Vraag wetgeving

Ben je als beginnende schutter op zoek naar een vereniging?

Vraag wetgeving

Berichtdoor solar » do feb 05, 2009 2:21 pm

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Het spijt mij dan ook als mijn vraag al vaker is gesteld, ik heb de zoekoptie geprobeerd met meerdere termen, maar ik kan de informatie nergens vinden.
Ik vroeg me af of iemand mij kan vertellen hoe het precies met de wetgeving zit rondom (recurve) bogen.

Mag je in het openbaar schieten met een boog? (Bij mij achter het huis zit een park met een groot grasveld.)

Voor zover dat ik van de wetgeving begrijp mag je met een boog wel in het openbaar, mits de pijlen geen scherpe punt hebben. (Mijn pijlen hebben de volgende punt: http://outdoorpro.nl/index.php?cat=product_detail&pid=269&scid=107&sscid= )
Word dat ook gezien als een scherpe punt? of als botte punt?

Ik twijfel dus of ik inderdaad op het grasveld achter mijn huis mag gaan staan met de boog.
Het stuk park is erg overzichtelijk, als ik daar zou staan heb ik een duidelijk zicht op alles wat er om me heen gebeurd (Bijvoorbeeld mensen die honden uitlaten) De kans dat ik iemand die langsloopt niet zie is dus minimaal.

Zou iemand mij kunnen vertellen, in normaal nederlands (Niet zoals de wetgeving beschreven is) of ik buiten mijn tuin zou mogen schieten? Of moet ik hiervoor naar speciale locaties?
solar
Beginner

Geslacht: Niet gespecificeerd

Re: Vraag wetgeving

Berichtdoor buitenbeentje » do feb 05, 2009 3:44 pm

Hoi solar, welkom op het forum.

Het is niet toegestaan om zomaar ergens wat te gaan schieten, onafhankelijk van de punt die er op de pijl zit. Je zal er inderdaad voor naar een club of wedstrijd terrein moeten. Daar zijn speciale voorzieningen om pijlen die om welke reden dan ook het doel niet raken of via het doel weg vliegen op te vangen. Menig schutter (inclusief ik zelf) zou op een mooie dag best eens lekker op een weiland of groot open veld staan te trainen, maar dat mag nou eenmaal niet. Het risico dat je iemand (of iemand's huisdier) raakt is te groot en met de pijlen die jij hebt kan je makkelijk iemand gemeen verwonden, ook al is het niet je opzet.

Overigens is ook het in gebruiksklare toestand bij je hebben van een boog ook niet toegestaan. Een recurve moet minimaal afgespannen zijn, maar moet bij voorkeur in een hoes of koffer zitten. Een compound moet in een hoes vervoerd worden. De politie kan zeer lichtgeraakt reageren wanneer je met een gebruiksklare boog over straat loopt.
Je bent nooit te oud om hardleers te zijn.
buitenbeentje
Donateur

Geslacht: Man
Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Berichtdoor Gertve » do feb 05, 2009 3:50 pm

Het is toegestaan om op eigen terrein te schieten mits de pijl maar op je eigen grond blijft.
Ik raad het af om in het openbaar, zoals je zelf schetst, te schieten. Het laatste waar we als boogschutters op zitten te wachten zijn incidenten waardoor de boog ook onder een wapenwet zal komen te vallen.

De punten zijn gewoon verhandelbaar in Nederland. Wat in Nederland niet verkocht mag worden zijn punten met een snijvlak eraan.
Gertve
Aspirant A Klasse

Ik schiet graag: Recurve (compound?)

Berichtdoor solar » do feb 05, 2009 3:53 pm

Hallo Buitenbeentje,

Bedankt voor de snelle reactie.
Het word voor mij dus alleen tuinschieten ;)
Hier in Deventer zit maar 1 vereniging, en zei trainen op Donderdagavond, een avond dat ik laat moet werken.
Is jammer, maar zit niks anders op..

Nogmaals bedankt
solar
Beginner

Berichtdoor Gertve » do feb 05, 2009 3:56 pm

Nog even de link opgezocht waarin iets meer over wetgeving vermeld wordt: http://home.planet.nl/~veen0804/wetgeving.html
Gertve
Aspirant A Klasse

Ik schiet graag: Recurve (compound?)

