[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 673: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Nederlands(talig) HandBoog Forum • Toon onderwerp - Deelname wedstrijden zonder lidmaatschap NHB

Deelname wedstrijden zonder lidmaatschap NHB

Schieten op nagemaakte dieren

Deelname wedstrijden zonder lidmaatschap NHB

Post Number:#1  Berichtdoor marcovp » 17 jan 2016 20:24

Ik ben deze week gestart met boogschieten naar aanleiding van zoveel leuke verhalen over 3D schieten. Ik heb een mooie locatie waar ik iedere week met een aantal ervaren schutters een paar uur kan oefenen op afstanden tot 80 meter en ga ook nog een aantal cursusen volgen.

Ik ben bewust geen lid van een officiële vereniging maar is dit wel verplicht voor deelname aan 3D wedstrijden? Ik zie op veel aanmeldingsformulieren de vraag je NHB nummer in te vullen.

Als het echt moet wel ik best lid worden van een vereniging maar bij mij in de buurt (omgeving Rotterdam)kan ik alleen verenigingen vinden waar ik op vaste afstanden kan oefenen en dat kan ik thuis ook doen. In die zin heeft lidmaatschap van een vereniging niet echt meerwaarde.
marcovp
Aspirant E Klasse

Heeft bedankt: 0
Heeft bedankjes: 1
Online: 5h 11m 12s
Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Deelname wedstrijden zonder lidmaatschap NHB

Post Number:#2  Berichtdoor Hieronymus » 18 jan 2016 10:24

Het is doorgaans niet verplicht bij 3D, maar wel sterk aangeraden. De reden die het vaakst wordt genoemd is de zogenaamde parapluverzekering van de NHB: mocht je iets (of god forbid: iemand) raken en de andere verzekeringen doen moeilijk, kan je nog altijd bij de NHB aankloppen.

Ik zou het echter wat breder bekijken. Je bent een beginnende schutter en ondanks dat 3D een schitterende tak van sport is, ontwikkel je waarschijnlijk ook wel een smaak voor andere disciplines. Disciplines waar je natuurlijk ook mee in contact komt via die vereniging. Verder durf ik wel te stellen dat een grote vereniging met goede trainingsfaciliteiten (en de grote verenigingen in jouw omgeving hebben dat allemaal wel) natuurlijk veel meer kan bieden aan een beginnende schutter dan schieten met ervaren schutters en een cursus hier en daar jou kan leren.

Ik raad je sterk aan eens bij verenigingen in de buurt te gaan kijken. ;)
Hieronymus
Aspirant A Klasse

Heeft bedankt: 8
Heeft bedankjes: 5
Online: 11h 5m 44s

Post Number:#3  Berichtdoor Grimlock » 18 jan 2016 19:39

Ik sluit me aan bij het bovenstaande. Ik zou zeker aanraden om naar een vereniging te gaan. Overigens zijn veel cursussen vaak ook in verenigingsverband, wat meestal ook lidmaatschap vereist.

Als aanvulling op het vangnetverzekering verhaal, ben je er ook bewust van dat er een grote kans is dat je eigen verzekering eventuele schade door schieten niet dekt, zeker wanneer dat niet op een daarvoor aangewezen/ingerichte locatie gebeurt (lees: thuis) of door onkundig gebruik. Hoewel schietsport niet vaak expliciet wordt benoemd, heb ik verschillende verzekeringsadviseurs gesproken en ze waren (om uiteenlopende redenen) unaniem in de verwachting dat een schade bij thuis schieten niet gedekt zal worden. Kan ook niet vaak genoeg herhalen dat oefenen in je achtertuin (zeker in een woonwijk) niet verstandig is... En het gaat altijd wel eens een keer fout, al is het maar door een technisch mankement. Ik ken een schutter die in zijn garage trainde en geheel onverwacht een pijl door het carter van zijn motor heen joeg. Als er gewonden vallen is het natuurlijk nog veel erger.
Grimlock
Senior D Klasse

Heeft bedankjes: 14
Online: 5d 14h 48m 14s
Ik schiet graag:

Post Number:#4  Berichtdoor marcovp » 19 jan 2016 10:16

Dank jullie wel voor de reacties. Het is me inmiddels duidelijk dat het gaat om de verzekering. Ik zal toch eens gaan informeren bij een club alleen heb ik me de afgelopen 7 jaar georiënteerd en ben nog geen club tegengekomen waar ik meteen het gevoel heb dat het klopt. Of de trainingsavonden zijn op de woensdag en die die zijn bij mij standaard bezet, of je kunt alleen maar bepaalde disciplines schieten of je moet bardiensten draaien en daar ben ik domweg de persoon niet voor.

Ik ben al 15 jaar lid van een luchtschietvereniging die ook niet bij de KNSA is aangesloten. Ook daar bestaat een zeker risico maar het is gelukkig al die jaren goed gegaan. Juist het informele karakter van deze club en het feit dat alles mag zolang het mag van de wet maakt het voor mij leuk. Ik voel er absoluut niets voor om iedere week op 18 meter op een doelpak te schieten.

Mocht iemand een suggestie hebben voor een meer informele club die wel aangesloten is bij de NHB en waar je ook 3D training kan volgen, dan hoor ik het graag.

Ik heb zelf al gekeken bij Arc in Rotterdam maar daar kun je alleen op doelen schieten. De Hockedam in Oud-Beijerland kan een optie zijn omdat je daar op variabele tijden kan oefenen maar ook daar voornamelijk doelen. Het lijkt erop dat Willem Tell wel biedt wat ik wil schieten maar daar zit weer een hele grote sociale component in.
marcovp
Aspirant E Klasse

Post Number:#5  Berichtdoor marcovp » 22 jan 2016 09:20

Ik heb inmiddels contact opgenomen met een vereniging in de buurt om me in te schrijven voor de introductiecursus. Ik wil geen gedoe met verzekeringen en dan zie ik de oefenavonden daar als extra aanvullingen op mijn 3D trainingen op zaterdag. Ik zal er allicht beter door gaan schieten.
marcovp
Aspirant E Klasse

Keer terug naar 3D