij het buiten-schieten te blijven, en het klopt dat het vaak wat minder serieus is opgezet, echter vergeet niet dat dit allemaal vrijwilligers werk is.

tuurlijk zijn de opmerkingen niet van de lucht, ik zelf heb ze ook vaak genoeg moeten horen, zeker met compound blank ( o.a. vergeet je niet wat of zo enz enz), maar je heb toch zelf ook een mond, en wie de bal kaast moet hem terug verwachten, het meeste is gewoon spielerij, elkaar een beetje jennen, so wat.

Het "ruime schrijven" is inderdaad vervelend.
Verder vindt ik +/_ , hunter, beetje verstopte doelen juist een uitdaging, in hoe verre ben je beried een bepaald risico te nemen voor de max te behalen punten.
Persoonlijk ging ik er altijd van uit dat ik minimaal 1 pijl per wedstrijd verspeelde, pijl-technisch is 3d niet de pijl veiligste schietvorm ( wil je dat niet, blijf dan lekker indoor schieten )

Maar wat ik nu nog het meest vervelende vindt van deze topic dat topic-starter wel wil klagen / een ander(re) wil afkatten, want bijna niks is goed ( kom ik weer terug bij al die vrijwilligers die proberen jouw een leuke dag te bezorgen ) en dan nog geeneens het lef heeft om dit onder zijn eigen forumnaam te doen.

als je het zo goed weet, waarom doe je het dan niet zelf, als je zo ervaren bent, want dat geef je wel aan, en je ziet alleen de oren van het doel ( bv een hert) dan kan je toch inschatten waar zijn lijf is, met de ringen, tja dan moet je inderdaad door de takken heen schieten en als je dat niet lukt, dan vindt ik toch dat je het woord "ervaren 3d schutter" toch wel een beetje overdrijft.

Maar nogmaals, je topic had voor mij meer waarde gehad als je het gestart had, met je eigen naam, nu niet
Arnold Heemskerk
Kadet C Klasse

Heeft bedankjes: 7
Online: 23h 49m 8s
Ik schiet graag:

Post Number:#24  Berichtdoor Daarom » 11 nov 2013 13:05

Daarom
Aspirant D Klasse