Berichtdoor solar » do feb 05, 2009 4:02 pm

Hallo Gertve,

Jij ook bedankt voor de moeite.
Die pagina had ik idd al gevonden, maar deze bracht mij juist in de twijfel dat je met een boog wel in het openbaar mag.
"de boogschutter dan met zijn gewone handboog zomaar over straat lopen? Ja, tenzij door de aard of de omstandigheden waaronder dit plaats vindt, redelijkerwijze kan worden aangenomen dat het voor geen ander doel bestemd was dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen (artikel 2 lid 1 categorie IV onder 7e. "

Maar dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben :)
solar
Beginner

Berichtdoor buitenbeentje » do feb 05, 2009 4:14 pm

Je mag hoogstens met je boog opgespannen over straat wanneer je met een wedstrijd mee doet die in het openbaar is, maar dat soort wedstrijden zijn helaas zeer zeldzaam.Ik hoop in ieder geval dat je of een flink diepe tuin hebt, of dat je een hele diepe tuin hebt. Verdwaalde pijlen in een gans of zo wordt niet echt op prijs gesteld. ;)
Je bent nooit te oud om hardleers te zijn.
buitenbeentje
Donateur

Ik schiet graag: Indoor, veld, 3D, Short Metric, funwedstrijden.
Zowel Recurve als compound.

Berichtdoor boomnick » do feb 05, 2009 4:15 pm

kort samengevat:
het wordt aan de politieagent overgelaten om in te schatten of een situatie gevaarlijk is.
(als je met een honkbal knuppel in driedelig grijs achter iemand aanholt, zal de agent niet aannemen dat je aan het honkballen bent)

met een handboog en pijlen zal hij/zij daar gevoeliger voor zijn denk ik zo.

bij evenementen zal het dan ook van gemeentelijke vergunningen en veiligheidsmaatregelen afhangen.

dat is het voordeel van schieten bij een club, vaak wordt de veiligheid voor jezelf en de omgeving aardig aangekweekt.
niet alle bogen kunnen afgespannen worden vervoerd, dat maakt niet uit, tis vooral de wijze waarop etc...
boomnick
Aspirant A Klasse

Ik schiet graag: Recurve freestyle #34, flatbow 30#, gae ryahng goong 45# , target indoor/outdoor(fita), fun en 3d

Berichtdoor DutchToxophilite » do feb 05, 2009 5:02 pm

Topic verplaatst.

Vraag en Antwoord is alleen voor vragen over het forum niet over handboogschieten.

grtz,
Twan
:FF The joy's of Archery can be found anywhere. Far places only offer exotic ways to suffer. :FF
DutchToxophilite
Site Admin

Ik schiet graag: Recurve - indoor en field
Hyves: mierzoet.hyves.net

Berichtdoor scarlet » do feb 05, 2009 5:08 pm

Let ook op de pijlpunten.
De punten die je nu hebt zijn prima.
Echter een punt met twee of meer snijvlakken zijn zelfs verboden om in bezit te hebben.
Dit is verwarrend omdat ze wel verkocht mogen worden door een handelaar die daar een vrijstelling voor heeft.
Sommige mensen gooien het erop dat zij verzamelaars zijn.
Doch deze pijlen zijn dodelijke, dus je vervalt automatisch in de catogerie intentie tot het toebrengen van ernstig letsel.
Niet aan beginnen dus.
Eens te meer daar je niet mag jagen in Nederland met pijl en boog dus het heeft ook geen meerwaarde.
De roos raken is leuk.
De weg er naar toe de uitdaging.
scarlet
Kadet E Klasse

Berichtdoor Yorick » do feb 05, 2009 7:18 pm

solar schreef:Hallo Gertve,

Jij ook bedankt voor de moeite.
Die pagina had ik idd al gevonden, maar deze bracht mij juist in de twijfel dat je met een boog wel in het openbaar mag.
"de boogschutter dan met zijn gewone handboog zomaar over straat lopen? Ja, tenzij door de aard of de omstandigheden waaronder dit plaats vindt, redelijkerwijze kan worden aangenomen dat het voor geen ander doel bestemd was dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen (artikel 2 lid 1 categorie IV onder 7e. "

Maar dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben :)

Ik denk dat 'over straat' in dit geval meer gezien moet worden als met bijv. markten en braderieen waar demo's gehouden worden. Of buitenwedstrijden, die op of vlakbij 'openbaar' terrein gehouden worden.

Yorick
Monky 48# 31", Monky 40# 31,5", Bickerstaffe 35# 28", Kassai Bear 50# 28", Hoyt Matrix 25" 2005 met Hoyt CRX 36# 70", Samick Progress-I 28# 70" en nog wat kruisbogen.
Yorick
Aspirant A Klasse

Ik schiet graag: Met alles wat pijlen afschiet.
Hyves: http://yorick-xorgal.hyves.nl/

Berichtdoor Grimlock » do feb 05, 2009 8:35 pm

Onze club heeft dat een paar jaar geleden bij de politie nagevraagd. We kregen hetzelfde soort antwoord. Het advies kwam erop neer dat je *niet* met een 'schietklare' boog (die definitie is overigens niet 100% glashelder, denk aan compound) op de openbare weg mag lopen, tenzij er een wedstrijd of demonstratie gaande is. Ons werd dus ook geadviseerd om een boog buiten de schietaccomodatie, schietterrein of eigen terrein ten allen tijde verpakt en niet schietklaar te vervoeren, dit ook om 'misverstanden' met de politie te voorkomen. Sluit dus precies aan bij het stukje waar naartoe wordt gelinkt.

Verder heeft een politieagent me recent verteld dat het aan de interpretatie van de agent ter plekke ligt wat voor 'intenties' je hebt. Als je plompverloren door een winkelcentrum of door een woonwijk loopt met een schietklare boog in je handen (tenzij ter plekke een wedstrijd plaatsvindt) dan nemen ze je boog waarschijnlijk ter plekke in beslag, hoe goed je verhaal ook is. Ze hebben dan nl. genoeg reden om aan te nemen dat je er geen goede bedoelingen mee hebt. Of en wanneer je je boog terugkrijgt is dan een tweede, maar je zult hem wel even kwijt zijn.

Verder kan de lokale verordening ook nog een rol spelen. Zo mag je in eindhoven op bepaalde tijden in de binnenstad geen enkel soort mes bij hebben, hoe klein of legaal ook.
Grimlock
Kadet D Klasse

Ik schiet graag: Compound (Indoor/Veld/3D/Outdoor) en Ruiterboog

OGIO Eindhoven

Berichtdoor ArcherBarry » vr feb 06, 2009 11:47 pm

In de wetten staat het moeilijk omschreven maar heel simpel uitgelegd. In de WWM staat duidelijk dat pijlen of pijlpunten met snijdende delen verboden zijn voor iedereen. Een boog zal eigenlijk (moeten) vallen in WWM artikel 2 catagorie 4 en dan daarbij artikel 27 lid 4
4. Onze Minister kan bij regeling vrijstelling van het verbod van het eerste lid voor wapens van categorie IV verlenen met betrekking tot:

a. ceremoniële wapens;

b. kermissen; en

c. sportbeoefening.

In klinkaar Nederlands, de boog is toegestaan voor sportbeoefening. Het enige wat je dan nodig hebt is bijvoorbeeld een bondspasje.

Een boog schietklaar over straat sjouwen (buiten een georganiseerde wedstrijd/demo natuurlijk) is gelijk aan inbeslag name en dan oordeel door officier van justitie.
Met een boog schieten op eigen terrein is in Nederland ook verboden op straffe van minimaal €1500 boete. Aan de hand van de situatie en mogelijk gevaar kan die straf dus hoger uitvallen. Echter moeten ze je hiervoor wel pakken dus als jij thuis een 20 meter lange schuur hebt kan je daar gerust in oefenen, maar heb je een ongelukje en moet er iemand naar het ziekenhuis dan zijn de poppen aan het dansen.

In Duitsland mag je wel op eigen terrein buiten schieten, daar heb ik dus een persoonlijke 50m baan.

Als je 's avonds laat (zonder een reden) met een afgetuigde boog in koffer op straat gepakt wordt moet je iig lullen als brugman en dan maar hopen dat je er genadig van af komt (zie verhaaltje mes in eindhoven hierboven).

Mijn advies voor schieten op eigen terrein: zorg dat je niet makkelijk gezien kan worden vanaf openbare plekken en dat je zeker weet dat je pijlen nooit buiten je eigen terrein kunnen komen. Doe het anders niet, dan maar wat meer naar de vereniging. Die €1500 kan je toch veel leuke dingen voor kopen. Vergeet niet, bij het bouwen van een nieuw clubgebouw of buitenterrein moet de landmacht komen om het te keuren, het wordt dan een officieel schiet.
ArcherBarry
Kadet E Klasse

Ik schiet graag: recurve en stiekem graag 3D en Field
Hyves: archerbarry.hyves.nl

Keer terug naar Op zoek naar een vereniging